Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Wij leggen de lat voor rijscholen een flink stuk hoger’

Uit onderzoek van BNR Nieuwsradio bleek onlangs dat rijscholen niet altijd hun verzekeringen op orde hebben en dat leerlingen voor schade en boetes moeten betalen. Hoe kunnen brancheorganisaties het verschil maken? Frank Hoornenborg schrijft in zijn maandelijkse column over de aanpak van Bovag.

“Kamerlid Remco Dijkstra van de VVD stelde onlangs vragen aan minister Van Nieuwenhuizen over rijscholen die onvoldoende verzekerd zouden zijn en schade (maar ook boetes) verhalen op leerlingen. Nieuwszender BNR had uitgevonden dat sommige rijscholen er bijzondere praktijken op nahouden en de leerling aansprakelijk stellen.

Tijdens de uitzending werd de grote concurrentie in onze branche hiervoor als mogelijke verklaring aangedragen. Want een deugdelijke verzekering inclusief instructierisico en inzittendendekking is kennelijk zo duur, dat je die premie maar beter in je zak kunt houden en volstaat met WA en een lesclausule. Toch schade aan het eigen voertuig? Dat mag de leerling dan ophoesten. Bij letselschade kunnen de financiële gevolgen niet te overzien zijn. Op z’n minst is dat klantonvriendelijk, maar ik noem het onacceptabel en het is nog oneerlijke concurrentie ook.

Als je je niet aan de regels van het spel wil houden, moet je het spel niet spelen. Daar wringt echter ook de schoen, want die regels bestaan formeel helemaal niet. Alleen de WA-verzekering is verplicht en voor een lesauto komt daar dan automatisch de lesclausule bij.

Als je je niet aan de regels van het spel wil houden, moet je het spel niet spelen.

VVD’er Dijkstra stelt de vraag hoe brancheorganisaties het kaf van het koren scheiden en wat voor sancties er worden genomen. Welnu, BOVAG eist sinds jaar en dag al in de algemene voorwaarden dat een aangesloten rijschool boetes en schade niet kan verhalen op een leerling (tenzij opzet of grove schuld) en in de lidmaatschapseisen staat nauwkeurig omschreven welke verzekeringen verplicht zijn, inclusief dekking voor instructierisico en inzittenden of opzittenden.

Dat vinden wij ook onze rol als branchevereniging: wij stellen geen minimale wettelijke eisen aan onze leden, maar wij leggen de lat een flink stuk hoger. En dat vragen onze leden ook van ons. De brancheorganisatie dient namelijk een geloofwaardige gesprekspartner voor de politiek te zijn en de meerwaarde van het lidmaatschap kan zo ook geloofwaardig richting de consument worden ‘verkocht’. Zonder zulke eisen aan de eigen achterban te stellen, zou het natuurlijk weinig zin hebben de politiek om maatregelen te vragen voor meer professionaliteit. Eerst zelf het goede voorbeeld geven.

Lees ook: VVD vraagt opheldering over onverzekerde rijscholen

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

5 reacties op “‘Wij leggen de lat voor rijscholen een flink stuk hoger’”

Rij School|07.06.19|13:36

Geachte heer Hoornenborg,
Aan u dezelfde vraag als aan de heer R. Dijkstra gesteld, wanneer gaat u zich eens druk maken over de schade tijdens de toets, praktijkexamen en/of medische toets plaats vind? De heer Dijkstra gaf aan niet op de hoogte te zijn dat rijscholen VERPLICHT akkoord moeten gaan dat alle schade aan de lesauto tijdens de toets, praktijkexamen en/of medische toets voor risico en rekening is van de de rijschool!
Is BOVAG rijscholen er nu VOOR de rijscholen of voor de consument?

Bert van Laerhoven|07.06.19|17:07

BOVAG is voor de branche om die in stand te houden. Zeker niet voor belangen voor mensen die niet snappen dat je eerst de verkeersveiligheid moet dienen en daarbij de consument moet beschermen. Daar wil de consument meer voor betalen. Sommige mensen snappen de link niet dat branchebelangengekken marketing toepassen om consumenten opzettelijk erin te willen laten luizen.Vervolgens ga jij je afvragen waarom de imago een knal krijgt. Probeer eerst zelf na te denken voordat je Frank aanspreekt.

Kees Nas|08.06.19|12:12

Ik vrees dat Frank niet zal reageren maar snap niet helemaal je reactie Bert van L
Ik ben het wel eens dat het op zn minst merkwaardig is dat ik achterin me niet met de rit mag bemoeien maar dat door onoplettendheid van een examinator mijn no claim omzeep geholpen wordt.
Ik geef grif toe dat dit zeer zelden gebeurt maar toch ben ik niet blij met deze gang van zake.
Ook ben ik van mening dat verzekeringspremies wel erg hoog liggen voor ons beroep en raar dat niet elke maatschappij ons verzekerd

#BAAS|08.06.19|15:34

Zolang die maandpremie zo achterlijk hoog is, zullen er mensen bereid zijn het risico te nemen. Op vakantie met je gezin of goed verzekerd zijn is voor de meesten een simpele keuze hoor.

Ron van Maaren|13.06.19|17:24

Diverse verzekerings maatschappijen waaronder BOVEMIJ hebben een uitgebreide dekking voor rijscholen. Daarbij is ook het risico tijdens examens, tussentijdse toetsen en rijtesten gedekt. Schade veroorzaakt door de leerling tijdens een examen gaat dan ook niet ten koste van de no claim.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Wij leggen de lat voor rijscholen een flink stuk hoger’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Wij leggen de lat voor rijscholen een flink stuk hoger’

Uit onderzoek van BNR Nieuwsradio bleek onlangs dat rijscholen niet altijd hun verzekeringen op orde hebben en dat leerlingen voor schade en boetes moeten betalen. Hoe kunnen brancheorganisaties het verschil maken? Frank Hoornenborg schrijft in zijn maandelijkse column over de aanpak van Bovag.

“Kamerlid Remco Dijkstra van de VVD stelde onlangs vragen aan minister Van Nieuwenhuizen over rijscholen die onvoldoende verzekerd zouden zijn en schade (maar ook boetes) verhalen op leerlingen. Nieuwszender BNR had uitgevonden dat sommige rijscholen er bijzondere praktijken op nahouden en de leerling aansprakelijk stellen.

Tijdens de uitzending werd de grote concurrentie in onze branche hiervoor als mogelijke verklaring aangedragen. Want een deugdelijke verzekering inclusief instructierisico en inzittendendekking is kennelijk zo duur, dat je die premie maar beter in je zak kunt houden en volstaat met WA en een lesclausule. Toch schade aan het eigen voertuig? Dat mag de leerling dan ophoesten. Bij letselschade kunnen de financiële gevolgen niet te overzien zijn. Op z’n minst is dat klantonvriendelijk, maar ik noem het onacceptabel en het is nog oneerlijke concurrentie ook.

Als je je niet aan de regels van het spel wil houden, moet je het spel niet spelen. Daar wringt echter ook de schoen, want die regels bestaan formeel helemaal niet. Alleen de WA-verzekering is verplicht en voor een lesauto komt daar dan automatisch de lesclausule bij.

Als je je niet aan de regels van het spel wil houden, moet je het spel niet spelen.

VVD’er Dijkstra stelt de vraag hoe brancheorganisaties het kaf van het koren scheiden en wat voor sancties er worden genomen. Welnu, BOVAG eist sinds jaar en dag al in de algemene voorwaarden dat een aangesloten rijschool boetes en schade niet kan verhalen op een leerling (tenzij opzet of grove schuld) en in de lidmaatschapseisen staat nauwkeurig omschreven welke verzekeringen verplicht zijn, inclusief dekking voor instructierisico en inzittenden of opzittenden.

Dat vinden wij ook onze rol als branchevereniging: wij stellen geen minimale wettelijke eisen aan onze leden, maar wij leggen de lat een flink stuk hoger. En dat vragen onze leden ook van ons. De brancheorganisatie dient namelijk een geloofwaardige gesprekspartner voor de politiek te zijn en de meerwaarde van het lidmaatschap kan zo ook geloofwaardig richting de consument worden ‘verkocht’. Zonder zulke eisen aan de eigen achterban te stellen, zou het natuurlijk weinig zin hebben de politiek om maatregelen te vragen voor meer professionaliteit. Eerst zelf het goede voorbeeld geven.

Lees ook: VVD vraagt opheldering over onverzekerde rijscholen

Auteur: Frank Hoornenborg

Frank Hoornenborg is voorzitter van Bovag Rijscholen en schrijft maandelijks een column voor RijschoolPro.

5 reacties op “‘Wij leggen de lat voor rijscholen een flink stuk hoger’”

Rij School|07.06.19|13:36

Geachte heer Hoornenborg,
Aan u dezelfde vraag als aan de heer R. Dijkstra gesteld, wanneer gaat u zich eens druk maken over de schade tijdens de toets, praktijkexamen en/of medische toets plaats vind? De heer Dijkstra gaf aan niet op de hoogte te zijn dat rijscholen VERPLICHT akkoord moeten gaan dat alle schade aan de lesauto tijdens de toets, praktijkexamen en/of medische toets voor risico en rekening is van de de rijschool!
Is BOVAG rijscholen er nu VOOR de rijscholen of voor de consument?

Bert van Laerhoven|07.06.19|17:07

BOVAG is voor de branche om die in stand te houden. Zeker niet voor belangen voor mensen die niet snappen dat je eerst de verkeersveiligheid moet dienen en daarbij de consument moet beschermen. Daar wil de consument meer voor betalen. Sommige mensen snappen de link niet dat branchebelangengekken marketing toepassen om consumenten opzettelijk erin te willen laten luizen.Vervolgens ga jij je afvragen waarom de imago een knal krijgt. Probeer eerst zelf na te denken voordat je Frank aanspreekt.

Kees Nas|08.06.19|12:12

Ik vrees dat Frank niet zal reageren maar snap niet helemaal je reactie Bert van L
Ik ben het wel eens dat het op zn minst merkwaardig is dat ik achterin me niet met de rit mag bemoeien maar dat door onoplettendheid van een examinator mijn no claim omzeep geholpen wordt.
Ik geef grif toe dat dit zeer zelden gebeurt maar toch ben ik niet blij met deze gang van zake.
Ook ben ik van mening dat verzekeringspremies wel erg hoog liggen voor ons beroep en raar dat niet elke maatschappij ons verzekerd

#BAAS|08.06.19|15:34

Zolang die maandpremie zo achterlijk hoog is, zullen er mensen bereid zijn het risico te nemen. Op vakantie met je gezin of goed verzekerd zijn is voor de meesten een simpele keuze hoor.

Ron van Maaren|13.06.19|17:24

Diverse verzekerings maatschappijen waaronder BOVEMIJ hebben een uitgebreide dekking voor rijscholen. Daarbij is ook het risico tijdens examens, tussentijdse toetsen en rijtesten gedekt. Schade veroorzaakt door de leerling tijdens een examen gaat dan ook niet ten koste van de no claim.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.