Bibliotheekloket vergemakkelijkt contact met dienstverleners als CBR

Vijftien bibliotheken verspreid over het hele land hebben in hun vestiging een Informatiepunt Digitale Overheid ingericht, waar mensen terecht kunnen met vragen over dienstverlenende organisaties als CBR, Belastingdienst, DUO en UWV. Binnen twee jaar moet er landelijk dekkend netwerk zijn van dit soort informatiepunten in de bibliotheek.

Het CBR is een van de deelnemende partijen aan dit initiatief. Volgens algemeen directeur Jan Jurgen Huizing past zo’n bibliotheekloket in de verdere digitalisering van de maatschappij. “Onze samenleving wordt steeds digitaler en dat geldt ook voor het CBR. Een theorie-examen inplannen, een rijschool machtigen voor het praktijkexamen of een Gezondheidsverklaring indienen, het kan allemaal online geregeld worden. We stimuleren onze klanten om voor de digitale route te kiezen, dat is sneller en veiliger. Wij vinden het heel belangrijk dat iedereen daarvan kan profiteren. Daaraan dragen wij graag ons steentje bij.”

Vragen en hulp

Staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken opende eerder deze week een van de vijftien eerste informatiepunten in de bibliotheek in Venlo, die mede tot stand zijn gekomen dankzij de Koninklijke Bibliotheek.
Mensen kunnen terecht bij de Informatiepunten Digitale Overheid met vragen over de dienstverlening van alle organisaties die meedoen. Bibliotheekmedewerkers helpen hen met het vinden van informatie op websites en verwijzen voor persoonlijke informatie zo nodig door naar lokale partners. Dit zijn organisaties waarmee de bibliotheken samenwerkt, zoals welzijnsinstellingen, ouderenbonden, gemeente en zorgkantoren.

Onderdeel van het initiatief is ook dat mensen computercursussen kunnen volgen bij een bibliotheek bij hun in de buurt om ze digitaal vaardiger te maken.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.