Haas en schildpad: waarom ‘langzame’ track and trace beter werkt

ADVERTORIAL – Ontwikkelingen en commotie rondom de volgende grote stap in telecomland, 5G, houden de gemoederen wereldwijd bezig. In Nederland bijvoorbeeld, buigen politiek en media zich over de vraag of telecomgigant Huawei in Nederland nog wel een rol mag spelen bij de aanleg van het nieuwe, nog snellere telecomnetwerk. Maar los van deze commotie: is sneller altijd beter? Buiten de aandacht om is een heel ander soort netwerk aan een opmars bezig. Een netwerk dat voor bijvoorbeeld rijschoolhouders veel interessanter is. Althans, zo stelt Oscar van Leeuwen van E-Connectz.

LoRa is de naam van deze ‘schildpad onder de netwerken’. LoRa staat voor long range, low , power. Dankzij KPN beschikt Nederland sinds enkele jaren over een landelijk dekkend LoRa- netwerk. Waarom dit voor rijschoolhouders relevant is?

E-Finder

Oscar van Leeuwen vertelt: “Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom het prettig is om te weten waar je auto’s zich bevinden. Diefstal, bijklussen zonder medeweten van de baas, logistiek. Het kan een stukje veiligheid en rust geven. Maar de meeste track- and tracesystemen zijn in verband met de kosten niet aantrekkelijk. Rijscholen die hun zaakjes goed op orde hebben, houden aan een rijles vaak maar tussen de twee en de drie euro over. Dan begrijp je wel dat er weinig marge is voor dure systemen. Je hebt het al snel over twee- à driehonderd euro aanschafkosten plus een tientje per maand aan abonnementskosten. Bij een systeem dat van LoRa gebruik maakt heb je het over heel andere bedragen. E-Finder, onze service, gebruik je al voor 58 euro plus een kleine vier euro aan abonnementskosten per maand.”

Hoe kan het dat die kosten zo uiteenlopen? Dat zit hem in de eigenschappen van het LoRa- netwerk. Bij systemen die gebruik maken van de snelle netwerken betaal je deels voor de sterke punten van zo’n netwerk, met name de snelheid, waardoor grote hoeveelheden informatie in korte tijd kunnen worden verwerkt.

“Maar bij een track- and tracesysteem heb je die snelheid helemaal niet nodig. Er hoeven geen filmpjes gestreamd te worden, het enige dat nodig is, is dat een heel klein beetje data over de locatie van de auto regelmatig verstuurd wordt. Op de seconde nauwkeurig live volgen waar een auto is, is bij track and trace vaak helemaal niet nodig”, aldus Van Leeuwen. “Met ons systeem kan je je auto overigens wel volgen via GPS. Je krijgt dan elke vijf minuten een update over waar je auto precies is.”

Voordelen trager netwerk

Daar komt bij dat een trager netwerk voordelen heeft ten opzichte van de snelle jongens. Het verzenden en ontvangen van informatie via het netwerk kost veel minder energie, waardoor het duurzamer is, en apparaten met een accu, zoals een track and trace systeem, veel langer actief blijven zonder opladen. En juist door die traagheid vindt een signaal praktisch altijd zijn weg, terwijl de snellere signalen makkelijker geblokkeerd worden. Het doet denken aan muziek: waarom hoor je vooral de lage klanken als je buren ’s avonds een feestje geven? De trage bastonen vinden hun weg door je muur, de hogere tonen niet.

Van Leeuwen: “We hebben tests gedaan in bijvoorbeeld een scheepscontainer. Veel gestolen auto’s verdwijnen in zo’n container. Een gebruikelijk netwerk valt weg zo gauw de auto in de container staat. Een tracker via LoRa komt er gewoon doorheen. Zolang iets niet volledig luchtdicht is, vindt LoRa altijd zijn weg.”

Diefstal

En stel, een auto wordt gestolen, wat dan? Oscar van Leeuwen: “De E-finder werkt met SMC Alarm Service. Die hebben een 24/7 meldkamer en een nationale ‘quick respons’, waardoor ze binnen tien minuten in actie komen. Ze hebben driehonderd teams die kunnen reageren én ze werken samen met alle lokale beveiligingspartijen. Dus als je auto ergens op een terrein staat waar een van die partijen surveilleert, dan kunnen ze direct poolshoogte nemen en heb je je auto snel weer terug.”

Terwijl over 5G het laatste woord nog niet gezegd is, gaat mede dankzij de snel groeiende LoRa Alliance, een internationaal samenwerkingsverband met daarin partijen als KPN, de wereldwijde groei van het LoRa-netwerk gestaag door. Bij de aanschaf van apparatuur als een track en trace systeem, is het dus raadzaam om te kijken: wat heb ik nou eigenlijk echt nodig? En dan kan zomaar blijken dat de winst niet bij ‘de hazen’ ligt, maar bij services als de E-Finder en een slim en relatief onbekend netwerk als LoRa.

Auteur: E-Connectz

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Haas en schildpad: waarom ‘langzame’ track and trace beter werkt | RijschoolPro

Haas en schildpad: waarom ‘langzame’ track and trace beter werkt

ADVERTORIAL – Ontwikkelingen en commotie rondom de volgende grote stap in telecomland, 5G, houden de gemoederen wereldwijd bezig. In Nederland bijvoorbeeld, buigen politiek en media zich over de vraag of telecomgigant Huawei in Nederland nog wel een rol mag spelen bij de aanleg van het nieuwe, nog snellere telecomnetwerk. Maar los van deze commotie: is sneller altijd beter? Buiten de aandacht om is een heel ander soort netwerk aan een opmars bezig. Een netwerk dat voor bijvoorbeeld rijschoolhouders veel interessanter is. Althans, zo stelt Oscar van Leeuwen van E-Connectz.

LoRa is de naam van deze ‘schildpad onder de netwerken’. LoRa staat voor long range, low , power. Dankzij KPN beschikt Nederland sinds enkele jaren over een landelijk dekkend LoRa- netwerk. Waarom dit voor rijschoolhouders relevant is?

E-Finder

Oscar van Leeuwen vertelt: “Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom het prettig is om te weten waar je auto’s zich bevinden. Diefstal, bijklussen zonder medeweten van de baas, logistiek. Het kan een stukje veiligheid en rust geven. Maar de meeste track- and tracesystemen zijn in verband met de kosten niet aantrekkelijk. Rijscholen die hun zaakjes goed op orde hebben, houden aan een rijles vaak maar tussen de twee en de drie euro over. Dan begrijp je wel dat er weinig marge is voor dure systemen. Je hebt het al snel over twee- à driehonderd euro aanschafkosten plus een tientje per maand aan abonnementskosten. Bij een systeem dat van LoRa gebruik maakt heb je het over heel andere bedragen. E-Finder, onze service, gebruik je al voor 58 euro plus een kleine vier euro aan abonnementskosten per maand.”

Hoe kan het dat die kosten zo uiteenlopen? Dat zit hem in de eigenschappen van het LoRa- netwerk. Bij systemen die gebruik maken van de snelle netwerken betaal je deels voor de sterke punten van zo’n netwerk, met name de snelheid, waardoor grote hoeveelheden informatie in korte tijd kunnen worden verwerkt.

“Maar bij een track- and tracesysteem heb je die snelheid helemaal niet nodig. Er hoeven geen filmpjes gestreamd te worden, het enige dat nodig is, is dat een heel klein beetje data over de locatie van de auto regelmatig verstuurd wordt. Op de seconde nauwkeurig live volgen waar een auto is, is bij track and trace vaak helemaal niet nodig”, aldus Van Leeuwen. “Met ons systeem kan je je auto overigens wel volgen via GPS. Je krijgt dan elke vijf minuten een update over waar je auto precies is.”

Voordelen trager netwerk

Daar komt bij dat een trager netwerk voordelen heeft ten opzichte van de snelle jongens. Het verzenden en ontvangen van informatie via het netwerk kost veel minder energie, waardoor het duurzamer is, en apparaten met een accu, zoals een track and trace systeem, veel langer actief blijven zonder opladen. En juist door die traagheid vindt een signaal praktisch altijd zijn weg, terwijl de snellere signalen makkelijker geblokkeerd worden. Het doet denken aan muziek: waarom hoor je vooral de lage klanken als je buren ’s avonds een feestje geven? De trage bastonen vinden hun weg door je muur, de hogere tonen niet.

Van Leeuwen: “We hebben tests gedaan in bijvoorbeeld een scheepscontainer. Veel gestolen auto’s verdwijnen in zo’n container. Een gebruikelijk netwerk valt weg zo gauw de auto in de container staat. Een tracker via LoRa komt er gewoon doorheen. Zolang iets niet volledig luchtdicht is, vindt LoRa altijd zijn weg.”

Diefstal

En stel, een auto wordt gestolen, wat dan? Oscar van Leeuwen: “De E-finder werkt met SMC Alarm Service. Die hebben een 24/7 meldkamer en een nationale ‘quick respons’, waardoor ze binnen tien minuten in actie komen. Ze hebben driehonderd teams die kunnen reageren én ze werken samen met alle lokale beveiligingspartijen. Dus als je auto ergens op een terrein staat waar een van die partijen surveilleert, dan kunnen ze direct poolshoogte nemen en heb je je auto snel weer terug.”

Terwijl over 5G het laatste woord nog niet gezegd is, gaat mede dankzij de snel groeiende LoRa Alliance, een internationaal samenwerkingsverband met daarin partijen als KPN, de wereldwijde groei van het LoRa-netwerk gestaag door. Bij de aanschaf van apparatuur als een track en trace systeem, is het dus raadzaam om te kijken: wat heb ik nou eigenlijk echt nodig? En dan kan zomaar blijken dat de winst niet bij ‘de hazen’ ligt, maar bij services als de E-Finder en een slim en relatief onbekend netwerk als LoRa.

Auteur: E-Connectz

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.