ADAS. foto Nissan

Per saldo meer veiligheid door ADAS in auto’s

ADAS, zelfrijdende auto, autopilot, Nissan

Auto’s uitgerust met ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) hebben een overwegend gunstig effect op de verkeersveiligheid. Hoe groot die veiligheidswinst uiteindelijk is, is sterk afhankelijk van hoe automobilisten hun gedrag aanpassen aan het rijden met deze systemen. 

De veiligheidseffecten zijn beschreven in het vorige maand gepubliceerde SWOV-rapport Veiligheidseffecten van rijtaakondersteunende systemen. In het rapport beschrijft SWOV geavanceerde systemen wat er in de literatuur bekend is over het veiligheidseffect. Het is een metastudie, wat inhoudt dat het allerlei andere studies en testen samenvat. SWOV is het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek.

Waarschuwen of ingrijpen

Veertien systemen zijn onder de loep genomen, waaronder de Forward Collision Warning, Voetganger-/Fietserdetectie, het Lane Keeping System en Dodehoekverklikkers. Alle systemen hebben een positief effect op de verkeersveiligheid, hoewel het bij het ene systeem groter is dan bij het andere. 

Naast de verkeersveiligheid is in het onderzoek ook gekeken naar de accuraatheid van de systemen. Als het om waarschuwen of ingrijpen gaat, doen de systemen dan wat ze moeten doen in kritieke situaties? Geven ze geen valse alarmen? Grijpen ze niet in wanneer dat ook niet moet? 

Van elke onderzochte ADAS is een globale indicatie gegeven van het effect op de verkeersveiligheid. RijschoolPro zet hieronder een paar opvallende resultaten op een rij. Onderaan dit artikel zijn de resultaten van alle veertien systemen samengevat in tabel. 

Het onderzoek is door SWOV opgesteld in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, als bijlage bij het convenant van de ‘ADAS Alliantie’, ondertekend op 3 juni 2019 (zie ook: Nieuw convenant moet gebruik ADAS boost geven). 

Minder kop-staartbotsingen 

Het systeem Forward Collision Warning, FCW, waarschuwt de bestuurder door middel van een alarm wanneer de voorganger te dicht wordt genaderd. Het systeem remt niet automatisch af. FCW leidt soms tot minder oplettendheid bij de bestuurders, omdat ze te veel op het systeem gaan vertrouwen. Volgens de laatste gegevens leidt FWC tot een reductie van 20% in het aantal letselongevallen als gevolg van kop-staartbotsingen. Wel verschilt het effect van automerk tot automerk en zijn er automerken waarbij FCW geen reductie van het aantal kop- staartbotsingen lijkt op te leveren. 

Autonomous Emergency Braking, AEB, is een systeem wat wél ingrijpt als je te dicht op je voorganger rijdt. Dit leidt net als FCW tot minder kop-staartbotsingen. Uit studies blijkt zelfs dat wanneer alle auto’s hiermee uitgerust zouden zijn, er 43% minder van deze botsingen zouden gebeuren. 

Bestuurder verliest aandacht 

Wanneer ACC is ingeschakeld wordt niet alleen een vooraf ingestelde snelheid aangehouden (Cruise Control), maar wordt ook automatisch snelheid teruggenomen als een langzamer rijdende voorligger te dicht wordt genaderd. ACC is al een betrekkelijk oude ADAS die al in 1995 werd gebruikt. Door met ACC te rijden neemt de taakbelasting voor de bestuurder af, maar neemt ook de neiging toe om onder het rijden andere activiteiten te ondernemen, zoals telefoneren

Dodehoekverklikkers kunnen er ook voor zorgen dat de bestuurder zelf minder scherp is. Dit systeem waarschuwt  de bestuurder als er zich een voertuig in de dode hoek bevindt. Het is bekend dat door vuil op de sensoren, voertuigen niet meer worden opgemerkt. Ook zijn er dodehoekverklikkers die moeite hebben om kleinere voertuigen, zoals motoren, te detecteren. Het is mogelijk dat bestuurders te veel gaan vertrouwen op de verklikker waardoor ze zelf minder goed opletten. 

Achteruitrijcamera’s

Achteruitrijcamera’s verminderen het botsingen bij het bij achteruitrijden behoorlijk. Uit onderzoek op basis van gegevens van verzekeringsmaatschappijen blijkt dat een achteruitrijcamera zonder koppeling met een parkeersensor botsingen bij het achteruitrijden met 17% vermindert. Wanneer de achteruitrijcamera wel is gekoppeld aan een parkeersensor, is dit zelfs 78%. 

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Per saldo meer veiligheid door ADAS in auto’s | RijschoolPro
ADAS. foto Nissan

Per saldo meer veiligheid door ADAS in auto’s

ADAS, zelfrijdende auto, autopilot, Nissan

Auto’s uitgerust met ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) hebben een overwegend gunstig effect op de verkeersveiligheid. Hoe groot die veiligheidswinst uiteindelijk is, is sterk afhankelijk van hoe automobilisten hun gedrag aanpassen aan het rijden met deze systemen. 

De veiligheidseffecten zijn beschreven in het vorige maand gepubliceerde SWOV-rapport Veiligheidseffecten van rijtaakondersteunende systemen. In het rapport beschrijft SWOV geavanceerde systemen wat er in de literatuur bekend is over het veiligheidseffect. Het is een metastudie, wat inhoudt dat het allerlei andere studies en testen samenvat. SWOV is het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek.

Waarschuwen of ingrijpen

Veertien systemen zijn onder de loep genomen, waaronder de Forward Collision Warning, Voetganger-/Fietserdetectie, het Lane Keeping System en Dodehoekverklikkers. Alle systemen hebben een positief effect op de verkeersveiligheid, hoewel het bij het ene systeem groter is dan bij het andere. 

Naast de verkeersveiligheid is in het onderzoek ook gekeken naar de accuraatheid van de systemen. Als het om waarschuwen of ingrijpen gaat, doen de systemen dan wat ze moeten doen in kritieke situaties? Geven ze geen valse alarmen? Grijpen ze niet in wanneer dat ook niet moet? 

Van elke onderzochte ADAS is een globale indicatie gegeven van het effect op de verkeersveiligheid. RijschoolPro zet hieronder een paar opvallende resultaten op een rij. Onderaan dit artikel zijn de resultaten van alle veertien systemen samengevat in tabel. 

Het onderzoek is door SWOV opgesteld in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, als bijlage bij het convenant van de ‘ADAS Alliantie’, ondertekend op 3 juni 2019 (zie ook: Nieuw convenant moet gebruik ADAS boost geven). 

Minder kop-staartbotsingen 

Het systeem Forward Collision Warning, FCW, waarschuwt de bestuurder door middel van een alarm wanneer de voorganger te dicht wordt genaderd. Het systeem remt niet automatisch af. FCW leidt soms tot minder oplettendheid bij de bestuurders, omdat ze te veel op het systeem gaan vertrouwen. Volgens de laatste gegevens leidt FWC tot een reductie van 20% in het aantal letselongevallen als gevolg van kop-staartbotsingen. Wel verschilt het effect van automerk tot automerk en zijn er automerken waarbij FCW geen reductie van het aantal kop- staartbotsingen lijkt op te leveren. 

Autonomous Emergency Braking, AEB, is een systeem wat wél ingrijpt als je te dicht op je voorganger rijdt. Dit leidt net als FCW tot minder kop-staartbotsingen. Uit studies blijkt zelfs dat wanneer alle auto’s hiermee uitgerust zouden zijn, er 43% minder van deze botsingen zouden gebeuren. 

Bestuurder verliest aandacht 

Wanneer ACC is ingeschakeld wordt niet alleen een vooraf ingestelde snelheid aangehouden (Cruise Control), maar wordt ook automatisch snelheid teruggenomen als een langzamer rijdende voorligger te dicht wordt genaderd. ACC is al een betrekkelijk oude ADAS die al in 1995 werd gebruikt. Door met ACC te rijden neemt de taakbelasting voor de bestuurder af, maar neemt ook de neiging toe om onder het rijden andere activiteiten te ondernemen, zoals telefoneren

Dodehoekverklikkers kunnen er ook voor zorgen dat de bestuurder zelf minder scherp is. Dit systeem waarschuwt  de bestuurder als er zich een voertuig in de dode hoek bevindt. Het is bekend dat door vuil op de sensoren, voertuigen niet meer worden opgemerkt. Ook zijn er dodehoekverklikkers die moeite hebben om kleinere voertuigen, zoals motoren, te detecteren. Het is mogelijk dat bestuurders te veel gaan vertrouwen op de verklikker waardoor ze zelf minder goed opletten. 

Achteruitrijcamera’s

Achteruitrijcamera’s verminderen het botsingen bij het bij achteruitrijden behoorlijk. Uit onderzoek op basis van gegevens van verzekeringsmaatschappijen blijkt dat een achteruitrijcamera zonder koppeling met een parkeersensor botsingen bij het achteruitrijden met 17% vermindert. Wanneer de achteruitrijcamera wel is gekoppeld aan een parkeersensor, is dit zelfs 78%. 

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.