Slagingspercentage van ééndaagse theoriecursussen ligt boven landelijk gemiddelde 

De acht grootste aanbieders van eendaagse theoriecursussen hebben samen een gemiddeld slagingspercentage van 67 procent voor de autotheorie (categorie B). Dit percentage is hoger dan landelijke gemiddelde van 51,2 procent. Dat blijkt uit open data van het CBR in de periode van april 2018 tot en met maart 2019. Van de grote aanbieders is NuTheorie de lijstaanvoerder met een slagingspercentage van 84,4 procent. Meer dan 27.000 eerste examens zijn afgelegd via de snelcursussen, op een totaal van 252.058 eerste examens. 

RijschoolPro vergeleek cijfers in de openbare data van het CBR van een aantal grote aanbieders van eendaagse theoriecursussen: NuTheorie, Theoriegarant, Turbo Theorie Opleidingen, Theoriepro, 123theorie, 123geslaagd, Theorie Snel Halen en Theoriestudie. De cijfers van de laatste drie kwartalen van 2018 en het eerste kwartaal van 2019 zijn met elkaar vergeleken. Het gaat om de cijfers van leerlingen die voor een eerste keer examen doen voor een theoriecertificaat in de categorie B. 

Het CBR doet geen uitspraken over slagingspercentages van ééndaagse opleiders. Omdat, zo antwoordt een woordvoerster: “We weten niet welke opleider welke opleidingsmethode hanteert. Dus we hebben hier geen aantallen van.” Wel kan de open data worden doorgespit waarin onder meer de aantallen examens per locatie en per bedrijf zijn genoteerd.  

Percentages

RijschoolPro heeft zoveel mogelijk geprobeerd om tot een compleet beeld te komen en de cijfers van alle handelsnamen van de ondernemingen mee te nemen in deze vergelijking. NuTheorie is aanvoerder van de lijst met slagingspercentages, zij komen uit op 84,4%. Theoriegarant volgt met 75,3%. De nummer drie in deze ranglijst is Turbo Theorie met 74,9%. Onderaan de lijst bungelt Theoriestudie met 43,9%. Zie onderstaande tabel voor de volledige lijst. 

Kanttekening 

In de bekeken periode zijn er 252.058 eerste theorie-examens door het hele land afgelegd, met een slagingspercentage van 51,1%. Dat cijfer is inclusief examens die via de ééndaagse cursussen zijn aangeboden. 

Een belangrijke kanttekening is dat hier geen vergelijking is gemaakt van opleidingsmethoden. Of meerdaagse trainingen of zelfstudie leiden tot hogere slagingspercentages is niet meegenomen in dit artikel. Aan de voorbereiding op het theorie-examen worden geen eisen gesteld door het CBR. “Kandidaten zijn vrij om te kiezen voor een voorbereiding op het theorie-examen dat bij hen past”, laat een woordvoerster weten.

Aan de hand van de cijfers kan niet worden geconcludeerd dat een ééndaagse cursus tot een hogere slagingskans leidt. De conclusie is sec dat het slagingspercentage van kandidaten die na een ééndaagse cursus theorie-examen doen, hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. 

Slagingskansen 

Geen enkele aanbieder van een snelcursus haalt een slagingspercentage van honderd procent. Een aantal van hen, zoals 123 theorie, zegt een 100 procent slagingskans te hebben. Let wel, een slagingskans is geen slaaggarantie. Sommigen bieden nog wel een herkansing aan in hun pakket. De prijzen voor de snelcursussen schommelen rond de 100 euro, dat is exclusief de examenkosten bij het CBR van 33 euro. De prijzigste is Theoriepro met een dagcursus voor 125 euro, Theoriestudie is met 69,99 euro het goedkoopst. 

Auteur: Redactie

6 reacties op “Slagingspercentage van ééndaagse theoriecursussen ligt boven landelijk gemiddelde ”

Saskia Stegeman|01.08.19|11:55

Kan zijn, mijn ervaring is wel dat de kennis ook snel weer weg is en dat je met praktijk in de problemen komt omdat ze niet meer weten hoe de voorrangregels zijn of de betekenis van de borden. Leuk om dan je theorie te hebben maar je moet de kennis ook wel kunnen toepassen.

Saskia Stegeman|01.08.19|11:57

Leuk zo’n cursus, maar ik merk er in de praktijk wel wat van. Kennis blijft niet hangen.
Leuk dat je dan je theorie hebt, maar je moet je kennis wel toe kunnen passen in de praktijk.
Hoe is de voorrang geregeld? Wat betekend dit bord?
Geregeld dat je dan stil komt te staan om uitleg te geven, terwijl ze het moeten weten want ze hebben toch hun theorie?

Margriet John Coppers|01.08.19|12:27

Ook mijn ervaring is niet positief , ik kan het mijn leerlingen niet verbieden maar waarschuw wel dat het halen van de theorie via een eendaagse cursus, zonder voorbereiding ,de leerling tussen de 5 en 8 praktijklessen extra kost, dat is de tijd die ik nodig heb om hun de juiste kennis van verkeersregels bij te brengen.

Mart Kuiper|02.08.19|12:17

Gevolg van het feit dat kandidaten met zo min mogelijk inspanning, in zo weinig mogelijk tijd en voor het laagst mogelijke tarief hun rijbewijs willen halen.
Een goede degelijke rijopleiding, zowel theorie als praktijk, kost nu eenmaal tijd en geld maar zie mensen maar eens van het belang hiervan te overtuigen.
Probleem is; men komt er nog mee weg ook. Je kunt uitleggen dat er niets positiefs aan een spoed”cursus” is maar een kandidaat kijkt alleen naar het wel of niet slagen voor een examen.

Rij School|04.08.19|23:23

Oplossing zou kunnen zijn om voor het praktijk-examen 10 theorievragen te stellen, of misschien nog beter de tussentijdse toets verplichten en daar dan wat theorievragen in meenemen. Voordeel van een verplichte tussentijdse toets is dat je meteen van de 5 lessen + examen pakketten, en/of kandidaten (of ouders) die bepalen wanneer ze willen afrijden! Niet geslaagd voor de tussentijdse toets dan kan er geen praktijk-examen worden aangevraagd. Maar ja willen de brancheverenigingen dat wel?

#BAAS|10.08.19|20:32

Mensen wat maak je je druk? Jaloers op de omzet? Als ze het echt niet snappen, zakken ze bij de praktijk alsnog.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.