‘Hoeveel handen houdt Max Verstappen aan het stuur?’  

The Drive Xperience is een nascholingsdag voor jongeren tot 24 jaar die net hun rijbewijs op zak hebben. De dag bestaat uit een praktijkrit, het maken van noodstops met verschillende snelheden op een gladde baan en een groepsgesprek. 

Jaap van Steenbergen was aangenaam verrast toen hij las over het Vlaamse terugkom-moment bij RijschoolPro. Het terugkom-moment bij de zuiderburen is sinds begin dit jaar een verplicht onderdeel van de rijopleiding. Zes tot negen maanden na het behalen van het rijbewijs komen Vlamingen nog terug naar de rijschool voor een verplichte dagcursus waarin theorie en praktijk worden herhaald. 

Van Steenbergen verzorgt met zijn bedrijf TotalText in Nederland een soortgelijke dag, genaamd The Drive Xperience. Deze vrijwillig te volgen dagcursus is niet landelijk geregeld, maar wordt vanuit de provincie gratis aangeboden aan jongeren tussen de 17 en 24 jaar die net hun rijbewijs hebben. Momenteel wordt de opleiding alleen in Zuid-Holland en Limburg aangeboden. Dat gebeurt, zoals Van Steenbergen het stelt, ‘bij de doelgroep op locatie’ en niet op een verder van de bebouwde kom gelegen verkeersoefenterrein. “De deelnemers moeten er op de fiets naartoe kunnen, vaak hebben ze nog geen auto. En door het in de buurt te doen, komen de ouders ook vaak nog even kijken.” 

Nieuwe inzichten 

Het doel van The Drive Xperience is dat deelnemers aan het einde van de dag veiliger en relaxter rijden en naar huis gaan met nieuwe inzichten over hun rijstijl. Van Steenbergen is blij te lezen dat het terugkom-moment op een soortgelijke manier is ingericht en dat het in België verplicht is. “Jongeren zijn relatief vaak betrokken bij verkeersongevallen”, zegt hij. “De maatregel zal een positief effect hebben op de verkeersveiligheid. Ik zou het een héle goeie zaak vinden als dit in Nederland kort na het halen van het rijbewijs ook voor iedereen aangeboden zou worden.” 

Praktijkrit

The Drive Xperience bestaat in totaal uit drie onderdelen die steeds in groepjes worden gedaan. Een van de onderdelen is de praktijkrit. Hierbij rijden drie deelnemers en een coach samen in de auto door de omgeving. Alle deelnemers rijden een stukje en bepalen zelf de route. De rijstijlen worden vergeleken en geëvalueerd. Het is volgens de organisator een voordeel dat de Xperience in de eigen buurt wordt gehouden. “Zo rijden ze op wegen waar ze in de dagelijkse praktijk ook rijden.” 

De praktijkrit is nadrukkelijk geen rijles, maar is bedoeld om te kijken hoe iemand rijdt. Wel wordt het gedaan in een lesauto, met dubbele bediening dus. Op voorhand doen deelnemers via CitoDrive een toets waardoor de coach enig inzicht heeft in wat voor vlees er in de kuip zit. Na de rit vullen de coach en de deelnemers via hun mobieltje een beoordelingsformulier in, na afloop krijgen de deelnemers een rapport van hun rit. De toets wordt ook opnieuw aangeboden om de voortgang in kaart te brengen. 

Poule van rijinstructeurs 

Van Steenbergen werkt met een poule van veertien rijinstructeurs die tijdens de Xperience instappen als coach. Alle instructeurs zijn WRM-gecertificeerd en RIS-gecertificeerd. Ze hebben tevens een meerdaagse training gevolgd om als coach te kunnen en mogen werken. 

“Voor de deelnemers is het heel waardevol om een coach naast zich te hebben. Dit zijn mensen die precies weten wat kan en mag in het verkeer en die gewend zijn met jongeren te praten over rijstijl- en gedrag. Uit reacties van deelnemers blijkt hoe leerzaam dit onderdeel wordt gevonden.” 

Remproef

Een ander onderdeel van de dag is een remproef. De deelnemers doen met verschillende snelheden een remproef op stroef en glad wegdek. De deelnemers ervaren op de baan hoe snelheid en weersomstandigheden de auto laten doorglijden en hoe de remafstand wordt vergroot. Bovendien ervaren ze hoe het is als het antiblokkeersysteem in actie komt. “Dat wordt wel als een leuk en spannend onderdeel van de dag gezien”, zegt Van Steenbergen. 

De remproef wordt gedaan op een mobiele baan. “Dat is dus anders dan een slipcursus waarbij je in een gecontroleerde omgeving rijdt. Als je daar uitwijkt, staat er een oranje pilon waar je je op kunt richten. Dat benaderd niet de werkelijkheid, vandaar dat wij een mobiele baan meenemen.” De auto’s waarmee dit wordt gedaan zijn altijd van een plaatselijk autobedrijf. 

De remproef bij The Drive Xperience is dan ook niet vergelijkbaar bij een slipcursus. “Wij leren je niet hoe je met slippen, maar juist hoe je een slip kunt voorkomen. Het doel is dat de jongeren schrik en ontzag krijgen voor een noodstop en daardoor hun rijgedrag aanpassen zodat ze geen noodstoppen hoeven te maken.” 

Groepsgesprek

Een derde onderdeel van de Xperience is een groepsgesprek. In een informele setting wordt tussen de deelnemers en de coach ervaringen en meningen uitgewisseld. Wat ben je tegengekomen als automobilist en hoe denk je bijvoorbeeld over drugsgebruik of een telefoon in het verkeer? Van Steenbergen: “Bij dit onderdeel gaat het erom dat we het gesprek met de jongeren aangaan. We bespreken niet met een opgeheven vingertje de gevaren van alcohol. Een drankje doen kan ook gewoon leuk zijn en wij zeggen: je kunt beter gaan dansen met alcohol op dan in de auto stappen. We zeggen ook niet dat je altijd twee handen aan het stuur moet houden, maar vragen juist of ze Max Verstappen wel eens met één hand aan het stuur hebben zien rijden.” 

Niet verplicht 

Het volgen van de dagcursus is niet verplicht en The Drive Xperience wordt ook niet overal in Nederland aangeboden. De dagopleiding wordt alleen gegeven in Limburg en Zuid-Holland en wordt gesubsidieerd door het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROVZH) en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL). De kosten die worden gemaakt per leerling zijn ongeveer 300 euro, voor de leerling zelf is het gratis. Dat is belangrijk, vindt de organisator. “Als je er geld voor gaat vragen, dan merk je dat alleen de serieuze en nette bestuurders komen, terwijl je juist een breder publiek wilt motiveren om te komen.” 

De dag is ongeveer vijftien jaar geleden ontstaan in de provincie Gelderland. Vanuit Brussel werd een experiment opgezet voor een tweede fase van de rijopleiding. “De resultaten van die proef waren goed”, zegt Van Steenbergen. “De uitkomst is dat het de verkeersveiligheid verbeterd.” Toch is er in Nederland geen wet- of regelgeving omtrent een terugkom-moment en het is nu aan de provincies om het wel of niet aan te bieden. “Vandaar dat we het nu alleen bij gemeenten in Zuid-Holland en Limburg doen.” 

Oproep 

Deelnemers krijgen vanuit de gemeente een oproep om mee te doen. Dat werkt goed, volgens Van Steenbergen. “Gemeenten kweken zo ook weer een hoop goodwill bij de inwoners. Eindelijk krijgen ze een leuke brief, en niet eentje met een maatregel of een rekening.” 

In de afgelopen jaren verzorgde Van Steenbergen al bijna 1.000 van dit soort dagen, steeds met 36 tot 48 leerlingen per keer. TotalText regelt de auto’s, locaties en lunch voor de deelnemers en zorgt ervoor dat er voldoende coaches zijn om bij de deelnemers in te stappen. Van Steenbergen was vroeger zelf rijinstructeur, nu is hij uitgever van Verkeersknooppunt en organisator van de Xperiences. 

De eerstvolgende Xperiences staan voor 21 en 28 september op de kalender in Papendrecht en Hendrik Ido Ambacht.  

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.