Auto te water: ‘ramen open, gordel los en zo snel mogelijk de auto uit’ 

In zes uur tijd leer je als rijinstructeur hoe te handelen als een (les)auto te water raakt. Stichting Auto te Water biedt sinds september de cursus ‘auto te water’ aan, die voor rijinstructeurs meetelt voor de verplichte WRM-bijscholing. ‘Een meerwaarde voor de rijschool’, zegt trainer Joost van Huijkelom. 

In de cursus ‘auto te water’ van Stichting Auto te Water wordt zowel praktijk als de theorie doorgenomen. Je oefent in het zwembad en in buitenwater uit een zinkende auto te klimmen, je leert hoe je een andere persoon het snelst uit die auto te water haalt en ook reddend zwemmen wordt behandeld.
Auto te Water geeft al jaren training in hoe te handelen in een noodsituatie. Sinds deze zomer is hun cursus gecertificeerd door het IBKI en telt het voor rijinstructeurs mee als onderdeel van verplichte theoretische bijscholing. Het debuut was in juni. “Dat was een cursus van vier uur”, vertelt trainer Joost van Huijkelom van de stichting. “We kregen daarna vanuit de branche de vraag om de training uit te breiden naar zes uur. Je volgt op één dag dus zes uur les en het telt mee als twee dagdelen bijscholing.” Om het WRM-certificaat te behouden is iedere rijinstructeur verplicht in vijf jaar tijd zes dagdelen bijscholing te volgen. Drie uur bijscholing telt als één dagdeel. 

Op de kaart

Instructeurs die de cursus hebben gevolgd, kunnen de kennis in de praktijk goed toepassen. Van Huijkelom: “Je kunt je rijschool ermee op de kaart zetten en profileren. Dat leerlingen bij jou moeten zijn om te leren hoe ze moeten handelen in nood. Hopelijk hoeven ze het nooit letterlijk toe te passen, maar de kennis is belangrijk.” De trainer geeft een voorbeeld. “Een goede gelegenheid om het aan te snijden tijdens de rijles is als je langs water rijdt. Weet je leerling waar de noodhamer zit? Wat zouden ze doen als ze uit de bocht vliegen en in het water landen?”
De eerstvolgende cursussen voor rijinstructeurs zijn op 18 november in Gouda en 9 december in Tilburg. Auto te Water biedt naast de cursus voor rijinstructeurs ook open trainingen, die zijn voor iedereen te volgen. De eerstvolgende open cursus is op 6 oktober in Voorthuizen.
Rijinstructeurs die een stapje verder gaan kunnen leerlingen doorverwijzen naar de stichting. “We werken al samen met enkele rijscholen, met sommige doen we dat al jaren. Voorheen werkten we ook met Lens Verkeersmiddelen als theoriepartner, leerlingen kregen dan vouchers waarmee een leerling met korting kan deelnemen aan een training”, aldus Van Huijkelom.

Geen verplichting 

Twee jaar geleden was er commotie rondom het onderwerp; verenigingsvoorzitter Peter van Neck van de VRB pleitte er toen voor om een cursus verplicht te stellen binnen de rijopleiding. “Dat vond ik een goed idee, natuurlijk”, zegt trainer Van Huijkelom. “Alles wat je kunt meegeven aan een leerling is mooi, ook al is het alleen maar bewustwording van de gevaren en hoe je kunt handelen als je in zo’n situatie komt. Verplicht is het niet, maar met de bijscholing is er wel een manier om je te specialiseren als rijschool.”
En hoe moet je dan handelen? De korte samenvatting: ramen open, gordel los en zo snel mogelijk de auto uit. “Je verlichting aandoen is ook handig voor zowel je eigen oriëntatie en voor de hulpverlening.” 

750 auto’s per jaar 

Jaarlijks raken zo’n 750 auto’s te water, blijkt uit cijfers van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Daarbij vallen zo’n zestig doden en raken honderden mensen gewond. Volgens Veilig Verkeer Nederland weten veel automobilisten niet wat ze in zo’n noodsituatie moeten doen. Ook ligt de noodhamer is vaak niet binnen handbereik.
De laatste cijfers van SWOV over auto’s die te water zijn geraakt, dateren uit 2012. In de periode 2004 tot 2011 vielen jaarlijks tussen de 35 en 58 doden nadat een bestuurder met zijn auto in het water terecht kwam. Hierbij hoeft het overigens niet altijd zo te zijn dat de bestuurder niet op tijd uit de auto kon klimmen. De automobilist kan op slag dood zijn na de klap op het water. Ook kan de bestuurder bewusteloos raken en door verdrinking uiteindelijk om het leven komen.
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft een aantal kenmerken op een rij gezet rond deze ongevallen. Voordat de auto het water raakt, maakt de auto vaak een slipbeweging en slaat deze om, om daarna op zijn dak of zijkant terecht te komen. Verder vindt dit type ongeval met name plaats buiten de bebouwde kom en op 80 kilometer per uur-wegen. De meerderheid van deze ongevallen vindt plaats in bochten. Ook gebeuren ze vaker in de weekenden, in het donker, in de winter en bij sneeuw en mist.

Lees ook: Met een cursus ‘auto te water’ zet je je rijschool op de kaart 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Auto te water: ‘ramen open, gordel los en zo snel mogelijk de auto uit’ | RijschoolPro

Auto te water: ‘ramen open, gordel los en zo snel mogelijk de auto uit’ 

In zes uur tijd leer je als rijinstructeur hoe te handelen als een (les)auto te water raakt. Stichting Auto te Water biedt sinds september de cursus ‘auto te water’ aan, die voor rijinstructeurs meetelt voor de verplichte WRM-bijscholing. ‘Een meerwaarde voor de rijschool’, zegt trainer Joost van Huijkelom. 

In de cursus ‘auto te water’ van Stichting Auto te Water wordt zowel praktijk als de theorie doorgenomen. Je oefent in het zwembad en in buitenwater uit een zinkende auto te klimmen, je leert hoe je een andere persoon het snelst uit die auto te water haalt en ook reddend zwemmen wordt behandeld.
Auto te Water geeft al jaren training in hoe te handelen in een noodsituatie. Sinds deze zomer is hun cursus gecertificeerd door het IBKI en telt het voor rijinstructeurs mee als onderdeel van verplichte theoretische bijscholing. Het debuut was in juni. “Dat was een cursus van vier uur”, vertelt trainer Joost van Huijkelom van de stichting. “We kregen daarna vanuit de branche de vraag om de training uit te breiden naar zes uur. Je volgt op één dag dus zes uur les en het telt mee als twee dagdelen bijscholing.” Om het WRM-certificaat te behouden is iedere rijinstructeur verplicht in vijf jaar tijd zes dagdelen bijscholing te volgen. Drie uur bijscholing telt als één dagdeel. 

Op de kaart

Instructeurs die de cursus hebben gevolgd, kunnen de kennis in de praktijk goed toepassen. Van Huijkelom: “Je kunt je rijschool ermee op de kaart zetten en profileren. Dat leerlingen bij jou moeten zijn om te leren hoe ze moeten handelen in nood. Hopelijk hoeven ze het nooit letterlijk toe te passen, maar de kennis is belangrijk.” De trainer geeft een voorbeeld. “Een goede gelegenheid om het aan te snijden tijdens de rijles is als je langs water rijdt. Weet je leerling waar de noodhamer zit? Wat zouden ze doen als ze uit de bocht vliegen en in het water landen?”
De eerstvolgende cursussen voor rijinstructeurs zijn op 18 november in Gouda en 9 december in Tilburg. Auto te Water biedt naast de cursus voor rijinstructeurs ook open trainingen, die zijn voor iedereen te volgen. De eerstvolgende open cursus is op 6 oktober in Voorthuizen.
Rijinstructeurs die een stapje verder gaan kunnen leerlingen doorverwijzen naar de stichting. “We werken al samen met enkele rijscholen, met sommige doen we dat al jaren. Voorheen werkten we ook met Lens Verkeersmiddelen als theoriepartner, leerlingen kregen dan vouchers waarmee een leerling met korting kan deelnemen aan een training”, aldus Van Huijkelom.

Geen verplichting 

Twee jaar geleden was er commotie rondom het onderwerp; verenigingsvoorzitter Peter van Neck van de VRB pleitte er toen voor om een cursus verplicht te stellen binnen de rijopleiding. “Dat vond ik een goed idee, natuurlijk”, zegt trainer Van Huijkelom. “Alles wat je kunt meegeven aan een leerling is mooi, ook al is het alleen maar bewustwording van de gevaren en hoe je kunt handelen als je in zo’n situatie komt. Verplicht is het niet, maar met de bijscholing is er wel een manier om je te specialiseren als rijschool.”
En hoe moet je dan handelen? De korte samenvatting: ramen open, gordel los en zo snel mogelijk de auto uit. “Je verlichting aandoen is ook handig voor zowel je eigen oriëntatie en voor de hulpverlening.” 

750 auto’s per jaar 

Jaarlijks raken zo’n 750 auto’s te water, blijkt uit cijfers van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Daarbij vallen zo’n zestig doden en raken honderden mensen gewond. Volgens Veilig Verkeer Nederland weten veel automobilisten niet wat ze in zo’n noodsituatie moeten doen. Ook ligt de noodhamer is vaak niet binnen handbereik.
De laatste cijfers van SWOV over auto’s die te water zijn geraakt, dateren uit 2012. In de periode 2004 tot 2011 vielen jaarlijks tussen de 35 en 58 doden nadat een bestuurder met zijn auto in het water terecht kwam. Hierbij hoeft het overigens niet altijd zo te zijn dat de bestuurder niet op tijd uit de auto kon klimmen. De automobilist kan op slag dood zijn na de klap op het water. Ook kan de bestuurder bewusteloos raken en door verdrinking uiteindelijk om het leven komen.
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft een aantal kenmerken op een rij gezet rond deze ongevallen. Voordat de auto het water raakt, maakt de auto vaak een slipbeweging en slaat deze om, om daarna op zijn dak of zijkant terecht te komen. Verder vindt dit type ongeval met name plaats buiten de bebouwde kom en op 80 kilometer per uur-wegen. De meerderheid van deze ongevallen vindt plaats in bochten. Ook gebeuren ze vaker in de weekenden, in het donker, in de winter en bij sneeuw en mist.

Lees ook: Met een cursus ‘auto te water’ zet je je rijschool op de kaart 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.