Vooruitblik: Wat staat er in 2020 te gebeuren in de rijschoolbranche?

De brancheverenigingen worden samengevoegd en de nieuwe WRM gaat 1 april echt in. Ook wordt de rijopleiding aangepast met verplichte lesonderdelen zoals rijden met rijhulpsystemen en rijden in het donker. Dat zijn de verwachtingen en voorspellingen van de brancheverenigingen in de rijschoolsector.

RijschoolPro vroeg de brancheverenigingen naar hun verwachtingen en voorspellingen voor het nieuwe jaar. Welke ontwikkelingen voorzien zij? En waar hopen ze op?

Sterk CBR-koppel

Ruud Rutten kijkt liever vooruit dan dat hij terugblikt. Van 2020 heeft hij veel positieve verwachtingen voor de rijschoolsector. De voorzitter van de FAM is er vrij zeker van dat de nieuwe WRM op 1 april daadwerkelijk ingaat. “Het heeft veel meer tijd gekost dan nodig was, maar ik ga er vanuit dat het nu lukt.” Ook denkt Rutten dat het CBR komend jaar de boel weer op orde krijgt. “Er zit met Pechtold en Huizinga een sterk koppel in het bestuur. Daadkrachtig. Zij krijgen het op de rit.”

Samenvoegen van brancheverenigingen

Op 1 mei verwacht de voorzitter het vernieuwde startdocument te kunnen aanbieden aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het document is een verbeterde en verkorte versie van het vroegere startdocument. Hierin wordt samengevat hoe de wet en regelgeving voor de rijschoolbranche kan worden verbeterd om zo een kwaliteitsslag te slaan. “De diverse werkgroepen zijn enorm gemotiveerd aan de slag gegaan om alle mogelijke opties uit te werken zodat ons vak weer de waardering krijgt die het verdient”, aldus Rutten.

De meest opmerkelijke voorspelling voor 2020 van de FAM-voorzitter is dat hij een opening ziet voor het samenvoegen van de verschillende brancheverenigingen. “Met verschillende afdelingen voor de grote rijscholen en zelfstandigen bijvoorbeeld. Met een keurmerk én een garantiefonds. En als één grote vereniging vormen we een hele serieuze gesprekspartner waar politiek Den Haag absoluut niet omheen kan.”

Gereguleerde rijopleiding

Ook secretaris Irma Brauers van de VRB verwacht dat het er met de WRM toch echt van komt vanaf 1 april. Tevens hoopt ze op stappen richting een gereguleerde rijopleiding in 2020. “Met een vastgesteld lesplan, waarin sommige lesonderdelen moeten worden doorlopen. Denk aan rijden in het donker, ‘s avonds 130 rijden op de snelweg… Of opleiders en instructeurs daaraan voldoen, moet worden gecontroleerd en er moet worden gehandhaafd. Er móét iets gebeuren om zo de verkeersveiligheid te verhogen.” Ze hoopt tevens op veranderingen in het theoriegedeelte.

Dat de rijopleiding met verplichte onderdelen wellicht kostbaarder wordt voor de leerling, vindt Brauers geen argument om de veranderingen niet door te voeren. “Een deuk in je auto rijden is een stuk duurder dan de rijopleiding. En zolang leerlingen, gesteund door hun ouders, kiezen voor de weg van de minste weerstand en voor de ééndaagse theoriecursussen die een zak gebakken lucht zijn, hoeven wij er niet wakker van te liggen dat leerlingen soms een duurder rijbewijstraject moeten doorlopen.”

Rijhulpsystemen in de rijopleiding

“Onze speerpunten voor 2020 liggen voornamelijk op het vlak van bevordering van de verkeersveiligheid en de rol van de Bovag-rijscholen daarin”, antwoordt woordvoerder Tom Huyskens van Bovag gevraagd naar zijn verwachtingen van 2020. Deze branchevereniging ondertekende in 2019 het ADAS-convenant en liet onlangs weten te vinden dat de rijhulpsystemen onderdeel van de rijopleiding en het examen moeten worden. Bovag wil zich samen met partijen als het CBR en IBKI inzetten om de meest gebruikte ADAS-systemen gefaseerd en betaalbaar te integreren in het rijonderwijs en -examen.

Permanente verkeerseducatie

Interim-branchemanager Jurriën Kamst gaat in 2020 samen met de leden op zoek naar nieuwe invulling van de twee kroonjuwelen van Bovag, zijnde de lobby en het keurmerk. “Na het wegvallen van de garantieregeling hebben leden recent in een brainstormsessie bepaald dat deze twee factoren de belangrijkste aandachtspunten zijn, en dienen bij te dragen aan de activiteiten op het vlak van verkeersveiligheid.”
Zoals in de ontmoeting met Kamerlid De Pater (CDA) afgelopen november al werd benadrukt, blijft Bovag in politiek Den Haag ook inzetten op meer professionaliteit in de rijscholenbranche en blijft permanente verkeerseducatie een streven. “Het leertraject houdt niet op bij het behalen van het roze pasje.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

3 reacties op “Vooruitblik: Wat staat er in 2020 te gebeuren in de rijschoolbranche?”

#BAAS|01.01.20|16:07

Irma we mogen straks nog maar 100 overal hoor

Harmen Poort|13.01.20|12:08

als je goed leest, staat er ‘s-avonds 130 km/h rijden op de snelweg. 100km/h gaat voor zover nu bekend is alleen overdag gelden.
Ook een beetje onzinnig om op zulke futiliteiten te reageren, mensen zien vaak alleen het negatieve van de veranderingen. Als je als we nu eens beginnen met de positieve dingen te benadrukken en dit ook aan de leerlingen overbrengen dan maken we wellicht kans om het niveau echt omhoog te brengen. Het is allemaal niet of niet allemaal slecht maar het kan wel echt beter.

Ronald Broersma|25.01.20|01:26

Met een vastgesteld lesplan?

wie gaat dit controleren en hoe?

Altijd dezelfde instanties met duurbetaalde directeuren met verhalen en plannen en rapporten en onderzoeken die die denken dat hun acties daadwerkelijk invloed hebben,zoals dan weer blijkt uit hun eigen onderzoeken en rapporten en verslagen.

Rijles & examen is en blijft in de kern een vrij simpel construct. Al 30 jaar is daar (terecht) niks aan veranderd.

De markt reguleert zichzelf prima. Net Zoals alle andere markten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vooruitblik: Wat staat er in 2020 te gebeuren in de rijschoolbranche? | RijschoolPro

Vooruitblik: Wat staat er in 2020 te gebeuren in de rijschoolbranche?

De brancheverenigingen worden samengevoegd en de nieuwe WRM gaat 1 april echt in. Ook wordt de rijopleiding aangepast met verplichte lesonderdelen zoals rijden met rijhulpsystemen en rijden in het donker. Dat zijn de verwachtingen en voorspellingen van de brancheverenigingen in de rijschoolsector.

RijschoolPro vroeg de brancheverenigingen naar hun verwachtingen en voorspellingen voor het nieuwe jaar. Welke ontwikkelingen voorzien zij? En waar hopen ze op?

Sterk CBR-koppel

Ruud Rutten kijkt liever vooruit dan dat hij terugblikt. Van 2020 heeft hij veel positieve verwachtingen voor de rijschoolsector. De voorzitter van de FAM is er vrij zeker van dat de nieuwe WRM op 1 april daadwerkelijk ingaat. “Het heeft veel meer tijd gekost dan nodig was, maar ik ga er vanuit dat het nu lukt.” Ook denkt Rutten dat het CBR komend jaar de boel weer op orde krijgt. “Er zit met Pechtold en Huizinga een sterk koppel in het bestuur. Daadkrachtig. Zij krijgen het op de rit.”

Samenvoegen van brancheverenigingen

Op 1 mei verwacht de voorzitter het vernieuwde startdocument te kunnen aanbieden aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Het document is een verbeterde en verkorte versie van het vroegere startdocument. Hierin wordt samengevat hoe de wet en regelgeving voor de rijschoolbranche kan worden verbeterd om zo een kwaliteitsslag te slaan. “De diverse werkgroepen zijn enorm gemotiveerd aan de slag gegaan om alle mogelijke opties uit te werken zodat ons vak weer de waardering krijgt die het verdient”, aldus Rutten.

De meest opmerkelijke voorspelling voor 2020 van de FAM-voorzitter is dat hij een opening ziet voor het samenvoegen van de verschillende brancheverenigingen. “Met verschillende afdelingen voor de grote rijscholen en zelfstandigen bijvoorbeeld. Met een keurmerk én een garantiefonds. En als één grote vereniging vormen we een hele serieuze gesprekspartner waar politiek Den Haag absoluut niet omheen kan.”

Gereguleerde rijopleiding

Ook secretaris Irma Brauers van de VRB verwacht dat het er met de WRM toch echt van komt vanaf 1 april. Tevens hoopt ze op stappen richting een gereguleerde rijopleiding in 2020. “Met een vastgesteld lesplan, waarin sommige lesonderdelen moeten worden doorlopen. Denk aan rijden in het donker, ‘s avonds 130 rijden op de snelweg… Of opleiders en instructeurs daaraan voldoen, moet worden gecontroleerd en er moet worden gehandhaafd. Er móét iets gebeuren om zo de verkeersveiligheid te verhogen.” Ze hoopt tevens op veranderingen in het theoriegedeelte.

Dat de rijopleiding met verplichte onderdelen wellicht kostbaarder wordt voor de leerling, vindt Brauers geen argument om de veranderingen niet door te voeren. “Een deuk in je auto rijden is een stuk duurder dan de rijopleiding. En zolang leerlingen, gesteund door hun ouders, kiezen voor de weg van de minste weerstand en voor de ééndaagse theoriecursussen die een zak gebakken lucht zijn, hoeven wij er niet wakker van te liggen dat leerlingen soms een duurder rijbewijstraject moeten doorlopen.”

Rijhulpsystemen in de rijopleiding

“Onze speerpunten voor 2020 liggen voornamelijk op het vlak van bevordering van de verkeersveiligheid en de rol van de Bovag-rijscholen daarin”, antwoordt woordvoerder Tom Huyskens van Bovag gevraagd naar zijn verwachtingen van 2020. Deze branchevereniging ondertekende in 2019 het ADAS-convenant en liet onlangs weten te vinden dat de rijhulpsystemen onderdeel van de rijopleiding en het examen moeten worden. Bovag wil zich samen met partijen als het CBR en IBKI inzetten om de meest gebruikte ADAS-systemen gefaseerd en betaalbaar te integreren in het rijonderwijs en -examen.

Permanente verkeerseducatie

Interim-branchemanager Jurriën Kamst gaat in 2020 samen met de leden op zoek naar nieuwe invulling van de twee kroonjuwelen van Bovag, zijnde de lobby en het keurmerk. “Na het wegvallen van de garantieregeling hebben leden recent in een brainstormsessie bepaald dat deze twee factoren de belangrijkste aandachtspunten zijn, en dienen bij te dragen aan de activiteiten op het vlak van verkeersveiligheid.”
Zoals in de ontmoeting met Kamerlid De Pater (CDA) afgelopen november al werd benadrukt, blijft Bovag in politiek Den Haag ook inzetten op meer professionaliteit in de rijscholenbranche en blijft permanente verkeerseducatie een streven. “Het leertraject houdt niet op bij het behalen van het roze pasje.”

Lees ook: 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

3 reacties op “Vooruitblik: Wat staat er in 2020 te gebeuren in de rijschoolbranche?”

#BAAS|01.01.20|16:07

Irma we mogen straks nog maar 100 overal hoor

Harmen Poort|13.01.20|12:08

als je goed leest, staat er ‘s-avonds 130 km/h rijden op de snelweg. 100km/h gaat voor zover nu bekend is alleen overdag gelden.
Ook een beetje onzinnig om op zulke futiliteiten te reageren, mensen zien vaak alleen het negatieve van de veranderingen. Als je als we nu eens beginnen met de positieve dingen te benadrukken en dit ook aan de leerlingen overbrengen dan maken we wellicht kans om het niveau echt omhoog te brengen. Het is allemaal niet of niet allemaal slecht maar het kan wel echt beter.

Ronald Broersma|25.01.20|01:26

Met een vastgesteld lesplan?

wie gaat dit controleren en hoe?

Altijd dezelfde instanties met duurbetaalde directeuren met verhalen en plannen en rapporten en onderzoeken die die denken dat hun acties daadwerkelijk invloed hebben,zoals dan weer blijkt uit hun eigen onderzoeken en rapporten en verslagen.

Rijles & examen is en blijft in de kern een vrij simpel construct. Al 30 jaar is daar (terecht) niks aan veranderd.

De markt reguleert zichzelf prima. Net Zoals alle andere markten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.