Tien vragen aan E&R Opleidingen: ‘Automaatcode en digitalisering zorgen voor een kaalslag’

E&R Opleidingen is met 115 medewerkers en 100 voertuigen een van de grootste opleiders van Nederland. Eigenaren Imre ten Pas en Mario Renirie van E&R Opleidingen geven hun kijk op ontwikkelingen in de branche. RijschoolPro vraagt de twee naar het gebruik van een simulator in de rijopleiding, het wel of niet wegvallen van de automaatcode en de roep van de transportsector om vrouwen tot chauffeur op te leiden.

Heeft E&R een specialisatie? Imre: E&R is een van de grootste rijscholen van Nederland. Onze specialisatie ligt dus juist in de breedte. Je kunt bij ons terecht voor de personenauto, motor, bus, vrachtwagen, brommer en meer. Eigenlijk alles behalve het T-rijbewijs. We geven theorielessen en verzorgen nascholing voor beroepschauffeurs. Jaarlijks halen meer dan 1.000 beroepschauffeurs hier hun papieren. Met het B-rijbewijs weten we ieder jaar zo’n 1.800 mensen blij te maken. We hebben locaties in Nieuwegein, Amersfoort, Aalsmeer, Utrecht en Oss. Er werken bij E&R zo’n 115 mensen, het grootste deel daarvan is in vaste dienst.”

Hoe ziet jullie wagenpark eruit? Imre: Omdat we lesgeven in zoveel onderdelen hebben we ook overal voertuigen voor. 52 personenauto’s, 2 BE combinaties, 1 C1 voertuig, 1 DE voertuig, 13 lesbussen en 14 vrachtwagens.

Verzorgen jullie veel theorielessen? Mario: “We hebben onlangs in Nieuwegein het pand aan de overkant van de rijschool erbij getrokken. Daar hebben we leslokalen voor theorieles en nascholing. De klassen zitten elke dag helemaal vol. Dat komt vooral door de nascholing rondom Code 95. Om de code te behouden is nascholing verplicht en momenteel zitten we aan het einde van de eerste cyclus waarin die verplichting geldt. Dat zie je ook aan de CBR-cijfers, er worden nu overal véél meer uren scholing gevolgd.”

Jullie gebruiken een simulator. Vertel daar eens wat meer over? Imre: “De simulator is voor de bus en vrachtwagen. Je kunt zelfs nabootsen dat er een aanhanger achter zit. Het is heel geschikt voor de eerste lessen en voor het oefenen van specifieke verkeerssituaties. Op de weg is het soms zoeken naar die situaties, met een simulator boots je het zo na. Het heeft wat voeten in de aarde gehad om onze simulator goed te laten keuren door het CBR om nascholing praktijk op te geven. Onbegrijpelijk vinden wij, de toegevoegde waarde is overduidelijk.”

Is het klimaat een thema in je onderneming? Mario: “Absoluut. We zouden graag volledig overstappen op elektrische auto’s. Als alle rijscholen dat doen, heeft dat een enorme impact. We hebben al een aantal elektrische wagens besteld voor rijbewijs B. Laat die automaatcode 78 maar snel vervallen in Nederland. Als die code vervalt, ontstaat er meer vraag naar rijden in een automaat. Wij zijn er klaar voor. Het is wachten op de wetgevers.”

De situatie nu, met zoveel zelfstandigen in de markt… dat is onhoudbaar.

Verwacht je grote effecten van het vervallen van de automaatcode voor de rijschoolbranche? Mario: “Zeker, ik verwacht een kaalslag. En die omschakeling naar de automaat gaat er komen. Net als de toename van digitalisering in ons vak. Je moet blijven investeren in technieken zoals simulatoren, nieuwe auto’s en werving van klanten. Zelfstandigen zullen daarom in de toekomst steeds meer aansluiten bij grotere rijscholen, of op een andere manier collectieven vormen. De situatie nu, met zoveel zelfstandigen in de markt… dat is onhoudbaar.”

Welke positie heeft E&R in de markt qua lesprijs? Imre: “Onze prijzen zijn marktconform. Voor rijbewijs B zijn we een ANWB rijschool, met de bijbehorende ANWB-tarieven. Wij vinden het normale tarieven.”

Hoe werft E&R klanten? Imre: “Op allerlei manieren. We houden heel veel open dagen, dat werkt goed. Soms wel twee in de week. We werken ook veel samen met transportbedrijven en vervoerders. Onlangs waren we ook aanwezig op een ladies night van de transportsector om meer vrouwen te interesseren voor het vak van beroepschauffeur.”

Ongeveer een kwart van onze instructeurs is vrouw.

Zien jullie een toename in het aantal vrouwen wat komt lessen voor de bus of vrachtwagen? Imre: “Ja, maar nog altijd zijn er veel meer mannen. Ik hoop dat die campagne vruchten afwerpt. Het beroep van chauffeur is heel geschikt voor vrouwen en de sector is gebaat bij meer diversiteit. Met name op de bus is er een toename. We vinden het positief dat er zo’n campagne wordt gevoerd.”

Hoe is de verhouding man/vrouw onder de instructeurs bij E&R? Mario: “Ongeveer een kwart van onze instructeurs is vrouw. Behalve de diversiteit op de werkvloer zijn het ook gewoon goede docenten. Ze hebben misschien wel meer oog voor de kandidaat en wat er in hun koppie afspeelt.”

Vrouw op de vrachtwagen

Ik krijg krijg aansluitend aan het gesprek met Imre en Mario van E&R Opleidingen een rijles van instructeur Inge om in de praktijk te ervaren hoe het is om als vrouw vrachtwagen te rijden. Ik had zelfs nog nooit in de cabine van een vrachtwagen gezeten.
De les begint met het instellen van de stoel en uitleg over het schakelen en kijktechniek. En dan gaan we. De eerste drempel op het industrieterrein waar we starten neem ik veel te hard en we bonken op onze stoelen, maar hoe leuk is het om zo’n machine te kunnen besturen?
Insturen werkt heel anders dan in de personenauto en het nemen van een rotonde is echt andere koek. Het doorschakelen van drie (of vier) naar vijf is ingewikkeld en de snelheid waarmee ik gewend ben een kruising te naderen moet er echt uit. We rijden door Nieuwegein, pakken nog een stukje snelweg mee, schakelen door naar de achtenhalfste versnelling, en oefenen zelfs met achteruitrijden en inparkeren. Aan het einde van de les noemt Inge me een natuurtalent. Top.
Ik vind het prettig om als vrouw les te krijgen van een andere vrouw. Ik zou me bij een man sneller op de vingers gekeken voelen als ik dat stoeprandje meepak of wéér verkeerd doorschakel. Om het maar eens typisch als vrouw uit te drukken: ik voel me er prettiger bij.

Lees ook: Meer vrouwen volgen rijopleiding vrachtwagenchauffeur

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

1 reactie op “Tien vragen aan E&R Opleidingen: ‘Automaatcode en digitalisering zorgen voor een kaalslag’”

Johan Mulkens|03.01.20|08:56

Wordt het niet tijd om de code automaat van het rijbewijs af te halen!!!! CO2 hier CO2 daar snelheid terug naar 100 km. Maar beginnen met de rijopleiding in schakel blijven motiveren door niet in te grijpen bij de kern. Zorg dat de opleidingen al in in elektrische of hybride auto’s gegeven kunnen worden zonder beperkingen dan zijn we al goed op weg. Dus kabinet/minister en belangenvereniging ga eens aan tafel zitten.
Begin bij de kern!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tien vragen aan E&R Opleidingen: ‘Automaatcode en digitalisering zorgen voor een kaalslag’ | RijschoolPro

Tien vragen aan E&R Opleidingen: ‘Automaatcode en digitalisering zorgen voor een kaalslag’

E&R Opleidingen is met 115 medewerkers en 100 voertuigen een van de grootste opleiders van Nederland. Eigenaren Imre ten Pas en Mario Renirie van E&R Opleidingen geven hun kijk op ontwikkelingen in de branche. RijschoolPro vraagt de twee naar het gebruik van een simulator in de rijopleiding, het wel of niet wegvallen van de automaatcode en de roep van de transportsector om vrouwen tot chauffeur op te leiden.

Heeft E&R een specialisatie? Imre: E&R is een van de grootste rijscholen van Nederland. Onze specialisatie ligt dus juist in de breedte. Je kunt bij ons terecht voor de personenauto, motor, bus, vrachtwagen, brommer en meer. Eigenlijk alles behalve het T-rijbewijs. We geven theorielessen en verzorgen nascholing voor beroepschauffeurs. Jaarlijks halen meer dan 1.000 beroepschauffeurs hier hun papieren. Met het B-rijbewijs weten we ieder jaar zo’n 1.800 mensen blij te maken. We hebben locaties in Nieuwegein, Amersfoort, Aalsmeer, Utrecht en Oss. Er werken bij E&R zo’n 115 mensen, het grootste deel daarvan is in vaste dienst.”

Hoe ziet jullie wagenpark eruit? Imre: Omdat we lesgeven in zoveel onderdelen hebben we ook overal voertuigen voor. 52 personenauto’s, 2 BE combinaties, 1 C1 voertuig, 1 DE voertuig, 13 lesbussen en 14 vrachtwagens.

Verzorgen jullie veel theorielessen? Mario: “We hebben onlangs in Nieuwegein het pand aan de overkant van de rijschool erbij getrokken. Daar hebben we leslokalen voor theorieles en nascholing. De klassen zitten elke dag helemaal vol. Dat komt vooral door de nascholing rondom Code 95. Om de code te behouden is nascholing verplicht en momenteel zitten we aan het einde van de eerste cyclus waarin die verplichting geldt. Dat zie je ook aan de CBR-cijfers, er worden nu overal véél meer uren scholing gevolgd.”

Jullie gebruiken een simulator. Vertel daar eens wat meer over? Imre: “De simulator is voor de bus en vrachtwagen. Je kunt zelfs nabootsen dat er een aanhanger achter zit. Het is heel geschikt voor de eerste lessen en voor het oefenen van specifieke verkeerssituaties. Op de weg is het soms zoeken naar die situaties, met een simulator boots je het zo na. Het heeft wat voeten in de aarde gehad om onze simulator goed te laten keuren door het CBR om nascholing praktijk op te geven. Onbegrijpelijk vinden wij, de toegevoegde waarde is overduidelijk.”

Is het klimaat een thema in je onderneming? Mario: “Absoluut. We zouden graag volledig overstappen op elektrische auto’s. Als alle rijscholen dat doen, heeft dat een enorme impact. We hebben al een aantal elektrische wagens besteld voor rijbewijs B. Laat die automaatcode 78 maar snel vervallen in Nederland. Als die code vervalt, ontstaat er meer vraag naar rijden in een automaat. Wij zijn er klaar voor. Het is wachten op de wetgevers.”

De situatie nu, met zoveel zelfstandigen in de markt… dat is onhoudbaar.

Verwacht je grote effecten van het vervallen van de automaatcode voor de rijschoolbranche? Mario: “Zeker, ik verwacht een kaalslag. En die omschakeling naar de automaat gaat er komen. Net als de toename van digitalisering in ons vak. Je moet blijven investeren in technieken zoals simulatoren, nieuwe auto’s en werving van klanten. Zelfstandigen zullen daarom in de toekomst steeds meer aansluiten bij grotere rijscholen, of op een andere manier collectieven vormen. De situatie nu, met zoveel zelfstandigen in de markt… dat is onhoudbaar.”

Welke positie heeft E&R in de markt qua lesprijs? Imre: “Onze prijzen zijn marktconform. Voor rijbewijs B zijn we een ANWB rijschool, met de bijbehorende ANWB-tarieven. Wij vinden het normale tarieven.”

Hoe werft E&R klanten? Imre: “Op allerlei manieren. We houden heel veel open dagen, dat werkt goed. Soms wel twee in de week. We werken ook veel samen met transportbedrijven en vervoerders. Onlangs waren we ook aanwezig op een ladies night van de transportsector om meer vrouwen te interesseren voor het vak van beroepschauffeur.”

Ongeveer een kwart van onze instructeurs is vrouw.

Zien jullie een toename in het aantal vrouwen wat komt lessen voor de bus of vrachtwagen? Imre: “Ja, maar nog altijd zijn er veel meer mannen. Ik hoop dat die campagne vruchten afwerpt. Het beroep van chauffeur is heel geschikt voor vrouwen en de sector is gebaat bij meer diversiteit. Met name op de bus is er een toename. We vinden het positief dat er zo’n campagne wordt gevoerd.”

Hoe is de verhouding man/vrouw onder de instructeurs bij E&R? Mario: “Ongeveer een kwart van onze instructeurs is vrouw. Behalve de diversiteit op de werkvloer zijn het ook gewoon goede docenten. Ze hebben misschien wel meer oog voor de kandidaat en wat er in hun koppie afspeelt.”

Vrouw op de vrachtwagen

Ik krijg krijg aansluitend aan het gesprek met Imre en Mario van E&R Opleidingen een rijles van instructeur Inge om in de praktijk te ervaren hoe het is om als vrouw vrachtwagen te rijden. Ik had zelfs nog nooit in de cabine van een vrachtwagen gezeten.
De les begint met het instellen van de stoel en uitleg over het schakelen en kijktechniek. En dan gaan we. De eerste drempel op het industrieterrein waar we starten neem ik veel te hard en we bonken op onze stoelen, maar hoe leuk is het om zo’n machine te kunnen besturen?
Insturen werkt heel anders dan in de personenauto en het nemen van een rotonde is echt andere koek. Het doorschakelen van drie (of vier) naar vijf is ingewikkeld en de snelheid waarmee ik gewend ben een kruising te naderen moet er echt uit. We rijden door Nieuwegein, pakken nog een stukje snelweg mee, schakelen door naar de achtenhalfste versnelling, en oefenen zelfs met achteruitrijden en inparkeren. Aan het einde van de les noemt Inge me een natuurtalent. Top.
Ik vind het prettig om als vrouw les te krijgen van een andere vrouw. Ik zou me bij een man sneller op de vingers gekeken voelen als ik dat stoeprandje meepak of wéér verkeerd doorschakel. Om het maar eens typisch als vrouw uit te drukken: ik voel me er prettiger bij.

Lees ook: Meer vrouwen volgen rijopleiding vrachtwagenchauffeur

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

1 reactie op “Tien vragen aan E&R Opleidingen: ‘Automaatcode en digitalisering zorgen voor een kaalslag’”

Johan Mulkens|03.01.20|08:56

Wordt het niet tijd om de code automaat van het rijbewijs af te halen!!!! CO2 hier CO2 daar snelheid terug naar 100 km. Maar beginnen met de rijopleiding in schakel blijven motiveren door niet in te grijpen bij de kern. Zorg dat de opleidingen al in in elektrische of hybride auto’s gegeven kunnen worden zonder beperkingen dan zijn we al goed op weg. Dus kabinet/minister en belangenvereniging ga eens aan tafel zitten.
Begin bij de kern!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.