Maatwerkstoel in de lesauto zorgt voor comfort en voorkomt klachten

Rijinstructeurs brengen jaarlijks zo’n 100.000 kilometer door op hun autostoel. Ze hebben te maken met intensief verkeer, veel remmen, drempels, rotondes en onverwachte bewegingen. Met een aangepaste stoel of een maatwerkstoel van Scheel Autofauteuils zit de instructeur comfortabel én er is minder kans op blessures.

Scheel Autofauteuils is al vijftig jaar bezig met het analyseren en oplossen van zitproblemen. Hans Koster, vader van de huidige eigenaar Marc, begon zijn zaak in Hilversum met stoelen voor raceauto’s. Al snel kwamen daar autostoelen voor personenauto’s bij. “De nadruk heeft altijd gelegen op een goede zit en een kwaliteitsproduct, ook al in de jaren ’70”, vertelt Marc in de showroom van Scheel in Almere. “We maken aangepaste stoelen en stoelen op maat. Een halve eeuw geleden werden die gemaakt met paardenhaar en natuurschuim. Plus een goede kwaliteit stof of leer voor de bekleding. En nog altijd werken we met hoogwaardige materialen. Dankzij al die jaren ervaring weten we als geen ander waar je op moet letten bij het afstellen en instellen van stoelen voor dagelijks gebruik.”

Ergonomie

Toen Scheel vijftig jaar geleden begon in Hilversum was het nut van ergonomie nog geen gemeengoed. Maar dat veranderde snel. Binnen tien jaar na de start van het bedrijf was ook ergonomie een belangrijk onderdeel in het ontwerp van de stoelen.

Na de start in Hilversum, was Scheel jarenlang gevestigd in Naarden. Sinds afgelopen september zit het bedrijf in Almere. De verhuizing vormde aanleiding om ook de huisstijl opnieuw vorm te geven. Sindsdien heeft Scheel een nieuwe kleurstelling en een nieuw logo en laten ze duidelijk van zich horen in de markten waarop ze zich begeven.

Beroepszitters

De stoelen worden geproduceerd in Duitsland, de nodige aanpassingen of het maatwerk gebeurt in Almere. De onderneming maakt behalve autostoelen ook stoelen voor beroepszitters. Koster: “Denk aan mensen die naar de beelden van beveiligingscamera’s kijken, of leaserijders die jaarlijks veel kilometers maken. Ook pensionado’s weten ons te vinden en in de 4×4 markt zijn we een bekende naam. En we helpen dus ook rijinstructeurs, deze mensen brengen jaarlijks meer dan 100.000 kilometer in de auto door.”

Edward Jansen van Scheel houdt zich onder meer bezig met het de aanmeten van stoelen. Hij vult aan: “Zitten op zich is al een belasting voor rug, nek schouders en benen. Daarnaast heb je nog te maken met factoren als intensief verkeer, veel remmen, drempels, rotondes en natuurlijk onverwachte bewegingen. Blessures liggen dan op de loer, een aangepaste stoel of een maatwerkstoel is dan een goede oplossing.

Lange mensen

In de vijftig jaar dat Scheel actief is zijn de standaard autostoelen die in een voertuig zitten wel verbeterd. “Hoewel dat voor de bijrijdersstoel in mindere mate geldt”, zegt Jansen.

Dat maakt aanpassingen en maatwerk zeker niet overbodig. Nederland is bijvoorbeeld een land met heel veel lange mensen. “De stoel moet dan een langer zitvlak hebben en de hoofdsteun moet hoger zitten. Dat is belangrijk voor zowel comfort als veiligheid.”

Klachten

Voor rijinstructeurs zijn de autostoelen onder meer voorzien van een lumbaalsteun, verstelbare zittinglengte en -diepte, instelbare zijwangbreedte, optionele lendesteun, optionele armsteun en optioneel een verlengd zitkussen. Bij een stoel voor de lesauto wordt ook gedacht aan andere mensen die op de bijrijdersstoel zitten, zoals de examinator. “Die moet eveneens comfortabel kunnen zitten. De stoelen hebben dus veel opties voor het verstellen”, licht Jansen toe.

“Vaak denken mensen pas aan een maatwerk stoel voor de auto als ze met klachten te maken hebben”, vertelt Koster. “We krijgen hier vaak klanten die zijn doorverwezen door fysiotherapeuten of de arbo-arts. Het zou mooi zijn als mensen eerder bij ons aankloppen, voordat ze met rugklachten te maken hebben.”

Proefzitten

Wie denkt aan een stoel op maat kan vrijblijvend bij Scheel langskomen. Jansen: “Dan gaan we passen en meten, je kunt testen hoe verschillende maten en types stoelen zitten. Daarna maken we een offerte.”
De kosten voor een dergelijke stoel op maat zijn afhankelijk van allerlei opties. “Meestal ligt het tussen de 1500 en 2000 euro voor een gemonteerde stoel”, zegt Jansen.

Scheel biedt de optie om dit maandelijks via een leaseconstructie van drie tot vijf jaar te betalen, vaak ook de periode dat iemand een auto gebruikt. “Je kunt kiezen om de stoel daarna te houden, vanzelfsprekend gaat deze langer mee, zo’n acht jaar bij intensief gebruik.” Een aangepaste stoel kan namelijk weer overgebouwd worden naar een nieuwe of volgende auto.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 
Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Maatwerkstoel in de lesauto zorgt voor comfort en voorkomt klachten | RijschoolPro

Maatwerkstoel in de lesauto zorgt voor comfort en voorkomt klachten

Rijinstructeurs brengen jaarlijks zo’n 100.000 kilometer door op hun autostoel. Ze hebben te maken met intensief verkeer, veel remmen, drempels, rotondes en onverwachte bewegingen. Met een aangepaste stoel of een maatwerkstoel van Scheel Autofauteuils zit de instructeur comfortabel én er is minder kans op blessures.

Scheel Autofauteuils is al vijftig jaar bezig met het analyseren en oplossen van zitproblemen. Hans Koster, vader van de huidige eigenaar Marc, begon zijn zaak in Hilversum met stoelen voor raceauto’s. Al snel kwamen daar autostoelen voor personenauto’s bij. “De nadruk heeft altijd gelegen op een goede zit en een kwaliteitsproduct, ook al in de jaren ’70”, vertelt Marc in de showroom van Scheel in Almere. “We maken aangepaste stoelen en stoelen op maat. Een halve eeuw geleden werden die gemaakt met paardenhaar en natuurschuim. Plus een goede kwaliteit stof of leer voor de bekleding. En nog altijd werken we met hoogwaardige materialen. Dankzij al die jaren ervaring weten we als geen ander waar je op moet letten bij het afstellen en instellen van stoelen voor dagelijks gebruik.”

Ergonomie

Toen Scheel vijftig jaar geleden begon in Hilversum was het nut van ergonomie nog geen gemeengoed. Maar dat veranderde snel. Binnen tien jaar na de start van het bedrijf was ook ergonomie een belangrijk onderdeel in het ontwerp van de stoelen.

Na de start in Hilversum, was Scheel jarenlang gevestigd in Naarden. Sinds afgelopen september zit het bedrijf in Almere. De verhuizing vormde aanleiding om ook de huisstijl opnieuw vorm te geven. Sindsdien heeft Scheel een nieuwe kleurstelling en een nieuw logo en laten ze duidelijk van zich horen in de markten waarop ze zich begeven.

Beroepszitters

De stoelen worden geproduceerd in Duitsland, de nodige aanpassingen of het maatwerk gebeurt in Almere. De onderneming maakt behalve autostoelen ook stoelen voor beroepszitters. Koster: “Denk aan mensen die naar de beelden van beveiligingscamera’s kijken, of leaserijders die jaarlijks veel kilometers maken. Ook pensionado’s weten ons te vinden en in de 4×4 markt zijn we een bekende naam. En we helpen dus ook rijinstructeurs, deze mensen brengen jaarlijks meer dan 100.000 kilometer in de auto door.”

Edward Jansen van Scheel houdt zich onder meer bezig met het de aanmeten van stoelen. Hij vult aan: “Zitten op zich is al een belasting voor rug, nek schouders en benen. Daarnaast heb je nog te maken met factoren als intensief verkeer, veel remmen, drempels, rotondes en natuurlijk onverwachte bewegingen. Blessures liggen dan op de loer, een aangepaste stoel of een maatwerkstoel is dan een goede oplossing.

Lange mensen

In de vijftig jaar dat Scheel actief is zijn de standaard autostoelen die in een voertuig zitten wel verbeterd. “Hoewel dat voor de bijrijdersstoel in mindere mate geldt”, zegt Jansen.

Dat maakt aanpassingen en maatwerk zeker niet overbodig. Nederland is bijvoorbeeld een land met heel veel lange mensen. “De stoel moet dan een langer zitvlak hebben en de hoofdsteun moet hoger zitten. Dat is belangrijk voor zowel comfort als veiligheid.”

Klachten

Voor rijinstructeurs zijn de autostoelen onder meer voorzien van een lumbaalsteun, verstelbare zittinglengte en -diepte, instelbare zijwangbreedte, optionele lendesteun, optionele armsteun en optioneel een verlengd zitkussen. Bij een stoel voor de lesauto wordt ook gedacht aan andere mensen die op de bijrijdersstoel zitten, zoals de examinator. “Die moet eveneens comfortabel kunnen zitten. De stoelen hebben dus veel opties voor het verstellen”, licht Jansen toe.

“Vaak denken mensen pas aan een maatwerk stoel voor de auto als ze met klachten te maken hebben”, vertelt Koster. “We krijgen hier vaak klanten die zijn doorverwezen door fysiotherapeuten of de arbo-arts. Het zou mooi zijn als mensen eerder bij ons aankloppen, voordat ze met rugklachten te maken hebben.”

Proefzitten

Wie denkt aan een stoel op maat kan vrijblijvend bij Scheel langskomen. Jansen: “Dan gaan we passen en meten, je kunt testen hoe verschillende maten en types stoelen zitten. Daarna maken we een offerte.”
De kosten voor een dergelijke stoel op maat zijn afhankelijk van allerlei opties. “Meestal ligt het tussen de 1500 en 2000 euro voor een gemonteerde stoel”, zegt Jansen.

Scheel biedt de optie om dit maandelijks via een leaseconstructie van drie tot vijf jaar te betalen, vaak ook de periode dat iemand een auto gebruikt. “Je kunt kiezen om de stoel daarna te houden, vanzelfsprekend gaat deze langer mee, zo’n acht jaar bij intensief gebruik.” Een aangepaste stoel kan namelijk weer overgebouwd worden naar een nieuwe of volgende auto.

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.