Brandbrief van brancheverenigingen: rijschoolsector verdient meer steun

Pixabay

Door het verbod op rijlessen vanwege de coronacrisis loopt de sector maandelijks een omzet mis van 55 miljoen euro. De huidige steunmaatregelen zijn niet toereikend, stellen brancheorganisaties Bovag, VRB, FAM en LBKR. Dit weekend stuurden ze gezamenlijk een brandbrief naar de betreffende ministeries.

In lijn met onder andere de horeca vragen de brancheorganisaties om voorrang bij de regeling NOW (Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid) en om andere regels bij de toekenning van de vergoeding in het kader van de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO).

Nederland telt 8.903 rijscholen, vier op de vijf heeft een eenmanszaak. Voor veel rijschoolhouders geldt dat woon- en werkadres gelijk zijn, daarmee dreigen zij buiten de boot te vallen voor steunmaatregelen.

Daarnaast vragen de brancheorganisaties om specifieke compensatie voor de sector, aangezien de overheid rijles nu verboden heeft en de gemiste omzet voor de hele branche wordt geschat op 55 miljoen euro per maand. Tot slot wordt gevraagd om te zijner tijd in gesprek te gaan over een al dan niet gefaseerde opstart van examens en lessen.

Protest

De invulling van de steunmaatregelen zorgen ook buiten de brancheverenigingen voor veel discussie. Op social media zijn bijvoorbeeld oproepen te vinden om de aanvraag voor de TGOS vooral toch te doen, omdat rijles nu eenmaal niet binnenshuis kan plaatsvinden. Ook het RST heeft een uitgebreide brief naar verschillende partijen gestuurd om aandacht te vragen voor de positie van de rijschoolhouder.

Ook loopt er een petitie opgezet door Ellen Troost van Rijschool Amrit, op het moment van deze publicatie kan de petitie al rekeken op bijna 1.000 handtekeningen. “Alle rijscholen hebben overheidssteun nodig, vanwege de direct geleden schade door COVID-19,” schrijft Troost in de toelichting bij de petitie. “Ook de zzp’ers en kleinere eenmanszaken hebben hun zaak moeten sluiten. Lege agenda’s, dus geen werk! Tevens zou je werk- en privé adres niet hetzelfde mogen zijn. Belachelijk! En deze voorwaarde dient dan ook per direct geschrapt te worden!!”

Lees ook: Aantal rijscholen kunnen 4.000 euro tegemoetkoming krijgen

RijschoolPro houdt een dossier bij van alle gevolgen en ontwikkelingen in de branche als gevolg van de coronacrisis.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

63 reacties op “Brandbrief van brancheverenigingen: rijschoolsector verdient meer steun”

Martijn van Rooij|30.03.20|14:15

Onze auto lesauto moet al pand gezien worden!! de auto kost mij hoop geld al per maand. Vind het belachelijk dat je een bedrijfspand moet hebben het is dan ook niet eerlijk om zo buiten de boot te vallen.

Wim de Jong|30.03.20|15:50

Nou, ik vind wel dat diverse mensen hier toch wel vrij inhalig zijn. Die € 4000 is bedoeld voor mensen met een bedrijfspand, en hierdoor ook dubbele woonkosten hebben: hypotheek of huur, gas, water, licht, telefoon, afvalheffing, onderhoud, etc. Als je dat niet hebt, en je werkt vanuit huis, heb je geen kosten bedrijfspand, en alleen je eigen huis. Dan kun je wel recht hebben op Tozo, € 1500 per maand, max 3 maanden. Als je geen rij-instructeur bent, heb je ook een auto met kosten.

Kees Nas|30.03.20|17:20

@Wim de Jong.
Ik weet niet of je rij instructeur bent maar van die 1500 gaat meer dan de helft af aan vaste lasten zoals afschrijving, extra dure verzekering lesauto, accountant, arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Als je geen rijinstructeur ben heb je waarschijnlijk geen diesel auto nodig en wordt je auto ook niet in drie jaar afgeracht waardoor je veel sneller een nieuwe nodig heb
Dan is er nog maar een heel stuk minder over.
Dan komt je hypotheek en levensonderhoud nog.

Kees Nas|30.03.20|17:27

@Wim de Jong.
Ik weet niet of je rij instructeur bent maar van die 1500 gaat meer dan de helft af aan vaste lasten zoals afschrijving, extra dure verzekering lesauto, accountant, arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Als je geen rijinstructeur ben heb je waarschijnlijk geen diesel auto nodig en wordt Je auto ook niet in drie jaar afgeracht waardoor je veel sneller een nieuwe nodig heb
Dan is er nog maar een heel stuk minder over.

Dan komt je hypotheek en levensonderhoud nog

Wim de Jong|30.03.20|20:10

Zelf ZZP rij-instructeur met een VOLVO V60-D van 3 jaar. Alle bedragen zijn belastingvrij, dus je wilt boven de 3 maanden Tozo (3 x 1500) ook nog de € 4000, is samen € 8500 netto. Daar heb je geen km voor gereden. Als je wel normaal les geeft en je wilt in 3 maanden € 8500 schoon in je handen hebben, moet je ong € 30.000,00 omzet hebben, want nu komt de brandstof, onderhoud bij. Dat is 30000/13 = € 2300 per week, en met een lesprijs van ong € 45 moet je 51 uren voor rijden. Is dat reëel?

Kees Nas|30.03.20|23:23

Die 4000 euro is voor 4 maanden maar kennelijk is het wel reeel om
Terug te gaan naar 1500 – alles wat ik al eerder typte waardoor je in 1 maand zo ongeveer 650 euro overhoud om je hypotheek af te lossen. Gas water licht en noem alles maar op.
Waarschijnlijk heb je zelf dus wel een extra pand en heb jij het wel nodig en de rest van zzpers mogen dan failliet gaan ofzo?
Als je op de hoogte ben van de cijfers weet je dat er heel veel zzpers geen extra pand hebben.
Dream on

Kees Nas|30.03.20|23:34

Ik vrees dat de rekensom niet helemaal klopt ook Wim.
Maar ja het feit dat je hier problemen maakt en “ons” inhalig vind. Dan vraag ik me af : Waarom?
Het feit dat ik geen kilometer rij is niet m’n eigen keuze.
Ik zit thuis en niet omdat ik ziek ben of niet wil.
We mogen niet.
We worden gecompenseerd en dat heel fijn.
Maar moeten we allemaal maar failliet gaan dan?
Dan kom jij zometeen om in het werk en mag je meer dan 50 uur gaan rijden.
Is dat fijn dan?

#BAAS|31.03.20|10:10

Wim heeft gelijk. Stelletje graaiers

Kees Nas|31.03.20|13:17

Ook jij baas. Reageerde dat jij lekker wel een pandje hebt.
Ikke ikke ikke en de rest ken stikke.bah wat een nare mensen

Ram Bihari|31.03.20|21:10

Beste Mensen,
We kunnen zoveel gedachten en inzichten hebben. Het is niet moeilijk voor de belastingdienst om te zien wie hoeveel omzetbelasting betaald en vanuit welk adres. Afhankelijk van deze informatie kunnen ze met een beter oplossing komen.

Maar we moeten eerst met regels komen dat voor niemand duidelijk is, ook niet voor hun medewerkers.

Hopend op een betere oplossing,
Dank U Wel
Gr, Ram

Take care

A.b|02.04.20|11:20

De probleem is maart, april en mei dat zijn drukken maanden, na juni zakt het weer terug. Als de steun niet komt gaan veel ZZPers failliet. Mijn collega heeft een hypotheek en een leaseauto alleen de auto kost al rond de 700 ex hypotheek 800, succes met die 1500 en voor alleenstaande 1050.

Jan de Groot|02.04.20|11:24

Collega s mi hebben we er recht op klein nog eerder dan groot want die hebben de wurgkontrakten , en maken de markt kapot voor de andere , over graaiers gesproken vr gr en veel gezondheid Jan

A.b|02.04.20|11:27

Vind het belachelijk dat ze in deze moeilijke tijden nog eens eisen gaan stellen. De hulp is voor iedereen die niet kan werken.

Jan de Groot|02.04.20|11:28

Collega s m i hebben alle collega s er recht op en zeker de kleine , de grote graaiers hebben hun wurgkontrakten en maken met de zg lage prijzen en foute lokkers de markt stuk en brengen de verkeersveiligheid in gevaar , , veel gezondheid en hopelijk op wijze besluiten vr gr Jan

#BAAS|02.04.20|11:29

Met pand heb je hogere overhead kosten. Denk je echt dat die 4000 naar het gezin gaat? Nee man. Die zorgen dat we niet failliet gaan. Heb je geen recht op die centen dan moet je gewoon blij zijn met die 1500. Als jouw auto niet rijd heb je ook geen kosten. Ik wel.

#BAAS|02.04.20|11:39

Als een auto die niet rijd je al 700 per maand kost, dan ben je zakelijk niet slim bezig. En als je geen 2 a 3 duizend op je rekening heb staan uit fulltime werk ben je nog slechter bezig. #bovenjestandleven

Noelle Alberts|02.04.20|11:44

een bedrijfspand is in 30 jaren goedkoper dan minimaal 6 auto’s die na afloop waarde 0 euro hebben en een bedrijfspand houdt waarde!

Noelle Alberts|02.04.20|11:46

Een bedrijfspand heeft na 30 jaren nog waarde maar in 30 jaren heb je minimaal 6 lesauto’s nodig en de restwaarde is 0 euro….. En de kosten zijn in totaal zeker gelijk aan de hypotheek voor een bedrijfspand van €200.000

A.b|02.04.20|11:59

Straks als we weer mogen werken hebben we te maken met crisis. Ik denk dat veel leerlingen de budget niet meer hebben om te gaan lessen.

Hugo Mentink|02.04.20|13:14

Er staat ook een voorwaarde in wanneer er geen 4000 euro aan vaste lasten in de lopende periode tot 1 juni gemaakt worden buiten de compensatiemaatregelingen waarvan ook al gebruik gemaakt wordt er ook geen aanspraak gemaakt kan worden op deze 4000 euro. Dat lijkt me een voldoende maatregel. Een leaseauto valt onder vaste lasten plus er zijn rijscholen die méér dan 1 leaseauto in hun wagenpark hebben en toch van thuis uit werken.

Jan de Groot|02.04.20|13:17

De kleine hebben meer recht op de ondersteuning want de grote hebben de wurg kontrakten

Jeroen de Kroon|02.04.20|13:26

Ik ben van mening dat de instructeurs die fulltime lesgeven ook een tegemoetkoming moeten krijgen, zij verliezen hun volledige inkomen en alle lasten lopen door. Maar de instructeurs die het naast een full-/parttime baan in loondienst lesgeven, die zouden wat mij betreft geen/een gedeeltelijke tegemoetkoming moeten krijgen (afhankelijk van hoe veel uur per week ze (gemiddeld) in loondienst werken/lesgeven).

Kees Foks|02.04.20|14:47

Erg grappig om te lezen, dat iemand uit de branche zelf ,de rest die er voor pleit om ook voor de 4000 euro in aanmerking te komen “inhalig “noemt. Dit geeft precies aan waarom de positie van rijschoolhouders zo slecht is ,de solidariteit ontbreekt volkomen. Ik heb nog nooit iemand uit het onderwijs collega s “inhalig “horen noemen als er weer eens gestaakt werd. Vergeet niet dat autorijscholen in procenten het meeste belasting betalen van alle bedrijven in Nederland. Eensgezind optrekken nu!!

Bas Verleg|02.04.20|15:19

@baas als je daadwerkelijk denkt dat een auto die niet rijdt geen kosten heeft en vervolgens daarna ook nog durft te beweren dat mensen dan zakelijk niet slim bezig zijn… Man man wat een onwetendheid/provocatie of pure domheid! Welke van de drie prefereer je?

A.b|02.04.20|15:37

Als je fulltime werkt en je lesprijs is 45 euro en je mag 3 maanden niet werken dan is 4000 niks joh. Hier en daar wat rekeningen betalen en het is zo op.

A.b|02.04.20|15:40

Bas,
Ik ben volledig met je eens.

John Miranda Ijsselstijn|02.04.20|17:12

ik denk dat #baas die €4000 voor een goed doel doneert. zo te horen heeft hij het niet nodig?

Dwars|02.04.20|19:52

Ik ben het eigenlijk ook wel eens met Wim de Jong en #Baas.
Wees blij dat je als ZZP’er €1500,- per maand krijgt. Er is ook een vorm van ondernemersrisico, je had ook wat van je winst opzij kunnen zetten voor mindere tijden,dat hoort ook bij goed ondernemerschap.
En waarom moet je als ZZP’er ook nog eens €4000,- krijgen? waarom? Een rijschoolhouder met een huurpand en 50 man personeel krijgt ook maar €4000,- terwijl hij echt wel meer kosten heeft dan een ZZP’r toch?

A.b|02.04.20|20:12

Dwars, Die 1500 is als je een partner hebt, als je alleen bent is het 1050. Uitkeringen krijg je overal in deze tijd ook in Amerika. Ik heb sterk het vermoeden dat jij niet uit de branche komt. Volgens mij weet niet wat een zzp’er verdient en wat er van over blijft dan schrik je. In loondienst werk je voor een hongerloontje en voor je zelf moet je minstens 60 uur per week werken om een beetje te kunnen sparen. Als je gaat franchise verdien je maximaal 30 euro per uur.

Yvonne Biezemans|03.04.20|01:14

Wat een klote regeling je mag niet werken het Wordt je gewoon verboden er Word gezegd dat je recht hebt op compensatie mits je kantoor niet thuis is. Nou mijn kantoor heeft wielen en ik betaal gewoon door al me laste gaan door en er komt niks binnen. Dan word er een regeling opgezet we worden blij gemaakt met een dooie mus. Dit was al bekend voor de regeling. 90% komt niet in aanmerking. En jullie mogen oordelen of je het wel/Niet eerlijk vind zal me een worst wezen. waarom dan deze regeling?

Yvonne Biezemans|03.04.20|01:22

Echt een regeling van niks we worden blij gemaakt met een dooie mus.90% rijd vanuit huis mijn kantoor heeft wielen. Dit wisten ze van te voren. Waarom dan toch deze regeling. Jullie kunnen discussiëren of het eerlijk is of niet maar kosten maak je en er komt niks binnen. Mij gaat het erom dat ze proberen een mooi gebaar te maken en al weten dat dat ze bijna niks hoeven uit te keren. Kijken of er nu iemand ons gaat helpen bij het ministerie een bovag of zo ben benieuwd.

A.b|03.04.20|09:09

Groot gelijk, vind het verschrikkelijk dat ze in deze moeilijke tijden ook nog eens eisen gaat stellen.

Kantoor heeft bijna niemand, wat moet ik met een kantoor mijn klanten haal ik thuis op. Les geven vind plaats in de lesauto en niet op kantoor.

#BAAS|03.04.20|12:06

Als je na een maand al financiële problemen hebt dan leef je boven je stand.

A.b|03.04.20|12:33

Volgens mij kom jij niet uit de branche. Ga ergens anders kletsen joh.

A.b|03.04.20|18:47

Kees foks,

Ik ben volledig met je eens.

Dat de positie van rijschoolhouders zo slecht is, de solidariteit ontbreekt is altijd al zo geweest.Maar gelukkig begint de branche nu langzamerhand sterk te worden nadat de PB is gekomen.

De PB heeft ons wakker geschud.

Kees Nas|03.04.20|23:11

Wim de jong , baas en dwars zijn kennelijk drie mensen die denken dat de auto minder kost dan een bedrijfspand. Ook de reactie van dwars dat een pand en 50 man personeel. ???
Er zijn niet zoveel rijscholen die zo groot zijn en al helemaal niet met zoveel mensen in loondienst. Voor dat soort bedrijven is er een andere regeling die 90% van de loonkosten doorbetaald.
Feit is dat onze branche VERPLICHT moet stoppen daarom deze fijne regeling. Triest dat de uitwerking nog steeds krom is.

Kees Nas|03.04.20|23:15

Nog triester is deze drie de rest inhalig vind.
Kennelijk is het hebben van een afgelegen schuur of garage genoeg om wel voor deze regeling in aanmerking te komen.
Hoogstwaarschijnlijk hebben deze drie dat en vinden de rest inhalig.
Of even vergeten te vermelden dat je verhuisd ben bij de kamer van koophandel. Of Laat maar
Trieste figuren deze drie.

A.b|04.04.20|00:33

Kees Nas, klopt wat je zegt een lesauto is een grote kostenpost voor de rijschoolhouder. Bedrijfspand kent geen aanschafprijs, geen onderhoud en geen restwaarde, twee jaar fulltime werken en je lesauto is al bijna niks meer waard.

De meeste die een bedrijfspand hebben, of ze geven alleen theorielessen of ze werken alleen met franchisenemers maar ze geven zelf geen rijles ze hebben dus geen lesauto’s.

Dwars|04.04.20|12:02

#A.b. Ik ben een rijschoolhouder met 3 man personeel in dienst. Nu weet ik niet wat je bedoelt met je hongerloontje maar mijn instructeurs verdienen meer dan €2100,- netto per maand. Wij hebben wel een bedrijfspand, ik geef zelf ook rijles en hebben geen franchisenemers. Ik blijf erbij door te stellen dat ik niet vind dat de overheid jullie huur, gas, elektra en je lesauto die tevens je privéauto is moet betalen. Dat gebeurt in andere branches toch ook niet? Wees blij dat je nog €1500,- krijgt!

A.b|04.04.20|12:58

Dwars@

Ahaa, je hebt een bedrijfspand vandaar al die negatieve reacties.

IKE IKE IKE EN DE REST KAN STIKKEN!

#BAAS|04.04.20|13:03

Nee dwars. Ze zijn allemaal zielig omdat ze niet weten hoe je geld moet sparen. Heb nou medelijden met ze joh.

A.b|04.04.20|13:12

Dwars@ Waarom moet de overheid je huur gas en licht van je bedrijfspand betalen daar heb je zelf voor gekozen om een bedrijfspand te huren. In Principe vind rijles plaats in de lesauto en niet in een bedrijfspand.

Hier uit mijn omgeving verdient men tussen de 1800 en 2100 netto maar dat is inclusief avond, weekend en overuren.

Dwars|04.04.20|15:35

@A.b Wim de Jong heeft het je al duidelijk proberen uit te leggen.
Die €4000,- is bedoelt voor rijschoolhouders die extra lasten hebben zoals personeel en een bedrijfspand.
Voor welke lasten heb jij nou die €4000,- nodig naast je uitkering van €1500,-?

Vertel, ik ben benieuwd.

A.b|04.04.20|16:48

Dat zijn mijn privé-zaken dat hoef jij niet te weten. De overheid bepaald het straks niet jij of ik. Het is zonde van je tijd om hier lang over te praten.

A.b|04.04.20|17:00

Dwars, volgens mij heb jij te veel last van die kleintjes zonder pand. Tenminste daar ga ik wel vanuit anders ga je geen discussies voeren waar je niks aan het.

Kees Nas|04.04.20|19:58

Toch wel wonderlijk dat de “grote drie” het niet nodig vinden dat het overgrote deel van de markt, De zzpers zonder bedrijfspand, die 4000 euro krijgen.
Blijft nogmaals overeind staan WAAROM lopen jullie zo irritant te doen?
Rekenen kunnen jullie niet en een ander iets gunnen is ook niet in het woordenboek opgenomen.
Niet rekening houden met een ander noem ik dus asociaal.
En een ander niks gunnen nog asocialer.

raimundo|07.04.20|14:14

Mooi om te lezen dat er volop aandacht aan wordt besteed.
Het is niet meer dan humaan om ook eens te kijken in welke vorm de groep mensen die nu buiten de boot vallen, toch tegemoet te kunnen komen. Dat staat dus nog los van de €1050 of €1500 tegemoetkoming vanuit de gemeente. Ik denk dat veel (aanstaande) problemen hiermee opgelost kunnen worden.Het totaalbedrag wat een rijschoolhouder heeft aan zakelijke kosten komt al gauw uit op ruim boven de €2000.Dan komt daar nog huur e.d.bij.Nuff said!

Wim de Jong|08.04.20|01:37

Die € 4000 is voor zakelijke kosten bij een bedrijfspand waarin je niet woont (huur, energie, belastingen) Woon je als zzp-er gewoon in een woonhuis, heb je niet zoveel zakelijke kosten, alleen je lesauto. Dat is geen € 4000. De € 1500 is voor je per maand al een behoorlijke tegemoetkoming. Niemand komt ongehavend uit deze crisis, dus ook onredelijk om dat ook voor ons (rij-instructeurs) te eisen. Laten we dan niet zo lopen te schreeuwen dat we nu al bij voorbaat omvallen.

Wim de Jong|08.04.20|01:43

Het lijkt mij sterk dat een zzp-er van huis werkt als rij-instructeur meer dan € 4000 vaste zakelijke kosten heeft. Dan ben je toch wel boven je stand bezig. En een gratis tip: als je een eigen lesauto hebt (zoals ik, uit eigen middelen gekocht) laat je hem schorsen. Heb ik 2 weken geleden gedaan, betaal je geen belasting, en verzekering. Kost dat ding je helemaal niets !!! ,Wat blijft er dan over als zakelijke kosten? Dus mensen…. reëel blijven, die € 4000 is bedoeld voor mensen met 2-de pand

Wim de Jong|08.04.20|01:49

En laten we wel even reëel zijn….. je hebt toch altijd wel een beetje reserve op je rekening staan? Als je met vakantie ga, werk je ook 3 weken niet, dan val je opeens ook om? Een slimme ondernemer heeft reserve, voor lastige en moeilijke tijden.

Wim de Jong|08.04.20|01:56

@ raimundo: vaste lasten meer dan € 2000 voor een ZZP-er? Is vrij hoog, terwijl dat voor mij maar krap € 400 is? En nu(met geschorste lesauto) bijna nihil.

raimundo|08.04.20|08:07

@Wim: Wat ik vooral opmerk aan uw betoog is dat het ten eerste gebaseerd is op uw eigen (gezins)situatie en ten tweede zit uw betoog vol aannames. Zou het misschien ook kunnen zijn dat er zelfstandigen zijn waarbij het kostenplaatje er totaal anders uitziet dan bij u? Ik heb alleen al een leaseauto waar ik €1200!!! in de maand voor moet betalen. Nee, die €1050 of €1500 is zéker niet voldoende.

raimundo|08.04.20|08:12

@Wim, Wat ik vooral opmerk aan uw betoog is dat het vooral gebaseerd is op uw eigen (gezins)situatie Daarnaast zit uw betoog ook nog eens vol aannames. Zou het misschien kunnen zijn dat er( grote) verschillen onderling kunnen zijn? Wat voor u geldt wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Dus voordat u verdere opmerkingen plaatst,zou ik u als advies willen geven eerst eens te verdiepen in een ander zijn gesteldheid alvorens u ondoordacht misplaatste opmerkingen plaatst!

Kees Nas|08.04.20|11:56

Uiteraard ben ik het eens met Raimundo maar zoals je wellicht nu ook kunt lezen is de regeling gelukkig aangepast.
Vraag me nu af of je er nog zo over denkt Wim en dwars?
Wat de heren voor het gemak even vergeten is het sparen van die lesauto valt ook onder die onkosten. Je kan het natuurlijk wegmoffelen maar feit is dat die auto wel een keer vervangen moet worden. We willen wel werken maar niet mogen werken. Daar mag best een redelijke onkostenvergoeding tegenover staan.

Wim de Jong|08.04.20|12:07

Ik ben het ermee eens dat een redelijke onkostenvergoeding op zijn plaats is, maar wle reëel blijven. Als dat extra pand voorwaarde wegvalt, blijft altijd nog over dat je meer dan € 4000 zakelijke kosten moet hebben. Het kan er bij mij niet in dat je dat hebt, ZZP en gewoon thuis. Dan leef je gewoon boven je stand. En is een leaseauto € 1200. Waarom dan niet zelf eentje kopen, kost deze maar € 500/maand. Dat bedoel ik boven je stand en onverstandig ondernemen, te risicovol.

A.b|08.04.20|12:16

Wim@
Niet iedereen beschikt over een reserve ! Iedereen is anders en heeft zijn eigen inkomsten en uitgaven. 3 weken op vakantie dat is niet te vergelijken met dit situatie, dit duurt minstens 3 maanden of langer.

A.b|08.04.20|12:22

@Wim, ze moeten niet alleen naar de vaste lasten kijken maar ook naar de inkomstenverlies. Nu verdien ik al sowieso veel minder dan voorheen daarom is die steun gewoon nodig.

raimundo|08.04.20|12:33

@Wim, Je valt wederom in herhaling! Dat u geen idee heeft hoe contracten formeel tot stand kunnen komen, waarbij sommige contracten alleen kunnen worden afgesloten onder bepaalde voorwaarden is natuurlijk makkelijk af te leiden aan uw repliek. Het is altijd makkelijk praten wanneer je van alle gemakken bent voorzien. Ik heb niet de beschikking over een eigen lesauto én ik ben ZZP-er op basis van een franchisecontract. Als franchiser heb je te maken met wekelijkse fee kosten. (1)

raimundo|08.04.20|12:37

Heeft u enig idee hoe hoog de kosten zijn voor de wekelijkse fee? Tel daarbij mijn leaseauto op(als startend ondernemer kun je namelijk geen auto leasen obv een financial lease, omdat je nog geen inkomsten kan overleggen) en dan kom je al gauw uit op ruim €2000. Dan zal ik de rest van de kosten die een onderneming met zich meebrengt maar weglaten. Het spijt mij dat ik niet de beschikking heb over etterlijke duizenden euros om mij een mooi verjaardagscadeau te geven in de vorm van een mooie auto!

A.b|08.04.20|12:49

Wim@ dat komt op het zelfde neer of je nou eentje huurt of koopt.

Stel je huurt een lesauto voor 800 euro per maand, of je koopt een nieuwe voor 20k. Na 2 jaar is je lesauto al bijna niks meer waard daarnaast komt nog de verzekering en onderhoud nog bij.

Kees Nas|08.04.20|12:49

Wim dat bagatelliseren van die auto kost maar 500 euro dat stoort me toch zo. Alleen al aan afschrijving ben je die 500 al kwijt. Dan nog wegenbelasting van ruim 100 en verzekering. Ik heb geen plek om m te stallen

A.b|08.04.20|13:45

Ik heb liever dat ik nu mag werken dan heb ik die 4000 euro niet nodig. Dit gaat waarschijnlijk maanden of zelfs jaren duren. Ik heb ergens gelezen in 2024 dan is pas alles schoon is.

#BAAS|09.04.20|11:20

Mijn intentie is je aan het nadenken te zetten. Contact je boekhouder! Belastingdienst boetes zijn niet mis. Check of je er echt recht op hebt!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brandbrief van brancheverenigingen: rijschoolsector verdient meer steun | RijschoolPro

Brandbrief van brancheverenigingen: rijschoolsector verdient meer steun

Pixabay

Door het verbod op rijlessen vanwege de coronacrisis loopt de sector maandelijks een omzet mis van 55 miljoen euro. De huidige steunmaatregelen zijn niet toereikend, stellen brancheorganisaties Bovag, VRB, FAM en LBKR. Dit weekend stuurden ze gezamenlijk een brandbrief naar de betreffende ministeries.

In lijn met onder andere de horeca vragen de brancheorganisaties om voorrang bij de regeling NOW (Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid) en om andere regels bij de toekenning van de vergoeding in het kader van de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO).

Nederland telt 8.903 rijscholen, vier op de vijf heeft een eenmanszaak. Voor veel rijschoolhouders geldt dat woon- en werkadres gelijk zijn, daarmee dreigen zij buiten de boot te vallen voor steunmaatregelen.

Daarnaast vragen de brancheorganisaties om specifieke compensatie voor de sector, aangezien de overheid rijles nu verboden heeft en de gemiste omzet voor de hele branche wordt geschat op 55 miljoen euro per maand. Tot slot wordt gevraagd om te zijner tijd in gesprek te gaan over een al dan niet gefaseerde opstart van examens en lessen.

Protest

De invulling van de steunmaatregelen zorgen ook buiten de brancheverenigingen voor veel discussie. Op social media zijn bijvoorbeeld oproepen te vinden om de aanvraag voor de TGOS vooral toch te doen, omdat rijles nu eenmaal niet binnenshuis kan plaatsvinden. Ook het RST heeft een uitgebreide brief naar verschillende partijen gestuurd om aandacht te vragen voor de positie van de rijschoolhouder.

Ook loopt er een petitie opgezet door Ellen Troost van Rijschool Amrit, op het moment van deze publicatie kan de petitie al rekeken op bijna 1.000 handtekeningen. “Alle rijscholen hebben overheidssteun nodig, vanwege de direct geleden schade door COVID-19,” schrijft Troost in de toelichting bij de petitie. “Ook de zzp’ers en kleinere eenmanszaken hebben hun zaak moeten sluiten. Lege agenda’s, dus geen werk! Tevens zou je werk- en privé adres niet hetzelfde mogen zijn. Belachelijk! En deze voorwaarde dient dan ook per direct geschrapt te worden!!”

Lees ook: Aantal rijscholen kunnen 4.000 euro tegemoetkoming krijgen

RijschoolPro houdt een dossier bij van alle gevolgen en ontwikkelingen in de branche als gevolg van de coronacrisis.

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

63 reacties op “Brandbrief van brancheverenigingen: rijschoolsector verdient meer steun”

Martijn van Rooij|30.03.20|14:15

Onze auto lesauto moet al pand gezien worden!! de auto kost mij hoop geld al per maand. Vind het belachelijk dat je een bedrijfspand moet hebben het is dan ook niet eerlijk om zo buiten de boot te vallen.

Wim de Jong|30.03.20|15:50

Nou, ik vind wel dat diverse mensen hier toch wel vrij inhalig zijn. Die € 4000 is bedoeld voor mensen met een bedrijfspand, en hierdoor ook dubbele woonkosten hebben: hypotheek of huur, gas, water, licht, telefoon, afvalheffing, onderhoud, etc. Als je dat niet hebt, en je werkt vanuit huis, heb je geen kosten bedrijfspand, en alleen je eigen huis. Dan kun je wel recht hebben op Tozo, € 1500 per maand, max 3 maanden. Als je geen rij-instructeur bent, heb je ook een auto met kosten.

Kees Nas|30.03.20|17:20

@Wim de Jong.
Ik weet niet of je rij instructeur bent maar van die 1500 gaat meer dan de helft af aan vaste lasten zoals afschrijving, extra dure verzekering lesauto, accountant, arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Als je geen rijinstructeur ben heb je waarschijnlijk geen diesel auto nodig en wordt je auto ook niet in drie jaar afgeracht waardoor je veel sneller een nieuwe nodig heb
Dan is er nog maar een heel stuk minder over.
Dan komt je hypotheek en levensonderhoud nog.

Kees Nas|30.03.20|17:27

@Wim de Jong.
Ik weet niet of je rij instructeur bent maar van die 1500 gaat meer dan de helft af aan vaste lasten zoals afschrijving, extra dure verzekering lesauto, accountant, arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Als je geen rijinstructeur ben heb je waarschijnlijk geen diesel auto nodig en wordt Je auto ook niet in drie jaar afgeracht waardoor je veel sneller een nieuwe nodig heb
Dan is er nog maar een heel stuk minder over.

Dan komt je hypotheek en levensonderhoud nog

Wim de Jong|30.03.20|20:10

Zelf ZZP rij-instructeur met een VOLVO V60-D van 3 jaar. Alle bedragen zijn belastingvrij, dus je wilt boven de 3 maanden Tozo (3 x 1500) ook nog de € 4000, is samen € 8500 netto. Daar heb je geen km voor gereden. Als je wel normaal les geeft en je wilt in 3 maanden € 8500 schoon in je handen hebben, moet je ong € 30.000,00 omzet hebben, want nu komt de brandstof, onderhoud bij. Dat is 30000/13 = € 2300 per week, en met een lesprijs van ong € 45 moet je 51 uren voor rijden. Is dat reëel?

Kees Nas|30.03.20|23:23

Die 4000 euro is voor 4 maanden maar kennelijk is het wel reeel om
Terug te gaan naar 1500 – alles wat ik al eerder typte waardoor je in 1 maand zo ongeveer 650 euro overhoud om je hypotheek af te lossen. Gas water licht en noem alles maar op.
Waarschijnlijk heb je zelf dus wel een extra pand en heb jij het wel nodig en de rest van zzpers mogen dan failliet gaan ofzo?
Als je op de hoogte ben van de cijfers weet je dat er heel veel zzpers geen extra pand hebben.
Dream on

Kees Nas|30.03.20|23:34

Ik vrees dat de rekensom niet helemaal klopt ook Wim.
Maar ja het feit dat je hier problemen maakt en “ons” inhalig vind. Dan vraag ik me af : Waarom?
Het feit dat ik geen kilometer rij is niet m’n eigen keuze.
Ik zit thuis en niet omdat ik ziek ben of niet wil.
We mogen niet.
We worden gecompenseerd en dat heel fijn.
Maar moeten we allemaal maar failliet gaan dan?
Dan kom jij zometeen om in het werk en mag je meer dan 50 uur gaan rijden.
Is dat fijn dan?

#BAAS|31.03.20|10:10

Wim heeft gelijk. Stelletje graaiers

Kees Nas|31.03.20|13:17

Ook jij baas. Reageerde dat jij lekker wel een pandje hebt.
Ikke ikke ikke en de rest ken stikke.bah wat een nare mensen

Ram Bihari|31.03.20|21:10

Beste Mensen,
We kunnen zoveel gedachten en inzichten hebben. Het is niet moeilijk voor de belastingdienst om te zien wie hoeveel omzetbelasting betaald en vanuit welk adres. Afhankelijk van deze informatie kunnen ze met een beter oplossing komen.

Maar we moeten eerst met regels komen dat voor niemand duidelijk is, ook niet voor hun medewerkers.

Hopend op een betere oplossing,
Dank U Wel
Gr, Ram

Take care

A.b|02.04.20|11:20

De probleem is maart, april en mei dat zijn drukken maanden, na juni zakt het weer terug. Als de steun niet komt gaan veel ZZPers failliet. Mijn collega heeft een hypotheek en een leaseauto alleen de auto kost al rond de 700 ex hypotheek 800, succes met die 1500 en voor alleenstaande 1050.

Jan de Groot|02.04.20|11:24

Collega s mi hebben we er recht op klein nog eerder dan groot want die hebben de wurgkontrakten , en maken de markt kapot voor de andere , over graaiers gesproken vr gr en veel gezondheid Jan

A.b|02.04.20|11:27

Vind het belachelijk dat ze in deze moeilijke tijden nog eens eisen gaan stellen. De hulp is voor iedereen die niet kan werken.

Jan de Groot|02.04.20|11:28

Collega s m i hebben alle collega s er recht op en zeker de kleine , de grote graaiers hebben hun wurgkontrakten en maken met de zg lage prijzen en foute lokkers de markt stuk en brengen de verkeersveiligheid in gevaar , , veel gezondheid en hopelijk op wijze besluiten vr gr Jan

#BAAS|02.04.20|11:29

Met pand heb je hogere overhead kosten. Denk je echt dat die 4000 naar het gezin gaat? Nee man. Die zorgen dat we niet failliet gaan. Heb je geen recht op die centen dan moet je gewoon blij zijn met die 1500. Als jouw auto niet rijd heb je ook geen kosten. Ik wel.

#BAAS|02.04.20|11:39

Als een auto die niet rijd je al 700 per maand kost, dan ben je zakelijk niet slim bezig. En als je geen 2 a 3 duizend op je rekening heb staan uit fulltime werk ben je nog slechter bezig. #bovenjestandleven

Noelle Alberts|02.04.20|11:44

een bedrijfspand is in 30 jaren goedkoper dan minimaal 6 auto’s die na afloop waarde 0 euro hebben en een bedrijfspand houdt waarde!

Noelle Alberts|02.04.20|11:46

Een bedrijfspand heeft na 30 jaren nog waarde maar in 30 jaren heb je minimaal 6 lesauto’s nodig en de restwaarde is 0 euro….. En de kosten zijn in totaal zeker gelijk aan de hypotheek voor een bedrijfspand van €200.000

A.b|02.04.20|11:59

Straks als we weer mogen werken hebben we te maken met crisis. Ik denk dat veel leerlingen de budget niet meer hebben om te gaan lessen.

Hugo Mentink|02.04.20|13:14

Er staat ook een voorwaarde in wanneer er geen 4000 euro aan vaste lasten in de lopende periode tot 1 juni gemaakt worden buiten de compensatiemaatregelingen waarvan ook al gebruik gemaakt wordt er ook geen aanspraak gemaakt kan worden op deze 4000 euro. Dat lijkt me een voldoende maatregel. Een leaseauto valt onder vaste lasten plus er zijn rijscholen die méér dan 1 leaseauto in hun wagenpark hebben en toch van thuis uit werken.

Jan de Groot|02.04.20|13:17

De kleine hebben meer recht op de ondersteuning want de grote hebben de wurg kontrakten

Jeroen de Kroon|02.04.20|13:26

Ik ben van mening dat de instructeurs die fulltime lesgeven ook een tegemoetkoming moeten krijgen, zij verliezen hun volledige inkomen en alle lasten lopen door. Maar de instructeurs die het naast een full-/parttime baan in loondienst lesgeven, die zouden wat mij betreft geen/een gedeeltelijke tegemoetkoming moeten krijgen (afhankelijk van hoe veel uur per week ze (gemiddeld) in loondienst werken/lesgeven).

Kees Foks|02.04.20|14:47

Erg grappig om te lezen, dat iemand uit de branche zelf ,de rest die er voor pleit om ook voor de 4000 euro in aanmerking te komen “inhalig “noemt. Dit geeft precies aan waarom de positie van rijschoolhouders zo slecht is ,de solidariteit ontbreekt volkomen. Ik heb nog nooit iemand uit het onderwijs collega s “inhalig “horen noemen als er weer eens gestaakt werd. Vergeet niet dat autorijscholen in procenten het meeste belasting betalen van alle bedrijven in Nederland. Eensgezind optrekken nu!!

Bas Verleg|02.04.20|15:19

@baas als je daadwerkelijk denkt dat een auto die niet rijdt geen kosten heeft en vervolgens daarna ook nog durft te beweren dat mensen dan zakelijk niet slim bezig zijn… Man man wat een onwetendheid/provocatie of pure domheid! Welke van de drie prefereer je?

A.b|02.04.20|15:37

Als je fulltime werkt en je lesprijs is 45 euro en je mag 3 maanden niet werken dan is 4000 niks joh. Hier en daar wat rekeningen betalen en het is zo op.

A.b|02.04.20|15:40

Bas,
Ik ben volledig met je eens.

John Miranda Ijsselstijn|02.04.20|17:12

ik denk dat #baas die €4000 voor een goed doel doneert. zo te horen heeft hij het niet nodig?

Dwars|02.04.20|19:52

Ik ben het eigenlijk ook wel eens met Wim de Jong en #Baas.
Wees blij dat je als ZZP’er €1500,- per maand krijgt. Er is ook een vorm van ondernemersrisico, je had ook wat van je winst opzij kunnen zetten voor mindere tijden,dat hoort ook bij goed ondernemerschap.
En waarom moet je als ZZP’er ook nog eens €4000,- krijgen? waarom? Een rijschoolhouder met een huurpand en 50 man personeel krijgt ook maar €4000,- terwijl hij echt wel meer kosten heeft dan een ZZP’r toch?

A.b|02.04.20|20:12

Dwars, Die 1500 is als je een partner hebt, als je alleen bent is het 1050. Uitkeringen krijg je overal in deze tijd ook in Amerika. Ik heb sterk het vermoeden dat jij niet uit de branche komt. Volgens mij weet niet wat een zzp’er verdient en wat er van over blijft dan schrik je. In loondienst werk je voor een hongerloontje en voor je zelf moet je minstens 60 uur per week werken om een beetje te kunnen sparen. Als je gaat franchise verdien je maximaal 30 euro per uur.

Yvonne Biezemans|03.04.20|01:14

Wat een klote regeling je mag niet werken het Wordt je gewoon verboden er Word gezegd dat je recht hebt op compensatie mits je kantoor niet thuis is. Nou mijn kantoor heeft wielen en ik betaal gewoon door al me laste gaan door en er komt niks binnen. Dan word er een regeling opgezet we worden blij gemaakt met een dooie mus. Dit was al bekend voor de regeling. 90% komt niet in aanmerking. En jullie mogen oordelen of je het wel/Niet eerlijk vind zal me een worst wezen. waarom dan deze regeling?

Yvonne Biezemans|03.04.20|01:22

Echt een regeling van niks we worden blij gemaakt met een dooie mus.90% rijd vanuit huis mijn kantoor heeft wielen. Dit wisten ze van te voren. Waarom dan toch deze regeling. Jullie kunnen discussiëren of het eerlijk is of niet maar kosten maak je en er komt niks binnen. Mij gaat het erom dat ze proberen een mooi gebaar te maken en al weten dat dat ze bijna niks hoeven uit te keren. Kijken of er nu iemand ons gaat helpen bij het ministerie een bovag of zo ben benieuwd.

A.b|03.04.20|09:09

Groot gelijk, vind het verschrikkelijk dat ze in deze moeilijke tijden ook nog eens eisen gaat stellen.

Kantoor heeft bijna niemand, wat moet ik met een kantoor mijn klanten haal ik thuis op. Les geven vind plaats in de lesauto en niet op kantoor.

#BAAS|03.04.20|12:06

Als je na een maand al financiële problemen hebt dan leef je boven je stand.

A.b|03.04.20|12:33

Volgens mij kom jij niet uit de branche. Ga ergens anders kletsen joh.

A.b|03.04.20|18:47

Kees foks,

Ik ben volledig met je eens.

Dat de positie van rijschoolhouders zo slecht is, de solidariteit ontbreekt is altijd al zo geweest.Maar gelukkig begint de branche nu langzamerhand sterk te worden nadat de PB is gekomen.

De PB heeft ons wakker geschud.

Kees Nas|03.04.20|23:11

Wim de jong , baas en dwars zijn kennelijk drie mensen die denken dat de auto minder kost dan een bedrijfspand. Ook de reactie van dwars dat een pand en 50 man personeel. ???
Er zijn niet zoveel rijscholen die zo groot zijn en al helemaal niet met zoveel mensen in loondienst. Voor dat soort bedrijven is er een andere regeling die 90% van de loonkosten doorbetaald.
Feit is dat onze branche VERPLICHT moet stoppen daarom deze fijne regeling. Triest dat de uitwerking nog steeds krom is.

Kees Nas|03.04.20|23:15

Nog triester is deze drie de rest inhalig vind.
Kennelijk is het hebben van een afgelegen schuur of garage genoeg om wel voor deze regeling in aanmerking te komen.
Hoogstwaarschijnlijk hebben deze drie dat en vinden de rest inhalig.
Of even vergeten te vermelden dat je verhuisd ben bij de kamer van koophandel. Of Laat maar
Trieste figuren deze drie.

A.b|04.04.20|00:33

Kees Nas, klopt wat je zegt een lesauto is een grote kostenpost voor de rijschoolhouder. Bedrijfspand kent geen aanschafprijs, geen onderhoud en geen restwaarde, twee jaar fulltime werken en je lesauto is al bijna niks meer waard.

De meeste die een bedrijfspand hebben, of ze geven alleen theorielessen of ze werken alleen met franchisenemers maar ze geven zelf geen rijles ze hebben dus geen lesauto’s.

Dwars|04.04.20|12:02

#A.b. Ik ben een rijschoolhouder met 3 man personeel in dienst. Nu weet ik niet wat je bedoelt met je hongerloontje maar mijn instructeurs verdienen meer dan €2100,- netto per maand. Wij hebben wel een bedrijfspand, ik geef zelf ook rijles en hebben geen franchisenemers. Ik blijf erbij door te stellen dat ik niet vind dat de overheid jullie huur, gas, elektra en je lesauto die tevens je privéauto is moet betalen. Dat gebeurt in andere branches toch ook niet? Wees blij dat je nog €1500,- krijgt!

A.b|04.04.20|12:58

Dwars@

Ahaa, je hebt een bedrijfspand vandaar al die negatieve reacties.

IKE IKE IKE EN DE REST KAN STIKKEN!

#BAAS|04.04.20|13:03

Nee dwars. Ze zijn allemaal zielig omdat ze niet weten hoe je geld moet sparen. Heb nou medelijden met ze joh.

A.b|04.04.20|13:12

Dwars@ Waarom moet de overheid je huur gas en licht van je bedrijfspand betalen daar heb je zelf voor gekozen om een bedrijfspand te huren. In Principe vind rijles plaats in de lesauto en niet in een bedrijfspand.

Hier uit mijn omgeving verdient men tussen de 1800 en 2100 netto maar dat is inclusief avond, weekend en overuren.

Dwars|04.04.20|15:35

@A.b Wim de Jong heeft het je al duidelijk proberen uit te leggen.
Die €4000,- is bedoelt voor rijschoolhouders die extra lasten hebben zoals personeel en een bedrijfspand.
Voor welke lasten heb jij nou die €4000,- nodig naast je uitkering van €1500,-?

Vertel, ik ben benieuwd.

A.b|04.04.20|16:48

Dat zijn mijn privé-zaken dat hoef jij niet te weten. De overheid bepaald het straks niet jij of ik. Het is zonde van je tijd om hier lang over te praten.

A.b|04.04.20|17:00

Dwars, volgens mij heb jij te veel last van die kleintjes zonder pand. Tenminste daar ga ik wel vanuit anders ga je geen discussies voeren waar je niks aan het.

Kees Nas|04.04.20|19:58

Toch wel wonderlijk dat de “grote drie” het niet nodig vinden dat het overgrote deel van de markt, De zzpers zonder bedrijfspand, die 4000 euro krijgen.
Blijft nogmaals overeind staan WAAROM lopen jullie zo irritant te doen?
Rekenen kunnen jullie niet en een ander iets gunnen is ook niet in het woordenboek opgenomen.
Niet rekening houden met een ander noem ik dus asociaal.
En een ander niks gunnen nog asocialer.

raimundo|07.04.20|14:14

Mooi om te lezen dat er volop aandacht aan wordt besteed.
Het is niet meer dan humaan om ook eens te kijken in welke vorm de groep mensen die nu buiten de boot vallen, toch tegemoet te kunnen komen. Dat staat dus nog los van de €1050 of €1500 tegemoetkoming vanuit de gemeente. Ik denk dat veel (aanstaande) problemen hiermee opgelost kunnen worden.Het totaalbedrag wat een rijschoolhouder heeft aan zakelijke kosten komt al gauw uit op ruim boven de €2000.Dan komt daar nog huur e.d.bij.Nuff said!

Wim de Jong|08.04.20|01:37

Die € 4000 is voor zakelijke kosten bij een bedrijfspand waarin je niet woont (huur, energie, belastingen) Woon je als zzp-er gewoon in een woonhuis, heb je niet zoveel zakelijke kosten, alleen je lesauto. Dat is geen € 4000. De € 1500 is voor je per maand al een behoorlijke tegemoetkoming. Niemand komt ongehavend uit deze crisis, dus ook onredelijk om dat ook voor ons (rij-instructeurs) te eisen. Laten we dan niet zo lopen te schreeuwen dat we nu al bij voorbaat omvallen.

Wim de Jong|08.04.20|01:43

Het lijkt mij sterk dat een zzp-er van huis werkt als rij-instructeur meer dan € 4000 vaste zakelijke kosten heeft. Dan ben je toch wel boven je stand bezig. En een gratis tip: als je een eigen lesauto hebt (zoals ik, uit eigen middelen gekocht) laat je hem schorsen. Heb ik 2 weken geleden gedaan, betaal je geen belasting, en verzekering. Kost dat ding je helemaal niets !!! ,Wat blijft er dan over als zakelijke kosten? Dus mensen…. reëel blijven, die € 4000 is bedoeld voor mensen met 2-de pand

Wim de Jong|08.04.20|01:49

En laten we wel even reëel zijn….. je hebt toch altijd wel een beetje reserve op je rekening staan? Als je met vakantie ga, werk je ook 3 weken niet, dan val je opeens ook om? Een slimme ondernemer heeft reserve, voor lastige en moeilijke tijden.

Wim de Jong|08.04.20|01:56

@ raimundo: vaste lasten meer dan € 2000 voor een ZZP-er? Is vrij hoog, terwijl dat voor mij maar krap € 400 is? En nu(met geschorste lesauto) bijna nihil.

raimundo|08.04.20|08:07

@Wim: Wat ik vooral opmerk aan uw betoog is dat het ten eerste gebaseerd is op uw eigen (gezins)situatie en ten tweede zit uw betoog vol aannames. Zou het misschien ook kunnen zijn dat er zelfstandigen zijn waarbij het kostenplaatje er totaal anders uitziet dan bij u? Ik heb alleen al een leaseauto waar ik €1200!!! in de maand voor moet betalen. Nee, die €1050 of €1500 is zéker niet voldoende.

raimundo|08.04.20|08:12

@Wim, Wat ik vooral opmerk aan uw betoog is dat het vooral gebaseerd is op uw eigen (gezins)situatie Daarnaast zit uw betoog ook nog eens vol aannames. Zou het misschien kunnen zijn dat er( grote) verschillen onderling kunnen zijn? Wat voor u geldt wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Dus voordat u verdere opmerkingen plaatst,zou ik u als advies willen geven eerst eens te verdiepen in een ander zijn gesteldheid alvorens u ondoordacht misplaatste opmerkingen plaatst!

Kees Nas|08.04.20|11:56

Uiteraard ben ik het eens met Raimundo maar zoals je wellicht nu ook kunt lezen is de regeling gelukkig aangepast.
Vraag me nu af of je er nog zo over denkt Wim en dwars?
Wat de heren voor het gemak even vergeten is het sparen van die lesauto valt ook onder die onkosten. Je kan het natuurlijk wegmoffelen maar feit is dat die auto wel een keer vervangen moet worden. We willen wel werken maar niet mogen werken. Daar mag best een redelijke onkostenvergoeding tegenover staan.

Wim de Jong|08.04.20|12:07

Ik ben het ermee eens dat een redelijke onkostenvergoeding op zijn plaats is, maar wle reëel blijven. Als dat extra pand voorwaarde wegvalt, blijft altijd nog over dat je meer dan € 4000 zakelijke kosten moet hebben. Het kan er bij mij niet in dat je dat hebt, ZZP en gewoon thuis. Dan leef je gewoon boven je stand. En is een leaseauto € 1200. Waarom dan niet zelf eentje kopen, kost deze maar € 500/maand. Dat bedoel ik boven je stand en onverstandig ondernemen, te risicovol.

A.b|08.04.20|12:16

Wim@
Niet iedereen beschikt over een reserve ! Iedereen is anders en heeft zijn eigen inkomsten en uitgaven. 3 weken op vakantie dat is niet te vergelijken met dit situatie, dit duurt minstens 3 maanden of langer.

A.b|08.04.20|12:22

@Wim, ze moeten niet alleen naar de vaste lasten kijken maar ook naar de inkomstenverlies. Nu verdien ik al sowieso veel minder dan voorheen daarom is die steun gewoon nodig.

raimundo|08.04.20|12:33

@Wim, Je valt wederom in herhaling! Dat u geen idee heeft hoe contracten formeel tot stand kunnen komen, waarbij sommige contracten alleen kunnen worden afgesloten onder bepaalde voorwaarden is natuurlijk makkelijk af te leiden aan uw repliek. Het is altijd makkelijk praten wanneer je van alle gemakken bent voorzien. Ik heb niet de beschikking over een eigen lesauto én ik ben ZZP-er op basis van een franchisecontract. Als franchiser heb je te maken met wekelijkse fee kosten. (1)

raimundo|08.04.20|12:37

Heeft u enig idee hoe hoog de kosten zijn voor de wekelijkse fee? Tel daarbij mijn leaseauto op(als startend ondernemer kun je namelijk geen auto leasen obv een financial lease, omdat je nog geen inkomsten kan overleggen) en dan kom je al gauw uit op ruim €2000. Dan zal ik de rest van de kosten die een onderneming met zich meebrengt maar weglaten. Het spijt mij dat ik niet de beschikking heb over etterlijke duizenden euros om mij een mooi verjaardagscadeau te geven in de vorm van een mooie auto!

A.b|08.04.20|12:49

Wim@ dat komt op het zelfde neer of je nou eentje huurt of koopt.

Stel je huurt een lesauto voor 800 euro per maand, of je koopt een nieuwe voor 20k. Na 2 jaar is je lesauto al bijna niks meer waard daarnaast komt nog de verzekering en onderhoud nog bij.

Kees Nas|08.04.20|12:49

Wim dat bagatelliseren van die auto kost maar 500 euro dat stoort me toch zo. Alleen al aan afschrijving ben je die 500 al kwijt. Dan nog wegenbelasting van ruim 100 en verzekering. Ik heb geen plek om m te stallen

A.b|08.04.20|13:45

Ik heb liever dat ik nu mag werken dan heb ik die 4000 euro niet nodig. Dit gaat waarschijnlijk maanden of zelfs jaren duren. Ik heb ergens gelezen in 2024 dan is pas alles schoon is.

#BAAS|09.04.20|11:20

Mijn intentie is je aan het nadenken te zetten. Contact je boekhouder! Belastingdienst boetes zijn niet mis. Check of je er echt recht op hebt!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.