VDR Verkeersopleidingen lest door op de simulator

Bij VDR Verkeersopleidingen kunnen leerlingen nog gewoon terecht voor rijlessen. De rijschool maakt al zo’n vijftien jaar gebruik van een simulator voor de eerste lessen. Nu wordt de simulator extra ingezet om de routine er bij leerlingen in te houden. Omdat de rijschool de enige in Hoofddorp is die ‘doorrijdt’, hebben Joke en Thom van Doorn zelfs al aanmeldingen van nieuwe rijbewijskandidaten.

De rijsimulator van VDR is zo’n beetje net zo groot als een echte auto. Hij staat momenteel in het theorielokaal van de verkeersschool uit Hoofddorp. “Die ruimte is groot genoeg om de geadviseerde minimale afstand van anderhalve meter te waarborgen”, vertelt mede-eigenaar Joke van Doorn telefonisch. “En natuurlijk maken we het na elke les grondig schoon om zo besmetting met het coronavirus te voorkomen.”

Wie een rijles komt volgen, rijdt een uur in de simulator. Daarna volgt een nabespreking met de instructeur. “Op gepaste afstand natuurlijk”, zegt Van Doorn.

Lessen opvangen

VDR bestaat sinds 1980, in oktober wordt hopelijk het veertigjarige jubileum gevierd. Joke van Doorn runt de verkeersschool samen met haar man Thom. VDR verzorgt rijlessen voor de auto, bromfiets en scooter, motor, aanhanger, vrachtwagen en taxi. Ook geven ze theorielessen en nascholing voor de code 95. In de simulator kunnen alleen B-rijbewijsleerlingen terecht. “Ik denk dat we een van de eerste rijscholen waren die hiermee werkten”, zegt Van Doorn. “We hebben hem al wel zo’n vijftien jaar.”

Normaal gezien rijden vijf lesauto’s fulltime rond. Lang niet alle lessen kunnen worden opgevangen met de simulator. “Nee, maar als ik ‘m van 7 uur ‘s ochtends tot 7 uur ‘s avonds vol kan hebben, dan doe ik dat”, zegt de rijschoolhoudster.

Beginfase

De simulator wordt normaliter ingezet voor de eerste 10 lessen als onderdeel van een lespakket. Van Doorn: “wat er heel prettig aan is, is dat het juist in die beginfase veel kan leren. Je ziet op de schermen duidelijk waar je moet kijken, leerlingen hebben meer rust dan wanneer ze op de weg zitten en alles helemaal nieuw is. Ook kan je alle weersomstandigheden nabootsen en kan je bepaalde situaties herhalen en oefenen. De les wordt altijd nabesproken en de leerling krijgen achteraf per mail een overzicht van de vorderingen. Ook onze instructeurs ervaren het als prettig als een leerling de basics al onder de knie heeft dankzij de simulatorlessen.”

Een uurtje in de simulator staat niet helemaal gelijk aan een uur op de weg, vindt Van Doorn. Ze vergelijkt tien uur in de simulator met ongeveer zeven uur in de auto. Het grootste verschil is de interactie met ander verkeer. “Of gekke situaties, zoals een overstekende zwaan. Dat kan je niet nabootsen. Maar ik vind het evengoed van toegevoegde waarde voor de rijschool.”

Voordelen

VDR verzorgde al voor het coronatijdperk lessen in de simulator en is voornemens dat ook post-corona te blijven doen. Behalve die voordelen waar ik het al eerder over had, wordt het klimaat wordt een steeds belangrijker argument voor jongeren. En de simulator heeft geen CO2 uitstoot.”

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

2 reacties op “VDR Verkeersopleidingen lest door op de simulator”

Hugo Mentink|09.04.20|11:16

Dit is een hele mooie mogelijkheid om de leerlingen toch aan je te binden plus je kan ze nuttig bezig houden. Ik ben wel benieuwd of er is nagedacht over hoe het vervolg van de opleiding er dan uit moet zien in deze onzekere tijd. de leerlingen moeten toch een keer de echte weg op. Maar wanneer?

mark van egmond|09.04.20|11:47

Ook wij hebben een simulator. Wij zijn van mening dat de gezondheid voorop gesteld moet worden en geven dus ook GEEN les in onze simulator. Tevens stagneert de opleiding zodra deze uit de simulator de weg weer op moeten. Weet niet wat ik hiervan moet vinden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.