Lesvoertuig

Voorwaarden noodloket aangepast voor rijscholen

Blom, vrachtauto, lesauto, L

Rijscholen waarvan het woon- en werkadres gelijk zijn kunnen vanaf 15 april een eenmalige gift van 4.000 euro aanvragen als compensatie voor geleden schade tijdens de coronacrisis.

Minister Eric Wiebes en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken schrijven met staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën in een Kamerbrief over de uitbreiding van de verschillende steunmaatregelen voor ondernemers. Eén daarvan is de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS), ofwel het noodloket waar bedrijven eenmalig 4.000 euro steun kunnen krijgen. Daar is al veel gebruik van gemaakt, maar er was ook veel kritiek vanuit sectoren die zich overgeslagen voelden.

Petities en brandbrieven

Eén van die sectoren die kritiek uitte was de rijschoolsector. Vanuit de brancheverenigingen werd een brandbrief verstuurd met als strekking dat de rijschoolsector meer steun verdiende. Ook werd door Ellen Troost van Rijschool Amrit een petitie opgezet waarin gevraagd werd om soepele regels, de petitie kon rekenen op duizenden handtekeningen.

Een van de voorwaarden van de TOGS was dat de onderneming  geen fysieke vestiging mocht hebben op een woonadres, ofwel woon- en werkadres mochten niet gelijk zijn aan elkaar. Nederland telt 8.903 rijscholen, vier op de vijf heeft een eenmanszaak. Voor veel van hen geldt dat woon- en werkadres wel gelijk zijn en daarmee dreigden zij buiten de boot te vallen voor steunmaatregelen.

Dat is nu aangepast. Wel moet er nog even geduld worden opgebracht. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, dat de TOGS uitvoert, streeft ernaar dat rijscholen en ondernemingen uit andere toegevoegde sectoren vanaf 15 april een aanvraag kunnen doen.

Opengesteld

De regeling TOGS is bedoeld als tegemoetkoming van omvangrijke vaste lasten, anders dan personeelslasten. Daarom richt de regeling zich in eerste instantie op ondernemers die daadwerkelijk beschikken over een fysieke vestiging of fysieke productiemiddelen, die los staan van de eigen woning, die essentieel zijn voor de uitoefening van de bedrijfsactiviteiten, en zorgen voor omvangrijke, periodiek terugkerende vaste lasten. Daarom moet de onderneming op een ander adres staan ingeschreven dan het huisadres.

Vanaf 15 april is aan de regeling toegevoegd dat er ook sectoren zijn waarbij het kenmerkend is dat ondernemers een fysieke inrichting of fysieke productiemiddelen hebben buiten de woning, zoals auto- en motorrijschoolhouders die veelal op hun huisadres staan geregistreerd, maar wel omvangrijke lasten dragen voor hun lesvoertuig(en). Daarom staat de regeling vanaf dan ook open voor rijscholen. Waar nodig moet de ondernemer met een extra verklaring aantonen dat hij of zij voor de 4.000 euro in aanmerking komt, waar ook andere voorwaarden aan verbonden zijn.

Lees ook: 

RijschoolPro houdt een dossier bij van alle gevolgen en ontwikkelingen in de branche als gevolg van de coronacrisis.

Onderwerpen:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

48 reacties op “Voorwaarden noodloket aangepast voor rijscholen”

#BAAS|08.04.20|11:05

De ondernemer verklaart dat hij, van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020, een omzetverlies verwacht van ten minste 4.000 euro.

De ondernemer verklaart ten minste 4.000 euro aan vaste lasten te verwachten in de periode 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.

Dus je vaste lasten moeten 7500 per 3 maanden zijn. Zo niet ,kun je straks terug betalen.

#BAAS|08.04.20|11:08

De ondernemer verklaart dat hij, van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020, een omzetverlies verwacht van ten minste 4.000 euro.

De ondernemer verklaart ten minste 4.000 euro aan vaste lasten te verwachten in de periode 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.

Dus je moet 7500 aan vaste lasten hebben per 3 maanden. Zo niet, kun je mooi terug betalen plus een boete.

#BAAS|08.04.20|11:34

Excuses. De 1500 tozo is privé. Dus 4000 vaste zakelijke lasten per 3 maanden.

Wim de Jong|08.04.20|12:22

Maar je moet ook kunnen bewijzen dat je ruim € 4000 (ex BTW) vaste lasten in die periode hebt. Een ZZP-er vanuit huis heeft dat niet, denk ik. (ik in ieder geval bij lange na niet, nog niet de helft) Denk na, anders met boete terugbetalen. Ook je vaste lasten ex BTW bekijken, aangezien je de BTW ook terugkrijgt. En lesauto schorsen, betaal je ook geen belasting/verzekering. De fictieve boekhoud post afschrijving en onderhoud betaal je niet fysiek, dus je lesauto kost even niets.

Michael Sonderman|08.04.20|13:39

Ik heb ook mijn vraagtekens?
De meeste rijden prive in de lesauto, en in je “winst en verlies rekening” trek je de bijtelling van de kosten af.
Stel je hebt een leaseauto die van 30000€ die maandelijks 800,-aan operationeel lease kost
Dan zijn je autokosten €9600 plus brandstof.
Daar trek je € 6600 bijtelling vanaf (is tenslotte prive onttrekking)
Die autokosten die je overhoud = 3000 per jaar plus brandstofkosten ( maar die zijn weer niet vast)

Michael Sonderman|08.04.20|13:40

Ik denk dat deze regeling vooral interessant is voor Taxi’s bedrijven en rijscholen met meerdere voertuigen en instructeurs, maar die wel kantoor aan huis houden.

Dragan Duric|08.04.20|15:01

Ik snap het niet wat dan als je 3000 euro lasten heeft dus kom je niet in aanmerking voor noodhulp Hoe betaal je dan 3000 euro lasten ? Je bedrijf gaat dan ook failliet

Heeft iemand antwoord ?

Wim de Jong|08.04.20|16:30

je krijg ook de TOZO (3 X 1500). Heb je dan ook nog meer dan € 4000 (ex BTW)

Wim de Jong|08.04.20|16:36

Je krijgt ook TOZO ( 3 X 1500), heb je daarboven op meer dan € 4000 vaste zakelijke lasten (ex BTW) dan kom je ook in aanmerking voor TOGS. Een ZZP-er komt er denk ik niet aan. Als je geen reserves hebt opgebouwd, kun je ook een lening aanvragen met gunstige rente. hoef je over een jaar terug te betalen. Iedereen komt niet zonder schade uit deze crisis, wij ook niet. Ik vind het niet sociaal om te eisen dat je voor 100% gecompenseerd moet worden. Dat valt onder de categorie inhalig.

Dragan Duric|08.04.20|17:29

Ik krijg 3× 1050 euro (alleenstaande) het is genoeg alleen voor huur , elektra , water en levensverzekering betalen , maar hoe ik betaal verder eten , onderhoud auto, apk , verzekering auto motorvoertuig belasting telefoon en internet abonnement nu mijn auto koppeling kapot moet vervangen kost zeker 1500 euro plus boekhouder betalen moet ik nu bijscholing en ibki examen ook betalen mijn instructeurcertificaat bijna verloopt dus ik weet het niet of deze kosten komen ook als vaste kosten

Kees Nas|08.04.20|18:01

Ik vind t ik ongelofelijk dat hier wederom gemopperd wordt dat “we” inhalig zijn terwijl we toch heel veel voorbeelden geven van onze onkosten.
Ook is het echt neerbuigend hoe makkelijk er gedacht wordt.
Alleen afschrijving van een auto is al 500 euro. Onderhoud heb ik toevallig vlak voor de ellende laten uitvoeren (899 euro). Verzekering wegenbelasting en zo kunnen we wel effe doorgaan.
Als ik er geen recht op heb dan merk ik dat vanzelf wel maar oordeel niet over mij en wees wat socialer.

A.b|08.04.20|18:15

Dragan, ik heb precies dezelfde probleem. Mijn pasje is nog 11 maanden geldig en moet binnenkort voor bijscholing, daarnaast moet ik mijn versnellingsbak en koppeling vervangen, heb 4 nieuwe banden nodig en mijn auto moet binnenkort voor groot onderhoud. Ik kan dat echt niet betalen met die 1050, dat is net genoeg voor huur gas en licht en wat boodschapjes.

Wim de Jong|08.04.20|18:26

Dragan Duric en Kees Nas; Nu zitten jullie weer te zeuren over houderschapsbelasting en auto verzekeringen. Hieruit blijkt dat jullie geen leasebak hebben als lesauto. Dus vertel ik het nog maar eens: schorsen die auto. Dan heb je geen verzekering en belasting kosten meer. Bij latere controle kan je hierop aangesproken worden wegens nalatigheid, dat je niet alles gedaan hebt om je kosten binnen de perken te houden. Via TOZO kan je ook een lening aanvragen tegen lage rente.

A.b|08.04.20|18:28

Oh ja, op deze manier ben ik mijn buffer aan het opeten en heb straks niks meer te besteden om door te kunnen gaan. Denk aan terugloop of als je auto plotseling kapot gaat etc. Dat is niet zo makkelijk zoals het lijkt.

A.b|08.04.20|18:31

Wim@ ik ga mezelf niet in de schulden steken. Een lening begin ik niet aan.

A.b|08.04.20|18:34

Wim,

Ik kan hier echt niet zonder auto. Ik woon in een kleine dorpje en alles vanaf hier is te ver weg en durf ook niet met de openbaar vervoer te gaan i.v.m corona.

A.b|08.04.20|19:00

Wim@ ik ben bang als we straks weer mogen werken dan hebben we te maken met terugloop. De economie heeft minstens 1 tot 2 jaar nodig om te herstellen.

Ben bang dat het straks zwaar gaat worden, let maar op dit is pas het begin van de ellende.

Kees Nas|08.04.20|19:05

Wim de Jong.
1. Jij bepaald niet voor mij dat ik mijn auto moet gaan schorsen.
2. Waar moet die auto dan heen? Ik heb geen eigen terrein om m effe te stallen?
3. De afschrijving van m’n auto…. afijn hetzelfde riedeltje.
Inderdaad heb ook ik netjes gespaard voor een nette auto.
Die auto wordt in veel te korte tijd door het werk “af” gereden.
Met een kilometerstand van bijna 200.000 is je auto meestal niet heel veel meer waard. In 4 jaar tijd is je auto dus niet heel veel meer waard.

Kees Nas|08.04.20|19:09

Overigens zeur ik niet hoor.
Jij klaagt dat “we” inhalig zijn.
Jij hoeft voor mij nog steeds niets te bepalen en al helemaal niet te oordelen. Daar gaan slimme mensen namelijk over.
Veel plezier met je 4000 euro waar jij wel recht op hebt.
Ik zal ook krijgen waar ook ik net als de rest van de “collega’s “ recht op hebben.
Ik GUN de rest wel bestaansrecht en het is al erg genoeg deze hele situatie.
Kunnen we dan nu weer normaal tegen elkaar doen en wat vriendelijker???

Wim de Jong|08.04.20|19:35

Kees Nas: Nee, ik heb geen recht op die € 4000,00, en zal daar niet over zeuren. Ben een ZZP-er, gewoon vanuit mijn huis werkzaam, maar heb bij lange na geen 4000 vaste onkosten in de 3 maanden. Dus ik vind het terecht dat ik buiten de boot val. Ik ben al dolblij met die € 1500/maand, de rest wat ik nodig heb (is ook niet veel) gaat inderdaad van mijn opgebouwde reserve. De lesauto geschorst, en ernaast heb ik een klein prive auto, die minder kost dan de bijtelling van mijn leswagen.

A.b|08.04.20|19:37

Kees, mijn auto is al met 2 tot 2,5 zo goed als op, nee 4 jaar red ik niet. Ik woon in een klein dorpje en mijn klanten wonen te ver weg. Hier is gewoon te weinig werk. Als ik fulltime werk met wat overuurtjes dan kom ik al gauw tegen de 90k per jaar aan kilometers.

A.b|08.04.20|19:43

Wim, niet iedereen beschikt over een reserve. Jij dus wel. Ik ben nu mijn spaargeld aan het opeten en als het zo doorgaat dan kan ik straks geen andere lesauto kopen.

Wim de Jong|08.04.20|19:52

A.b : Die reserve is ook een boekhoudkundige truc (van mijn boekhouder geleerd). Je reserveert diverse potjes ( afschrijving/vervangen auto , reserve , pensioen, vakantie , onderhoud auto, winst etc) En elke maand stort je een x-bedrag in dat potje (gewoon een aparte renterekening met die naam) Nu dus kun je dat potje pakken met “reserve” en leegslurpen. Je vervangingskosten voor je auto blijft gewoon op peil.

Kees Nas|08.04.20|20:05

Kijk dat klinkt alweer een stuk vriendelijker.
Zal ik je nog een andere zelf verzonnen truukje vertellen.
Mijn lesauto staat gewoon als privé.
Ik verhuur dus m’n auto aan mezelf de rijschool. Op deze manier krijg je de btw niet terug over de aanschaf maar kan je verder wel het onderhoud en zakelijke kilometers declareren.
Op deze manier heb je geen bijtelling.
Ik rij privé niet heel veel maar wil het altijd netjes doen dus mag ik gewoon privé kilometers maken zonder de wet te overtreden.

Jan Ammeraal|08.04.20|23:06

Volgens mij gaat het hier niet alleen om de vaste lasten maar ook om omzetverlies in 3 maanden. Dat betekent dus ruim 1300€ omzetverlies per maand. Lijkt me gek dat je dat niet haalt in de maand. En daar komen dan afschrijvingen, abonnementen, verzekeringen e.d nog bij.

Jan Ammeraal|08.04.20|23:17

Ik kom ook lang niet op €4000 onkosten in de 3 maanden maar onkosten + omzetverlies zeker wel. Volgens mij komen de meeste zzp-ers wel op dat bedrag. 1 nieuwe leerling die een pakket neemt van 30 lessen is op dit moment al een omzetverlies van meer dan 1300 euro. Met 3 leerlingen met een dergelijk pakket zit je al op die 4000€ en dan zijn afschrijving, verzekeringen e.d. Er nog niet eens bijgerekend.

Wim de Jong|09.04.20|01:17

Er zijn oa deze 2 voorwaarde gesteld:
1. De ondernemer verklaart dat hij, van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020, een omzetverlies verwacht van ten minste 4.000 euro.
2. De ondernemer verklaart ten minste 4.000 euro (EX btw) aan vaste lasten te verwachten in de periode 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020.

en dan op de belastingsite staat onderaan de voorwaardelijst: Als u niet voldoet aan 1 van deze voorwaarden, komt u niet in aanmerking voor de TOGS-regeling.

Dus niet of-of, maar en-en.

Kees Nas|09.04.20|08:33

Geweldig Wim.
Als deze laatste opmerking van je dus de letterlijke tekst is dan ben je duidelijk.
“Als je niet voldoet aan 1 vd voorwaarden “
Één dus!!!!
NIET twee!!!
Dus wel of – of.

Martijn van Rooij|09.04.20|09:20

Je moet aan alle 2 de voorwaarden voldoen, anders krijg je niks. Kunnen beter onze boekhouders hierover gaan informeren lijkt me beter!

Martijn van Rooij|09.04.20|09:22

aan beide voorwaarde moet je aan voldoen. niet 1.

A.b|09.04.20|09:37

Wat mij niet helemaal duidelijk is, ik heb koop als ik een vergelijkbare lesauto ga lease dat kost mij €800 ex BTW per maand. Of ik nou eentje koop of lease dat komt toch op hetzelfde neer.

Ik vind dat ik die €800 gewoon kan declareren als vaste lasten.

Autorijschool Sandor Goes|09.04.20|10:24

Waar komt de info uit het artikel nou vandaan, want ik zie op de website van de RVO in de voorwaarden nog steeds de vestigingseis staan namelijk..

#BAAS|09.04.20|11:02

Kees Nas en A.B. gaan nat op deze manier. Bel je boekhouder even mannen. Want die 800 waarvan jij “vind” dat je dat mag opgeven, daar denkt de belastingdienst heel anders over.

Autorijschool Sandor Goes|09.04.20|11:15

Het gaat om alle ZAKELIJKE lasten exclusief BTW. Beide voorwaarden voldoen. Omzetverlies is makkelijk aan te voldoen, zakelijke lasten wordt over het algemeen wat lastiger.

Autorijschool Sandor Goes|09.04.20|11:18

@Rieneke: thanks, ik was al gaan zoeken en erachter gekomen haha ;-)

A.b|09.04.20|11:38

Baas,

Als ik de kosten van mijn auto niet kan meenemen dan ga ik mijn auto verkopen en eentje leasen, mijn auto is toch bijna op.

Wim de Jong|09.04.20|11:51

A b : er wordt gekeken naar de situatie voor de crisis. En een leaseprijs van 800 per maand kom ik nog aan 2400 totaal, heb je dan nog meer zakelijke kosten dat je dan boven de 4000 kom?

Kees Nas: jeauto staat niet eens geregistreerd op het bedrijf, je “huurt”de auto van zich zelf. De auto is dus geen “vaste lasten” voor je bedrijf, samen met de belasting en verzekering kan je dit niet opvoeren voor vaste zakelijke lasten. Nagevraagd, voldoe je niet aan alle voorwaarden, gaat het niet door.

A.b|09.04.20|12:09

Kees, De overheid neemt onze branche niet serieus genoeg, ik vind dat ze ons in de steek hebben gelaten. Als ik naar de tandartsen kijk, ze hebben 1 keer een oproep gedaan en ze krijgen meteen steun van de ziekenfonds. Weet jij wat een tandarts verdiend! Daar kan jij en ik van dromen.

A.b|09.04.20|12:46

Persoonlijk vind ik dat ze alleen naar de omzetverlies moeten kijken en niet naar de vaste lasten. Nu loop ik inkomsten mis dus een klein steuntje van de overheid is toch niks mis mee. Waarom moeilijk doen en scherpe eisen gaan stellen.

Wim de Jong|11.04.20|10:52

Nou, het is nog strenger dan ik eerst dacht. Onder vaste lasten zijn dus de autokosten (belasting, verzekering) kosten boekhouder, eventueel stallingkosten etc. Het onderhoud valt NIET onder vaste kosten, deze zijn kilometer afhankelijk. Bijv een beurt is om de 15-20 duizend km. Nu rijd je niet, dus geen onderhoud/reparaties. Afschrijving is ook km afhankelijk, immers, gebruikte auto is meer waard met weinig km. Nagevraagd bij belastingen en gemeente. Dus, die € 4000 is vrij hoog plafond.

caroline Rodeiquezz|15.04.20|12:05

Het is de 15e en nog helemaal niks aangepast qua voorwaarden dus kunnen jullie even uitleggen waar de info vandaan kwam?

Autorijschool Adrive|15.04.20|13:55

Vandaag 15 april zoals hierboven vermeld staat, heb ik geprobeerd een aanvraag in te dienen. Helaas zijn een van de voorwaarde(n) hetzelfde namelijk woon werk adres mag niet hetzelfde zijn. Dus voor de rijscholen zijn geen uitzondering gemaakt. Ik heb ook contact opgenomen met de RVO en werd mij medegedeeld dat ze ermee bezig zijn maar wanneer de wijziging zal komen kunnen ze op dit moment niet zeggen. Heel erg jammer.

Fenny van Maaren|15.04.20|14:38

Bij het RVO is NIETS bekend van een aanpassing waardoor 80% van de rijscholen vandaag (15-04-2020) de tegemoetkoming van € 4000,00 kunnen aanvragen als woonadres en zakelijk adres hetzelfde zijn. Zoals gewoonlijk blijven rijscholen dus weer eens het ondergeschoven kindje. wel beloven in een brief naar de tweede kamer maar vervolgens niets doen. Brief van 7 april, kenmerk DGBI/20094755 van Eric Wiebes, Mona Keizer en Hans Vijlbrief aan de Tweede kamer.

#BAAS|15.04.20|18:04

Die 4000 is hier binnen. Nu die tozo nog

A.b|15.04.20|23:15

Baas,

Gefeliciteerd.

Raimond E|16.04.20|08:33

Dat het vestigingsadres ook het huisadres mag zijn veranderd niets aan de andere voorwaarden. Ik zou ook graag die 4000 euro extra hebben gekregen maar gelet op de situatie en het feit dat ik die 1500 bijstand krijg ben ik al heel erg blij. Dat dekt niet mijn volledige kosten maar dat zorgt er wel voor dat ik een beetje financiële lucht krijg. En laten we eerlijk zijn 8500 euro belastingvrij krijgen voor 3 maanden is misschien ook wel erg veel geld.

Ellen Maas-Bosvelt|23.04.20|11:57

Ik heb navraag gedaan bij het RVO. Mij was niet duidelijk of het salaris van de ondernemer ook onder vaste lasten valt. Dat is dus wel het geval. Je komt zo dus al snel aan de 4000 Euro aan vaste kosten. Als je t even niet meer weet… https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/togs/faq/voorwaarden Vraag ingediend ….: Kreeg direct antwoord op mijn vraag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voorwaarden noodloket aangepast voor rijscholen | RijschoolPro
Lesvoertuig

Voorwaarden noodloket aangepast voor rijscholen

Blom, vrachtauto, lesauto, L

Rijscholen waarvan het woon- en werkadres gelijk zijn kunnen vanaf 15 april een eenmalige gift van 4.000 euro aanvragen als compensatie voor geleden schade tijdens de coronacrisis.

Minister Eric Wiebes en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken schrijven met staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën in een Kamerbrief over de uitbreiding van de verschillende steunmaatregelen voor ondernemers. Eén daarvan is de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS), ofwel het noodloket waar bedrijven eenmalig 4.000 euro steun kunnen krijgen. Daar is al veel gebruik van gemaakt, maar er was ook veel kritiek vanuit sectoren die zich overgeslagen voelden.

Petities en brandbrieven

Eén van die sectoren die kritiek uitte was de rijschoolsector. Vanuit de brancheverenigingen werd een brandbrief verstuurd met als strekking dat de rijschoolsector meer steun verdiende. Ook werd door Ellen Troost van Rijschool Amrit een petitie opgezet waarin gevraagd werd om soepele regels, de petitie kon rekenen op duizenden handtekeningen.

Een van de voorwaarden van de TOGS was dat de onderneming  geen fysieke vestiging mocht hebben op een woonadres, ofwel woon- en werkadres mochten niet gelijk zijn aan elkaar. Nederland telt 8.903 rijscholen, vier op de vijf heeft een eenmanszaak. Voor veel van hen geldt dat woon- en werkadres wel gelijk zijn en daarmee dreigden zij buiten de boot te vallen voor steunmaatregelen.

Dat is nu aangepast. Wel moet er nog even geduld worden opgebracht. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, dat de TOGS uitvoert, streeft ernaar dat rijscholen en ondernemingen uit andere toegevoegde sectoren vanaf 15 april een aanvraag kunnen doen.

Opengesteld

De regeling TOGS is bedoeld als tegemoetkoming van omvangrijke vaste lasten, anders dan personeelslasten. Daarom richt de regeling zich in eerste instantie op ondernemers die daadwerkelijk beschikken over een fysieke vestiging of fysieke productiemiddelen, die los staan van de eigen woning, die essentieel zijn voor de uitoefening van de bedrijfsactiviteiten, en zorgen voor omvangrijke, periodiek terugkerende vaste lasten. Daarom moet de onderneming op een ander adres staan ingeschreven dan het huisadres.

Vanaf 15 april is aan de regeling toegevoegd dat er ook sectoren zijn waarbij het kenmerkend is dat ondernemers een fysieke inrichting of fysieke productiemiddelen hebben buiten de woning, zoals auto- en motorrijschoolhouders die veelal op hun huisadres staan geregistreerd, maar wel omvangrijke lasten dragen voor hun lesvoertuig(en). Daarom staat de regeling vanaf dan ook open voor rijscholen. Waar nodig moet de ondernemer met een extra verklaring aantonen dat hij of zij voor de 4.000 euro in aanmerking komt, waar ook andere voorwaarden aan verbonden zijn.

Lees ook: 

RijschoolPro houdt een dossier bij van alle gevolgen en ontwikkelingen in de branche als gevolg van de coronacrisis.

Onderwerpen:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

48 reacties op “Voorwaarden noodloket aangepast voor rijscholen”

#BAAS|08.04.20|11:05

De ondernemer verklaart dat hij, van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020, een omzetverlies verwacht van ten minste 4.000 euro.

De ondernemer verklaart ten minste 4.000 euro aan vaste lasten te verwachten in de periode 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.

Dus je vaste lasten moeten 7500 per 3 maanden zijn. Zo niet ,kun je straks terug betalen.

#BAAS|08.04.20|11:08

De ondernemer verklaart dat hij, van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020, een omzetverlies verwacht van ten minste 4.000 euro.

De ondernemer verklaart ten minste 4.000 euro aan vaste lasten te verwachten in de periode 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.

Dus je moet 7500 aan vaste lasten hebben per 3 maanden. Zo niet, kun je mooi terug betalen plus een boete.

#BAAS|08.04.20|11:34

Excuses. De 1500 tozo is privé. Dus 4000 vaste zakelijke lasten per 3 maanden.

Wim de Jong|08.04.20|12:22

Maar je moet ook kunnen bewijzen dat je ruim € 4000 (ex BTW) vaste lasten in die periode hebt. Een ZZP-er vanuit huis heeft dat niet, denk ik. (ik in ieder geval bij lange na niet, nog niet de helft) Denk na, anders met boete terugbetalen. Ook je vaste lasten ex BTW bekijken, aangezien je de BTW ook terugkrijgt. En lesauto schorsen, betaal je ook geen belasting/verzekering. De fictieve boekhoud post afschrijving en onderhoud betaal je niet fysiek, dus je lesauto kost even niets.

Michael Sonderman|08.04.20|13:39

Ik heb ook mijn vraagtekens?
De meeste rijden prive in de lesauto, en in je “winst en verlies rekening” trek je de bijtelling van de kosten af.
Stel je hebt een leaseauto die van 30000€ die maandelijks 800,-aan operationeel lease kost
Dan zijn je autokosten €9600 plus brandstof.
Daar trek je € 6600 bijtelling vanaf (is tenslotte prive onttrekking)
Die autokosten die je overhoud = 3000 per jaar plus brandstofkosten ( maar die zijn weer niet vast)

Michael Sonderman|08.04.20|13:40

Ik denk dat deze regeling vooral interessant is voor Taxi’s bedrijven en rijscholen met meerdere voertuigen en instructeurs, maar die wel kantoor aan huis houden.

Dragan Duric|08.04.20|15:01

Ik snap het niet wat dan als je 3000 euro lasten heeft dus kom je niet in aanmerking voor noodhulp Hoe betaal je dan 3000 euro lasten ? Je bedrijf gaat dan ook failliet

Heeft iemand antwoord ?

Wim de Jong|08.04.20|16:30

je krijg ook de TOZO (3 X 1500). Heb je dan ook nog meer dan € 4000 (ex BTW)

Wim de Jong|08.04.20|16:36

Je krijgt ook TOZO ( 3 X 1500), heb je daarboven op meer dan € 4000 vaste zakelijke lasten (ex BTW) dan kom je ook in aanmerking voor TOGS. Een ZZP-er komt er denk ik niet aan. Als je geen reserves hebt opgebouwd, kun je ook een lening aanvragen met gunstige rente. hoef je over een jaar terug te betalen. Iedereen komt niet zonder schade uit deze crisis, wij ook niet. Ik vind het niet sociaal om te eisen dat je voor 100% gecompenseerd moet worden. Dat valt onder de categorie inhalig.

Dragan Duric|08.04.20|17:29

Ik krijg 3× 1050 euro (alleenstaande) het is genoeg alleen voor huur , elektra , water en levensverzekering betalen , maar hoe ik betaal verder eten , onderhoud auto, apk , verzekering auto motorvoertuig belasting telefoon en internet abonnement nu mijn auto koppeling kapot moet vervangen kost zeker 1500 euro plus boekhouder betalen moet ik nu bijscholing en ibki examen ook betalen mijn instructeurcertificaat bijna verloopt dus ik weet het niet of deze kosten komen ook als vaste kosten

Kees Nas|08.04.20|18:01

Ik vind t ik ongelofelijk dat hier wederom gemopperd wordt dat “we” inhalig zijn terwijl we toch heel veel voorbeelden geven van onze onkosten.
Ook is het echt neerbuigend hoe makkelijk er gedacht wordt.
Alleen afschrijving van een auto is al 500 euro. Onderhoud heb ik toevallig vlak voor de ellende laten uitvoeren (899 euro). Verzekering wegenbelasting en zo kunnen we wel effe doorgaan.
Als ik er geen recht op heb dan merk ik dat vanzelf wel maar oordeel niet over mij en wees wat socialer.

A.b|08.04.20|18:15

Dragan, ik heb precies dezelfde probleem. Mijn pasje is nog 11 maanden geldig en moet binnenkort voor bijscholing, daarnaast moet ik mijn versnellingsbak en koppeling vervangen, heb 4 nieuwe banden nodig en mijn auto moet binnenkort voor groot onderhoud. Ik kan dat echt niet betalen met die 1050, dat is net genoeg voor huur gas en licht en wat boodschapjes.

Wim de Jong|08.04.20|18:26

Dragan Duric en Kees Nas; Nu zitten jullie weer te zeuren over houderschapsbelasting en auto verzekeringen. Hieruit blijkt dat jullie geen leasebak hebben als lesauto. Dus vertel ik het nog maar eens: schorsen die auto. Dan heb je geen verzekering en belasting kosten meer. Bij latere controle kan je hierop aangesproken worden wegens nalatigheid, dat je niet alles gedaan hebt om je kosten binnen de perken te houden. Via TOZO kan je ook een lening aanvragen tegen lage rente.

A.b|08.04.20|18:28

Oh ja, op deze manier ben ik mijn buffer aan het opeten en heb straks niks meer te besteden om door te kunnen gaan. Denk aan terugloop of als je auto plotseling kapot gaat etc. Dat is niet zo makkelijk zoals het lijkt.

A.b|08.04.20|18:31

Wim@ ik ga mezelf niet in de schulden steken. Een lening begin ik niet aan.

A.b|08.04.20|18:34

Wim,

Ik kan hier echt niet zonder auto. Ik woon in een kleine dorpje en alles vanaf hier is te ver weg en durf ook niet met de openbaar vervoer te gaan i.v.m corona.

A.b|08.04.20|19:00

Wim@ ik ben bang als we straks weer mogen werken dan hebben we te maken met terugloop. De economie heeft minstens 1 tot 2 jaar nodig om te herstellen.

Ben bang dat het straks zwaar gaat worden, let maar op dit is pas het begin van de ellende.

Kees Nas|08.04.20|19:05

Wim de Jong.
1. Jij bepaald niet voor mij dat ik mijn auto moet gaan schorsen.
2. Waar moet die auto dan heen? Ik heb geen eigen terrein om m effe te stallen?
3. De afschrijving van m’n auto…. afijn hetzelfde riedeltje.
Inderdaad heb ook ik netjes gespaard voor een nette auto.
Die auto wordt in veel te korte tijd door het werk “af” gereden.
Met een kilometerstand van bijna 200.000 is je auto meestal niet heel veel meer waard. In 4 jaar tijd is je auto dus niet heel veel meer waard.

Kees Nas|08.04.20|19:09

Overigens zeur ik niet hoor.
Jij klaagt dat “we” inhalig zijn.
Jij hoeft voor mij nog steeds niets te bepalen en al helemaal niet te oordelen. Daar gaan slimme mensen namelijk over.
Veel plezier met je 4000 euro waar jij wel recht op hebt.
Ik zal ook krijgen waar ook ik net als de rest van de “collega’s “ recht op hebben.
Ik GUN de rest wel bestaansrecht en het is al erg genoeg deze hele situatie.
Kunnen we dan nu weer normaal tegen elkaar doen en wat vriendelijker???

Wim de Jong|08.04.20|19:35

Kees Nas: Nee, ik heb geen recht op die € 4000,00, en zal daar niet over zeuren. Ben een ZZP-er, gewoon vanuit mijn huis werkzaam, maar heb bij lange na geen 4000 vaste onkosten in de 3 maanden. Dus ik vind het terecht dat ik buiten de boot val. Ik ben al dolblij met die € 1500/maand, de rest wat ik nodig heb (is ook niet veel) gaat inderdaad van mijn opgebouwde reserve. De lesauto geschorst, en ernaast heb ik een klein prive auto, die minder kost dan de bijtelling van mijn leswagen.

A.b|08.04.20|19:37

Kees, mijn auto is al met 2 tot 2,5 zo goed als op, nee 4 jaar red ik niet. Ik woon in een klein dorpje en mijn klanten wonen te ver weg. Hier is gewoon te weinig werk. Als ik fulltime werk met wat overuurtjes dan kom ik al gauw tegen de 90k per jaar aan kilometers.

A.b|08.04.20|19:43

Wim, niet iedereen beschikt over een reserve. Jij dus wel. Ik ben nu mijn spaargeld aan het opeten en als het zo doorgaat dan kan ik straks geen andere lesauto kopen.

Wim de Jong|08.04.20|19:52

A.b : Die reserve is ook een boekhoudkundige truc (van mijn boekhouder geleerd). Je reserveert diverse potjes ( afschrijving/vervangen auto , reserve , pensioen, vakantie , onderhoud auto, winst etc) En elke maand stort je een x-bedrag in dat potje (gewoon een aparte renterekening met die naam) Nu dus kun je dat potje pakken met “reserve” en leegslurpen. Je vervangingskosten voor je auto blijft gewoon op peil.

Kees Nas|08.04.20|20:05

Kijk dat klinkt alweer een stuk vriendelijker.
Zal ik je nog een andere zelf verzonnen truukje vertellen.
Mijn lesauto staat gewoon als privé.
Ik verhuur dus m’n auto aan mezelf de rijschool. Op deze manier krijg je de btw niet terug over de aanschaf maar kan je verder wel het onderhoud en zakelijke kilometers declareren.
Op deze manier heb je geen bijtelling.
Ik rij privé niet heel veel maar wil het altijd netjes doen dus mag ik gewoon privé kilometers maken zonder de wet te overtreden.

Jan Ammeraal|08.04.20|23:06

Volgens mij gaat het hier niet alleen om de vaste lasten maar ook om omzetverlies in 3 maanden. Dat betekent dus ruim 1300€ omzetverlies per maand. Lijkt me gek dat je dat niet haalt in de maand. En daar komen dan afschrijvingen, abonnementen, verzekeringen e.d nog bij.

Jan Ammeraal|08.04.20|23:17

Ik kom ook lang niet op €4000 onkosten in de 3 maanden maar onkosten + omzetverlies zeker wel. Volgens mij komen de meeste zzp-ers wel op dat bedrag. 1 nieuwe leerling die een pakket neemt van 30 lessen is op dit moment al een omzetverlies van meer dan 1300 euro. Met 3 leerlingen met een dergelijk pakket zit je al op die 4000€ en dan zijn afschrijving, verzekeringen e.d. Er nog niet eens bijgerekend.

Wim de Jong|09.04.20|01:17

Er zijn oa deze 2 voorwaarde gesteld:
1. De ondernemer verklaart dat hij, van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020, een omzetverlies verwacht van ten minste 4.000 euro.
2. De ondernemer verklaart ten minste 4.000 euro (EX btw) aan vaste lasten te verwachten in de periode 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020.

en dan op de belastingsite staat onderaan de voorwaardelijst: Als u niet voldoet aan 1 van deze voorwaarden, komt u niet in aanmerking voor de TOGS-regeling.

Dus niet of-of, maar en-en.

Kees Nas|09.04.20|08:33

Geweldig Wim.
Als deze laatste opmerking van je dus de letterlijke tekst is dan ben je duidelijk.
“Als je niet voldoet aan 1 vd voorwaarden “
Één dus!!!!
NIET twee!!!
Dus wel of – of.

Martijn van Rooij|09.04.20|09:20

Je moet aan alle 2 de voorwaarden voldoen, anders krijg je niks. Kunnen beter onze boekhouders hierover gaan informeren lijkt me beter!

Martijn van Rooij|09.04.20|09:22

aan beide voorwaarde moet je aan voldoen. niet 1.

A.b|09.04.20|09:37

Wat mij niet helemaal duidelijk is, ik heb koop als ik een vergelijkbare lesauto ga lease dat kost mij €800 ex BTW per maand. Of ik nou eentje koop of lease dat komt toch op hetzelfde neer.

Ik vind dat ik die €800 gewoon kan declareren als vaste lasten.

Autorijschool Sandor Goes|09.04.20|10:24

Waar komt de info uit het artikel nou vandaan, want ik zie op de website van de RVO in de voorwaarden nog steeds de vestigingseis staan namelijk..

#BAAS|09.04.20|11:02

Kees Nas en A.B. gaan nat op deze manier. Bel je boekhouder even mannen. Want die 800 waarvan jij “vind” dat je dat mag opgeven, daar denkt de belastingdienst heel anders over.

Autorijschool Sandor Goes|09.04.20|11:15

Het gaat om alle ZAKELIJKE lasten exclusief BTW. Beide voorwaarden voldoen. Omzetverlies is makkelijk aan te voldoen, zakelijke lasten wordt over het algemeen wat lastiger.

Autorijschool Sandor Goes|09.04.20|11:18

@Rieneke: thanks, ik was al gaan zoeken en erachter gekomen haha ;-)

A.b|09.04.20|11:38

Baas,

Als ik de kosten van mijn auto niet kan meenemen dan ga ik mijn auto verkopen en eentje leasen, mijn auto is toch bijna op.

Wim de Jong|09.04.20|11:51

A b : er wordt gekeken naar de situatie voor de crisis. En een leaseprijs van 800 per maand kom ik nog aan 2400 totaal, heb je dan nog meer zakelijke kosten dat je dan boven de 4000 kom?

Kees Nas: jeauto staat niet eens geregistreerd op het bedrijf, je “huurt”de auto van zich zelf. De auto is dus geen “vaste lasten” voor je bedrijf, samen met de belasting en verzekering kan je dit niet opvoeren voor vaste zakelijke lasten. Nagevraagd, voldoe je niet aan alle voorwaarden, gaat het niet door.

A.b|09.04.20|12:09

Kees, De overheid neemt onze branche niet serieus genoeg, ik vind dat ze ons in de steek hebben gelaten. Als ik naar de tandartsen kijk, ze hebben 1 keer een oproep gedaan en ze krijgen meteen steun van de ziekenfonds. Weet jij wat een tandarts verdiend! Daar kan jij en ik van dromen.

A.b|09.04.20|12:46

Persoonlijk vind ik dat ze alleen naar de omzetverlies moeten kijken en niet naar de vaste lasten. Nu loop ik inkomsten mis dus een klein steuntje van de overheid is toch niks mis mee. Waarom moeilijk doen en scherpe eisen gaan stellen.

Wim de Jong|11.04.20|10:52

Nou, het is nog strenger dan ik eerst dacht. Onder vaste lasten zijn dus de autokosten (belasting, verzekering) kosten boekhouder, eventueel stallingkosten etc. Het onderhoud valt NIET onder vaste kosten, deze zijn kilometer afhankelijk. Bijv een beurt is om de 15-20 duizend km. Nu rijd je niet, dus geen onderhoud/reparaties. Afschrijving is ook km afhankelijk, immers, gebruikte auto is meer waard met weinig km. Nagevraagd bij belastingen en gemeente. Dus, die € 4000 is vrij hoog plafond.

caroline Rodeiquezz|15.04.20|12:05

Het is de 15e en nog helemaal niks aangepast qua voorwaarden dus kunnen jullie even uitleggen waar de info vandaan kwam?

Autorijschool Adrive|15.04.20|13:55

Vandaag 15 april zoals hierboven vermeld staat, heb ik geprobeerd een aanvraag in te dienen. Helaas zijn een van de voorwaarde(n) hetzelfde namelijk woon werk adres mag niet hetzelfde zijn. Dus voor de rijscholen zijn geen uitzondering gemaakt. Ik heb ook contact opgenomen met de RVO en werd mij medegedeeld dat ze ermee bezig zijn maar wanneer de wijziging zal komen kunnen ze op dit moment niet zeggen. Heel erg jammer.

Fenny van Maaren|15.04.20|14:38

Bij het RVO is NIETS bekend van een aanpassing waardoor 80% van de rijscholen vandaag (15-04-2020) de tegemoetkoming van € 4000,00 kunnen aanvragen als woonadres en zakelijk adres hetzelfde zijn. Zoals gewoonlijk blijven rijscholen dus weer eens het ondergeschoven kindje. wel beloven in een brief naar de tweede kamer maar vervolgens niets doen. Brief van 7 april, kenmerk DGBI/20094755 van Eric Wiebes, Mona Keizer en Hans Vijlbrief aan de Tweede kamer.

#BAAS|15.04.20|18:04

Die 4000 is hier binnen. Nu die tozo nog

A.b|15.04.20|23:15

Baas,

Gefeliciteerd.

Raimond E|16.04.20|08:33

Dat het vestigingsadres ook het huisadres mag zijn veranderd niets aan de andere voorwaarden. Ik zou ook graag die 4000 euro extra hebben gekregen maar gelet op de situatie en het feit dat ik die 1500 bijstand krijg ben ik al heel erg blij. Dat dekt niet mijn volledige kosten maar dat zorgt er wel voor dat ik een beetje financiële lucht krijg. En laten we eerlijk zijn 8500 euro belastingvrij krijgen voor 3 maanden is misschien ook wel erg veel geld.

Ellen Maas-Bosvelt|23.04.20|11:57

Ik heb navraag gedaan bij het RVO. Mij was niet duidelijk of het salaris van de ondernemer ook onder vaste lasten valt. Dat is dus wel het geval. Je komt zo dus al snel aan de 4000 Euro aan vaste kosten. Als je t even niet meer weet… https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/togs/faq/voorwaarden Vraag ingediend ….: Kreeg direct antwoord op mijn vraag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.