Spatscherm, app en simulatorles oplossingen voor rijles in de 1,5-meter samenleving

Rijles in de anderhalvemetersamenleving? Het kan met een scherm tussen leerling en instructeur, met een simulator of alleen met gebruik van een app waarbij beide partijen een groen scherm hebben. Het zijn suggesties die de lezers van RijschoolPro geven in een enquête over de gevolgen van de coronacrisis. 

RijschoolPro hield een enquête over de gevolgen van de crisis en stelde daarin de vraag: hoe ziet rijles eruit in de anderhalvemetersamenleving? Als rijles weer is toegestaan, welke maatregelen zijn dan nodig in de auto om veilig te lessen?

De enquête werd bijna 1200 keer ingevuld. Het grootste deel van de respondenten is zelfstandig rijinstructeur, namelijk 77 procent. De rest heeft een bedrijf met 1 tot 10 medewerkers (17 procent) of 11 tot 100 medewerkers (5 procent). Bijna alle respondenten geven les in de auto, maar ook rijscholen voor andere rijbewijzen zoals de motor, vrachtwagen en bus zijn goed vertegenwoordigd.

Nieuwe normaal

Als de maatregelen versoepeld worden en het beroepsverbod voor rijinstructeurs wordt opgeheven, zullen rijlessen waarschijnlijk niet op dezelfde manier vorm hebben als in het verleden. Zoals premier Rutte het noemt, moet iedereen wennen aan het ‘nieuwe normaal’ in een samenleving waarbij we anderhalve meter afstand van elkaar houden.

Verschillende branchepartijen kwamen deze week ook met een gezamenlijke verklaring hoe zij de opstart voor zich zien. Onder meer het CBR en de vier brancheverenigingen ondertekenden deze verklaring. Een voorwaarde voor het opstarten is dat het beroepsverbod voor rijinstructeurs wordt opgeheven.

Vooralsnog geldt het verbod tot 20 mei, een belangrijke kanttekening is dat er onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden voor versoepeling van de coronamaatregelen binnen contactberoepen. Dat onderzoek wordt binnen een week afgerond. Of het gebruik van mondkapjes zinvol is, wordt hierin meegenomen. Rutte gaf in de persconferentie van dinsdag 21 april aan dat de adviezen worden meegenomen in een ‘nieuwe afweging’. Afwachten dus.

Coronalab

In de gezamenlijke verklaring valt te lezen dat wanneer het beroepsverbod wordt opgeheven, in de eerste fase van het opstarten theorie-examens op gepaste afstand weer afgenomen kunnen worden. Ook praktijkles en -examen voor de motor- en bromfiets kunnen op een veilige manier doorgang vinden, omdat hier de 1,5 meter relatief makkelijk kan worden gewaarborgd.

Voor de tweede fase, wordt nu in het ‘coronalab’ van TNO en de RDW onderzocht hoe rijlessen en praktijkexamens in gesloten voertuigen zoals auto, vrachtauto, bus en tractor op een veilige en werkbare manier kunnen worden uitgevoerd.

Ideeën uit de branche

RijschoolPro vroeg hoe de sector rijles in het ‘nieuwe normaal’ voor zich ziet. Let wel: dit zijn ideeën en suggesties vanuit de branche. De daadwerkelijke maatregelen voor die tweede fase van de herstart zijn nog niet bekend.

Vanzelfsprekend moeten allereerst zowel leerling als instructeur in goede gezondheid zijn. Daarnaast verwachten vier op de vijf rijscholen dat hygiënische maatregelen zoals extra vaak schoonmaken van de lesauto een verplichting wordt. Twee derde van de sector denkt dat het zogeheten ‘taxirijden’, waarbij een leerling de volgende leerling ophaalt of thuisbrengt, tot het verleden behoort. Met meerdere leerlingen tegelijk in de auto zitten, hoort niet bij het ‘nieuwe normaal’. Ongeveer de helft van de respondenten verwacht dat het gebruik van beschermende middelen zoals mondkapjes of handschoenen verplicht wordt gesteld.

Spatscherm

In de enquête worden bij de optie ‘Anders, namelijk…’ interessante mogelijkheden genoemd. Een aantal respondenten benadrukt dat het belangrijk is om duidelijke afspraken met de leerlingen te maken. Zowel leerling als instructeur moeten afzeggen bij gezondheidsklachten, ook als dat last minute is. De kosten voor een gemiste afspraak hoeven in dat geval niet in rekening gebracht te worden.

Een veelgenoemde oplossing is een doorzichtig scherm tussen leerling en instructeur. Dat scherm zou dan flexibel moeten zijn zodat een stuuringreep mogelijk blijft. Tegelijkertijd worden er zorgen uitgesproken over de ventilatie in de auto; hoe zinvol is een scherm als de lucht in de auto circuleert?

Een scherm van plexiglas wordt eveneens genoemd, met daarbij de kanttekening dat dit bij een ongeval splintert met alle risico’s vandien. Ook het dragen van een ‘faceshield’ in plaats van mondmaskers wordt genoemd.

Zo min mogelijk praktijkles

Ook wordt het gebruik van een app op de telefoon genoemd door de lezers van RijschoolPro. De rijles kan alleen doorgaan als zowel de instructeur als de kandidaat een groen scherm heeft.

De simulator wordt door sommigen gezien als een manier om het aantal lessen waarbij je fysiek naast elkaar zit te beperken. In andere reacties wordt het gebruik van een verkeersoefenterrein aangemoedigd. “Laat de leerling zonder instructeur de eerste vijftien of twintig lessen rijden. Zo heb je veel minder fysieke praktijklessen.”

Zorgen

Lang niet iedereen ziet oplossingen en heeft vooral zorgen over hoe het verder moet. Enkele reacties: “Ik behoor tot de risicogroep en wil niet lessen zolang er geen vaccin is.” “Het is onmogelijk.” “We moeten afwachten totdat het helemaal veilig is en pas dan weer als vanouds gaan lessen.”

Lees ook: 

De ontwikkelingen op het gebied van het coronavirus gaan snel en raken de rijschoolsector hard. RijschoolPro houdt een dossier bij over dit onderwerp. 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

12 reacties op “Spatscherm, app en simulatorles oplossingen voor rijles in de 1,5-meter samenleving”

Fortnite|23.04.20|14:27

Scherm heeft helemaal geen zin want dan moet de ventilatie uit.
Btw hoe ga je zoiets vastzetten, met gaten in je hemelbekleding?
Als leerlingen kosteloos kunnen annuleren dan zal er ook misbruik van gemaakt kunnen worden. Wat als een leerling vaak afmeld kunnen we dan ook kosteloos een examen annuleren?
Als je leerlingen alleen thuis afzet dan ben je daar per dag uren aan kwijt. Waarom mogen 2 leerlingen niet samen maar een rijinstructeur wel apart met die leerlingen.

Jafeth Peeters|23.04.20|15:49

Met de nieuwe maatregelen zouden lesprijzen drastisch omhoog moeten om alle verloren uren en reistijd te kunnen compenseren!
Ook de reistijden van en naar een leerling zou moeten worden doorbetaald als werkuren. Anders valt er niet meer normaal te verdienen. Of je krijgt agenda’s met grote gaten en nog meer onregelmatigheid. Voorbeeld: 1 werkdag van 8 aaneengesloten lesuren wordt strak een 12 urige werkdag of zelfs meer. Dus wil je een 8 urige werkdag, dan zou je maar 5 a 6 uur per dag beuren!?

A.b|23.04.20|16:01

In de lesauto is de ruimte beperkt, scherm, mondkapjes of iets anders heeft geen zin. Of normaal les gaan geven of thuis blijven.

Inderdaad leerling afzetten en dan weer een andere ophalen kost te veel tijd, brandstof en extra kilometers dat doe ik niet.

#BAAS|23.04.20|18:54

Dat hele woord “1.5-metersamenleving” staat mij niet aan. Ga mij er ook zo min mogelijk aan houden.

Wololo|23.04.20|23:05

Luchtcirculatie is idd een groot probleem en soms vergeten door die 1,5 meter. Als je dan een uur met elkaar in de auto zit is de kans bijna zeker dat een zwevende aerosol oversteekt.

Wim de Jong|24.04.20|00:22

Inderdaad heb je een tijdrovende situatie als elke leerling 1:1`moet rijden. En dan ben je nog een half uur bezig met schoonmaken, en naar de volgende rijden. Bij een examen moet je zelfs je eigen plek ook helemaal ontsmetten. Maar mag je dan wel als instructeur achterin zitten bij bijv een examen, of TTT, en examinator zit voorin? Allemaal lijkt mij echt een onwerkbare situatie. En met een scherm werkt helemaal niet doordat je in een afgesloten ruimte zit met ventilatie.

Sebastian Srebniak|29.04.20|20:47

wij horen overaal spatplaat – het echt niet slimme idee!!!
-hoe gaan wij dit monteren? gaten in nieuwe auto? dan wie gaat dit auto verder kopen?
-wij en ook egzaminatoren hebben toegang tot de stuur nodig
-wij horen continu “veiligheid, veiligheid etc” – heeft iemand een tests gedaan – hoe gaat te spaatplaat reagieren tijdens grote botsing en ongelukken? het is geen spake van veiligheid met zo en ding
-zijn veel beroepen (o.a. rijinstructeur) waar 1,5 meter past gewoon niet

Andy Oosterling|01.05.20|02:43

Ik ga voor lesgeven met een mondkapje en ontsmetten van de deurhendels in de auto, het stuur, versnellingspook, hendel van de richtingaanwijzer en van de ruitenwisser bij elke leerling. Voor het instappen en na de rijles handen ontsmetten. Lesgeven in een schone auto, en persoonlijke hygiene van zowel mezelf als van mijn leerlingen. Rijlessen van een uur, maximaal 1,5 uur.

Andy Oosterling|01.05.20|03:03

En maximaal 2 personen in de auto, tot wanneer we uit lockdown zijn.

Andy Oosterling|01.05.20|03:05

Maximaal 2 personen in de lesauto, tot wanneer we uit lockdown zijn.

Peter C. van Berge|05.05.20|08:35

Wat betreft een spatscherm???
Ik weet het niet hoor, maar af en toe heb ik leerlingen die absoluut niet normaal aan het stuur kunnen. Voordoen, adviezen, het maakt niet uit. Alle kanten op behalve de goeie. Ga daar eens onderhands een ingreep proberen te doen met zo een scherm?? Dat lukt wel bij de redelijk sturende leerlingen

Peter C. van Berge|05.05.20|08:35

. En dan het verhaal leerling ophalen en afzetten. Ik heb leerlingen die ver uit elkaar wonen. Dit gaat heel veel extra tijd en kilometers kosten. Dus langer werken voor hetzelfde geld, eerder onderhoud en heel veel brandstof. Krijgen we daar belastingcompensatie of dergelijke voor??

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.