Steun noodzakelijk voor voortbestaan rijschoolsector

Negen van de tien rijscholen maken gebruik van een of meerdere steunmaatregelen. Sinds het verbod op rijles is ingegaan, is de omzet vrijwel volledig weggevallen. Toch heeft bijna 80 procent van de sector er vertrouwen in dat zijn of haar onderneming de coronacrisis doorstaat. Wel moet de lesprijs omhoog als er straks weer mag worden gelest, vindt de branche. Het blijkt uit een onderzoek van RijschoolPro over de gevolgen van de coronacrisis.

RijschoolPro hield een enquête over de gevolgen van de crisis. Welke steunmaatregelen bieden soelaas? En is de steun voldoende om deze periode door te komen? Hoe moet het straks verder in de anderhalvemetersamenleving?

De enquête werd bijna 1.200 keer ingevuld. Het grootste deel van de respondenten is zelfstandig rijinstructeur, namelijk 77 procent. De rest heeft een bedrijf met 1 tot 10 medewerkers (17 procent) of 11 tot 100 medewerkers (5 procent). Bijna alle respondenten geven les in de auto, maar ook rijscholen voor andere rijbewijzen zoals de motor, vrachtwagen en bus zijn goed vertegenwoordigd.

Omzet weggevallen

De omzet van rijscholen is met gemiddeld 96 procent afgenomen. Geen verrassing, sinds het beroepsverbod op 23 maart is ingegaan mag er geen rijles meer gegeven worden. Voor wie wel in de rijschoolsector werkt, maar geen praktische rijlessen verzorgt is de omzet met gemiddeld 84 procent afgenomen.

Andere werkzaamheden

Ondanks het feit dat lessen nu even niet kan, zitten rijschoolhouders en instructeurs niet stil. Een kwart van de respondenten geeft aan het wagenpark momenteel onder handen te nemen. Eén op de vijf ondernemers in de sector is druk met het herzien van de website en social media. Online theorieles wordt niet veel gegeven, slechts door 6 procent van de respondenten. De simulator wordt momenteel nog bij 1 procent van de rijscholen ingezet. Andere bezigheden die nog doorlopen binnen de rijschool op dit moment: de administratie, het volgen van bijscholing, lesplannen ontwikkelen en/of herzien.

10 procent van de respondenten geeft aan ander (vrijwillig) werk te doen zolang de lesauto stilstaat. Een greep uit de werkzaamheden: klusjesman, in het transport, buschauffeur, mantelzorger, vrijwilligerswerk zoals boodschappen doen voor kwetsbare mensen, bezorgen voor een apotheek, lasser, coach, schilder en magazijnwerk.

Steunmaatregelen

Negen van de tien rijscholen maakt gebruik van een of meerdere steunmaatregelen. De TOZO-regeling wordt door bijna zeven op de tien ondernemingen gebruikt. De NOW-regeling waarbij een deel van de personeelskosten worden overgenomen wordt door 15 procent van de branche gebruikt. De TOGS, de regeling waarbij 4.000 euro wordt uitgekeerd voor vaste lasten, is door de helft van de rijschoolsector aangevraagd.

Toch zegt ook zegt 14 procent geen gebruik te maken van de steunmaatregelen, dit zijn hoofdzakelijk eenmanszaken die autorijles geven. Ongeveer één op de tien bedrijven zegt afscheid te moeten nemen of hebben genomen van personeel.

Over de TOGS wordt opgemerkt dat 4.000 aan vaste lasten voor een rijschool relatief veel is. Een getrapt bedrag, gebaseerd op bijvoorbeeld omzet, vinden veel rijschoolhouders een logischer alternatief. “Zou het niet eerlijker zijn om de regeling zo te maken dat de vaste lasten tot een maximum van 4.000 euro vergoed worden? Het lijkt erop dat de belangen van de grote rijscholen wel gezien worden, maar dat de eenmanszaak in de kou blijft staan.”

Vertrouwen

De sector kan de huidige situatie nog gemiddeld 4,5 maand volhouden voordat ze door de reserves heen zijn. Daar zitten echter wel uitschieters naar boven of beneden bij. Waar de ene onderneming nog twaalf maanden overeind blijft, staat bij de ander het water nu al aan de lippen. Toch heeft meer dan 80 procent van de sector er vertrouwen in dat zijn of haar onderneming de coronacrisis doorstaat.

Lesprijs

Als er straks weer gelest kan worden, moet de lesprijs omhoog. De prijs zal echter niet significant verhoogd worden. De branche geeft aan te verwachten dat de prijs voor 60 minuten rijles gemiddeld met 3 euro zal stijgen. Als reden voor de stijging worden de extra kosten en uren genoemd die gemaakt worden om te voldoen aan de maatregelen die waarschijnlijk zullen gelden in de ‘anderhalvemetersamenleving’. “Als je niet langer met een leerling in de auto de volgende op kunt halen, heb je minder leerlingen en dus omzet op een dag.”

Theoriequiz

De meeste rijscholen staan nog in contact met de leerlingen. Het contact is voornamelijk persoonlijk en gebeurt via whatsapp, mail of telefoon (72 procent). Ook staan rijscholen in contact met de leerlingen via de rijschoolsoftware (8 procent), via social media (27 procent) of nieuwsbrieven (8 procent). Een aantal rijscholen is erg creatief in het contact, zo wordt er gevlogd op youtube, er worden bloemetjes of goodiebags als bedankjes voor het geduld rondgebracht, kaartjes gestuurd, fotowedstrijden georganiseerd en theoriequizzen gehouden.

Lees ook: 

De ontwikkelingen op het gebied van het coronavirus gaan snel en raken de rijschoolsector hard. RijschoolPro houdt een dossier bij over dit onderwerp. 

Onderwerpen: ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

9 reacties op “Steun noodzakelijk voor voortbestaan rijschoolsector”

Kees Nas|29.04.20|23:35

Prijs omhoog met drie hele euro’s?
Hoogstwaarschijnlijk moeten we dure mondkapjes op auto na iedere leerling schoonmaken. Leerling eerst thuisbrengen en naar de volgende rijden. Dit zal in enkele gevallen 5 of 10 minuten zijn maar in andere gevallen toch wel wat langer.
Even rekenen. Lesprijs zetten we nu even voor het gemak niet al te hoog in op 40 euro per uur. Gedeeld door 60 is 0,66. Dan 15 minuten nodig om schoon te maken en naar de volgende leerling te rijden. Dat alleen al is 10 euro.

Mirian van Dorst|30.04.20|12:57

Je kunt er ook voor kiezen om de leerling naar de rijschool te laten komen.
Dit spaart je tijd en kilometers…..

Mirian van Dorst|30.04.20|12:59

Je kunt er ook voor kiezen om de leerling naar de rijschool te laten komen.
Dit spaart tijd en kilometers…

Els van Voren|30.04.20|13:11

@Kees, de kosten voor schoonmaakspullen, mondkapjes en handschoenen gemiddeld zo’n € 3,- per les. Je moet je “soepel” gaan opstellen als leerlingen afbellen, bij ziekte is dat logisch, maar misbruik is niet te controleren.
Bij 3 uurtjes afzeggen is dat 120,- minder omzet, als je die kosten ook wil meenemen dan komt er (bij 40 uur les per week) nog eens 3 euro per les bij.
Alles bij elkaar ga je eerder richting de 15 tot 16 euro per uur wat erbij moet en is de genoemde 3 euro dus veel te laag

A.b|30.04.20|18:00

Mirian van Dorst,
Je kunt er ook voor kiezen om de leerling naar de rijschool te laten komen.
Dit spaart je tijd en kilometers…..

Dat probeer ik al 16 jaar maar niemand wilt naar vaste punt komen. Of geen ov, of kost te veel tijd en ik moet steeds een buskaartje kopen. Kans is groot dat ze ergens anders gaan lessen leerlingen kwijt inkomsten weg. Je concurrent haalt ze graag op.

Kees Nas|30.04.20|18:33

Naar de rijschool komen is voor enkelen een prima oplossing.
Dan moet er op die lokatie ook permanent iemand aanwezig zijn.
De rijschool waar ik werk heeft niet die mogelijkheid. In de avond lessen en zaterdag altijd maar de rijschool komen is een mooie utopie.
Nogmaals geen slecht idee maar werkt niet overal.
De strekking van m’n opmerking blijft overeind dat drie euro omhoog neerkomt op een salarisverlaging van minimaal 7 euro.
Mondkapjes en schoonmaakmiddel nog niet meegerekend.

Kees Nas|30.04.20|18:35

Nog los van de volgende vraag.
Als je ieder uur je auto mag desinfecteren ben ik benieuwd hoe je Dashboard eruit zien na een jaar. Die bijtende middelen zullen het er niet mooier op maken en al helemaal biet na drie jaar of langer.

A.b|30.04.20|18:56

Kees, dat werkt zeker niet overal. Ik woon in een klein dorpje en de bus verbinding is hier lastig. Dat kan misschien werken als je leerlingen allemaal uit dezelfde stad komen. Mijn leerlingen wonen te ver weg hier is te weinig werk.

A.b|30.04.20|19:22

Even je auto desinfecteren dat lijkt makkelijk maar als je het goed wilt doen ben je echt lang mee bezig. Even snel wat spuiten en met een doekje schoonmaken is de kans groot dat je iets vergeet of niet goed schoonmaakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.