Elektrisch, Mercedes-Benz

‘Meer zwaargewonden door elektrische auto’

Mercedes-Benz präsentiert auf der IAA 2017 in Frankfurt mit dem Vorserienmodell des neuen Mercedes-Benz GLC F-CELL den nächsten Meilenstein auf dem Weg zum emissionsfreien Fahren.Neben Wasserstoff wird die rein elektrische Variante des SUV auch Strom „tanken“. At the IAA International Motor Show 2017 in Frankfurt, Mercedes-Benz is presenting a preproduction model of the new Mercedes-Benz GLC F-CELL as the next milestone on the road to emission-free driving.In addition to hydrogen, the all-electric variant of the popular SUV will also run on electricity.

De opkomst van de elektrische auto zorgt voor een forse toename van het aantal zwaargewonden in het verkeer. In de komende tien jaar kan dat oplopen tot 1.400 ‘extra’ zwaargewonden per jaar, met name fietsers die door een EV worden aangereden. De schadelast voor de verzekeraars neemt daardoor in 2030 met zeker 75 miljoen euro toe.

Dat schrijven Arno Onink en Ric van Vugt van adviesbureau Automotive Insiders in EV rapport 2020, meldt het Financieel Dagblad. Onderzoeker Auke Hoekstra weerspreekt het bericht overigens op Twitter.

De problemen met EV’s zouden meervoudig. In de eerste plaats zijn die auto’s gemiddeld 250 kilo zwaarder dan een vergelijkbare benzineversie. Daardoor komt de klap van een aanrijding veel harder aan. “Hoe zwaarder het voertuig dat het ongeluk veroorzaakt, hoe groter de kans dat degene die wordt aangereden zwaargewond raakt. Vooral als de klap wordt opgevangen door een fietser of iemand die in een klein stadsautootje rijdt,” zegt Van Vugt. Daarnaast zijn ‘nieuwkomers’ die elektrisch gaan rijden zich er vaak niet van bewust dat die auto heel snel op kan trekken en daarbij ook al snel ergens tegenop kan knallen.

1400 zwaargewonden

De impact van de groei van zware elektrische voertuigen in het wegverkeer is in de eerdere voorspellingen over de ontwikkelingen in het verkeer niet meegenomen, zegt Van Vugt. ‘Wij denken dat door de groei van elektrische auto’s er over tien jaar jaarlijks 1400 zwaargewonde verkeersslachtoffers extra bij komen, waarvan iets meer dan de helft fietser is. Zeker als een fietser wordt aangereden, is het reëel te veronderstellen dat het letsel zwaarder en dus duurder zal zijn.” Hoeveel mensen jaarlijks zwaargewond raken of overlijden door een aanrijding met een elektrische auto wordt landelijk niet geregistreerd.

Door: Ruud Peys

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Meer zwaargewonden door elektrische auto’ | RijschoolPro
Elektrisch, Mercedes-Benz

‘Meer zwaargewonden door elektrische auto’

Mercedes-Benz präsentiert auf der IAA 2017 in Frankfurt mit dem Vorserienmodell des neuen Mercedes-Benz GLC F-CELL den nächsten Meilenstein auf dem Weg zum emissionsfreien Fahren.Neben Wasserstoff wird die rein elektrische Variante des SUV auch Strom „tanken“. At the IAA International Motor Show 2017 in Frankfurt, Mercedes-Benz is presenting a preproduction model of the new Mercedes-Benz GLC F-CELL as the next milestone on the road to emission-free driving.In addition to hydrogen, the all-electric variant of the popular SUV will also run on electricity.

De opkomst van de elektrische auto zorgt voor een forse toename van het aantal zwaargewonden in het verkeer. In de komende tien jaar kan dat oplopen tot 1.400 ‘extra’ zwaargewonden per jaar, met name fietsers die door een EV worden aangereden. De schadelast voor de verzekeraars neemt daardoor in 2030 met zeker 75 miljoen euro toe.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.