
Column Frank Hoornenborg (Bovag): ‘Politiek aan zet’
‘Sluit je bij een branchevereniging aan en praat constructief mee, of accepteer dat de overheid niet naar de individuele mening van 8.000 rijschoolhouders kan luisteren.’ Voorzitter Frank Hoornenborg van branchevereniging Bovag is in zijn nieuwe column voor RijschoolPro duidelijk. Hij staat vierkant achter het startdocument van de Alliantie Samen Sterk.
“Afgelopen maand presenteerden we in Den Haag het document van Samen Sterk aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Vele maanden lang hebben we met professionals uit de hele branche gewerkt aan de toekomst van de Nederlandse rijscholensector. Met de beste bedoelingen, met oog voor de realiteit en vooral vanuit ons aller vakkennis. We zijn samen met de andere brancheorganisaties van mening dat er nu een solide basis is gelegd om de rijscholen, de instructeurs, de opleidingen en de examinering structureel naar een hoger niveau te tillen. Nu is de politiek aan zet. Den Haag moet zorgen voor een fundament, zodat de plannen uitgevoerd kunnen worden en kunnen slagen. En zodat we onder toezicht van de overheid voor eens en voor altijd vaarwel kunnen zeggen tegen rotte appels in onze branche.”
Aangescherpte eisen
“Bovag nam daar jaren geleden al het voortouw in door de lidmaatschapseisen aan te scherpen. Eerst kwam er een garantiefonds, later werd de verklaring omtrent gedrag verplicht en voerden we een kredietwaardigheidscheck in. Het keurmerk is gewaarborgd door algemene voorwaarden die zijn afgestemd met consumentenorganisaties, en door de onafhankelijke geschillencommissie in Den Haag. Die VOG wordt nu eindelijk algemeen verplicht voor alle instructeurs in de rijscholensector en wat ons betreft komt dat algemeen geldende register er dus ook.”
Kritiek
“Ongetwijfeld zijn er weer vele collega’s die niet zijn aangesloten bij een van de brancheverenigingen en heel veel kritiek hebben op de aanbevelingen van Samen Sterk. Mensen die vaak om het hardst schreeuwen dat er maatregelen moeten worden genomen zodra er weer misstanden aan het licht komen en vervolgens wéér beginnen te schreeuwen, zodra ze merken dat die maatregelen ook op hen van toepassing zijn. Voor hen heb ik een boodschap: ofwel sluit je aan en praat constructief mee, of accepteer dat de overheid niet naar de individuele mening van 8.000 rijschoolhouders kan luisteren. Een brancheorganisatie is er juist om de belangen van de branche te dienen en enig ongerief op constructieve wijze bespreekbaar te maken, zodat er ook daadwerkelijk iets verandert. Wie dat niet ziet, wil het waarschijnlijk ook niet zien. Het is vaak een kwestie van lange adem en diplomatie en de professionals van een branchevereniging weten hoe dat aan te pakken in Den Haag of in Brussel. Samen bereiken we wat ons alleen niet lukt.”
Lees ook:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?
Onze geweldige organisaties hebben zich al jaren “bewezen”.
Afgelopen periode in coronatijd was het helemaal lachwekkend.
Ik schreeuw niet maar helaas zijn de meeste aanbevelingen niet waar de meeste rij instructeurs om vragen.
Dus ook al zou ik aansluiten bij een van de organisaties. Ik zie er geen toegevoegde waarde in.
Suc6 met de wervingscampagne
Hoi Kees,
Inderdaad steeds maar blijven oproepen om nieuwe klanten te werven. Ik wil eerst resultaten zien de praktijkbegeleiding moet weg anders betaal ik geen cent.
Kees,
Ik ben zelf lid geweest van een vereniging met het doel om de praktijkbegeleiding te laten verdwijnen maar uiteindelijk heb ik 2 jaar voor niks betaald en de boel daar opgezegd.
Veel dingen beloven en eindelijk komt er toch niks uit.
Het is ook best merkwaardig om op te roepen om vooral lid te worden. Pas dan mag je constructief meepraten?
Als jullie echt naar ons rij instructeurs zou luisteren dan kom je inderdaad met echte oplossingen voor de vervelende problemen.
Iedere keer dat er iets aan commentaar hier geschreven wordt (en dat heb ik inmiddels best al heel wat keer gedaan) is er totaal 0 reactie van de kant van de Bovag.
Het lidmaatschap kost nogal wat.
Ik zie helaas weinig echte voordelen.
Overtuig me
Ik denk toch dat er heel weinig instructeurs zitten te wachten op het examen. Vroeger theorie tegenwoordig praktijk.
We hebben al examen gedaan. Dit is een ellendig iets om de opleidingsinstituten te voorzien van extra inkomsten.
Niemand wordt er een betere instructeur van.
Dan komt er een nieuwe vereniging die dat (gedeeltelijk) weet te veranderen maar feitelijk moeten we nog steeds die ellende doorstaan.
Ook direct daarna “wordt lid”. Met bijbehorende hoge kosten.
Extra club erbij.
En dan verdwijnen de rotte appels uit de markt als we ons aansluiten bij een clubje lieden die zich volstrekt belachelijk hebben gemaakt in de coronatijd?
Het spijt me maar de juiste club die ECHT ONZE belangen behartigt zie ik er niet tussen staan.
Zodra die club er is sluiten de 8000 instructeurs zich vanzelf aan.
Tot die tijd kan je iedere maand een mooi stukje schrijven maar wordt het er helaas niet beter op.
Klopt helemaal wat je zegt.
Ik trap daar zelf ook niet meer in. Ik heb genoeg geld betaald en uiteindelijk komt er toch niks uit. Wat betreft de praktijkbegeleiding, tja men gaat daarheen omdat het moet daarna gaat men toch op eigen manier verder dat heeft totaal geen zin.
Net nog even naar het “startdocument” van de alliantie gekeken.
Er wordt juist gehamerd op bijscholing en dat de rijinstructeur mede verantwoordelijk is voor verkeersslachtoffers.
Ik denk dat de denkwijze van chauffeurs zeker te beïnvloeden is maar dat die chauffeur ook gehard wordt door de maatschappij.
Ik hoop dat elke instructeur het filmpje wel laat zien van het vreselijke ongeluk E40 in België met de uitvoegende auto.
Iedere dag zie ik mensen deze actie uitvoeren.
Wonderlijk toch?
Dit is maar een van de vele voorbeelden die we iedere dag tegenkomen.
Afstand houden is er ook zo een. Ik heb het dan niet over 1,5 meter maar over ruim 2 seconden.
Als de politiek aan zet is om slachtoffers te verminderen vrees ik dat het landschap in Nederland zal moeten veranderen.
Veel minder gelijkvloerse kruisingen (kom je elkaar niet tegen dus geen aanrijding en is veel beter voor het milieu want we staan niet onnodig stil)
Dat verwijzende vingertje naar de instructeur is zo onnodig.
Ben volledig met je eens.
Leerling moet eerst examen doen bij het CBR. Ik ga er vanuit dat de leerling goed is opgeleid anders is de kans van slagen 0 procent. Wat ik eerder heb gezegd de kern van de probleem ligt ergens anders maar men komt altijd bij de rijschoolwereld uit.
IBKI ==> zoeken op Hoornenborg ==> antwoord IBKI:
Er is geen rijinstructeur met een geldig WRM-certificaat gevonden met deze naam.
En deze meneer gaat dan net als alle andere beleidsmedewerkers vertellen (lees eisen) wat de instructeurs moeten doen?
Als de heer Hoornenborg nu eerst zelf eens de opleiding gaat doen inclusief de verplichte stage, dan een maandje of 6 tegen een uurloon van tussen de 12 en 13 euro bruto aan het werk gaat, dan snapt die misschien beter de onvrede binnen de branche!
Dat verbaasd me niks Els.
Overigens geef ik eerlijk toe dat je ook geen Kees Nas tegen gaat komen maar dat komt omdat ik geen link wil met de rijschool en het CBR. Je weet t maar nooit of commentaar tegen me gebruikt wordt.
Noem het zoals je wil maar ik heb dat dus echt met voorbedachte rade gedaan.
Het is tekenend dat de heer Hoornenborg ook hier wederom niet reageert
Praktijkbegeleiding komt daar ook vandaan. Iemand met geen verstand van zaken is blijkbaar machtig voor de branche.
Het is niet zo slim dat het ibki en de overheid naar die organisaties luisteren. Bovag geeft geen rijles.
Er moet echt een sterke vereniging voor de rijschoolwereld komen en zo snel mogelijk. Hier moet echt een einde aan komen.
Wie weet komt er straks weer iets geks uit. Raar dat er niks aan gedaan wordt en niks durven zeggen. Zelf ga net zo lang door totdat het afgelopen is.
Bedoel ga ik