CBR-directeur Pechtold: ‘rijscholen moeten gecertificeerd worden’

Om het aantal verkeersdoden te verlagen moeten rijscholen gecertificeerd worden. Daarvoor pleit Alexander Pechtold, directeur van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen, in het AD.

“Ze zullen het me niet in dank afnemen, maar er zijn te veel cowboys”, aldus Pechtold over de rijscholen. “Zij lokken jongeren met turbo-opleidingen die niet opleiden tot verantwoorde chauffeurs, maar hen zo vlot mogelijk langs het examen loodsen.”

Onvoldoende opgeleid

Pechtold zegt in de krant dat veel kandidaten die afrijden onvoldoende zijn opgeleid voor de examens. “Ons slagingspercentage bedraagt 48 procent. Welke middelbareschooldirecteur zou daar nou tevreden mee zijn?” Volgens hem is een percentage van 75 haalbaar. “Als we substantieel minder verkeersdoden willen, is het onvermijdelijk dat rijscholen gecertificeerd worden en aan strengere eisen voldoen.”

Inhaalslag

Verder meldt de voormalige D66-voorman dat de achterstanden bij het CBR bij de medische beoordelingen snel afnemen. “Eind dit jaar is de dienstverlening zo dat de klant op tijd geholpen wordt. Wel hebben we nog veel werk liggen. Belangrijke mits is dat er geen tweede coronagolf volgt.”

Ook zegt Pechtold dat het inhalen van de 300.000 examens die vanwege het coronavirus niet doorgingen op schema ligt. “We hebben nu 220.000 examens ingehaald”, aldus de CBR-directeur.

(ANP)

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

48 reacties op “CBR-directeur Pechtold: ‘rijscholen moeten gecertificeerd worden’”

Gerrie Schonewille|23.07.20|11:34

Wat Pechtold is gelul

Fortnite|23.07.20|12:02

Om het aantal verkeersdoden te verlagen moet Pechtold zijn mond houden! Hij snapt er niks van!

Stephan Schulte|23.07.20|12:15

Op welke feiten kunnen ze aangeven dat meer verkeersdoden komt door de rijscholen?
volgens mij ligt het altijd nog aan de persoon zelf die achter het stuur zit! Na het behalen van het rijbewijs veranderen de leerlingen! Tijdens het lessen houden ze zich keurig aan alles wat ze aangeleerd krijgen maar zodra ze het alleen moeten doen, worden het monstertjes op de weg.
Maar instructeurs zijn al gekeurd en geslaagd door experts!! Dus hun eigen eisen kloppen niet? Het ligt altijd aan de rijscholen.

Rij Baas|23.07.20|12:28

Ik wil mij best certificeren. Maar dan moet daar wel een eerlijk uurtarief tegenover staan. Regelt hij dat ook gelijk even? Bij voorkeur dezelfde regels als in Duitsland, ok?

Jan ten Brinke|23.07.20|12:36

Beste meneer Pechthold, volgens mij begrijpt u er niets van. Maar zolang er regels gesteld worden die niet worden gehandhaafd door de politie (lees dus OVERHEID) kun jij wel met jou vingertje naar ons wijzen, maar het lijkt mij dat u maar eens met uw oude partners in de politiek moet gaan praten, over handhaving van de regels die gesteld zijn. Snelheidslimieten gelden alleen voor lesauto’s, de rest vliegt er langs!!!!!!!

Martin Visser|23.07.20|12:36

blijft een politicus wat roepen zonder enige kennis

Jaap van den Berg|23.07.20|12:48

Beetje kort door de bocht, meneer Pechtold.

Cor Kruiver|23.07.20|13:04

Eigenlijk zegt Pechthold dat zijn medewerkers, de examinatoren figuren laten slagen waarvan hij vind dat ze een gevaar op de weg zijn.
Wanneer ik examinator geweest zou zijn zou ik excuses eisen van hem.
Waar we het hier over hebben zijn figuren waar stekkertjes in de hersenen verkeerd zijn aangesloten.
Bij achterlijk weggedrag, rijbewijs innemen en NOOIT meer de gelegenheid geven het nogmaals te halen.
Onttrekken aan aanhouding, minimaal 2 jaar gevang in. Dit is de enige taal die begrepen word.

Kevin Bhoelai|23.07.20|13:30

Pechtold zegt zelf dat veel kandidaten die afrijden onvoldoende zijn opgeleid voor de examens waardoor het sllagingspercentage 48 procent bedraagt.

Maar dan gaat er toch iets mis bij het CBR, dat zij deze kandidaten uberhaupt laten slagen voor het examen?????
Wat een geaouehoer van die pechtold, laat hem lekker politkeik bedrijven en laat een capabele iemand het CBR runnen.

Rijschool Goosen|23.07.20|13:44

beste Pechtold,def:cowboy,Een cowboy is een persoon die vee hoedt in de extensieve veeteelt.Dus ga alsjeblieft niet teveel indianenverhalen vertellen om het tekort van het al jaren gaande Cbr te gaan verdoezelen.volgens mij was u belangrijkste taak de chaos bij het Cbr aan te pakken.ik voel me persoonlijk wel een John Wayne, maar zolang er organisaties als bijvoorbeeld UWV die jan en alleman laten opleiden tot instructeurs hou je deze problemen,en ik kan het weten na 30 jaar een rijschool runnen

Instructeur Henk|23.07.20|13:45

We liggen op achema zegt hij. Nou, niet mijn schema als ik het eerst mogelijk praktijexamen 26 oktober is.

Instructeur Henk|23.07.20|13:47

We liggen op schema zegt hij. Nou, mijn schema ziet er anders uit als het eerst te reserveren examen 26 oktober is.

Kees Nas|23.07.20|14:28

Ja en Pechtold kan t weten want die heeft al jaren lesgegeven?
Uuh die certificering is er en uitgedeeld door het IBKI.
Helaas moeten we al tientallen jaren iedere keer bijscholen want daarmee wordt het stukken beter. Ook dat werkt dus niet of ik ben gek.
Het is zo makkelijk om met de beschuldigende vinger te gaan wijzen.
Feit is dat mensen anders gaan rijden zodra ze het rijbewijs hebben.
Misschien al die mensen ook“ bijscholen”. Om de 5 jaar voor iedereen met een rijbewijs?
Dat werkt toch?

Kees Nas|23.07.20|14:37

Ik denk dat ie gelijk heeft dat “de markt” werkt met lespakketten.
Als ie nu echt graag wil dat er een minimum lessen komt dan moet ie dat voorstellen. (Ik zou niet weten hoe je dat wil controleren?)
Pechtold doet er verstandig aan om zich wat beter in te leven in de materie.
Ook zou ik eens meerijden met z’n eigen examinatoren.
Mensen geruststellen lukt zeker niet iedereen even goed.
Het ligt natuurlijk altijd aan een ander en nooit aan het CBR zelf???

Richard van Hamond|23.07.20|14:38

Misschien moet de schoenmaker zich bij zijn leest houden.
Wij leiden op een zij examineren.
Met de ris opleiding proberen ze ook al op onze stoel te gaan zitten.

Jack Salendang|23.07.20|15:20

Pechtold heeft deze functie alleen maar gekregen omdat hij zich tijdens zijn al net zo waardeloze inbreng in de Nederlandse politiek bij de juiste personen heeft ingelikt en zich zelf heeft laten likken.
Wordt tijd dat er eindelijk eens personen op dit soort functies komen vanwege hun kennis en kunde en niet vanwege hun kennissen waar ze eventueel duistere zaken van kennen.

[email protected]|23.07.20|17:11

Het is altijd de rijschool als er iets negatiefs te melden is …positief dan is het CBR …we worden er een beetje moe van ,mijnheer Pechthold als jou medewerkers het werk objectief zouden gaan uitvoeren zou het misschien ook allemaal al een stuk anders gaan worden 😌 je kunt je leerling nog zo goed opleiden maar als hij of zij de verkeerde naast m op de stoel krijgt is t gedaan ! We doen allemaal ons best !fijn weekend..

[email protected]|23.07.20|17:14

Het is altijd de rijschool als er iets negatiefs te melden is …positief dan is het CBR …we worden er een beetje moe van ,mijnheer Pechthold als jou medewerkers het werk objectief en serieus zouden gaan uitvoeren zou het misschien ook allemaal al een stuk anders lopen. 😌 je kunt je leerling nog zo goed opleiden maar als hij of zij de verkeerde naast m op de stoel krijgt is t gedaan ! We doen toch allemaal ons uiterste best !fijn weekend..

kwaliteit overwint|23.07.20|17:28

Naar mijn idee behoort de rijopleiding thuis bij onderwijs! Op deze manier kan er direct vanuit de onderwijsinspectie controle worden uitgevoerd op kwaliteit en sancties worden genomen bij achterblijven van kwaliteit. Zolang de rijopleiding in de commerciële wereld blijft zal prijsstunten een manier zijn om omzet te draaien. Kijk maar op de rijschoolzoeker site.
Wanneer men op deze manier te werk gaat, gaan de doorlooptijden ook drastisch naar beneden.

Els van Voren|23.07.20|17:50

Geachte heer Pechtold,
Er zullen vast rijscholen zijn die opleiden tot wat uw examinators willen zien.
Uw examinators nemen de examens af, dus als er rijscholen of zoals u ze noemt cowboys(!) zijn die “verkeerd” opleiden dan zijn uw examinators blijkbaar onvoldoende in staat om de echt opgeleide kandidaten van de kandidaten die een kunstje hebben geleerd te onderscheiden.
Meneer Pechtold, ik denk dat u uw hand meer dan vol heeft om uw eigen toko op orde te krijgen, hou u daar mee bezig!

Michael Sonderman|23.07.20|18:30

Pechtold houd wel de gemoederen bezig.
Wat pechtold denk ik bedoelt, is dat we af moeten van rijscholen die kandidaten bij een 1e les voorhouden dat ze met pakket van 25 lessen van 50 min wel een rijbewijs kunnen halen.
Alleen maakt hij een denkfout dat 75 % slagingskans haalbaar is, hij vergelijkt het denk ik met middelbare scholen ofzo.
75% is haalbaar met voldoende investering vanuit de de kandidaat in het rijbewijs.
Maar ik bang als dat de norm wordt, een aantal kandidaten nooit examen doen.

Boudewijn Pijnappel|23.07.20|18:48

Vorig jaar is ingevoerd dat écht slecht presterende examenkandidaten langer moeten wachten (8 weken) voor een herexamen. Volgens mij is deze nieuwe regel zelden of nooit toegepast………

Dwars|23.07.20|19:26

Als meer dan de helft van je leerlingen zakken, dan ben je toch een hele slechte opleider of niet?
En als we al die rijscholen die minder dan 40% 1e geslaagden eens een jaar de tijd geven om op minimaal 55% te komen (om mee te beginnen) en als dat niet lukt te laten stoppen met hun bedrijf dan kunnen de goede rijscholen eindelijk eens een fatsoenlijke boterham verdienen en hun instructeurs ook!
Wees eens eerlijk naar jezelf toe, ben je goed bezig met je vak als maar 40% van je leerlingen slagen?

Dwars|23.07.20|19:59

Als ik kijk bij rijschoolzoeker in mijn oproepplaats en ik zie dan de onderste 4 rijscholen;
44 examens, 9% geslaagd. Dat zijn maar 5 van de 44 leerlingen, ben je dan een vakman?
74 examens, 20% geslaagd
71 examens, 24% geslaagd
68 examens, 25% geslaagd
Een rijschool landelijk opererend vanuit Rotterdam: 3955 examens en maar 30% geslaagden.
Je schaamt je toch kapot of niet?
Pechtold heeft groot gelijk en wil eindelijk het kaft eens van het koren scheiden!!

George Kaagman|23.07.20|20:18

Het is gewoon een afleider en een oude truuk.

De man is nu baas bij het CBR en kan de chaos eigenlijk ook niet oplossen. En wat doe je dan als het niet goed bij je gaat? Je gaat hard roepen over de rijscholen, daar ligt het allemaal aan, om de aandacht van het CBR af te leiden.

De beste oplossing: rustig vanuit het ministerie een nieuw exameninstituut oprichten en het CBR op termijn uitfaseren.

Inge Zaunbrecher|23.07.20|21:38

Handhaving van de regels is de 1e stap naar minder ongelukkken, niet de beginnende bestuurder.
En als je de beginnende bestuurder de schuld wilt geven, zou je bij alle ongelukken politie moeten laten controleren hoelang iemand in het bezit is van een rijbewijs en registreer dat dan ook.

Boudewijn Pijnappel|23.07.20|21:43

Graag zou ik eens het verschil van de slagingspercentage willen zien van de eerste gewone B examens tov de eerste B-FA examens.
Wie kan me die geven???

Mart Kuiper|24.07.20|12:41

Deze kwibus al nooit serieus genomen, nu ook niet. Zal volgend jaar wel zogenaamd een “nieuwe uitdaging” vinden en is bij het CBR ook weer vertrokken. Aan een dood paard kun je blijven trekken maar zolang het CBR als organisatie niet helemaal binnenstebuiten wordt gekeerd blijft de ellende voortduren. En hoe groter de interne problemen hoe makkelijker het is de aandacht af te leiden en naar andere te wijzen. Het werk in deze branche wordt er momenteel al niet leuker op, het CBR is oorzaak nr1.

Louis Dulos|24.07.20|13:36

Vandaag een TTT gehad en als je dan ziet dat op de Locatie maar 4 Examinatoren (waar er 14 kunnen examineren) aan het werk zijn, zie ik niet hoe je op die manier de achterstand wilt inhalen

Louis Dulos|24.07.20|13:38

Vandaag een TTT gehad op een Locatie. En als ik dan zie dat er van de capaciteit van 14 Examinatoren maar 4 aan het werk zijn, weet ik niet hoe je de achterstand wilt inhalen

Marleen|24.07.20|20:07

Het leuke van baantjes aan de top is, dat je helemaal geen verstand van zaken hoeft te hebben. Uiteraard moet je wel glad en doortrapt zijn.Welnu,dat is onze Alexander wel.
Gewoon lekker je pijlen richten op een ander, omdat de chaos in je eigen toko de spuigaten uitloopt.Werkt prima.Zo deed hij het bij D’66 ook al.
Na 30 jaar in het vak, weet ik het zo langzamerhand wel, het CBR is door en door verrot. Slagingspercentages worden gewoon gemanipuleerd.Al jaren houdt men vast aan die heilige 50% .

Marleen|24.07.20|20:09

Alle ouwe rotten in het vak weten het wel: Is het druk bij het CBR, slaagt bijna iedereen, is het rustig, zakken ze.
Dat is al jaren zo. Wat wil je ook, ze moeten ervan eten! Na de crisis is het weer raak: veel gezakten. Zo weten ze zeker, dat er genoeg geld binnen komt.
Nee, zuiver op de graat zijn ze zeker niet, maar wat wil je ook: Een monopoliepostie, zelf je volk opleiden, en zelf de kwaliteitscontroles doen.
Echt niet meer van deze tijd. Tijd voor een integer 2e of 3e exameninstituut.

Theo Lemm|25.07.20|16:33

IK ben wel voorstander van een Duits systeem. Als je een vooraf gestelde nom niet haalt, bijvoorbeeld 60% dan wordt je als rijschool uitgeschreven en kun je als persoon geen nieuwe rijschool starten. Lijkt me een prima wijze van certificeren. Dan doen ze eindelijk iets nuttigs met het normloze getal wat nu op de website staat.

Theo Lemm|25.07.20|16:39

Je kan het ook bij de leerling leggen. Die mag maar, in een periode van vijf jaar, maar vijf keer op examen gerekend vanaf ht eerste examen. Drie keer bij het CBR, twee keer bij het BNOR. Als je als leerling, dat vooraf weet, ga je echt wel op zoek naar goede rijlessen en ben je kritisch op de eigen rijstijl.
Kijk even minder naar de getallen maar laat het systeem even op je inwerken. Examen rijden als verdienmodel wordt zo onmogelijk. En dat is wat we willen, tocht?

Raimond E|25.07.20|17:03

Ik ben benieuwd hoeveel zwaargewonden en doden er zijn die niet in Nederland zijn opgeleid? Want dat wordt niet bijgehouden.Maar ik durf te wedden dat een groot deel daarvan in Oost Europa een rijbewijs heeft gehaald/gekocht.

In principe zijn alle rijscholen al gecertificeerd want iedereen heeft bij het ibki zijn instructeurspas gehaald. Maar ook daar gaat het mis. Want de theoretische examens staan gewoon op marktplaats te koop. Zo kan iedereen zijn papieren halen.

Krishna Gopal|25.07.20|18:56

In plaats van de instructeurs de schuld te geven zou meneer Pechteld eerder moeten kijken bij de overheid om de bestuurders periodiek te laten testen op hun rijvaardigheid ipv zomaar bij de gemeente het rijbewijs te verlengen. Wij instructeurs betalen al te veel geld alleen maar om ons lesbevoegdheid te kunnen behouden. Waarom kunnen de bestuurders niet bijgeschoold worden (om de 5 jaren) om hun kennis en vaardigheden op peil te houden? strafpunten blijvend invoeren bij overtredingen etc….

Peter C. van Berge|25.07.20|19:21

Heren en Dames,

Kan mij er ook flink druk om maken, maar ach, denk dan maar.
Als we het mogen geloven rijden straks de auto’s toch vanzelf, hoeven we lekker niets meer te doen:)
Slagingspercentage 100 %. Nog effe volhouden allemaal. Moeten er maar om lachen.
Wel nog even het bestaande wagenpark aanpasen.

Richard de Gooijer|25.07.20|19:49

Dat hogere slagingspercentages lijden tot een hogere verkeersveiligheid is een misverstand. En aantoonbaar niet waar. Meneer Pechtold is onjuist geïnformeerd.

Krishna Gopal|25.07.20|20:39

Meer geslaagden wil niet per definitie zeggen dat het verkeer veiliger wordt. Want de niet geslaagden mogen niet rijden. Het zijn de geslaagden. een ander fenomeen.. nieuwe leerlingen weten hoe ze volgens de regels moeten rijden , maar de ouderen doen het al niet meer. Aanpassen aan het gedrag van de ouderen botst tegen het gedrag van de nieuwe en de nieuwe bestuurders raken in de war en gaan een gedrag vertonen waarvan ze niet vaardig zijn.

A.b|26.07.20|00:26

Sommige leerlingen hebben echter een plaat voor de kop en hebben veel rijlessen en examens nodig om een kans te maken. Daar kan ik zelf weinig aan doen.

A.b|26.07.20|09:50

Volgens hem is een percentage van 75 haalbaar.

Dat kan wel maar dan moet ik gaan selecteren op leeftijd, ziektes enz.

Ido Fanger|27.07.20|09:26

Mijnheer Pechtold google deze even;

blg-96722.pdf officiële bekendmakingen.

Lees de samenvatting maar even. En veel succes met de 75 procent..

Boy Drongelen|28.07.20|21:16

Het is altijd een zootje geweest bij het CBR en dat zal ook altijd zo blijven zolang zei een monopoly positie hebben. Ik ben 30 jaar Rijschoolhouder/Rijinstructeur geweest en heb dit met heel veel passie en plezier en vooral met heel veel inzet gedaan maar samen werken met het CBR is gewoon een grote ramp. Er is geen ene instantie in heel Nederland waar het zo slecht geregeld is als bij het CBR.

Amar J Sing|29.07.20|08:13

CBR Quotums creëert Cowboys!! Rijscholen hamsteren rijexamens terwijl hun leerling nog niet eens kunnen schakelen. Rijexamens hebben een vervaldatum en dus gaan de leerlingen vaak te snel op via deze “hamster-rijschool”.”We gaan het proberen”mentaliteit!! Gevolg is ook lange wachttijden rijexamens. Eerst theorie op zak dan pas moet een TTT en of rijexamen mogelijk worden om te kunnen reserveren.Problemen met wachttijden is dan SIGNIFICANT minder!!

Amar J Sing|29.07.20|08:19

De politiek creëert Cowboys!!Ex minister M Schults van RVW heeft destijds toegestaan dat een rijschool zich onder 2 namen mag registreren. 1 voor de zwakke leerling waar dus de rijschool niet mee adverteert en 1 voor de leerling die grote kans van slagen heeft en waar men wel mee adverteert in de media……..dus misleiding alom!!
By the way…..cowboys zijn er ook in alle beroepen, VVD met hun corruptie, medici op de zwarte lijst, etc etc. Pechtold…keep on dreaming and smell the coffee!!

Amar J Sing|29.07.20|08:30

Hogere slagingspercentages is wel mogelijk als een TTT verplicht wordt en daarbij de beoordelingskwaliteit van het CBR daarin beter wordt. De evaluatie is vaak te matig!! De vrijstellingsmogelijkheid voor Bijz. Verrichtingen afschaffen! Heeft geen toegevoegde waarde.

Amar J Sing|30.07.20|06:40

1 daagse cowboy-theoriescholen is simpel op te lossen: ze moeten verplicht inloggen met hun klas bij t CBR. Met begin en eindtijd cursussessie en met bewijs inhoudelijk behandelde lesstof. Toelatingseis examen doen:Bijv; zij die geen 25% uit deze 20 examens “geslaagd” halen mogen nog geen theorie-examen doen. Hierdoor is er betere kwaliteit in alle opzichten.Hierdoor minder lange wachttijden theorie-examens. “Quick buck Businessmodel cowboys” valt weg. Ministerie/CBR hebben een bewakingsplicht!

Selina de Johan|31.07.20|01:07

I pray that the good Lord above the Heaven and the Earth bless and uplift Lord Bubuza for reuniting my relationship with his spell. Lord Bubuza is real contact him via whatsapp: +1 505 569 0396

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.