Rijschoolsector niet van plan zich te verenigen

De rijschoolbranche is grotendeels ongeorganiseerd en dat blijft voorlopig ook nog wel zo. Twee derde van de sector is niet van plan zich aan te sluiten bij een branchevereniging. Dat blijkt uit een poll van Vakblad RijschoolPro.

‘Word lid, want alleen dan kan je meepraten over de toekomst van de rijschoolsector’. Met een boodschap van deze strekking kwamen de brancheverenigingen afgelopen week. Dat deden zij naar aanleiding van het Startdocument dat nu in politiek Den Haag ligt. De stelling van vorige week luidde daarom: ik sluit mij aan bij een branchevereniging.

De rijschoolbranche heeft een lage organisatiegraad. Er zijn weliswaar een viertal brancheverenigingen, maar verreweg de meeste rijscholen zijn in alle opzichten zelfstandig. Dik 200 mensen reageerden op de poll van RijschoolPro. Twee derde is niet voornemens zich aan te verenigen. 12 procent zegt naar aanleiding van de actualiteit wel van plan te zijn lid te worden. Ongeveer een kwart van de branche is aangesloten bij een van de vier verenigingen die de sector rijk is: Bovag, FAM, LBKR en VRB. Dat percentage wordt weerspiegeld in de poll, waarin 25 procent aangeeft momenteel al lid te zijn.

Reacties

Boudewijn Pijnappel maakt gebruik van het commentaarveld op de website van RijschoolPro om zich uit te spreken voor een lidmaatschap. “Ik adviseer iedereen om wél lid te worden! Zij hebben allen een soort van eigen programma en doelgroepen binnen de branche. Hoe groter de achterban, hoe meer de bestuurders kunnen bereiken bij het CBR, IBKI en het ministerie. En in dat is in ons voordeel. Kijk terug naar de coronacrisis. Het is een laffe houding om geen geld uit te willen geven voor een lidmaatschap, maar wel zeuren en willen meeprofiteren van de behaalde resultaten van deze zelfde belangenverenigingen. Ik zeg dus doen!”

Pijnappel doelt op het opstellen van het coronaprotocol door de brancheverenigingen. Zonder dat protocol zou de herstart van de branche op 11 mei langer op zich hebben laten wachten.

De tegenstanders, die op de website anoniem reageren, wijzen onder meer op de kosten en op veranderingen die teweeg zijn gebracht waar zij zich niet in kunnen vinden zoals de VOG-plicht die nu in de WRM is opgenomen. Joris van Hintum vat het als voorstander op facebook als volgt samen: ‘alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.’

Ik sluit mij aan bij een branchevereniging.

  • Ja (12.8%)
  • Nee (60.8%)
  • Ik ben al lid (26.4%)
Onderwerpen: , , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

5 reacties op “Rijschoolsector niet van plan zich te verenigen”

Kees Nas|31.07.20|18:23

Als je samen de verkeerde kant op gaat dan maar alleen.
Het spijt me maar alle 4 de brancheverenigingen doen waarschijnlijk heel veel. Maar niet de juiste zaken.
Het is vooral erg om na heel veel reacties op bijvoorbeeld de colum van de Bovag man totaal geen enkele reactie te lezen van de schrijver van de colum.
Dat noem ik dus pas laf.

A.b|31.07.20|19:55

Kees,

Mensen van BOVAG reageren hier niet. Zonder overleg met de rijschoolwereld stiekem achter de schermen met overheid en ibki overleggen of er nog een sanctie bij kan komen zodat de kwaliteit nog verder omhoog gaat.

A.b|31.07.20|19:59

Verder komt er niks uit. Alleen hier en daar wat belachelijke sancties. Vandaar dat bijna niemand lid wilt worden omdat men niet op sancties staat te wachten.

Alliance Loan|21.08.20|21:46

Een spoedlening nodig? Heeft u een betrouwbaar bedrijf nodig om uw lening goed te keuren? Neem contact op met ALLIANCE met uw vereiste documenten om uw leningregistratie te starten en uw goedkeuring binnen 24 uur of minder te krijgen. Contact per e-mail: A L L I A N C E L O A N. I N C @ G M A I L. C O M of whatsapp: +1 5 1 2 4 8 9 6 8 7 3

Eelke Schokker|27.08.20|20:22

apart is dat nederland de regels van andere landen vaak overneemt maar het idee om iets goed op te zetten is er niet.
Waarom word een studie wel betaald door de overheid en kan er geen goed systeem opgezet worden (overgenomen)
alle rijinstructeurs in dienst van CBR. een eenheidsprijs voor de kandidaat. en vervolgens een betere bestuurder creëren

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.