Zomerinterview: Geerlig van Olst lest met expats in een Tesla

De broers Geerlig en Abel van Olst runnen samen Driving School Lima in Amsterdam. De rijschool heeft vooral buitenlandse rijbewijsleerlingen en is gespecialiseerd in Engelstalige lessen. Dat doen ze in een automaat: de Tesla Model 3.

Wat is het specialisme van Driving School Lima? Ik run de rijschool samen met mijn broer Abel van Olst. We geven hoofdzakelijk les aan expats in de regio Amsterdam. We geven les in het Engels. Zo’n 90 procent van onze leerlingen is expat. Zij komen vanuit de hele wereld en zijn werkzaam in allerlei disciplines. De grootste groep zijn, denk ik, Amerikanen.

Je geeft les in een Tesla? Sinds een jaar rijden we met een Tesla Model 3. Bij Driving School Lima geven we hoofdzakelijk les aan expats in de regio Amsterdam. De vraag naar rijden met een automaat is altijd al aanwezig in deze groep. Voordat we de Tesla hadden, reden we alleen handgeschakeld. We rijden veel kilometers en ook veel in de stad, bij het uitzoeken van een nieuwe auto vonden we daarom ook de uitstoot een belangrijk argument. Net als de actieradius. Tesla kwam net met Model 3 toen wij aan vervanging toe waren. De auto’s zijn wel kostbaar, maar je rijdt wel met bak met uitstraling op de weg. We hebben ook een handgeschakelde Volvo, daar rijdt mijn broer Abel voornamelijk mee. De verhouding tussen leerlingen die automaat en geschakeld rijden is zo’n beetje 50-50.

Ben je al lang rijinstructeur? Ik ging de opleiding tot rijinstructeur volgen met als plan een eigen rijschool te beginnen. Dat was in 2008, het beginjaar van de financiële crisis. Het was voor mij daarom zaak om goed te bedenken wat het onderscheidende vermogen van de rijschool zou zijn, hoe ik het anders kon doen dan anderen. Voordat ik aan de instructeursopleiding begon, was ik planner en procesverbeteraar in de logistiek, ik werkte veel met internationale bedrijven. Engels spreken is geen probleem voor me en ik merkte dat daar het gat in de markt voor mij zat, juist ook in Amsterdam.

Wie zijn jouw leerlingen? Dat loopt erg uiteen. Het zijn internationale studenten die nog helemaal geen rijervaring hebben, maar we krijgen ook veel mensen die hun rijbewijs hebben gehaald in hun land van herkomst. Dat is wel een andere tak van sport. Die mensen kunnen redelijk rijden, maar hebben gewoontes die niet overeenkomen met Nederlandse manier van rijden. Dan moeten wij dat om zien te buigen naar wat hier nodig is. In je spiegels kijken, de straten inkijken bij een gelijkwaardig kruispunt… Het is lastiger om iemand iets af te leren dan om ze iets bij te leren. En we moeten die leerlingen er ook nog van overtuigen dat ze aan de bak moeten, dat het halen van een Nederlands rijbewijs niet alleen een formaliteit is.

Geerlig van Olst: “Het is lastiger om iemand iets af te leren dan om hem iets aan te leren.”

Zijn er leerlingen die je altijd zijn bijgebleven? Omdat we in het Engels lesgeven hebben we klanten uit alle hoeken van de wereld. Dat maakt rijles geven wat mij betreft extra leuk omdat je andere gesprekken heb. Ik heb al heel wat expats op weg geholpen in de Nederlandse huizenmarkt of bij de aankoop van de eerste auto Je krijgt door de verhalen in de auto ook wat van hun wereld mee. We worden bijvoorbeeld wel eens uitgenodigd voor een concert, tentoonstelling of lezing. Als het even kan ga ik er naartoe. Het is extra leuk als het iets onverwachts is, of iets wat ik niet ken of nooit uit mezelf zou bezoeken. Dankzij twee leerlingen sponsort de rijschool al een paar jaar de lezingenserie TEDx van het Amsterdam University College. Daar gaan we dan ook naar toe en dan heb je een dag vol interessante presentaties. We worden ook wel eens uitgenodigd door een leerling om te komen eten, dan krijg je een keer echt authentiek Indiaas. Daar geniet ik van. In tien jaar tijd heb ik heel veel verschillende mensen leren kennen en dat is handig: onze klusjesman, onze vormgever, de fotograaf, de eigenaar van de empanadabar om de hoek… Het zijn allemaal oud-leerlingen.

Hoe word je gevonden door nieuwe leerlingen? Dat gaat vooral van horen zeggen en natuurlijk via onze site. Het helpt ook dat we in een facebookgroep voor expats goede referenties krijgen van oud-leerlingen.

In de auto moeten we nog veel uitleg geven over de theorie

Geef je ook theorieles? Nee, dat doen we niet meer. In het begin hebben we het wel gedaan om een compleet pakket te kunnen bieden. Er wordt nu door leerlingen veel gevraagd naar de eendaagse cursussen, dat is een speelveld waar we ons niet in willen begeven. Onze ervaring is dat er niet veel kennis blijft hangen en dat we in de auto alsnog veel uitleggen over theorie.

Vind je dat professionalisering van de rijschoolsector nodig is? Professionalisering is een breed begrip. De ontwikkelingen van de lesprijzen vind ik wel een thema waar we sectorbreed iets mee moeten. Als we kwaliteit willen bieden, dan moet de lesprijs omhoog. Het rijbewijs wordt misschien duurder, maar kwaliteit en veilig rijden is toch het belangrijkste argument? Wij rekenen 50 euro per uur, dat is in de regio aan de hoge kant. Maar bedenk eens wat je er allemaal van moet doen?

Hoe loopt het met de rijschool sinds de herstart na de coronastop? Voor de stop was het al druk, maar nu zeker. De vraag is echt geëxplodeerd. Mensen willen het OV mijden en ineens een rijbewijs gaan halen. De bottleneck is nu de theorie-examens bij het CBR. Leerlingen moeten ontzettend lang wachten tot ze op examen kunnen en kiezen er daarom soms zelfs voor om te minderen met praktijklessen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zomerinterview: Geerlig van Olst lest met expats in een Tesla | RijschoolPro

Zomerinterview: Geerlig van Olst lest met expats in een Tesla

De broers Geerlig en Abel van Olst runnen samen Driving School Lima in Amsterdam. De rijschool heeft vooral buitenlandse rijbewijsleerlingen en is gespecialiseerd in Engelstalige lessen. Dat doen ze in een automaat: de Tesla Model 3.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.