RijschoolProTV: Marcel Disselköter van het IBKI over de nieuwe WRM

Hoe zit het nou met die VOG? En wat zijn de gevolgen als ik te laat ben met inleveren? Hoe ziet de praktijkbegeleiding bij het IBKI er nu uit? Sinds 1 april geldt de nieuwe WRM. In de uitzending van RijschoolProTV van 19 augustus beantwoordt Marcel Disselkötter van het IBKI vragen over die nieuwe WRM. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

12 reacties op “RijschoolProTV: Marcel Disselköter van het IBKI over de nieuwe WRM”

Gus K.|20.08.20|12:47

De nieuwe WRM heeft mijns inzien geen toegevoegde waarde gegeven aan de kwaliteitsverbetering van de rijschoolbranche; de theoretische bijscholing en de praktijkbegeleiding (lees: praktijkexamen) blijven, omdat ze een uitstekend verdienmodel zijn voor opleidingsinstituten, IBKI en CBR. Deze organisaties/opleidingen zijn meer geïnteresseerd in geld verdienen dan aan kwaliteitsverbetering.

A.b|20.08.20|13:49

Klopt, het is allemaal geldklopperij dat weet iedereen.

A.b|20.08.20|13:57

Gus,

Als ik naar mezelf kijk. Ik geef al 20 jaar rijles, in die 20 haar heb ik 4 praktische en een paar theoretische bijscholing gedaan. Echter ik geef nu nog steeds op dezelfde manier rijles ben niet beter les gaan geven of zo.

A.b|20.08.20|14:04

Gus,

Kwaliteitsverbetering, leer je niet op school of bij het IBKI. Je wordt steeds beter door ervaring, hoe vaker je lesgeeft hoe beter je wordt. Rondje rijden om de kerk bij het UBKI is inderdaad verdienmodel.

Gus K.|20.08.20|18:59

A.b,

Door rijles-ervaring, wil niet zeggen dat je beter gaat lesgeven. Belangrijk is om beter rijles te geven, is FEEDBACK te krijgen over jouw manier van rijles geven. Met deze feedback, probeer je je manier van lesgeven te verbeteren. Een voorbeeld (tijdens bijscholing): je hebt een rijsimulator. Je geeft rijles in een virtual verkeersomgeving en de rijles wordt opgenomen door video. De opgenomen rijles wordt besproken door collega’s. Met de verkregen feedback ga je weer een rijles geven.

A.b|20.08.20|22:24

Gus,

Om nog beter rijles te geven? Waarom moet het nog beter! Niveau van rijinstructeur is hoog genoeg hoor het is nergens voor nodig.

Kees Nas|20.08.20|23:20

De meneer weet prachtig de vraag over het toneelstuk te omzeilen.
En Gus is vermoedelijk een leraar van een opleidingsinstituut.
Ik ben het wel eens met Gus dat feedback krijgen niet erg is maar om daar nu een heel examen van te maken waardoor je juist precies MOET doen wat er in het protocol staat omdat je anders gezakt ben DAT klopt niet.
Opbouwende kritiek is niet erg maar vaak kan je iets op meerdere manieren voor elkaar krijgen. Sterker nog dat moet wel met verschillende leerlingen

Gus K.|22.08.20|12:18

Kees,

Ik ben geen leraar van een opleidingsinstituut. Ik ben wel een bevoegd rijinstructeur met een hbo-opleiding Pedagogiek richting Onderwijskunde. Eigenlijk, in de nieuwe WRM hadden de theoretische bijscholing en de praktijkbegeleiding (lees: praktijkexamen) moeten verdwijnen.In plaats hiervan: bijscholing waarbij theorie en praktijk zijn gecombineerd. Daarnaast het invoeren van een Verkeerseducatieplan voor het Voorgezet Onderwijs.

Gus K.|22.08.20|12:38

Een voorbeeld: rijinstructeurs in opleiding geven rijlessen in een virtual verkeersomgeving (rijsimulator) aan leerlingen uit het Voorgezet Onderwijs (onderdeel van het Verkeerseducatieplan). Tijdens hun opleiding tot rijinstructeur worden deze virtual rijlessen opgenomen op video en besproken tijdens hun normale lessen. Op deze wijze wordt de theoretische (verkeers)kennis van de rijinstructeurs in opleiding toegepast in de praktijk.

Youran van Ark|22.08.20|21:35

Ab. Met zo een opmerking waarin alle zelfreflectie ontbreekt, laat je juist zien dat, bijscholing wel degelijk nut kan hebben.

A.b|22.08.20|23:45

Youran, zelfreflectie is inderdaad van essentiële belang. Het is namelijk naast praktijkervaring en scholing van belang om je bedrijf/rijschool draaiende te kunnen houden. Dat blijkt dan ook wel als ik na 20 jaar nog een goedlopend en groeiende rijschool bezit.. Ik deel hierin dan ook graag de mening van Gus en Kees.

A.b|22.08.20|23:45

Echter jouw gehele reactie valt volledig in het niet. (wellicht een andere scholing voor jou interessant? )
Het gaat hier namelijk niet om jouw mening over een persoon die reageert, maar om de mening omtrent het nieuwe WRM.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

RijschoolProTV: Marcel Disselköter van het IBKI over de nieuwe WRM | RijschoolPro

RijschoolProTV: Marcel Disselköter van het IBKI over de nieuwe WRM

Hoe zit het nou met die VOG? En wat zijn de gevolgen als ik te laat ben met inleveren? Hoe ziet de praktijkbegeleiding bij het IBKI er nu uit? Sinds 1 april geldt de nieuwe WRM. In de uitzending van RijschoolProTV van 19 augustus beantwoordt Marcel Disselkötter van het IBKI vragen over die nieuwe WRM. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

12 reacties op “RijschoolProTV: Marcel Disselköter van het IBKI over de nieuwe WRM”

Gus K.|20.08.20|12:47

De nieuwe WRM heeft mijns inzien geen toegevoegde waarde gegeven aan de kwaliteitsverbetering van de rijschoolbranche; de theoretische bijscholing en de praktijkbegeleiding (lees: praktijkexamen) blijven, omdat ze een uitstekend verdienmodel zijn voor opleidingsinstituten, IBKI en CBR. Deze organisaties/opleidingen zijn meer geïnteresseerd in geld verdienen dan aan kwaliteitsverbetering.

A.b|20.08.20|13:49

Klopt, het is allemaal geldklopperij dat weet iedereen.

A.b|20.08.20|13:57

Gus,

Als ik naar mezelf kijk. Ik geef al 20 jaar rijles, in die 20 haar heb ik 4 praktische en een paar theoretische bijscholing gedaan. Echter ik geef nu nog steeds op dezelfde manier rijles ben niet beter les gaan geven of zo.

A.b|20.08.20|14:04

Gus,

Kwaliteitsverbetering, leer je niet op school of bij het IBKI. Je wordt steeds beter door ervaring, hoe vaker je lesgeeft hoe beter je wordt. Rondje rijden om de kerk bij het UBKI is inderdaad verdienmodel.

Gus K.|20.08.20|18:59

A.b,

Door rijles-ervaring, wil niet zeggen dat je beter gaat lesgeven. Belangrijk is om beter rijles te geven, is FEEDBACK te krijgen over jouw manier van rijles geven. Met deze feedback, probeer je je manier van lesgeven te verbeteren. Een voorbeeld (tijdens bijscholing): je hebt een rijsimulator. Je geeft rijles in een virtual verkeersomgeving en de rijles wordt opgenomen door video. De opgenomen rijles wordt besproken door collega’s. Met de verkregen feedback ga je weer een rijles geven.

A.b|20.08.20|22:24

Gus,

Om nog beter rijles te geven? Waarom moet het nog beter! Niveau van rijinstructeur is hoog genoeg hoor het is nergens voor nodig.

Kees Nas|20.08.20|23:20

De meneer weet prachtig de vraag over het toneelstuk te omzeilen.
En Gus is vermoedelijk een leraar van een opleidingsinstituut.
Ik ben het wel eens met Gus dat feedback krijgen niet erg is maar om daar nu een heel examen van te maken waardoor je juist precies MOET doen wat er in het protocol staat omdat je anders gezakt ben DAT klopt niet.
Opbouwende kritiek is niet erg maar vaak kan je iets op meerdere manieren voor elkaar krijgen. Sterker nog dat moet wel met verschillende leerlingen

Gus K.|22.08.20|12:18

Kees,

Ik ben geen leraar van een opleidingsinstituut. Ik ben wel een bevoegd rijinstructeur met een hbo-opleiding Pedagogiek richting Onderwijskunde. Eigenlijk, in de nieuwe WRM hadden de theoretische bijscholing en de praktijkbegeleiding (lees: praktijkexamen) moeten verdwijnen.In plaats hiervan: bijscholing waarbij theorie en praktijk zijn gecombineerd. Daarnaast het invoeren van een Verkeerseducatieplan voor het Voorgezet Onderwijs.

Gus K.|22.08.20|12:38

Een voorbeeld: rijinstructeurs in opleiding geven rijlessen in een virtual verkeersomgeving (rijsimulator) aan leerlingen uit het Voorgezet Onderwijs (onderdeel van het Verkeerseducatieplan). Tijdens hun opleiding tot rijinstructeur worden deze virtual rijlessen opgenomen op video en besproken tijdens hun normale lessen. Op deze wijze wordt de theoretische (verkeers)kennis van de rijinstructeurs in opleiding toegepast in de praktijk.

Youran van Ark|22.08.20|21:35

Ab. Met zo een opmerking waarin alle zelfreflectie ontbreekt, laat je juist zien dat, bijscholing wel degelijk nut kan hebben.

A.b|22.08.20|23:45

Youran, zelfreflectie is inderdaad van essentiële belang. Het is namelijk naast praktijkervaring en scholing van belang om je bedrijf/rijschool draaiende te kunnen houden. Dat blijkt dan ook wel als ik na 20 jaar nog een goedlopend en groeiende rijschool bezit.. Ik deel hierin dan ook graag de mening van Gus en Kees.

A.b|22.08.20|23:45

Echter jouw gehele reactie valt volledig in het niet. (wellicht een andere scholing voor jou interessant? )
Het gaat hier namelijk niet om jouw mening over een persoon die reageert, maar om de mening omtrent het nieuwe WRM.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.