Slagingspercentage snelopleiders opnieuw boven landelijk gemiddelde

De zeven grootste aanbieders van eendaagse theoriecursussen hebben samen een gemiddeld slagingspercentage van 62 procent voor de autotheorie (categorie B). Dit percentage is hoger dan landelijke gemiddelde van 44 procent. Dat blijkt uit open data van het CBR in de periode van juli 2019 t/m juni 2020. Van de grote aanbieders is NuTheorie de lijstaanvoerder met een slagingspercentage van 82 procent.

RijschoolPro vergeleek cijfers in de openbare data van het CBR van een aantal grote aanbieders van eendaagse theoriecursussen plus examen: NuTheorie, Turbotheorie, 123-theorie, Slaaggarant, 123-geslaagd, Theorie snelhalen en Gelijkgeslaagd.

De cijfers van de laatste twee kwartalen van 2019 en het eerste twee kwartalen van 2020 zijn met elkaar vergeleken. Het gaat om de cijfers van leerlingen die voor een eerste keer examen doen voor een theoriecertificaat in de categorie B.

Het CBR doet geen uitspraken over slagingspercentages van ééndaagse opleiders. Omdat, zo antwoordde een woordvoerster eerder al: “We weten niet welke opleider welke opleidingsmethode hanteert. Dus we hebben hier geen aantallen van.” Wel kan de open data worden doorgespit waarin onder meer de aantallen examens per locatie en per bedrijf zijn genoteerd.

Percentages

RijschoolPro heeft zoveel mogelijk geprobeerd om tot een compleet beeld te komen en de cijfers van alle handelsnamen van de ondernemingen mee te nemen in deze vergelijking. NuTheorie is aanvoerder van de lijst met slagingspercentages, zij komen uit op 82 procent. Het verschil met de overige aanbieders is groot. Zie onderstaande tabel voor de volledige lijst.

Kanttekening

Een belangrijke kanttekening is dat hier geen vergelijking is gemaakt van opleidingsmethoden. Of meerdaagse trainingen, zelfstudie of wat voor cursus dan ook leiden tot hogere slagingspercentages is niet meegenomen in dit artikel. Aan de voorbereiding op het theorie-examen worden geen eisen gesteld door het CBR. “Kandidaten zijn vrij om te kiezen voor een voorbereiding op het theorie-examen dat bij hen past”, laat een woordvoerster weten.

Aan de hand van de cijfers kan niet worden geconcludeerd dat een ééndaagse cursus tot een hogere slagingskans leidt. De conclusie is sec dat het slagingspercentage van kandidaten die na een ééndaagse cursus theorie-examen doen, hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. Dat bleek bij een eerdere vergelijking ook al. Toen lag het landelijk gemiddelde op 51 procent, terwijl examens gedaan via een snelcursus uitkomen op een gemiddeld slagingspercentage van 67 procent.

Examen op de schop

Sinds 1 november bestaat het auto theorie-examen niet langer uit twee, maar uit drie examenonderdelen. Ook krijgt de kandidaat na afloop niet langer de fout beantwoorde vragen te zien, hij weet daarom niet op welk onderdeel te veel fouten zijn gemaakt. De toelichting hierop: “omdat we hebben gemerkt dat dit kandidaten onvoldoende helpt.”

Dat het examen op de schop is gegaan, is terug zien in de open data. De onderdelen zijn: gevaarherkenning, kennis en inzicht. Kandidaten slagen alleen voor het theorie-examen als ze voor elk onderdeel een voldoende halen. De verandering in het theorie-examen van het CBR is bedoeld om ‘nog beter te toetsen of kandidaten de cruciale onderdelen’ zoals voorrangsregels onder de knie hebben. Daarnaast krijgen kandidaten vanaf november andere feedback met een vernieuwd uitslagformulier. Daarop staat een uitleg over alle examenonderwerpen en hoe goed de kandidaat deze beheerst.

Het gemiddelde slagingspercentage is sinds de wijziging over de gehele linie gedaald. Landelijk lag het gemiddelde vorig jaar op 51 procent, nu is dat 44.

Theorie-expert Kim Blaauwendraat van het CBR gaf daarover al eens uitleg. “Een daling zien we steeds bij wijzigingen in het examen. Na de daling volgt weer een stijging en vervolgens stabilisatie.” De theorie-expert verwacht nu opnieuw uit te komen op een stabiel percentage. Over de kwartalen genomen is de stijging alweer ingezet.

De woordvoering van het CBR laat weten dat er geen onderzoek naar de daling is gedaan. “Het is aannemelijk dat kandidaten en hun opleiders zich aanpassen aan de wijzigingen en zich beter voorbereiden. En dat is wat wij wilden met de verandering: een beter opgeleide kandidaat, zodat ze veilig thuiskomen.”

Meer beroepsexamens in tweede kwartaal

Het rijvaardigheidsbureau noemt de cijfers over het tweede kwartaal van 2020 niet geheel representatief. “In dat kwartaal hebben we veel minder examens kunnen afnemen door de lockdown en doordat we na de herstart op halve kracht examens konden afnemen en voorrang aan de beroepsexamens gaven.”

Ook goed om te weten, vindt het CBR: “alle wijzigingen in het theorie-examen worden ruim vooraf met uitgevers, opleiders en kandidaten, uitgevers gedeeld, zodat iedereen zich op de veranderingen kan voorbereiden.”

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

5 reacties op “Slagingspercentage snelopleiders opnieuw boven landelijk gemiddelde”

Mart Kuiper|21.08.20|21:19

Nu ben ik helemaal geen voorstander van dit soort “ opleiders” integendeel zelfs want kandidaten halen weliswaar hun examen maar kennis is om te janken. Maar nu moet kereltje Pechtold van het CBR toch eens iets gaan uitleggen. Wel wijzen, roepen in de media dat t anders moet, de cowboys etc, etc. Maar de cijfers zeggen toch iets anders. Want als je dit soort theorie aanbieders kennelijk in de gelegenheid stelt om deze resultaten te behalen klopt er in je manier van examineren iets niet.

Wim de Jong|21.08.20|23:04

Dit mag dan wel zo zijn, maar als je een lijstje gaat maken hoelang de stof blijft hangen bij de leerlingen, staan ze onderaan. Een leerling bij mji had net de theorie gehaald bij zo’n schooltje, maar een week later reed ze een gesloten verklaring in… “is toch parkeren verboden?”

Marcel Kort|22.08.20|12:48

Snel Slagen heeft een score onder het gemiddelde echter op hun website hebben ze het over 97% slagingsKANS… bijzonder want je hebt altijd 100% kans op slagen…. later hebben ze het over een slagingspercentage van 97%. tja…
En ouders maar niet snappen waarom leerlingen meer autorijlessen nodig hebben…

jasper falk|24.08.20|09:55

Ook hier geen fan van spoedopleidingen qua theorie. Na een week zijn ze alle kennis weer kwijt en zijn ze dus in de praktijklessen langer bezig… dan heb ik het over gewoon kennis van verkeersborden!

J|03.09.20|17:50

DIT ZOU VERBODEN MOETEN WORDEN !!!!!!
Hoezo gaan we in de eerste lijn in de verkeersveiligheid dit nog langer tolereren !!!!!!
Theoretische kennis is de gebruiksaanwijzing van het verkeer .
Je speelt met levens door dit toe te laten , zoals mede collega rijinstructeurs al aangeven het is om te janken hoe deze generatie zichzelf serieus neemt .
Risicoperceptie 0,0 !!!!!!
En dan zeiken waarom men zoveel rijlessen nodig heeft waarin onze integriteit door ouders in twijfel word getrokken .

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.