Voorlopig geen versoepeling van het A1-rijbewijs

Een versoepeling van het rijbewijs voor lichte motoren is op de lange baan beland. Die versoepeling zou inhouden dat wie al een autorijbewijs heeft, geen theorie-examen meer hoefde doen om het A1-rijbewijs te halen. Dat is te lezen in een verzamelbrief van minister Van Nieuwenhuizen aan de Kamer. De minister wil de aanpassingen van de Europese rijbewijsrichtlijn afwachten. 

De Europese afspraken over het rijbewijs staan in de Europese rijbewijsrichtlijn. In het verleden stelde elk EU-land zijn eigen eisen aan het rijbewijs. In sommige landen waren de eisen veel strenger dan in andere landen. De regels zijn nu zoveel mogelijk hetzelfde. Daardoor hebben alle EU-landen dezelfde rijbewijscategorieën. En gelden daarvoor dezelfde basiseisen. Binnen de richtlijn hebben EU-landen nog wel mogelijkheden om zelf regels op te stellen. Zo is er in Nederland een T-rijbewijs, dat is niet overal zo.

Geen theorie-examen

In dertien Europese landen, waaronder Duitsland en België, zijn de voorwaarden voor het motorrijbewijs voor mensen in bezit van een B-rijbewijs minder zwaar dan in Nederland. In deze landen hoeven automobilisten niet nog apart een theorie-examen voor de motor af te leggen, omdat de theorie voor het B-rijbewijs ook voor de A1 volstaat.

De RAI vereniging voert een lobby om ook voor Nederlandse B rijbewijsbezitters het theorie-examen voor de lichte motor te schrappen. Voorzitter Steven van Eijck riep daarbij de Nederlandse regering op om het voorbeeld van onze buurlanden snel te volgen. “Het is een kleine maatregel, waarmee onnodige kosten en administratieve lasten kunnen worden voorkomen en motorrijden voor meer mensen aantrekkelijker wordt gemaakt.”

Van Nieuwenhuizen zei in mei dit jaar niet afwijzend tegenover het voorstel te staan en te onderzoeken wat er mogelijk is. Nu is het voorstel echter op de lange baan beland. Reden: voor de wijziging is een aanpassing van de nationale rijbewijsregeling nodig, dat neemt zo’n twaalf maanden in beslag.

Afwachten

Alle lidstaten zijn gebonden aan de 3e Europese rijbewijsrichtlijn die een theorie-examen A vereist. Dat betekent dat een voorstel om voor deze categorie af te zien van een theorie-examen Europees niet mogelijk is. Wel biedt deze richtlijn de mogelijkheid om nationaal te bepalen dat een rijbewijs B op het eigen grondgebied ook de bevoegdheid geeft voor het besturen van een lichte motor van de categorie A1. Dit mag dan niet worden vermeld op het rijbewijs, maar zal moeten worden geregeld in de nationale regelgeving. Een lidstaat mag daar ook bepaalde voorwaarden aan koppelen, zoals een aantal jaren rijbewijsbezit B of het volgen van verplichte rij-/theorielessen.

Een aantal landen heeft hiervan gebruik gemaakt. De implementatie van het idee van de RAI Vereniging zou een aanpassing van de nationale rijbewijsregelgeving vergen die naar verwachting 12 maanden in beslag neemt. Dat kan dus ingehaald worden door wijzigingen in die Europese richtlijn. Van Nieuwenhuizen schrijft wel voorstander te zijn van het doorvoeren van eventuele wijzigingen in de toegang tot het motorrijbewijs via de herziening van de Europese rijbewijsrichtlijn. 

Een belangrijke kanttekening, schrijft de minister, is de conclusie uit onderzoek “dat de nieuwe stapsgewijze toelating tot het motorrijbewijs in veel lidstaten vooral als complex en kostenverhogend wordt ervaren en soms zelfs ontmoedigend werkt voor het behalen van een motorrijbewijs. Daarnaast was wel de conclusie dat de nieuwe regels een bijdrage hebben geleverd om de verkeersveiligheid ten aanzien van motoren op de weg te verbeteren.”  

RijschoolPro sprak voor de nieuwsuitzending van woensdag 1 oktober met Arjan Everink van de KNMV over het uitblijven van de versoepeling. Bekijk hier het gesprek terug. 

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke Kok is journalist voor RijschoolPro

3 reacties op “Voorlopig geen versoepeling van het A1-rijbewijs”

Mart Kuiper|09.10.20|14:10

Dus iemand van 20 met een B rijbewijs die A1 wil doen zou dan een aangepast theorie examen krijgen. Maar wil deze zelfde persoon de A2 categorie doen, dan geldt die regeling ineens niet en moet hij een volwaardig theorie examen afleggen. Dit terwijl de eisen van rijvaardigheid in beide gevallen hetzelfde blijven ( want in AVB en AVD ) veranderd niets. Zou weer een regel zijn welke niet is uit te leggen en zijn doel voorbij schiet.
Los van de vraag of je hiermee de A1 echt aantrekkelijk maakt.

Mart Kuiper|09.10.20|14:13

Als je dan iets wilt veranderen neem dan in de wet op dat voor het behalen van het A rijbewijs het een vereiste is dat iemand in het bezit is van een B rijbewijs. Dan is het duidelijker en kun je er voor kiezen het theorie te laten vervallen of over de hele linie aan te passen. Waarom ingewikkeld doen en weer allerlei uitzonderingen verzinnen die alleen maar tot discussie leiden. Daar zitten de motorrijscholen nu echt niet op te wachten.

Mart Kuiper|09.10.20|15:41

Eerst maar eens dat theorie verhaal voor de code 80 aanpassen, dat zou al een hoop gedoe schelen. Oo iets wat niet uit te leggen is aan je klanten en voor verwarring zorgt. Maar lang leve de Europese regelgevingen. Zolang lidstaten onderling nog allerlei uitzonderingen kunnen maken binnen hun eigen wetgeving kun je je afvragen wat we er mee opschieten. Misschien voorlopig even helemaal niets doen en de branche eerst even op adem laten komen na dit idiote jaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.