CBR praat met Kamerleden over problemen

Het CBR praat vandaag met Kamerleden in het kader van het parlementair onderzoek naar de uitvoering van overheidsbeleid. Het CBR erkent dat de afgelopen jaren ‘meerdere problemen zich hebben voorgedaan waar burgers veel last van hebben ondervonden’.

Aanleiding van het onderzoek is een motie van onder andere CDA-fractievoorzitter Pieter Heerma en ChristenUnie fractievoorzitter Gert-Jan Segers die zich ergeren aan slecht functionerende uitvoeringsorganisaties als de Belastingdienst, het UWV en het CBR.

De motie werd op 19 september 2019 ingediend tijdens de algemene beschouwingen. Op 11 februari stelde de Tweede Kamer een Tijdelijke Commissie Uitvoering aan. De commissie heeft als taak te achterhalen wat de oorzaken zijn van de problemen bij het CBR en bij andere uitvoeringsorganisaties. Ook kijkt men hoe de uitvoerbaarheid van beleid beter getoetst kan worden en op welke manier de samenwerking tussen departement, politiek en uitvoeringsorganisatie kan worden verbeterd. Daarnaast kijkt de commissie naar de rol van het kabinet en de Tweede Kamer in het functioneren van uitvoeringsorganisaties.

Hand in eigen boezem

Aanleiding om het CBR mee te nemen in het parlementaire onderzoek zijn de problemen van de afgelopen jaren. In een schriftelijke reactie die vooraf bij de onderzoekscommissie werd ingeleverd laat het CBR weten: ‘We vinden het allereerst gepast om de hand in eigen boezem te steken en kritisch naar ons eigen functioneren te kijken. We moeten achteraf concluderen dat er in het verleden niet altijd de juiste managementbeslissingen zijn genomen bij de vernieuwing van het proces van de beoordeling van de medische rijgeschiktheid. Dit is het CBR zelf aan te rekenen. Dit heeft ernstige gevolgen gehad voor onze dienstverlening, met lange wachttijden en een groot aantal verlopen rijbewijzen tot gevolg. Hierdoor is het vertrouwen in het CBR beschadigd geraakt’.

Het terugwinnen van het vertrouwen staat nu centraal bij het CBR. ‘Daar wordt met man en macht aan gewerkt en de verwachting is dat we begin 2021 weer die dienstverlening kunnen bieden die mensen van het CBR mogen verwachten’.

Auteur: Michael Van Wijngaarden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.