BOVAG-jaarcongres, Frank Hoornenborg

Column Frank Hoornenborg (Bovag): ‘Herstart verloopt met horten en stoten’

Frank Hoornenborg treedt eind deze maand af bij Bovag en maakt plaats voor de nieuwe voorzitter Arno Smits. Wat de huidige voorzitter nog net mee kon maken in zijn positie, is de herstart van de rijlessen. En daar is hij blij mee. In deze column lees je zijn visie op de herstart en wat daarbij kwam kijken.

“We mogen weer. Eindelijk is de kogel door de kerk. Sinds 3 maart rijden er weer lesauto’s op de Nederlandse wegen. Zelden heb ik instructeurs en collega-rijschoolhouders zo blij gezien en gehoord als op dinsdagavond 23 februari toen premier Rutte en minister De Jonge het verlossende woord gaven in hun persconferentie. Tweeënhalve maand duimendraaien en op je krent zitten gaat niemand in de koude kleren zitten en er viel dan ook een last van onze schouders af. Ja, we begrijpen met z’n allen dondersgoed dat er een risico wordt genomen voor de volksgezondheid door de contactberoepen weer te openen en andere versoepelingen toe te staan. Maar het overige leed, zowel financieel als mentaal, begon onderhand ook ondraaglijk te worden.

Immense schade

Chapeau voor de algemeen voorzitter van Bovag, Han ten Broeke, die telkens druk op de ketel heeft gehouden bij de Haagse bewindslieden om de autorijlessen zo spoedig mogelijk weer te laten starten. Tevens dank aan Alexander Pechtold die in aanloop naar de cruciale persconferentie steeds nadrukkelijker van zich liet horen namens het CBR, omdat ook daar inmiddels iedereen ervan doordrongen is dat de schade immense vormen heeft aangenomen.

Het duurt volgens het CBR nog vier (!) jaar voordat de achterstand van de 600.000 geannuleerde examens in ingehaald. Hou er dus stevig rekening mee dat het plannen van de opleidingen en de examens nog heel lang met horten en storen gepaard zal gaan. We kunnen er steen en been over gaan klagen, maar we hebben het er nu eenmaal mee te doen.

Frustraties

De verlossende woorden over de heropening van de rijscholensector kwamen overigens ook met horten en stoten. De communicatie van hogerhand veroorzaakte veel verwarring; wel of niet met twee leerlingen in de auto? Plotseling ook geen motorles meer met twee kandidaten? Collega’s die direct na de persconferentie voortvarend te werk waren gegaan en al leerlingen hadden ingepland, konden een dag later hun schema alweer in de prullenbak gooien. Erg frustrerend allemaal. Maar het voornaamste is dat we gewoon weer aan het werk mogen. We mogen weer doen wat wij het allerfijnste vinden en dat is lesgeven. Wees verstandig en houd u aan alle regels, zodat we niet over een tijdje weer terug bij af zijn en er met een beschuldigende vinger wordt gewezen. En let vooral goed op uzelf en uw gezondheid!”

Lees ook:

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Column Frank Hoornenborg (Bovag): ‘Herstart verloopt met horten en stoten’ | RijschoolPro
BOVAG-jaarcongres, Frank Hoornenborg

Column Frank Hoornenborg (Bovag): ‘Herstart verloopt met horten en stoten’

Frank Hoornenborg treedt eind deze maand af bij Bovag en maakt plaats voor de nieuwe voorzitter Arno Smits. Wat de huidige voorzitter nog net mee kon maken in zijn positie, is de herstart van de rijlessen. En daar is hij blij mee. In deze column lees je zijn visie op de herstart en wat daarbij kwam kijken.

“We mogen weer. Eindelijk is de kogel door de kerk. Sinds 3 maart rijden er weer lesauto’s op de Nederlandse wegen. Zelden heb ik instructeurs en collega-rijschoolhouders zo blij gezien en gehoord als op dinsdagavond 23 februari toen premier Rutte en minister De Jonge het verlossende woord gaven in hun persconferentie. Tweeënhalve maand duimendraaien en op je krent zitten gaat niemand in de koude kleren zitten en er viel dan ook een last van onze schouders af. Ja, we begrijpen met z’n allen dondersgoed dat er een risico wordt genomen voor de volksgezondheid door de contactberoepen weer te openen en andere versoepelingen toe te staan. Maar het overige leed, zowel financieel als mentaal, begon onderhand ook ondraaglijk te worden.

Immense schade

Chapeau voor de algemeen voorzitter van Bovag, Han ten Broeke, die telkens druk op de ketel heeft gehouden bij de Haagse bewindslieden om de autorijlessen zo spoedig mogelijk weer te laten starten. Tevens dank aan Alexander Pechtold die in aanloop naar de cruciale persconferentie steeds nadrukkelijker van zich liet horen namens het CBR, omdat ook daar inmiddels iedereen ervan doordrongen is dat de schade immense vormen heeft aangenomen.

Het duurt volgens het CBR nog vier (!) jaar voordat de achterstand van de 600.000 geannuleerde examens in ingehaald. Hou er dus stevig rekening mee dat het plannen van de opleidingen en de examens nog heel lang met horten en storen gepaard zal gaan. We kunnen er steen en been over gaan klagen, maar we hebben het er nu eenmaal mee te doen.

Frustraties

De verlossende woorden over de heropening van de rijscholensector kwamen overigens ook met horten en stoten. De communicatie van hogerhand veroorzaakte veel verwarring; wel of niet met twee leerlingen in de auto? Plotseling ook geen motorles meer met twee kandidaten? Collega’s die direct na de persconferentie voortvarend te werk waren gegaan en al leerlingen hadden ingepland, konden een dag later hun schema alweer in de prullenbak gooien. Erg frustrerend allemaal. Maar het voornaamste is dat we gewoon weer aan het werk mogen. We mogen weer doen wat wij het allerfijnste vinden en dat is lesgeven. Wees verstandig en houd u aan alle regels, zodat we niet over een tijdje weer terug bij af zijn en er met een beschuldigende vinger wordt gewezen. En let vooral goed op uzelf en uw gezondheid!”

Lees ook:

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.