Campagne voor beroepschauffeurs gestart voor minder telefoongebruik in het verkeer

Om smartphonegebruik in het verkeer onder chauffeurs en transportondernemers terug te dringen, start verzekeraar TVM met de campagne Veilig onderweg. Met #APPMOMENT wil het bedrijf focus leggen op het creëren van een speciaal appmoment, zodat de bestuurder niet afgeleid raakt tijdens het rijden.

Volgens het verzekeringsbedrijf is afleiding door smartphonegebruik onderweg een van de belangrijkste oorzaken van ongevallen in het verkeer. Daarom start TVM, de gespecialiseerde verzekeraar voor Logistiek en Transport, de campagne Veilig onderweg met #Appmoment.

Met deze campagne wil TVM chauffeurs en transportondernemers helpen het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur terug te dringen. Appen moet kunnen, vindt TVM. Maar dan wel op het juiste moment. Dat geldt voor iedereen. Dus voor de planner, de chauffeur én de ondernemer.

Smartphone in het verkeer

Uit een onderzoek van SWOV blijkt dat bijna 69 procent van de Nederlandse bestuurders aangeeft wel eens gebruik te maken van de mobiele telefoon in het verkeer: 56,7 procent doet dat tijdens het rijden. Bellen geeft vier keer meer kans op een ongeval en bij sms’en of appen hebben professionele bestuurders zelfs 23 keer meer kans. Dit blijkt uit onderzoek van VIAS.

Het is bekend dat smartphonegebruik achter het stuur gevaarlijk is. Maar mensen die werken in de transportsector kunnen volgens TVM niet zonder de smartphone. Daarom geeft de verzekeraar deze bedrijven praktische en preventieve oplossingen hoe hiermee om te gaan. Voor minder schade en meer veiligheid op de weg. De belangrijkste boodschap van de campagne is het ‘pakken van een (#APP)moment!’

Tips

TVM deelt de onderstaande praktische tips voor minder telefoongebruik achter het stuur:

  • Praat met al uw medewerkers (management, planners, chauffeurs etc.) over het telefoongebruik onderweg. Benadruk dat de veiligheid van uw medewerkers altijd voorop staat.
  • Geen bericht is goed bericht. Maak afspraken welke berichten urgent zijn en hoe jullie met spoedgevallen omgaan. Maak concrete afspraken tussen planners en chauffeurs over bel- en contactmomenten. Wanneer wel en niet.
  • Maak afspraken over het telefoongebruik die u als bedrijf ook kunt na komen. En maak vanuit het management een statement (via een brief, posters, mail, bijeenkomst) over het gevaar van het gebruik van de smartphone tijdens het rijden.
  • Leg de afspraken die u maakt over telefoongebruik officieel vast, dat voelt minder vrijblijvend.
  • Past handsfree bellen in uw beleid? Investeer dan in adequate handsfree middelen.
  • Laat als management zien dat je achter de gemaakte afspraken staat en er zoveel mogelijk rekening mee houdt.
  • Minder telefoongebruik tijdens het rijden kan op verschillende manieren bijdragen aan uw bedrijfsresultaat. Minder schade betekent vaak meer opbrengst. Deel deze resultaten met uw medewerkers. Uw preventieadviseur kan u helpen de resultaten tastbaar te maken.

Lees ook:

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.