Gelders project ‘Les Elektrisch’ geeft gratis webinar voor rijschoolhouders over elektrisch lesgeven

Rijscholen kennis laten maken met lessen in een elektrische auto. Dat is het doel van het project ‘Les Elektrisch’ van de provincie Gelderland en het Gelders Energieakkoord (GEA). Aspirant-bestuurders kunnen na het behalen van hun rijbewijs goedkoop gebruik maken van een elektrische auto en rijscholen kunnen onder andere gebruik maken van verschillende volledig uitgeruste elektrische lesauto’s. Les Elektrisch geeft antwoorden aan rijscholen en zorgt voor matchmaking tussen rijschool en leerling. 26 mei vindt de eerste webinar plaats voor rijschoolhouders.

Tijdens het Gelderse project ‘Les Elektrisch’ kunnen rijscholen gebruik kunnen maken van meerdere volledig uitgeruste elektrische lesauto’s. Deze kunnen ook als ‘rijles-deelauto’ ingezet worden, waardoor meerdere rijscholen een elektrische lesauto kunnen gebruiken. Dat zorgt voor een eerste laagdrempelige kennismaking. Woensdag 26 mei vindt de eerste webinar plaats voor rijschoolhouders, waarin veel inzicht en informatie gedeeld zal worden.

Les Elektrisch

Waarom leren rijden in een auto die over enkele jaren niet meer verkocht mag worden? Waarom de nieuwe generatie niet direct kennis laten maken met de auto die over enkele jaren de standaard is? Waarom is rijlessen in een elektrische auto, dat beter is voor het milieu, niet al gewoon de basis? Dergelijke vragen liggen ten grondslag aan het project Les Elektrisch. Vraagstukken zijn onder andere de totale kosten van een elektrische lesauto versus een brandstofauto en Code 78.

Incentive

Volgens het Gelders Energieakkoord is de basisgedachte dat mensen die eenmaal in een elektrische auto hebben gereden, niet meer terug willen naar een brandstofauto. Dit vanwege het comfort, (gebruiks)gemak, de gadgets aan boord en de stilte van een elektrische auto.

Bij het verduurzamen van Gelderland hoort ook het terugdringen van CO2-uitstoot. Wanneer aspirant-bestuurders direct de ervaring van een elektrische auto krijgen, is de kans groot dat zij na het behalen van het rijbewijs ook het liefst in een elektrische auto willen rijden. Daarom wordt binnen het project gewerkt aan een incentive; een beloning die hen in staat stelt direct gebruik te kunnen maken van een elektrische deelauto. Dat past ook bij de huidige generatie, delen is beter dan hebben, en zorgt direct voor CO2-reductie.

Code 78

Elke elektrische auto is een automaat. Door af te rijden in een elektrische auto krijgt de geslaagde leerling een code op het rijbewijs: Code 78. Dit betekent dat hij of zij niet mag rijden in een schakelauto. Wanneer de overheid ernaar streeft dat vanaf 2030 enkel nog elektrische auto’s mogen worden verkocht, lijkt Code 78 een achterhaald feit te worden. Door bij de aangesloten rijscholen ook in een schakelauto te kunnen rijden, worden zij toch in staat gesteld om het volledige rijbewijs te behalen.

Veel leerlingen hebben echter thuis al beschikking over een automaat (elektrisch of brandstof) en zullen minder de behoefte hebben om te leren schakelen. Bij sommige merken is het aantal nieuwverkopen met automaat zelfs 70 procent. Bovendien is de verwachting dat men sneller kan afrijden in een elektrische auto omdat het trucje van leren schakelen niet hoeft te worden aangeleerd. Of rijlessen in een automaat inderdaad leidt tot sneller afrijden, vormt binnen het project een van de onderzoeksonderwerpen van Hogeschool Arnhem Nijmegen.

Total Cost of Ownership

Zoals veel mensen in Nederland zijn ook rijschoolhouders niet direct overtuigd van de economische haalbaarheid van elektrisch rijden. De auto’s lijken immers duurder dan vergelijkbare brandstofauto’s. Binnen Les Elektrisch wordt daarom gewerkt aan de ‘Les Elektrisch TCO Calculator’. Deze laat bij benadering zien wat er aan kosten over de totale gebruiksduur van de elektrische lesauto moet worden gerekend. In veel gevallen zijn die kosten nu al lager dan bij een brandstofauto.

Initiatiefnemers

Les Elektrisch is een initiatief van Gelders Energieakkoord en provincie Gelderland. Gedeputeerde Jan van der Meer van Gelderland: “Elke elektrisch afgelegde rijleskilometer is er al een zonder uitstoot. Deze auto’s zijn vaak tien uur per dag op de weg. Daarom is het goed dat meer rijschoolhouders de overstap gaan maken en dit ook aanbieden. Daarnaast maakt de jonge generatie er meteen kennis mee en zijn ze klaar voor hun eigen toekomst.”

Marco Vellema, programmaregisseur Gelders Energieakkoord vult aan: “Ervaring is belangrijk bij het willen overstappen naar een elektrische auto. Die ervaring willen we de jonge bestuurders direct geven. We verwachten dat zij na het behalen van het rijbewijs elektrisch willen rijden en graag gebruik willen maken van het aanbod om tegen gereduceerde kosten gebruik te kunnen maken van een elektrische deelauto. Hoe mooi is dat: direct na je rijbewijs de beschikking over een elektrische auto! Daarmee werken we aan minder uitstoot en lokaal schonere lucht. Het kan gewoon als we willen.”

Het project wordt gesteund door de partners BOVAG, Vereniging Rijschoolbelang (VRB) en Vereniging Elektrische Rijders (VER).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.