Rijinstructeur: ‘Ik zag mijn hartaanval als een wake-upcall om gezonder te leven’

Rijles, van Unsplash

Een rijinstructeur uit Noord-Brabant werd onwel achter het stuur en overleefde het op het nippertje. “Ik heb het grootste geluk gehad dat iemand maar kan krijgen.” De man wilde zijn verhaal delen met RijschoolPro om collega’s te behoeden niet te veel te werken en gezonder te leven. “Ik hoop dat er dankzij mijn verhaal bij anderen een lichtje gaat branden en ze denken: wacht eens even, ik werk tachtig tot honderd uur in de week, dat is niet normaal.”

De Brabander had net zijn eerste leerling van de dag afgezet en was op weg naar het tankstation om naar het toilet te gaan. “Opeens voelde ik mijn ogen dichtklappen en merkte dat ik begon te slingeren over de weg.” Het bleek een hartaanval te zijn. De hulpdiensten waren snel ter plaatse en moesten de instructeur tot drie keer toe reanimeren. Uiteindelijk kwam hij volledig bij door defibrillatie. ‘Ik heb echt heel veel geluk gehad. Ik ben door het oog van de naald gekropen.’

De rijschoolhouder voelde zich door het ongeluk flink gewaarschuwd en paste direct zijn levensstijl aan. “Ik stopte na het ongeval gelijk met roken. Ik rookte wel twaalf tot veertien sigaretten op een dag.” Ook zorgde het hartinfarct ervoor dat hij even goed stilstond bij de voorafgaande werkweken. “Ik heb de laatste anderhalf jaar wel zeven dagen in de week gewerkt en maakte veel uren. Een paar weken terug zat ik bijna tegen de honderd uur in een week. Dat was te veel. Mijn zoon zei toen: ‘Wat doe je nou? Dat is niet normaal.’ Maar soms heb je het niet in de gaten en gebeurt het gewoon vanzelf.”

Weinig beweging en lange dagen

Het vele werken werd onder andere veroorzaakt door de coronalockdown. “Alle leerlingen willen zo snel mogelijk weer aan de bak en ik dacht: ik heb drie maanden niet kunnen werken, dus ik pak nu gewoon de zevende dag er ook nog bij.” Door de drukte werkte de instructeur tot wel tien uur ‘s avonds, waardoor er weinig tijd overbleef om te sporten. “In de lesauto zit je de hele dag in dezelfde houding en beweeg je weinig. Dat is ook niet bevorderlijk voor je bloedsomloop.”

Dat er iets met zijn hart aan de hand was, kwam voor de instructeur – die al 22 jaar zijn eigen rijschool heeft – als een totale verrassing. “Bij mij kun je een hoop plaatsen, maar hartproblemen? Nee, dat niet. Ik had het gewoon druk.” Door het hartinfarct moet de rijinstructeur vier weken rust houden en mag hij geen les geven. “Ik ben nooit een medicijngebruiker geweest en nu moet ik ineens van nul naar acht medicijnen op een dag. Ook moet ik levenslang aan de bloedverdunners en cholesterolverlagers. Ze hebben gezegd dat ik nu een hartpatiënt ben, dus als ik mij even niet lekker voel, moet ik gelijk 112 bellen.”

De rijinstructeur benadrukte meerdere keren dat hij achteraf niet achter zijn keuze staat. “Ik ben niet trots op wat ik heb gedaan, laten we eerlijk zijn. Maar ja, dit is een hele andere wereld en op dit moment is het gewoon druk.”

Code 95 voor beroepschauffeurs

Er wordt niet veel aandacht besteed aan een gezonde levensstijl onder rijinstructeurs voor categorie B. Omdat het bij beroepschauffeurs een bekender probleem is, richtte Keijbeck opleidingen in 2019 de code 95 bijscholing ‘Leefstijl’ op. Deze is gericht op beroepschauffeurs die moeite hebben met een gezonde leefstijl. Er wordt in de cursus niet alleen gesproken over voeding en bewegen, maar ook over alcohol, roken en het omgaan met stress en werkdruk.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

6 reacties op “Rijinstructeur: ‘Ik zag mijn hartaanval als een wake-upcall om gezonder te leven’”

Mart Kuiper|13.07.21|12:28

100 uur in de week? Hoe kun je als het al waar is dan nog gemotiveerd en kwalitatief goed les geven??
Maar feit is dat wij in ons werk verre van gezond bezig zijn. Niet alleen de werkdruk, werktijden en een zitend beroep eisen hun tol. Het verkeer, de drukte, haast om op tijd te zijn, alle randverschijnselen waar je met leerlingen tegenaan loopt en waarmee je maar weer moet zien om te gaan. Lichamelijk maar ook mentaal en geestelijk is dit beroep zwaarder dan wij misschien wel toe willen geven.

Mart Kuiper|13.07.21|12:35

Na de recente lock-down is de knop omgegaan. Geen lessen in de avonduren (toegegeven door de drukte hebben we die luxe), 5 dagen per week open, na 18:00 en op zondag gaat de zakelijke telefoon uit en worden mails, apps en telefoontjes de eerstvolgende werkdag beantwoord. Leerlingen die vinden dat we 24/7 direct bereikbaar moeten zijn en s’avonds na 9 uur of op zondag willen lessen?? Veel succes bij het vinden van een andere rijschool. Het was wennen maar voelt nu heerlijk!

Cees de Vos|16.07.21|10:16

reden temeer om nu eens echt werk te gaan maken van een opleidingsinstituut onder het Min. van Onderwijs. Examinators en rijinstructeurs in overheidsdienst met vaste prijzen. Met alle respect maar als je zolang per week in die auto zit behoor je mijn inziens tot een van die cowboys die de branche verpesten. Verder wens ik je alle gezondheid toe. Mvg Cees de Vos rijschoolhouder (max 40 uur per week met normaal inkomen)

Ron van Maaren|17.07.21|12:33

20 lesuren van 50 minuten per week wordt in het onderwijs gezien als volledige werkweek.
Eerder al heb ik aangegeven dat 6 uur per dag eigenlijk de max. zou moeten zijn.

6 dagen per week 10 uur per dag lesgeven? Een kind kan weten dat dit niet gezond is.

Ben het helemaal eens met Mart Kuiper.

A.b|17.07.21|20:21

Ik heb wel eens vroegere lange dagen gewerkt maar dan merk ik dat de kwaliteit op achteruit gaat. Eigenlijk is 6 uur per dag meer dan genoeg. Na 6 uur heb ik te weinig energie voor andere leerlingen.

A.b|18.07.21|09:23

Bedoel vroeger.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.