Opinie: ‘Maak het voor examinatoren eens wat makkelijker en niet moeilijker’

Foto: Pixabay

Bas Kroeze is al 40 jaar rijinstructeur in Weert, waarvan de eerste 25 jaar bij defensie en parttime bij een rijschool. Sinds 2004 is hij zelfstandig actief. Hij schreef onderstaand opiniestuk.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

5 reacties op “Opinie: ‘Maak het voor examinatoren eens wat makkelijker en niet moeilijker’”

Mart Kuiper|13.09.21|16:34

Op zich mee eens met de inhoud van het artikel. Maar het CBR is al sinds jaar en dag een vreselijk eigenwijze overheidsinstantie die naast de geldende wet en regelgeving het elke keer weer voor elkaar krijgt zelf aanvullende richtlijnen en procedures te verzinnen waardoor alles nog minder werkbaar wordt. Leg je oor eens te luister bij examinatoren en als je hoort hoe de organisatie werkt denk ik dat je snel af zult zien van een sollicitatie daar.

Henrie Kamps|14.09.21|09:45

Goed om te lezen hoe iemand met zoveel jaren ervaring tegen het CBR aankijkt. Ik deel uw mening als het gaat om het resultaat gestuurde theorie-examen.

Al meer dan anderhalf jaar stel ik kritische vragen aan het CBR, omdat duidelijk is dat het CBR een eigen koers vaart. Het CBR is in 2019 onder verscherpt toezicht gesteld, maar wentelt haar onkunde af op de branche. Vanuit de politiek ontbreekt de regie en dus voelt het CBR zich vrij om regelgeving ‘anders’ te interpreteren.

liebke63|16.09.21|11:34

Ook ik heb geïnformeerd naar een functie van Examinator.
Het enige was dat ik de functie van rijschoolhouder moest opzeggen, voordat ik aan de opleiding mag deelnemen. Geen vraag over opleiding of ervaringen.

In de vorige lichting op te leiden rijinstructeurs via UWV werden niet gemotiveerden gestuurd. Er was geen screening van deze personen. Zij kwamen niet opdagen of bleven afwezig. €8000,-/10.000,- PP gemeenschapsgeld. Nu gaat het CBR-UWV er weer eenzelfde potje van maken.

liebke63|16.09.21|11:36

Daar wij zelf niet mogen meerijden in examenritten moet ik uitgaan van de review van kandidaten.
CBR examinatoren gaan mijn inziens ervan uit dat de kandidaat zelfstandig zijn rit kan laten zien met als doel te slagen voor het rijbewijs, dat verkondigen ze in ieder geval.
Een aantal CBR-examinatoren denken dat ze tijdens de examenrit er goed aan doen om de kandidaat op alle fouten te wijzen.
Dit kan en mag absoluut niet gebeuren, zo een rit moet positief worden benaderd.

eelke|16.09.21|18:42

zelf ook al een paarkeer gesolliciteerd lts c is mijn hoogste schooldiploma.
daarna gawalo opleiding gedaan om vervolgens in de ict wereld te stappen.
20 Jaar MCSE geweest pittige opleiding aangezien alles in het Engels is.
enkele jaren werkzaam geweest in hbo Ict omgeving. maar soliciteren bij CBR
nee u moet MBO4 minimaal hebben.
wat ik dus het ergste vind is als ik een kandidaat heb die engels afhankelijk is vraag de Examinator aan mij om het te vertalen. en dat steekt!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opinie: ‘Maak het voor examinatoren eens wat makkelijker en niet moeilijker’ | RijschoolPro

Opinie: ‘Maak het voor examinatoren eens wat makkelijker en niet moeilijker’

Foto: Pixabay

Bas Kroeze is al 40 jaar rijinstructeur in Weert, waarvan de eerste 25 jaar bij defensie en parttime bij een rijschool. Sinds 2004 is hij zelfstandig actief. Hij schreef onderstaand opiniestuk.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

5 reacties op “Opinie: ‘Maak het voor examinatoren eens wat makkelijker en niet moeilijker’”

Mart Kuiper|13.09.21|16:34

Op zich mee eens met de inhoud van het artikel. Maar het CBR is al sinds jaar en dag een vreselijk eigenwijze overheidsinstantie die naast de geldende wet en regelgeving het elke keer weer voor elkaar krijgt zelf aanvullende richtlijnen en procedures te verzinnen waardoor alles nog minder werkbaar wordt. Leg je oor eens te luister bij examinatoren en als je hoort hoe de organisatie werkt denk ik dat je snel af zult zien van een sollicitatie daar.

Henrie Kamps|14.09.21|09:45

Goed om te lezen hoe iemand met zoveel jaren ervaring tegen het CBR aankijkt. Ik deel uw mening als het gaat om het resultaat gestuurde theorie-examen.

Al meer dan anderhalf jaar stel ik kritische vragen aan het CBR, omdat duidelijk is dat het CBR een eigen koers vaart. Het CBR is in 2019 onder verscherpt toezicht gesteld, maar wentelt haar onkunde af op de branche. Vanuit de politiek ontbreekt de regie en dus voelt het CBR zich vrij om regelgeving ‘anders’ te interpreteren.

liebke63|16.09.21|11:34

Ook ik heb geïnformeerd naar een functie van Examinator.
Het enige was dat ik de functie van rijschoolhouder moest opzeggen, voordat ik aan de opleiding mag deelnemen. Geen vraag over opleiding of ervaringen.

In de vorige lichting op te leiden rijinstructeurs via UWV werden niet gemotiveerden gestuurd. Er was geen screening van deze personen. Zij kwamen niet opdagen of bleven afwezig. €8000,-/10.000,- PP gemeenschapsgeld. Nu gaat het CBR-UWV er weer eenzelfde potje van maken.

liebke63|16.09.21|11:36

Daar wij zelf niet mogen meerijden in examenritten moet ik uitgaan van de review van kandidaten.
CBR examinatoren gaan mijn inziens ervan uit dat de kandidaat zelfstandig zijn rit kan laten zien met als doel te slagen voor het rijbewijs, dat verkondigen ze in ieder geval.
Een aantal CBR-examinatoren denken dat ze tijdens de examenrit er goed aan doen om de kandidaat op alle fouten te wijzen.
Dit kan en mag absoluut niet gebeuren, zo een rit moet positief worden benaderd.

eelke|16.09.21|18:42

zelf ook al een paarkeer gesolliciteerd lts c is mijn hoogste schooldiploma.
daarna gawalo opleiding gedaan om vervolgens in de ict wereld te stappen.
20 Jaar MCSE geweest pittige opleiding aangezien alles in het Engels is.
enkele jaren werkzaam geweest in hbo Ict omgeving. maar soliciteren bij CBR
nee u moet MBO4 minimaal hebben.
wat ik dus het ergste vind is als ik een kandidaat heb die engels afhankelijk is vraag de Examinator aan mij om het te vertalen. en dat steekt!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.