Opinie: ‘Maak het voor examinatoren eens wat makkelijker en niet moeilijker’

Bas Kroeze is al 40 jaar rijinstructeur in Weert, waarvan de eerste 25 jaar bij defensie en parttime bij een rijschool. Sinds 2004 is hij zelfstandig actief. Hij schreef onderstaand opiniestuk.

Ik heb in al die jaren veel zien veranderen in wet- en regelgeving met betrekking tot verkeersregels, opleiding en ook examinering waar ik zeker veel in positieve zin heb zien veranderen. Ik houd er wel van om met een kritische blik naar ons vakgebied te kijken en ben de laatste tijd steeds minder tevreden met bepaalde facetten van het CBR theorie-examen en de aanstellingseisen om CBR-examinator te kunnen worden.

Ten eerste het theorie-examen

In de laatste 10-15 jaar is het slagingspercentage van het theorie-examen personenauto alleen maar omlaag gegaan. Door de splitsing van kennis- en inzichtvragen is dat nog verder omlaag gegaan. Als je dan ziet dat er maar ongeveer 45 procent slaagt – waarvan ook nog waarschijnlijk 15 tot 20 procent van de zo bekritiseerde snelcursussen komt – blijft er een schamele 20 tot 25 procent over aan leerlingen die enorm hun best hebben gedaan om al die onzin (tenminste een groot deel) in hun hoofd te stampen.

Zouden de theorievragen niet perfect moeten aansluiten bij de praktijklessen of andersom, zodat de leerlingen leren wat ze daadwerkelijk nodig hebben tijdens het autorijden? En niet die onzin die geen enkele ervaren automobilist bij de hand heeft en nodig heeft om veilig een auto te kunnen besturen?

Veel van de kennis die de leerlingen verondersteld worden uit hun hoofd te kunnen opdreunen, zijn totaal (!!) niet relevant om een auto veilig te kunnen besturen. Dan heb ik het nog niet eens over het nut van het onderdeel gevaarherkenning waarbij het CBR totaal de plank misslaat. Je kunt gewoonweg op geen enkele manier vanaf een foto beoordelen wat de situatie is en hoe te reageren op stilstaande beelden. Het CBR onderkent dit natuurlijk ook door een foutmarge van 12 op de 25 vragen.

Sollicitatievoorwaarden examinator

Ik wil ook nog graag even iets zeggen over de sollicitatievoorwaarden van het CBR om examinator te mogen worden. Ik bedacht me een paar maanden geleden: laat ik eens solliciteren bij het CBR omdat ze veel examinatoren nodig hebben. Ik was benieuwd of ze serieus naar mijn sollicitatie zouden kijken met mijn magere MAVO 4 diploma. En inderdaad was dat de harde eis die gehanteerd wordt en werd er verder niet gekeken naar al mijn ervaring en cursussen…

Ik heb mij in mijn defensietijd onder andere beziggehouden met het opleiden van nieuwe, militair-rijinstructeurs evenals militair-examinatoren en denk dat ik door de combinatie van al die ervaringen zeer geschikt zou kunnen zijn om als examinator te kunnen functioneren bij het CBR. Evenals vele andere rijinstructeurs die door al hun ervaring zeer goed zullen kunnen functioneren als examinator.

Nu worden er mensen uit allerlei vakgebieden naar binnen gehaald die vervolgens opgeleid moeten worden. Er zitten zeker ook veel goede kandidaten bij, maar ze missen allemaal de ervaring die veel van mijn collega’s hebben en daardoor vaak beter geschikt zijn en sneller op te leiden. Waarom de harde MBO of HAVO-eis niet laten varen en eens kijken of er geschikte kandidaten tussen al die uitstekende instructeurs zitten?

Tot slot graag nog even dit. Het gros van de examinatoren is zeer kundig en kan erg goed met de examenkandidaten omgaan en voor wat betreft de theorie-examens ……maak ze eens wat makkelijker en niet moeilijker. Het is echt niet noodzakelijk om de leerlingen alles uit hun hoofd te laten leren. Als dat al nodig zou zijn, zouden we elke automobilist om de paar jaar weer eens moeten toetsen om hun kennis up to date te houden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

5 reacties op “Opinie: ‘Maak het voor examinatoren eens wat makkelijker en niet moeilijker’”

Mart Kuiper|13.09.21|16:34

Op zich mee eens met de inhoud van het artikel. Maar het CBR is al sinds jaar en dag een vreselijk eigenwijze overheidsinstantie die naast de geldende wet en regelgeving het elke keer weer voor elkaar krijgt zelf aanvullende richtlijnen en procedures te verzinnen waardoor alles nog minder werkbaar wordt. Leg je oor eens te luister bij examinatoren en als je hoort hoe de organisatie werkt denk ik dat je snel af zult zien van een sollicitatie daar.

Henrie Kamps|14.09.21|09:45

Goed om te lezen hoe iemand met zoveel jaren ervaring tegen het CBR aankijkt. Ik deel uw mening als het gaat om het resultaat gestuurde theorie-examen.

Al meer dan anderhalf jaar stel ik kritische vragen aan het CBR, omdat duidelijk is dat het CBR een eigen koers vaart. Het CBR is in 2019 onder verscherpt toezicht gesteld, maar wentelt haar onkunde af op de branche. Vanuit de politiek ontbreekt de regie en dus voelt het CBR zich vrij om regelgeving ‘anders’ te interpreteren.

liebke63|16.09.21|11:34

Ook ik heb geïnformeerd naar een functie van Examinator.
Het enige was dat ik de functie van rijschoolhouder moest opzeggen, voordat ik aan de opleiding mag deelnemen. Geen vraag over opleiding of ervaringen.

In de vorige lichting op te leiden rijinstructeurs via UWV werden niet gemotiveerden gestuurd. Er was geen screening van deze personen. Zij kwamen niet opdagen of bleven afwezig. €8000,-/10.000,- PP gemeenschapsgeld. Nu gaat het CBR-UWV er weer eenzelfde potje van maken.

liebke63|16.09.21|11:36

Daar wij zelf niet mogen meerijden in examenritten moet ik uitgaan van de review van kandidaten.
CBR examinatoren gaan mijn inziens ervan uit dat de kandidaat zelfstandig zijn rit kan laten zien met als doel te slagen voor het rijbewijs, dat verkondigen ze in ieder geval.
Een aantal CBR-examinatoren denken dat ze tijdens de examenrit er goed aan doen om de kandidaat op alle fouten te wijzen.
Dit kan en mag absoluut niet gebeuren, zo een rit moet positief worden benaderd.

eelke|16.09.21|18:42

zelf ook al een paarkeer gesolliciteerd lts c is mijn hoogste schooldiploma.
daarna gawalo opleiding gedaan om vervolgens in de ict wereld te stappen.
20 Jaar MCSE geweest pittige opleiding aangezien alles in het Engels is.
enkele jaren werkzaam geweest in hbo Ict omgeving. maar soliciteren bij CBR
nee u moet MBO4 minimaal hebben.
wat ik dus het ergste vind is als ik een kandidaat heb die engels afhankelijk is vraag de Examinator aan mij om het te vertalen. en dat steekt!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.