Nieuwe bandenregeling van kracht bij CBR

CBR heeft een nieuwe bandenregeling ontwikkeld die per 1 november 2021 van kracht is gegaan. Hierin is onder andere opgenomen dat op een examenvoertuig slechts één type band mag zitten. De winterbandenregeling geldt voortaan tot 15 april, in plaats van 31 maart. Ook meldt CBR dat er een zomerbandenregeling is ingevoerd en dat de uitstelregeling is uitgebreid.

Het supplement winterbanden wordt opgenomen in de nieuwe Bandenregeling. Hierin staan de eisen voor banden in het algemeen. Die eisen worden ook uitgebreid.

Op een examenvoertuig mag voortaan slechts één type band zitten. Een combinatie van bijvoorbeeld winter- en vierseizoenenbanden is niet meer toegestaan. Ook is de uitleg van het begrip ‘gladheid’ uitgebreid. De winterbandenregeling geldt voortaan niet meer van 1 november tot en met 31 maart, maar tot en met 15 april. Vanaf 1 november 2023 worden banden zonder sneeuwvloksymbool niet langer toegestaan als winterbanden.

Zomerbandenregeling

Er wordt ook een zomerbandenregeling ingevoerd. Deze loopt van 15 mei tot en met 15 september. Tijdens deze periode adviseert het CBR examenvoertuigen te voorzien van zomer- of vierseizoenenbanden. Dit heeft te maken met de mindere prestaties van winterbanden bij hogere temperaturen. Bij 30 graden of meer, is het gebruik van winterbanden tijdens examens niet toegestaan. Met winterbanden wordt het examen dan niet afgenomen, met als reden een ‘defect/ongeschikt’ voertuig. In de tussenliggende periodes (16 april tot en met 14 mei en 16 september tot en met 31 oktober) gelden de algemene bandeneisen. Die eisen staan ook vermeld in de nieuwe bandenregeling.

Uitstelregeling

De uitstelregeling wordt uitgebreid. In het verleden was deze regeling vooral gericht op winterse omstandigheden. Vanaf nu worden ook andere calamiteiten als reden voor uitstel beschreven. Ook worden de verschillen tussen examenritten en -categorieën uitgebreider behandeld. Zo kan bij het ene examen een valide rit worden gereden én een uitslag worden gegeven, terwijl dit bij een ander examen op hetzelfde tijdstip niet kan.

Bij hitte gaan nieuwe voertuigeisen gelden. Als de temperatuur volgens officiële metingen 25 graden of meer is, moet een examenvoertuig voorzien zijn van een goedwerkend systeem voor klimaatbeheersing, bijvoorbeeld een airco. Met goedwerkend wordt bedoeld dat het systeem voelbaar moet koelen. Deze voertuigeis geldt voor alle voertuigen met een systeem voor klimaatbeheersing. Werkt het systeem bij temperaturen van 25 graden of meer niet naar behoren, dan wordt het examen niet afgenomen, met als reden een defect/ongeschikt voertuig.

Overgangsperiode

Voor voertuigen zonder systeem voor klimaatbeheersing geldt een overgangsperiode van 5 jaar. Dit betekent dat vanaf 1 november 2026 alle examenvoertuigen voorzien moeten zijn van een goedwerkend systeem voor klimaatbeheersing. Tijdens de overgangsperiode kan de examinator het voertuig bij temperaturen van 25 graden of meer afkeuren met als reden een ‘defect/ongeschikt voertuig’. Dit valt dan onder de uitstelregeling. Voor het bepalen van de actuele temperaturen gelden de metingen van officiële KNMI-weerstations. Die staan op de site van de KNMI.

Lees hier de nieuwe Bandenregeling.

(Bron: CBR)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marilon Tresfon

Marilon Tresfon is de vaste journalist van RijschoolPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.