90 euro per uur als norm
Wanneer we kijken naar de kosten die een rijschool heeft, is het belangrijk om te begrijpen dat de huidige prijs van rond de 60 euro per uur vaak niet voldoende is om alle onkosten en het salaris van de instructeur te dekken. Een groot deel van dit bedrag gaat op aan belastingen (21 procent btw), verzekeringen, brandstof, onderhoud van de lesauto en het gebruik van lesmaterialen. Wat overblijft voor de rij-instructeur zelf is vaak niet meer dan een bescheiden vergoeding.
Om een fatsoenlijk salaris te verdienen, zou een rij-instructeur eigenlijk zo’n 90 euro per uur moeten rekenen. Dit bedrag zorgt ervoor dat een instructeur, met een werkweek van 40 uur, een normaal inkomen kan genereren. Met de stijgende kosten van levensonderhoud is dit geen overbodige luxe. Denk hierbij aan zaken zoals de inflatie, hogere brandstofprijzen, gestegen verzekeringspremies en de kosten van levensonderhoud die voor iedereen omhoog zijn gegaan. Rijinstructeurs verdienen een eerlijke beloning voor het werk dat zij doen en dit is alleen mogelijk met een hogere uurprijs.
Goedkoop is duurkoop
Goedkopere rijlessen van bijvoorbeeld 35 euro per uur klinken misschien aantrekkelijk, maar onderzoek toont keer op keer aan dat deze vaak gepaard gaan met lagere slagingspercentages. Het gezegde “goedkoop is duurkoop” geldt ook hier: meer lessen zijn nodig, herexamens stapelen zich op en uiteindelijk ben je vaak duurder uit dan wanneer je voor een kwalitatieve, duurdere rijschool had gekozen.
Bij Jongepier Opleidingen benadrukken we dat de prijs van een rijles veel verder gaat dan alleen het uur in de lesauto. Het gaat om de tijd en inzet die een instructeur in jou als leerling investeert. Instructeurs die voor 35 euro per uur werken, moeten mogelijk bezuinigen op de kwaliteit van hun lessen of werken te veel uren om rond te komen, wat de kwaliteit van de rijopleiding kan verminderen. Een tarief van 90 euro per uur is niet alleen rechtvaardig, maar zorgt er ook voor dat instructeurs de tijd en aandacht kunnen besteden die nodig is om leerlingen veilig en bekwaam te leren rijden.
De stijging is logisch en noodzakelijk
De stijging van de lesprijs die Autotrack noemt, van gemiddeld 47,80 naar 58 euro in twee jaar tijd, lijkt een grote stap. Echter, als we kijken naar de algemene prijsstijgingen in het leven, van brandstof tot onderhoud van voertuigen en hogere belastingdruk, is deze stijging eerder noodzakelijk dan buitengewoon. De realiteit is dat alles duurder wordt en de rijschoolbranche kan niet achterblijven zonder dat de kwaliteit van rijlessen in gevaar komt.
Een gezonde rijschoolmarkt vraagt om eerlijke prijzen die alle kosten dekken én de instructeur de kans geven om een normaal salaris te verdienen. Anders dreigen we een situatie te krijgen waarin steeds meer instructeurs onderbetaald worden, wat uiteindelijk leidt tot minder kwalitatieve lessen en een daling in slagingspercentages.
Het behalen van een rijbewijs is een investering in je toekomst. De prijs van een rijles weerspiegelt niet alleen de tijd die je in de lesauto doorbrengt, maar ook de ervaring en deskundigheid van je instructeur, de veiligheid van de lesauto en de voorbereiding die nodig is om je klaar te stomen voor het praktijkexamen. Veel rijscholen streven ernaar om hun leerlingen niet alleen te leren rijden, maar ook om hen veilig en verantwoordelijk te laten deelnemen aan het verkeer. Dit vraagt niet alleen om tijd en aandacht, maar ook om een eerlijke vergoeding voor de instructeurs die deze kwaliteit kunnen waarborgen.
Een blik op de toekomst
Als de prijs van rijlessen naar 90 euro per uur zou stijgen, zou dit ervoor zorgen dat rijinstructeurs een normaal inkomen verdienen, de kwaliteit van de rijlessen gewaarborgd blijft, en leerlingen beter worden voorbereid op hun examen. Dit leidt uiteindelijk tot minder herexamens en lagere totale kosten voor het behalen van een rijbewijs.
Goedkopere rijlessen lijken op korte termijn misschien aantrekkelijk, maar kunnen op de lange termijn juist duurder uitvallen door meer lessen en herexamens.
De huidige rijlesprijzen weerspiegelen niet de werkelijke kosten van een kwalitatieve rijopleiding. Met een realistische prijs van 90 euro per uur kan de rijinstructeur een fatsoenlijk inkomen verdienen, en kan de rijschool blijven investeren in de kwaliteit van de instructeur, de lessen en de veiligheid van de lesauto’s. Kwaliteit heeft zijn prijs en een rijbewijs is een investering die je een leven lang voordelen biedt. Investeer dus in een degelijke rijopleiding en kies voor kwaliteit – het loont op de lange termijn.
Lees ook:
Dan kan er ook een fatsoenlijke pensioen opbouw komen, als ik vertel dat die er niet is, zeggen mensen dat ik een andere baan moet zoeken in een andere branche.