Taxi Jan: De BoordComputer Taxi (BCT) nader bekeken…

In overleg met de taxibranche en consumentenorganisaties werkt de Inspectie Verkeer en Waterstaat aan de ontwikkeling van de BoordComputer Taxi (BCT). Dit is een computergestuurd apparaat in de taxi dat ritgegevens en rij- en rusttijden digitaal registreert.

Naar verwachting treedt de regelgeving in het eerste kwartaal van 2010 in werking. Op dat moment worden ook de eerste boordcomputers op de markt verwacht. Zoals het er nu naar uit ziet zal de BCT eind 2011 of begin 2012 verplicht worden voor alle taxiondernemers.

Veel taxiondernemers vinden het maar onzin en veel te duur. Maar ik denk dat als de overheid met een goede subsidieregeling komt om de kosten te beperken, dat het wel zal meevallen en dat de invoering niet zo’n groot probleem zal worden.

Als je namelijk de doelstellingen gaat bekijken, die men met de BCT hoopt te bereiken, dan zijn er alleen maar voordelen. Het enige nadeel is dat taxiondernemers minder kunnen sjoemelen, maar keurige taxiondernemers doen dat toch al niet, dus voor hen zal dat geen problemen opleveren. De minder nette taxiondernemers zullen het echter wel moeilijker gaan krijgen, want met de BCT wordt het een stuk moeilijker om de zaak te belazeren.

Niet alleen de taxiondernemers, maar ook de taxichauffeurs en zelfs de klanten zullen de voordelen van de BCT gaan merken. Taxiondernemers hebben minder administratieve lasten in de toekomst, en kunnen hun administratie veel makkelijker in de computer bijhouden. Taxichauffeurs gaan het ook merken, want die hoeven straks veel minder bij te houden per rit (dat doet de BCT dan voor ze), en zelfs het werkboekje wordt verleden tijd.

De klant gaat er ook van profiteren, want die krijgen voortaan een goede bon/kwitantie waarop veel meer informatie staat vermeld, zoals prijs en afstand. Tevens staat er dan ook duidelijk op wanneer en door welke taxionderneming men is vervoerd. Tot slot zal er ook nog een klachtennummer worden vermeld, zodat men weet waar men een klacht kan indienen.

Indien u meer informatie wilt over de BCT, neem dan eens een kijkje op de BCT website van de overheid (www.boordcomputertaxi.nl). Op Taxiklacht.net (www.taxiklacht.net) staat er zelfs een uitgebreide special over de BCT, met daarin een duidelijke uitleg over de BCT, het laatste nieuws, en nog veel meer. De meest gestelde vragen worden daar ook beantwoord. Natuurlijk zal op Verkeerspro.nl ook nog de nodige aandacht worden besteed aan de BCT.

Ik wacht in elk geval in spanning af wat de invoering van de BCT nog in petto heeft voor ons!

Eens in de twee weken zal Jan Dankers van Taxiklacht.net zijn mening geven over een actueel onderwerp binnen de taxibranche.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Taxi Jan: De BoordComputer Taxi (BCT) nader bekeken… | RijschoolPro

Taxi Jan: De BoordComputer Taxi (BCT) nader bekeken…

In overleg met de taxibranche en consumentenorganisaties werkt de Inspectie Verkeer en Waterstaat aan de ontwikkeling van de BoordComputer Taxi (BCT). Dit is een computergestuurd apparaat in de taxi dat ritgegevens en rij- en rusttijden digitaal registreert.

Naar verwachting treedt de regelgeving in het eerste kwartaal van 2010 in werking. Op dat moment worden ook de eerste boordcomputers op de markt verwacht. Zoals het er nu naar uit ziet zal de BCT eind 2011 of begin 2012 verplicht worden voor alle taxiondernemers.

Veel taxiondernemers vinden het maar onzin en veel te duur. Maar ik denk dat als de overheid met een goede subsidieregeling komt om de kosten te beperken, dat het wel zal meevallen en dat de invoering niet zo’n groot probleem zal worden.

Als je namelijk de doelstellingen gaat bekijken, die men met de BCT hoopt te bereiken, dan zijn er alleen maar voordelen. Het enige nadeel is dat taxiondernemers minder kunnen sjoemelen, maar keurige taxiondernemers doen dat toch al niet, dus voor hen zal dat geen problemen opleveren. De minder nette taxiondernemers zullen het echter wel moeilijker gaan krijgen, want met de BCT wordt het een stuk moeilijker om de zaak te belazeren.

Niet alleen de taxiondernemers, maar ook de taxichauffeurs en zelfs de klanten zullen de voordelen van de BCT gaan merken. Taxiondernemers hebben minder administratieve lasten in de toekomst, en kunnen hun administratie veel makkelijker in de computer bijhouden. Taxichauffeurs gaan het ook merken, want die hoeven straks veel minder bij te houden per rit (dat doet de BCT dan voor ze), en zelfs het werkboekje wordt verleden tijd.

De klant gaat er ook van profiteren, want die krijgen voortaan een goede bon/kwitantie waarop veel meer informatie staat vermeld, zoals prijs en afstand. Tevens staat er dan ook duidelijk op wanneer en door welke taxionderneming men is vervoerd. Tot slot zal er ook nog een klachtennummer worden vermeld, zodat men weet waar men een klacht kan indienen.

Indien u meer informatie wilt over de BCT, neem dan eens een kijkje op de BCT website van de overheid (www.boordcomputertaxi.nl). Op Taxiklacht.net (www.taxiklacht.net) staat er zelfs een uitgebreide special over de BCT, met daarin een duidelijke uitleg over de BCT, het laatste nieuws, en nog veel meer. De meest gestelde vragen worden daar ook beantwoord. Natuurlijk zal op Verkeerspro.nl ook nog de nodige aandacht worden besteed aan de BCT.

Ik wacht in elk geval in spanning af wat de invoering van de BCT nog in petto heeft voor ons!

Eens in de twee weken zal Jan Dankers van Taxiklacht.net zijn mening geven over een actueel onderwerp binnen de taxibranche.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.