Taxi Jan: De beste mystery guests zijn de klanten!

Onlangs pleitte de PVV voor de inzet van zogenaamde mystery guests tegen malafide taxichauffeurs. Zij zouden de bevoegdheid moeten krijgen om chauffeurspassen in te nemen indien de betreffende taxichauffeur zich niet aan de regels houden.

Het idee is echter niet nieuw. Zo maakt de stichting TX-Keur al geruime tijd gebruik van mystery guests die taxibedrijven controleren die het TX-keurmerk hebben. Op zich een goed plan, maar de kosten moeten door de aangesloten taxibedrijven zelf worden betaald. Bovendien vertegenwoordigt die ene taxichauffeur dan ook meteen het hele taxibedrijf en dat is niet de juiste werkwijze, tenzij het een zelfstandige zonder personeel (ZZP) is.

Nu is het dan de beurt aan de IVW om mystery guests in te zetten. Dit is een kostbare zaak die ook nog eens veel tijd en personeel kost. En dat is in deze tijd van economische crisis dus niet haalbaar. Bovendien kan de IVW momenteel toch geen chauffeurspassen innemen en als ze dat wel kunnen, dan hadden ze dat al lang en veel vaker gedaan.

Ik denk dus dat er eerst een wetswijziging moet komen die het mogelijk maakt om die chauffeurspas in te nemen, net zoals bijvoorbeeld met het rijbewijs. De pas wordt ingenomen en opgestuurd naar de regionale inspecteur. Die kan dan besluiten wat die met de pas doet en informeert de taxichauffeur binnen tien werkdagen of die de pas terugkrijgt, of dat de pas ingenomen blijft tot aan de rechtszitting.

In dit systeem zouden ook politieambtenaren de pas kunnen innemen, zodra men het rijbewijs in wil nemen. Die wordt dan door de politie opgestuurd naar de inspecteur of rechtstreeks naar de IVW. Tevens kan men daardoor ervoor zorgen dat een taxichauffeur zonder (of ingenomen) rijbewijs toch taxi kan rijden.

Maar wie zouden dan de mystery guests moeten zijn? Ik denk dat de klanten dit kunnen zijn. Natuurlijk niet alle klanten, maar een selectieve groep klanten die regelmatig gebruik maken van de taxi door heel Nederland. Die zouden dan, na een goede instructie van bijvoorbeeld de IVW, weten waar ze op moeten letten als ze weer in een taxi stappen, en een goed verslag kunnen uitbrengen aan de IVW. De IVW kan dan, op basis van die verslagen, veel gerichter een onderzoek starten en/of controles kunnen uitvoeren bij die taxichauffeurs en/of taxibedrijven die een slechte beoordeling krijgen.

Verder kunnen klanten nu al een belangrijke bijdrage leveren. Indien men ontevreden is kan men klagen, maar veel klanten doen dat niet om verschillende redenen. En dat is jammer, aangezien er daardoor veel klachten onbekend blijven. Goede reacties hoor je wel hier en daar, maar helaas ook weer te weinig.

www.taxiklacht.net is voornemens om het goede voorbeeld hierin te geven en gaat binnenkort klanten de mogelijkheid geven om hun ervaringen door te geven, zowel positief als negatief. Hiervoor zoeken wij klanten die regelmatig gebruik maken van een taxi, het liefst in meerdere plaatsen en/of bij diverse taxibedrijven. Klanten die regelmatig gebruik maken van speciaal taxivervoer, zoals bijvoorbeeld schoolvervoer, rolstoelvervoer, zorgvervoer en regiovervoer zijn ook van harte welkom.
 
Indien u als taxibedrijf wilt meewerken aan deze proef, vraag uw klanten dan of ze willen meewerken en/of plaats een oproep op uw eigen website. Hoe meer reacties, hoe sneller we aan deze proef kunnen beginnen!

Klanten en/of taxibedrijven die interesse hebben om mee te werken aan dit idee kunnen contact opnemen via het contactformulier op onze website TaxiKlacht.net (www.taxiklacht.net). Indien u nog vragen heeft over deze proef, dan kunt u die ook via ons contactformulier aan ons stellen.

Eens in de twee weken zal Jan Dankers van Taxiklacht.net zijn mening geven over een actueel onderwerp binnen de taxibranche.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Taxi Jan: De beste mystery guests zijn de klanten! | RijschoolPro

Taxi Jan: De beste mystery guests zijn de klanten!

Onlangs pleitte de PVV voor de inzet van zogenaamde mystery guests tegen malafide taxichauffeurs. Zij zouden de bevoegdheid moeten krijgen om chauffeurspassen in te nemen indien de betreffende taxichauffeur zich niet aan de regels houden.

Het idee is echter niet nieuw. Zo maakt de stichting TX-Keur al geruime tijd gebruik van mystery guests die taxibedrijven controleren die het TX-keurmerk hebben. Op zich een goed plan, maar de kosten moeten door de aangesloten taxibedrijven zelf worden betaald. Bovendien vertegenwoordigt die ene taxichauffeur dan ook meteen het hele taxibedrijf en dat is niet de juiste werkwijze, tenzij het een zelfstandige zonder personeel (ZZP) is.

Nu is het dan de beurt aan de IVW om mystery guests in te zetten. Dit is een kostbare zaak die ook nog eens veel tijd en personeel kost. En dat is in deze tijd van economische crisis dus niet haalbaar. Bovendien kan de IVW momenteel toch geen chauffeurspassen innemen en als ze dat wel kunnen, dan hadden ze dat al lang en veel vaker gedaan.

Ik denk dus dat er eerst een wetswijziging moet komen die het mogelijk maakt om die chauffeurspas in te nemen, net zoals bijvoorbeeld met het rijbewijs. De pas wordt ingenomen en opgestuurd naar de regionale inspecteur. Die kan dan besluiten wat die met de pas doet en informeert de taxichauffeur binnen tien werkdagen of die de pas terugkrijgt, of dat de pas ingenomen blijft tot aan de rechtszitting.

In dit systeem zouden ook politieambtenaren de pas kunnen innemen, zodra men het rijbewijs in wil nemen. Die wordt dan door de politie opgestuurd naar de inspecteur of rechtstreeks naar de IVW. Tevens kan men daardoor ervoor zorgen dat een taxichauffeur zonder (of ingenomen) rijbewijs toch taxi kan rijden.

Maar wie zouden dan de mystery guests moeten zijn? Ik denk dat de klanten dit kunnen zijn. Natuurlijk niet alle klanten, maar een selectieve groep klanten die regelmatig gebruik maken van de taxi door heel Nederland. Die zouden dan, na een goede instructie van bijvoorbeeld de IVW, weten waar ze op moeten letten als ze weer in een taxi stappen, en een goed verslag kunnen uitbrengen aan de IVW. De IVW kan dan, op basis van die verslagen, veel gerichter een onderzoek starten en/of controles kunnen uitvoeren bij die taxichauffeurs en/of taxibedrijven die een slechte beoordeling krijgen.

Verder kunnen klanten nu al een belangrijke bijdrage leveren. Indien men ontevreden is kan men klagen, maar veel klanten doen dat niet om verschillende redenen. En dat is jammer, aangezien er daardoor veel klachten onbekend blijven. Goede reacties hoor je wel hier en daar, maar helaas ook weer te weinig.

www.taxiklacht.net is voornemens om het goede voorbeeld hierin te geven en gaat binnenkort klanten de mogelijkheid geven om hun ervaringen door te geven, zowel positief als negatief. Hiervoor zoeken wij klanten die regelmatig gebruik maken van een taxi, het liefst in meerdere plaatsen en/of bij diverse taxibedrijven. Klanten die regelmatig gebruik maken van speciaal taxivervoer, zoals bijvoorbeeld schoolvervoer, rolstoelvervoer, zorgvervoer en regiovervoer zijn ook van harte welkom.
 
Indien u als taxibedrijf wilt meewerken aan deze proef, vraag uw klanten dan of ze willen meewerken en/of plaats een oproep op uw eigen website. Hoe meer reacties, hoe sneller we aan deze proef kunnen beginnen!

Klanten en/of taxibedrijven die interesse hebben om mee te werken aan dit idee kunnen contact opnemen via het contactformulier op onze website TaxiKlacht.net (www.taxiklacht.net). Indien u nog vragen heeft over deze proef, dan kunt u die ook via ons contactformulier aan ons stellen.

Eens in de twee weken zal Jan Dankers van Taxiklacht.net zijn mening geven over een actueel onderwerp binnen de taxibranche.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.