overval, bus, veiligheid

Maatregelen veiligheid buschauffeur krijgen steeds meer vorm

Geweld, intimidatie en bespugen. Het moet afgelopen zijn met deze agressie in het busvervoer, daar is het iedereen het wel over eens. Een rits ideeën en maatregelen zijn uit de kast getrokken. Maar is de veiligheid hiermee ook toegenomen?

Een jaar geleden konden buschauffeurs geweld en intimidatie melden in de meldweek van FNV Bondgenoten. Wat bleek: agressie in het openbaar vervoer neemt toe en de aanpak ervan is gebrekkig. Dat moest worden opgelost. Het adviesorgaan Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer werd opgericht. Dit overkoepelende orgaan van Openbaar Ministerie, politie en vervoersbedrijven, kwam met een zestiental maatregelen.

Maatregelen
Een kleine greep uit de lijst. Er moest meer toezicht komen, de melding van incidenten en de nazorg moesten verbeterd en de chauffeurs hebben een weerbaarheidstraining nodig. Zowel oplossingsgerichte als preventieve maatregelen werden uiteengezet.

Vakbond FNV Bondgenoten heeft een aantal van die maatregelen vastgelegd in de CAO. Deze week gaan de afspraken in. Janny Koppens bestuurslid van FNV somt een paar regelingen op. “Wij pleiten voor camera’s in alle bussen, een nieuwe strategie voor opname apparatuur, hoeveel toezichthouders er precies in de bus komen en de aanpak van risicolijnen. Ook mogen de buschauffeurs op ieder moment aangifte doen van geweld, ook onder werktijd. We willen daarbij dat de schade verhaald wordt op de dader.”

Buschauffeurs stellen toezicht op prijs. Achter het stuur is deze groep immers erg kwetsbaar. Directeur Veolia Transport Brabant en lid van Federatie Mobiliteit Nederland (FMN) Ben Dwars wil daarom dat standaard in iedere bus camera’s aanwezig zijn. “We hebben de hoeveelheid camera’s en toezichthouders op de probleemlijnen al uitgebreid, maar nog niet elke bus is extra beveiligd. Daar streven we wel naar, ongeacht er veel of weinig incidenten zijn”, meent hij.

Pilots
FMN wil bewijzen dat toezicht in de bussen daadwerkelijk helpt. Daarom heeft ze twee pilots ontwikkeld. “In twee probleemgebieden, de streek rondom Almere en in Noord-Brabant, worden op iedere lijndienst extra toezichthouders ingezet. Dit geldt voor meerdere vervoersbedrijven”. De datum waarop de pilots starten, wil het FMN-lid niet vertellen, maar het zal zeer binnenkort plaats hebben.

Meer toezicht kost uiteraard meer geld. Met deze pilots wil FMN berekenen hoe groot de financiële bijdrage van de overheid moet zijn, want die heeft momenteel alleen geld vrijgesteld voor de probleemlijnen. “Om de maatregel volledig uit te voeren hebben we een extra financiële bijdrage hard nodig. Ik weet nog niet hoeveel. Als vervoersvereniging kun je niet zeggen geef ons een zak geld en we lossen alles op. We gaan het eerst uitproberen”, aldus Dwars.

In het eindrapport van Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer wordt 24 miljoen euro vrijgesteld voor sociale veiligheid. Een gedeelte daarvan gaat naar de pilots.

Mentaliteit
Dat de maatregelen er langzaam komen is duidelijk. Dwars: “Chauffeurs krijgen een weerbaarheidtraining, om zo in de bus beter met het gedrag van reizigers om te gaan. Dan kunnen ze de-escalerend optreden.” Ook moet de mentaliteit in het openbaar vervoer veranderen vindt hij. Daarvoor heeft FMN op een middelbare school een workshop gegeven. “Buschauffeurs geven leerlingen advies hoe ze om moeten gaan met vandalisme en asociaal gedrag in de bus en leggen hen uit hoe het is om buschauffeur te zijn.” Dwars hoopt meer van dit soort workshops te geven.

Op lokaal niveau wordt er ook aan het probleem gewerkt. In Tilburg heeft men een veiligheidsconvenant ontwikkeld. Dwars: “Een paar jaar terug, reageerden politie en ambulance te laat op meldingen van chauffeurs. Dat hebben we opgepakt. Politie en ambulance houden onze dienstregelingen goed in de gaten. Politie zal meer toezicht houden en indien het gewenst is zelfs structureel een oogje in het zeil houden.”Deze convenant geldt niet alleen voor Veolia, maar ook voor Connexxion en Arriva.

In Limburg zijn, volgens Koppens, proeven gestart waar bussen het signaal, toeteren en knipperen met hun lampen, afgeven bij gevaar.

De voorbereidingen zijn dus in volle gang. Maar is het openbaar vervoer nu veiliger dan vorig jaar? Volgens Dwars zijn de resultaten nog niet gemeten. Na de zomervakantie zal blijken of de veiligheid echt is vergroot.

Patricia Jaspers

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.