Nieuwe Opel Astra, foto: AutoVandaag

Rijtest: De nieuwe Astra staat op zijn strepen

AUTOVANDAAG – De Golf en de Astra. Het zijn twee kemphanen die al jaren aan elkaar zijn gewaagd. Na de opmars van de Wolfsburger met turbomotoren, DSG en moderne uitrustingsfeatures slaat Russelsheim ambitieus terug met een nieuwe generatie van hun compacte middenklasser. Met de populaire, tot ‘Auto van het Jaar’ verkozen Insignia in ons achterhoofd belooft de nieuwe Astra veel goeds. Maakt de Astra 1.7 CDTI Cosmo deze verwachtingen waar?

Met de komst van de Opel Insignia heeft overtuigend laten zien hoe het segment van de middenklassers kon worden uitgebreid met een sportief-elegante nieuwkomer. Hiermee hebben de Duitsers hun trend van ‘gewoon doen is goed genoeg’ definitief doorbroken. Hoe de nieuwe Opel Astra dus zou ontworpen was feitelijk al te raden; in die zin verrast Opel ons niet echt. De nieuwe designrichting is immers ook op de compacte Astra bruikbaar. Zodoende heeft de Astra alle elementen van een moderne Opel in zich; van de dagrij-LED’s in de hoeken van de koplampen en de nadrukkelijke sierlijn onderin de flanken.

Onze Cosmo-uitvoering met 18 inch lichtmetalen wielen – standaard zestienduims – oogt daardoor strak, gelikt en modern. Een blik op de factsheet leert ons nog iets: met 4.42 meter lengte is de Astra behoorlijk gegroeid, en bovendien tweeëntwintig(!) centimeter langer dan zijn gedoodverfde concurrent uit eigen land. Ook de wielbasis is net even groter dan we gewend zijn in dit segment en benadert zelfs die van de gevestigde middenklassers.

Sfeer
De logische gedachte dat Opel hiermee ook in het interieur voor een grote verrassingen gaat zorgen blijft ten dele uit; de cockpit is weliswaar ruim opgezet, maar onze knieën op de achterbank hebben niet eens zo gek veel bewegingsvrijheid. Verwacht hier dus géén verrassingen. Het dashboard van de Astra toont duidelijk het nieuwe Opel-DNA, dat we na de Insignia ook terug gaan zien in de nieuwe Meriva. De ambianceverlichting aan de onderzijde en in de deurpanelen rekenen net als de aluminium accenten subtiel af met de vaak grauwe, stemmige sfeer van Duitse modellen. De designers kozen daarnaast een brede, vloeiend gelijnde middenconsole dat wel aanzienlijk compacter en nog iets hoogwaardiger oogt dan in zijn grotere broer.

Ondanks het grote aantal aanwezige knopjes ervaren we de knoppenbrij niet als overdaad, al moet ons wel van het hart dat men met een beetje huiswerk ook met minder af kan. Wie gedacht dat ook een centrale bedieningsknop in de middentunnel te hebben vangt bot, de bestuurder is aangewezen op een druk- en draaiknop in het midden van de middenconsole, die bruikbaar is voor zaken als de radio, boordcomputer en navigatie. Er moest namelijk ook nog plek zijn voor bekerhouders en wat opbergruimte. De portiervakken zijn juist weer vrij krap bemeten.

Adequaat dieselen
De nieuwe Astra is leverbaar met reeds bekende, en nieuwe motoren. Hoewel de 1.4 Turbo met 20% bijtelling een zeer interessante kandidaat zou zijn voor een test, laat deze nog even op zich wachten. Daarom richten we ons op de populaire dieseluitvoering 1.7 CDTI, goed voor een gezonde 125 pk. De zeventienhonderd dieselmotor is een oudgediende in het Opel gamma, maar door de jaren heen steeds gemoderniseerd.

In zijn huidige vorm levert het blok naast 125 pk vermogen ook 280 Nm, niet meer bij 2200 maar vanaf 2000 toeren. In de praktijk blijkt dit niet een heel strikte grens, onder de 1800 omwentelingen gebeurt er niet zoveel, daarboven komt de duw in de rug goed op gang en sleurt de zelfontbrander zich gemoedelijk en zonder teveel geluidsproductie mee met het verkeer. De zesbak schakelt prettig strak maar kent wel wat lange verhoudingen. De zesde versnelling drukt het toerental op snelwegtempo – daar zijn de meeste diesels veelal te vinden – maar beperkt wel de souplesse bij inhaalsprints. Dan kan soms een terugschakelactie vereist zijn.

Over het algemeen voelt de 1.7 liter diesel daarentegen precies aan zoals je zou verwachten: sterker aan dan menig 1.6-concurrentie, maar onvergelijkbaar met de tweeliters in het veld. Een mooi tussenmaatje dus. Opel levert overigens wel een 2.0 CDTI, maar deze heeft meteen 160 pk en dat is wel heel enthousiast.

Flex-rijden
De Duitsers hebben echter een trucje bedacht die het enthousiasme van de bestuurder met een druk op de knop kan beantwoorden. Het optionele FlexRide kan namelijk zowel de demping, als de mate van stuurbekrachtiging en gaspedaalrespons beïnvloeden. Er is keuze uit de Tour, Normaal of Sport-modus, waarbij die laatste ook nog zelf is in te regelen – bijvoorbeeld door wel het motor- en stuurkarakter op scherp te zetten, maar de demping niet. Het FlexRide systeem blijkt behoorlijk effectief en laat de Astra in de diverse modi trapsgewijs anders reageren.

De dieselmotor heeft nu maar een toefje gas nodig om gretig op te pakken en de besturing pakt net even zwaarder uit. Je rijdt er waarschijnlijk niet harder mee, maar de beleving in bijvoorbeeld de Sportmodus is wel intenser. Zelfs de instrumentariumverlichting doet een duit in het zakje en kleurt dan oranje-rood. In de normale rij-instelling – dat zal na verloop van tijd toch de meest alledaagse stand zijn – heeft de Opel voor een vrij lichte besturing en een beheerste verwerking van richels en oneffheden, ondanks dat dit exemplaar is voorzien van het sportchassis als optie uit het introductiepakket ‘Cosmo’.

Zodra je bochten tegen het lijf loopt blijkt de Astra prettig assertief en direct te reageren. De Duitser nodigt je in deze uitvoering misschien niet zo uit tot sportieve bezigheden, maar weet verrassend goed te sporen. Zélfs in je 1.7 dieseltje is het best leuk en aansprekend rijden! Wat dat betreft is de Astra duidelijk dynamischer en uitdagender dan een Golfje, die in de besturing toch scherpte en gevoel moet missen. Ieder z’n kwaliteiten, zullen we maar zeggen. Wellicht dat het daarom ook onmogelijk bleek de fabrieksopgave van het verbruik te evenaren. De boordcomputer bleef met moeite binnen de zes liter-aanduiding, iets dat bij de grotere Insignia ecoFLEX veel eenvoudiger is gebleken. Aan de pomp bleek de Astra tot twee maal toe nog een litertje meer te lusten!

Flex-Fixen
De veeleisende particulier of kilometervreter hoeft anno 2010 niet meer bij de (hogere) middenklasse aan te kloppen voor handige, moderne snufjes. Naast het zojuist genoemde FlexRide zijn ook andere moderniteiten zoals het camerasysteem Opel Eye (verkeersbordherkenning en rijstrookdetectie) en geavanceerde bi-xenonverlichting aan de Astra besteed. Die adaptieve lichtbundel doet uitstekend zijn werk, zichtbaar door de variabele intensiteit van de lichtbundel en de meedraaiende functie in bochten. Ook aan te bevelen is het Infinity Audio systeem, dat nog beter dan in de Insignia een krachtig, maar gebalanceerd geluid ten gehore weet te brengen.

Onze Cosmo-demo is ook nog voorzien van verwarmde, met leder beklede ergonomische sportstoelen, maar weten in ons geval het bovenlichaam ter hoogte van de schouders net te weinig te ondersteunen. Uniek in deze klasse is het FlexFix draagsysteem, waarmee door middel van een uitschuifbaar paneel twee fietsen mee kunnen, zonder dat daar een trekhaak voor nodig is. Het paneel schuif uit de achterbumper en is daardoor altijd beschikbaar voor een retourtje Veluwe op zondagmiddag.

Uitrusting en prijs
Standaard is elke Astra 1.7 CDTI redelijk compleet uitgerust met vier airbags, ABS en ESP, airconditioning, elektrische spiegels en -ramen voor. Cruise control en een radio/cd-speler komen pas later af fabriek mee. De Cosmo geldt als meest complete uitvoering uit de range en vult de opsomming aan met automatische airco, 17 inch lichtmetaal en meer sierelementen. Navigatie is een betaalbare optie in het Executive-pakket, waarin voor 1495 euro ook parkeersensoren, Bluetooth voorbereiding en een USB-aansluiting aanwezig is. De Astra 1.7 CDTI 125 pk is verkrijgbaar vanaf 27.345 euro en staat als Cosmo voor 28.945 in de showroom.

Conclusie
Opel heeft met de nieuwe Astra een sterk antwoord op de gevestigde modellen in het C-segment. Samen met de nieuwe Golf VI behoort het model tot de meest verse nieuwkomers – de Focus, Bravo en 308 zijn immers al gebrand op ons netvlies. Betekent dat de Golf en Astra zo eenvoudig aan elkaar gewaagd zijn? Nee, want de Opel pakt goed uit met z’n rijeigenschappen maar zet zijn centimeters niet om in een extra ruim interieur. De Golf biedt betere ergonomie en heeft een ijzersterk imago, maar is daarbij niet de goedkoopste. Welke auto de doorslag geeft, hangt dus – inderdaad – sterk af van je persoonlijke voorkeur.

Specificaties: Opel Astra 1.7 CDTI 125 pk Cosmo

Lengte: 442 cm
Breedte: 181 cm
Hoogte: 151 cm
Wielbasis: 269 cm
Gewicht: 1403 kg
Inhoud kofferruimte: 370-795-1235 liter

Motorinhoud: 1686 cc
Brandstof: diesel
Vermogen: 125 pk / 4000 toeren
Koppel: 280 Nm / 2000 toeren
Aandrijving: voor
Acceleratie 0-100 km/h: 11.5 seconden
Topsnelheid: 195 km/h

CO2 uitstoot: 125 gr/km (B-label)
Verbruik: 4.7 l/100 km
Testverbruik: 7.1 l/100km

Prijs vanaf: 28.945 euro
Bijtelling: 25%

Deze rijimpressie wordt u aangeboden door AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest: De nieuwe Astra staat op zijn strepen | RijschoolPro
Nieuwe Opel Astra, foto: AutoVandaag

Rijtest: De nieuwe Astra staat op zijn strepen

AUTOVANDAAG – De Golf en de Astra. Het zijn twee kemphanen die al jaren aan elkaar zijn gewaagd. Na de opmars van de Wolfsburger met turbomotoren, DSG en moderne uitrustingsfeatures slaat Russelsheim ambitieus terug met een nieuwe generatie van hun compacte middenklasser. Met de populaire, tot ‘Auto van het Jaar’ verkozen Insignia in ons achterhoofd belooft de nieuwe Astra veel goeds. Maakt de Astra 1.7 CDTI Cosmo deze verwachtingen waar?

Met de komst van de Opel Insignia heeft overtuigend laten zien hoe het segment van de middenklassers kon worden uitgebreid met een sportief-elegante nieuwkomer. Hiermee hebben de Duitsers hun trend van ‘gewoon doen is goed genoeg’ definitief doorbroken. Hoe de nieuwe Opel Astra dus zou ontworpen was feitelijk al te raden; in die zin verrast Opel ons niet echt. De nieuwe designrichting is immers ook op de compacte Astra bruikbaar. Zodoende heeft de Astra alle elementen van een moderne Opel in zich; van de dagrij-LED’s in de hoeken van de koplampen en de nadrukkelijke sierlijn onderin de flanken.

Onze Cosmo-uitvoering met 18 inch lichtmetalen wielen – standaard zestienduims – oogt daardoor strak, gelikt en modern. Een blik op de factsheet leert ons nog iets: met 4.42 meter lengte is de Astra behoorlijk gegroeid, en bovendien tweeëntwintig(!) centimeter langer dan zijn gedoodverfde concurrent uit eigen land. Ook de wielbasis is net even groter dan we gewend zijn in dit segment en benadert zelfs die van de gevestigde middenklassers.

Sfeer
De logische gedachte dat Opel hiermee ook in het interieur voor een grote verrassingen gaat zorgen blijft ten dele uit; de cockpit is weliswaar ruim opgezet, maar onze knieën op de achterbank hebben niet eens zo gek veel bewegingsvrijheid. Verwacht hier dus géén verrassingen. Het dashboard van de Astra toont duidelijk het nieuwe Opel-DNA, dat we na de Insignia ook terug gaan zien in de nieuwe Meriva. De ambianceverlichting aan de onderzijde en in de deurpanelen rekenen net als de aluminium accenten subtiel af met de vaak grauwe, stemmige sfeer van Duitse modellen. De designers kozen daarnaast een brede, vloeiend gelijnde middenconsole dat wel aanzienlijk compacter en nog iets hoogwaardiger oogt dan in zijn grotere broer.

Ondanks het grote aantal aanwezige knopjes ervaren we de knoppenbrij niet als overdaad, al moet ons wel van het hart dat men met een beetje huiswerk ook met minder af kan. Wie gedacht dat ook een centrale bedieningsknop in de middentunnel te hebben vangt bot, de bestuurder is aangewezen op een druk- en draaiknop in het midden van de middenconsole, die bruikbaar is voor zaken als de radio, boordcomputer en navigatie. Er moest namelijk ook nog plek zijn voor bekerhouders en wat opbergruimte. De portiervakken zijn juist weer vrij krap bemeten.

Adequaat dieselen
De nieuwe Astra is leverbaar met reeds bekende, en nieuwe motoren. Hoewel de 1.4 Turbo met 20% bijtelling een zeer interessante kandidaat zou zijn voor een test, laat deze nog even op zich wachten. Daarom richten we ons op de populaire dieseluitvoering 1.7 CDTI, goed voor een gezonde 125 pk. De zeventienhonderd dieselmotor is een oudgediende in het Opel gamma, maar door de jaren heen steeds gemoderniseerd.

In zijn huidige vorm levert het blok naast 125 pk vermogen ook 280 Nm, niet meer bij 2200 maar vanaf 2000 toeren. In de praktijk blijkt dit niet een heel strikte grens, onder de 1800 omwentelingen gebeurt er niet zoveel, daarboven komt de duw in de rug goed op gang en sleurt de zelfontbrander zich gemoedelijk en zonder teveel geluidsproductie mee met het verkeer. De zesbak schakelt prettig strak maar kent wel wat lange verhoudingen. De zesde versnelling drukt het toerental op snelwegtempo – daar zijn de meeste diesels veelal te vinden – maar beperkt wel de souplesse bij inhaalsprints. Dan kan soms een terugschakelactie vereist zijn.

Over het algemeen voelt de 1.7 liter diesel daarentegen precies aan zoals je zou verwachten: sterker aan dan menig 1.6-concurrentie, maar onvergelijkbaar met de tweeliters in het veld. Een mooi tussenmaatje dus. Opel levert overigens wel een 2.0 CDTI, maar deze heeft meteen 160 pk en dat is wel heel enthousiast.

Flex-rijden
De Duitsers hebben echter een trucje bedacht die het enthousiasme van de bestuurder met een druk op de knop kan beantwoorden. Het optionele FlexRide kan namelijk zowel de demping, als de mate van stuurbekrachtiging en gaspedaalrespons beïnvloeden. Er is keuze uit de Tour, Normaal of Sport-modus, waarbij die laatste ook nog zelf is in te regelen – bijvoorbeeld door wel het motor- en stuurkarakter op scherp te zetten, maar de demping niet. Het FlexRide systeem blijkt behoorlijk effectief en laat de Astra in de diverse modi trapsgewijs anders reageren.

De dieselmotor heeft nu maar een toefje gas nodig om gretig op te pakken en de besturing pakt net even zwaarder uit. Je rijdt er waarschijnlijk niet harder mee, maar de beleving in bijvoorbeeld de Sportmodus is wel intenser. Zelfs de instrumentariumverlichting doet een duit in het zakje en kleurt dan oranje-rood. In de normale rij-instelling – dat zal na verloop van tijd toch de meest alledaagse stand zijn – heeft de Opel voor een vrij lichte besturing en een beheerste verwerking van richels en oneffheden, ondanks dat dit exemplaar is voorzien van het sportchassis als optie uit het introductiepakket ‘Cosmo’.

Zodra je bochten tegen het lijf loopt blijkt de Astra prettig assertief en direct te reageren. De Duitser nodigt je in deze uitvoering misschien niet zo uit tot sportieve bezigheden, maar weet verrassend goed te sporen. Zélfs in je 1.7 dieseltje is het best leuk en aansprekend rijden! Wat dat betreft is de Astra duidelijk dynamischer en uitdagender dan een Golfje, die in de besturing toch scherpte en gevoel moet missen. Ieder z’n kwaliteiten, zullen we maar zeggen. Wellicht dat het daarom ook onmogelijk bleek de fabrieksopgave van het verbruik te evenaren. De boordcomputer bleef met moeite binnen de zes liter-aanduiding, iets dat bij de grotere Insignia ecoFLEX veel eenvoudiger is gebleken. Aan de pomp bleek de Astra tot twee maal toe nog een litertje meer te lusten!

Flex-Fixen
De veeleisende particulier of kilometervreter hoeft anno 2010 niet meer bij de (hogere) middenklasse aan te kloppen voor handige, moderne snufjes. Naast het zojuist genoemde FlexRide zijn ook andere moderniteiten zoals het camerasysteem Opel Eye (verkeersbordherkenning en rijstrookdetectie) en geavanceerde bi-xenonverlichting aan de Astra besteed. Die adaptieve lichtbundel doet uitstekend zijn werk, zichtbaar door de variabele intensiteit van de lichtbundel en de meedraaiende functie in bochten. Ook aan te bevelen is het Infinity Audio systeem, dat nog beter dan in de Insignia een krachtig, maar gebalanceerd geluid ten gehore weet te brengen.

Onze Cosmo-demo is ook nog voorzien van verwarmde, met leder beklede ergonomische sportstoelen, maar weten in ons geval het bovenlichaam ter hoogte van de schouders net te weinig te ondersteunen. Uniek in deze klasse is het FlexFix draagsysteem, waarmee door middel van een uitschuifbaar paneel twee fietsen mee kunnen, zonder dat daar een trekhaak voor nodig is. Het paneel schuif uit de achterbumper en is daardoor altijd beschikbaar voor een retourtje Veluwe op zondagmiddag.

Uitrusting en prijs
Standaard is elke Astra 1.7 CDTI redelijk compleet uitgerust met vier airbags, ABS en ESP, airconditioning, elektrische spiegels en -ramen voor. Cruise control en een radio/cd-speler komen pas later af fabriek mee. De Cosmo geldt als meest complete uitvoering uit de range en vult de opsomming aan met automatische airco, 17 inch lichtmetaal en meer sierelementen. Navigatie is een betaalbare optie in het Executive-pakket, waarin voor 1495 euro ook parkeersensoren, Bluetooth voorbereiding en een USB-aansluiting aanwezig is. De Astra 1.7 CDTI 125 pk is verkrijgbaar vanaf 27.345 euro en staat als Cosmo voor 28.945 in de showroom.

Conclusie
Opel heeft met de nieuwe Astra een sterk antwoord op de gevestigde modellen in het C-segment. Samen met de nieuwe Golf VI behoort het model tot de meest verse nieuwkomers – de Focus, Bravo en 308 zijn immers al gebrand op ons netvlies. Betekent dat de Golf en Astra zo eenvoudig aan elkaar gewaagd zijn? Nee, want de Opel pakt goed uit met z’n rijeigenschappen maar zet zijn centimeters niet om in een extra ruim interieur. De Golf biedt betere ergonomie en heeft een ijzersterk imago, maar is daarbij niet de goedkoopste. Welke auto de doorslag geeft, hangt dus – inderdaad – sterk af van je persoonlijke voorkeur.

Specificaties: Opel Astra 1.7 CDTI 125 pk Cosmo

Lengte: 442 cm
Breedte: 181 cm
Hoogte: 151 cm
Wielbasis: 269 cm
Gewicht: 1403 kg
Inhoud kofferruimte: 370-795-1235 liter

Motorinhoud: 1686 cc
Brandstof: diesel
Vermogen: 125 pk / 4000 toeren
Koppel: 280 Nm / 2000 toeren
Aandrijving: voor
Acceleratie 0-100 km/h: 11.5 seconden
Topsnelheid: 195 km/h

CO2 uitstoot: 125 gr/km (B-label)
Verbruik: 4.7 l/100 km
Testverbruik: 7.1 l/100km

Prijs vanaf: 28.945 euro
Bijtelling: 25%

Deze rijimpressie wordt u aangeboden door AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.