Toyota Rav4

De rijinstructeur houdt de sleutel bij in de nieuwe Toyota RAV4

AUTOVANDAAG – Toyota heeft de RAV4 in korte tijd twee keer gefacelift. De importeur stuurde ons op pad met een 2.0 VVT-i Executive Business CVT. Een bijzondere en zeer complete uitvoering, prima te gebruiken als trekkend voertuig van een BE-combinatie.

De RAV4 is door de jaren heen geëvolueerd van een ‘terreinwagentje voor de openbare weg’ tot een heuse compacte SUV (crossover, zo je wilt). Zeker in deze Executive Business uitvoering nadert de Japanner zelfs het premium niveau. Toch hebben we nog een paar puntjes ontdekt die de technici op het ‘to do’-lijstje kunnen zetten voor de volgende generatie.

Binnenzak
Het exterieur van ‘onze’ RAV ziet er gelikt uit. De voorbumper oogt weer helemaal bijtijds met strakke lijnen en mistpitten aan weerszijden, het reservewiel op de achterdeur is (gelukkig) geloosd en de aluminium dakrails vormt een mooi contrast met de donkere carrosseriekleur. Vergeten we nog bijna de lichtmetalen 17-inch wielen die het plaatje af maken.

Executive Business betekent bij Toyota instappen met de afstandsbediening in je binnenzak: keyless entry, zoals dat zo mooi heet. Het kastje kan dus gewoon in de binnenzak van de rijinstructeur blijven zitten, want starten gaat met een druk op de knop.

Behalve het exterieur maakt ook het interieur indruk. Misschien nog wel meer dan de buitenkant. Een prachtige twotone kleurstelling maakt van de cabine een plezierige ruimte. Ook de lay-out van het dashboard ziet er alleraardigst uit. De functietoetsen bevinden zich allemaal op een logische plek onder handbereik en laten zich eenvoudig bedienen.

Navigeren gaat via een touchscreen dat je ook tijdens het rijden (wel op de weg letten!) kunt instellen of wijzigen. Prettig! Daarnaast is voorzien in een achteruitrijcamera die zijn beeld duidelijk en zeer scherp ‘projecteert’ op het grote navidisplay in de middenconsole.

Aan opbergruimte geen gebrek in de RAV4. Vakjes en bakjes te over. Jammer dat het opbergvak boven het dashboardkastje, dat met een druk op de knop opent of sluit, nogal goedkoop oogt. En nu we toch bezig zijn, de wangen van de stoelen voorin bieden te weinig steun in de bocht als het gaspedaal iets dieper wordt ingetrapt.

CVT-bak
Motorisch gezien komt de RAV met de 2,0 liter VVT-i niets te kort. Het vermogen bedraagt 158 pk en aan koppel is er 198 Nm voorhanden. De CVT-bak vormt hierbij een prettige combinatie. Het is een transmissie die mooi gedecideerd zijn werk doet en niet bij de minste of geringste aanraking van het gaspedaal de motor opzweept, zoals zo vaak het geval is bij deze duwbanden.

Toyota heeft zeven trappen in de software geprogrammeerd om eventueel met de flippers achter het stuur te kunnen schakelen. De isolatie is trouwens dik in orde. Ook op snelwegtempo blijft het mooi stil aan boord van de Japanner, zodat je in alle rust kunt genieten van de aangenaam klinkende geluidsinstallatie. Verder reageert de cruise control in onze ogen te traag op het hervatten van de ingestelde snelheid. Het duurt zeker een seconde of, vijf alvorens hij gaat versnellen. Accelereren doet ie daarna wel vol overgave.

De RAV4 is er vanaf 27.390 euro als tweewielaandrijver met 2.0 VVT-i benzinemotor. Dieselen kan natuurlijk ook en wel in de 2.2 D-4D-F vanaf 33.890 euro. De gereden 2.0 VVT-i 4WD Executive Business CVT staat voor 37.590 euro geprijsd, waarvan 2.100 euro op conto komt van de automaat.

Specificaties:  Toyota RAV4 2.0 VVT-i 4WD Executive Business CVT

Lengte:                        437 cm
Breedte:                       182 cm
Hoogte:                        172 cm
Wielbasis:                     256 cm
Gewicht:                       1480 kg
Inhoud kofferruimte:           586 liter

Motorinhoud:                   1987 cc
Brandstof:                     benzine
Vermogen:                      158 pk / 6200 toeren
Koppel:                        198 Nm / 4000 toeren
Aandrijving:                   voor+achter
Acceleratie 0-100 km/h:        11.0 seconden
Topsnelheid:                   185 km/h

CO2 uitstoot:                  177 gr/km (D-label)
Verbruik:                      7.5 l/100 km
Prijs vanaf:                   37.590 euro

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De rijinstructeur houdt de sleutel bij in de nieuwe Toyota RAV4 | RijschoolPro
Toyota Rav4

De rijinstructeur houdt de sleutel bij in de nieuwe Toyota RAV4

AUTOVANDAAG – Toyota heeft de RAV4 in korte tijd twee keer gefacelift. De importeur stuurde ons op pad met een 2.0 VVT-i Executive Business CVT. Een bijzondere en zeer complete uitvoering, prima te gebruiken als trekkend voertuig van een BE-combinatie.

De RAV4 is door de jaren heen geëvolueerd van een ‘terreinwagentje voor de openbare weg’ tot een heuse compacte SUV (crossover, zo je wilt). Zeker in deze Executive Business uitvoering nadert de Japanner zelfs het premium niveau. Toch hebben we nog een paar puntjes ontdekt die de technici op het ‘to do’-lijstje kunnen zetten voor de volgende generatie.

Binnenzak
Het exterieur van ‘onze’ RAV ziet er gelikt uit. De voorbumper oogt weer helemaal bijtijds met strakke lijnen en mistpitten aan weerszijden, het reservewiel op de achterdeur is (gelukkig) geloosd en de aluminium dakrails vormt een mooi contrast met de donkere carrosseriekleur. Vergeten we nog bijna de lichtmetalen 17-inch wielen die het plaatje af maken.

Executive Business betekent bij Toyota instappen met de afstandsbediening in je binnenzak: keyless entry, zoals dat zo mooi heet. Het kastje kan dus gewoon in de binnenzak van de rijinstructeur blijven zitten, want starten gaat met een druk op de knop.

Behalve het exterieur maakt ook het interieur indruk. Misschien nog wel meer dan de buitenkant. Een prachtige twotone kleurstelling maakt van de cabine een plezierige ruimte. Ook de lay-out van het dashboard ziet er alleraardigst uit. De functietoetsen bevinden zich allemaal op een logische plek onder handbereik en laten zich eenvoudig bedienen.

Navigeren gaat via een touchscreen dat je ook tijdens het rijden (wel op de weg letten!) kunt instellen of wijzigen. Prettig! Daarnaast is voorzien in een achteruitrijcamera die zijn beeld duidelijk en zeer scherp ‘projecteert’ op het grote navidisplay in de middenconsole.

Aan opbergruimte geen gebrek in de RAV4. Vakjes en bakjes te over. Jammer dat het opbergvak boven het dashboardkastje, dat met een druk op de knop opent of sluit, nogal goedkoop oogt. En nu we toch bezig zijn, de wangen van de stoelen voorin bieden te weinig steun in de bocht als het gaspedaal iets dieper wordt ingetrapt.

CVT-bak
Motorisch gezien komt de RAV met de 2,0 liter VVT-i niets te kort. Het vermogen bedraagt 158 pk en aan koppel is er 198 Nm voorhanden. De CVT-bak vormt hierbij een prettige combinatie. Het is een transmissie die mooi gedecideerd zijn werk doet en niet bij de minste of geringste aanraking van het gaspedaal de motor opzweept, zoals zo vaak het geval is bij deze duwbanden.

Toyota heeft zeven trappen in de software geprogrammeerd om eventueel met de flippers achter het stuur te kunnen schakelen. De isolatie is trouwens dik in orde. Ook op snelwegtempo blijft het mooi stil aan boord van de Japanner, zodat je in alle rust kunt genieten van de aangenaam klinkende geluidsinstallatie. Verder reageert de cruise control in onze ogen te traag op het hervatten van de ingestelde snelheid. Het duurt zeker een seconde of, vijf alvorens hij gaat versnellen. Accelereren doet ie daarna wel vol overgave.

De RAV4 is er vanaf 27.390 euro als tweewielaandrijver met 2.0 VVT-i benzinemotor. Dieselen kan natuurlijk ook en wel in de 2.2 D-4D-F vanaf 33.890 euro. De gereden 2.0 VVT-i 4WD Executive Business CVT staat voor 37.590 euro geprijsd, waarvan 2.100 euro op conto komt van de automaat.

Specificaties:  Toyota RAV4 2.0 VVT-i 4WD Executive Business CVT

Lengte:                        437 cm
Breedte:                       182 cm
Hoogte:                        172 cm
Wielbasis:                     256 cm
Gewicht:                       1480 kg
Inhoud kofferruimte:           586 liter

Motorinhoud:                   1987 cc
Brandstof:                     benzine
Vermogen:                      158 pk / 6200 toeren
Koppel:                        198 Nm / 4000 toeren
Aandrijving:                   voor+achter
Acceleratie 0-100 km/h:        11.0 seconden
Topsnelheid:                   185 km/h

CO2 uitstoot:                  177 gr/km (D-label)
Verbruik:                      7.5 l/100 km
Prijs vanaf:                   37.590 euro

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.