Peugeot, 3008, hybride, lesauto

Peugeot komt met 3008 dieselhybride, geschikt als lesauto

AUTOVANDAAG – Peugeot rolt in het voorjaar van 2011 de allereerste handgeschakelde dieselhybride ter wereld bij de dealers binnen: de 3008 HYbrid4. Het gemiddeld verbruik bedraagt 3,8 l/100km én de auto is geschikt als lesauto.

De HYbrid4 beschikt over een 2.0 HDiF diesel (163 pk; 300 Nm) én een elektromotor goed voor omgerekend 37 pk en 200 Nm koppel. De aandrijfunit kent een parallelle structuur, dat wil zeggen dat de twee verschillende motoren samen, maar ook onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren.

De diesel drijft via een elektrische, handgeschakelde zesbak de voorwielen aan, terwijl de elektromotor de achterwielen in beweging brengt. Als er weinig vermogen wordt gevraagd, zorgt alleen de elektromotor voor de voortstuwing. Het overschakelen tussen beide motoren gebeurt via een stop-/startsysteem met een gecombineerde dynamo/startmotor.

Via een draaiknop op de middenconsole kan de bestuurder een keuze maken uit vier verschillende aandrijfvormen: Auto, ZEV, 4WD of Sport. In de eerste modus maakt de elektronica zelf een keuze uit de motoren, de tweede modus zorgt ervoor dat de elektrische aandrijving prioriteit krijgt (Zero Emission Vehicle), in de 4WD-stand zijn beide motoren aan het werk en tot slot in Sport worden beide motoren in aanvalshouding gezet.

De keuze voor een diesel in combinatie met een elektromotor is volgens Peugeot eenvoudig te verklaren, aangezien een diesel van nature minder brandstof verbruikt dan een benzinemotor. De CO2-uitstoot bedraagt 99 g/km.

Omdat de Peugeot beschikt over een handgeschakelde versnellingsbak is deze hybride wel geschikt als lesauto.

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Peugeot komt met 3008 dieselhybride, geschikt als lesauto”

Jaap|25.08.10|15:52

Dit kan wel eens een geduchte concurrent worden van de Polo Bluemotion.

Dick Sassen|26.08.10|22:12

Het werd tijd, dat de rijscholen ook eens gebruik kunnen maken van belasting voordelen.

Richard Uljee|27.08.10|19:05

Ze komen er aan. En is dit niet de laatste!

Ronald|01.09.10|16:56

Ik denk niet dat ze hiervan wakker liggen bij VW. Deze heeft namelijk gewoon mrb/bpm en 20% bijtelling in tegenstelling tot de Polo Bluemotion.

Jaap|02.09.10|09:17

Ronald je hebt gelijk, de 3008 heeft 99 g/km CO uitstoot en dat is 4 g/km te veel. Als ik peugeot was zou ik nog even door sleutelen om die paar grammetjes er ook af te snoepen.

Jan Nonnekes|19.02.12|12:28

Als de wegenbelasting er nog af gaat dan ga ik van Toyota over naar Peugeot.
Een hand geschakelde dieselhybride dat is wel wat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Peugeot komt met 3008 dieselhybride, geschikt als lesauto | RijschoolPro
Peugeot, 3008, hybride, lesauto

Peugeot komt met 3008 dieselhybride, geschikt als lesauto

AUTOVANDAAG – Peugeot rolt in het voorjaar van 2011 de allereerste handgeschakelde dieselhybride ter wereld bij de dealers binnen: de 3008 HYbrid4. Het gemiddeld verbruik bedraagt 3,8 l/100km én de auto is geschikt als lesauto.

De HYbrid4 beschikt over een 2.0 HDiF diesel (163 pk; 300 Nm) én een elektromotor goed voor omgerekend 37 pk en 200 Nm koppel. De aandrijfunit kent een parallelle structuur, dat wil zeggen dat de twee verschillende motoren samen, maar ook onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren.

De diesel drijft via een elektrische, handgeschakelde zesbak de voorwielen aan, terwijl de elektromotor de achterwielen in beweging brengt. Als er weinig vermogen wordt gevraagd, zorgt alleen de elektromotor voor de voortstuwing. Het overschakelen tussen beide motoren gebeurt via een stop-/startsysteem met een gecombineerde dynamo/startmotor.

Via een draaiknop op de middenconsole kan de bestuurder een keuze maken uit vier verschillende aandrijfvormen: Auto, ZEV, 4WD of Sport. In de eerste modus maakt de elektronica zelf een keuze uit de motoren, de tweede modus zorgt ervoor dat de elektrische aandrijving prioriteit krijgt (Zero Emission Vehicle), in de 4WD-stand zijn beide motoren aan het werk en tot slot in Sport worden beide motoren in aanvalshouding gezet.

De keuze voor een diesel in combinatie met een elektromotor is volgens Peugeot eenvoudig te verklaren, aangezien een diesel van nature minder brandstof verbruikt dan een benzinemotor. De CO2-uitstoot bedraagt 99 g/km.

Omdat de Peugeot beschikt over een handgeschakelde versnellingsbak is deze hybride wel geschikt als lesauto.

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Peugeot komt met 3008 dieselhybride, geschikt als lesauto”

Jaap|25.08.10|15:52

Dit kan wel eens een geduchte concurrent worden van de Polo Bluemotion.

Dick Sassen|26.08.10|22:12

Het werd tijd, dat de rijscholen ook eens gebruik kunnen maken van belasting voordelen.

Richard Uljee|27.08.10|19:05

Ze komen er aan. En is dit niet de laatste!

Ronald|01.09.10|16:56

Ik denk niet dat ze hiervan wakker liggen bij VW. Deze heeft namelijk gewoon mrb/bpm en 20% bijtelling in tegenstelling tot de Polo Bluemotion.

Jaap|02.09.10|09:17

Ronald je hebt gelijk, de 3008 heeft 99 g/km CO uitstoot en dat is 4 g/km te veel. Als ik peugeot was zou ik nog even door sleutelen om die paar grammetjes er ook af te snoepen.

Jan Nonnekes|19.02.12|12:28

Als de wegenbelasting er nog af gaat dan ga ik van Toyota over naar Peugeot.
Een hand geschakelde dieselhybride dat is wel wat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.