Ford, Mondeo, rijtest

Rijtest: Facelift Ford Mondeo met nieuwe motoren

AUTOVANDAAG – De Ford Mondeo loopt alweer drie jaar mee en de verkopen beginnen een beetje in het slob te raken. Tijd voor een facelift dus! Ford heeft daarbij ook nieuwe motoren en zowel luxe als veilige snufjes geïntroduceerd. Kan de vernieuwde Mondeo weer strak in pak op pad?

Hoe heeft Ford de verjongingskuur van haar middenklasser aangepakt? Om te beginnen zijn de looks van alle carrosserievarianten (sedan, hatchback en Wagon) subtiel gemoderniseerd. Niet alleen in de vorm van LED-dagrijverlichting in de voorbumper, maar ook met scherper gesneden bumpers en achterklep, nieuwe koplampen en achterlichten.

Materiaalgebruik

Voor het interieur heeft Ford ingezet op een hogere kwaliteits-beleving met verbeterd materiaalgebruik en een vers instrumentarium, maar ook meer comfort met behulp van LED-interieurverlichting en nieuwe snufjes zoals dodehoekdetectie, rijstrookdetectie, grootlichtassistent en een Premium Sound System.

Een groot aantal van deze snufjes zijn verkrijgbaar in een pakket waarvoor Ford slechts 850 euro verlangt. Een Business Pack met navigatie, Bluetooth, spraakbesturing en parkeersensoren a raison de 995 euro is eveneens geen diepte-investering te noemen. Dat zijn nog eens leuke optieprijzen!

Diesel

Ford introduceert de nieuwe 2.2 TDCi diesel, met voortaan 200 pk en 420 Nm veruit de meest krachtige oliestoker die Ford zelf in huis heeft. In tegenstelling tot de recent herziene 2.0 TDCi diesels (140/163 pk) vormt de krachtbron altijd een duo met een handgeschakelde zesbak.

We kenden de diesel als een geciviliseerd werkpaard die in betrekkelijke rust grote stappen kan zetten. Net als voorheen blijkt de power band van de viercilinder iets kleiner dan gebruikelijk; weliswaar barst de voortstuwing vanaf 1500 toeren in rap tempo los, na 3500 toeren neemt de bereidheid tot versnellen weer voelbaar af. Dat maakt de 2.2 TDCi niet zozeer een sportieve diesel maar wel een die met lagere toeren al grote resultaten kan boeken; 0-100 duurt bij snel voetenwerk 8.1 seconden (2.0 Ecoboost 240 pk: 7.5 sec.).

Gemiddeld verbruik

Als gemiddeld verbruik geeft Ford 6.0 l/100km op, een score die de Mondeo – net als alle andere uitvoeringen – een groen energielabel oplevert. Nog iets te zeuren? Ja, de koppeling van deze topdiesel reageert een beetje nerveus en is van het type aan/uit. Dat levert bij vertrek soms onverwachte taferelen op…(afslaan).

De allerzuinigste Mondeo is nog onderweg en arriveert begin 2011. Het is de Mondeo ECOnetic met de 115 pk sterke 1.6 TDCi dieselmotor die ook in de nieuwe Focus en C-MAX debuteert. Met behulp van ECOnetic Technologies zoals start/stop-techniek en actieve grille-afsluiting, het herwinnen van remenergie en het Eco Mode informatiesysteem is deze spaarvariant veelbelovend; zeker gezien de CO2-uitstoot onder het huidige regime in de 20% bijtellingsklasse valt. Dat zou betekenen dat het verbruik maximaal 4.5 liter diesel per 100 km zal bedragen. Voordat het zover is doet de 2.0 TDCi 115 pk dienst als instapper met een uitstoot van 139 gram.

Prijs

Ford levert de vernieuwde Mondeo als Trend, Titanium en S-Edition. De puur op luxe ingestelde Ghia is vervangen door de sportieve en volledig bepakte S-Edition. Prijzen beginnen 26.971 euro en dat is iets lager dan voorheen.

De door ons gereden 2.0 SCTi 240 pk met Powershift staat vanaf 40 mille te boek (Titanium) en is grofweg 2500 euro duurder dan de 203 pk variant. De potente 2.2 TDCi kost 40.469 euro (Titanium) en staat 3500 euro hoger in de prijsladder dan de tweeliterdiesel. Prijzen gelden voor een sedan of hatchback, de Wagon kost 1400-1650 euro extra.

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.