Opel, Meriva, lesauto, diesel

Rijtest: Opel Meriva 1.7 CDTI en 1.3 CDTI EcoFlex

AUTOVANDAAG – De Opel Meriva heeft in thuisland Duitsland een spetterende verkoopstart doorgemaakt. We testen beide dieselversies (1.7 CDTI en 1.3 CDTI EcoFlex) met zijn ‘verkeerdom’ scharnierende achterportieren.

De Meriva is volgens Opel helemaal Flex. We noteren FlexDoors, FlexSpace, FlexFix, FlexRail, en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Om met de deuren te beginnen, het is in eerste instantie misschien even wennen, maar de ‘verkeerdom’ scharnierende achterportieren vergemakkelijken wel degelijk de instap. Tel daar de hogere carrosserie (daklijn) bij op en je zult begrijpen dat je feitelijk zo naar binnen kunt wandelen.

Interieur

Het interieur is uiteraard ook redelijke flex(ibel) of zoals Opel het noemt: FlexSpace. De achterbank bestaat uit drie afzonderlijke delen, die verschillende posities kunnen aannemen. Met slechts twee achterpassagiers op stap? Dan kun je het middelste zitvlak wegklappen en de buitenste iets naar binnen schuiven om zodoende meer schouderruimte te creëren.

Tussen de voorstoelen heeft Opel de zogeheten FlexRail bedacht. Op de aluminium rails, die Mini -weliswaar in een andere vorm- nu ook toepast in de Countryman, kunnen allerlei verwisselbare opbergeenheden worden geklikt. Handig hoor! Sowieso zit je in de Meriva niet om opbergruimte verlegen. In totaal heeft Opel 32 opbergvakjes en –bakjes verstopt in het interieur.

Diesels

Opel levert in de Meriva een tweetal diesels, een 1.7 CDTI en een 1.3 CDTI EcoFlex. We reden de 1.7 met 130 pk. De motor ontwikkelt een prettig koppel van 300 Nm vanaf 2.000 tr/min. Klinkt aantrekkelijk, maar onder dit toerental geeft de motor niet thuis.

In de file voortsukkelen in de tweede versnelling met een motortoerental van net boven stationair doet de 1.7 niet graag, niet fijn voor de leerling. Ook wanneer je een kruispunt nadert, en al (uit)rollende in de tweede versnelling de weg wilt oversteken, geeft de motor niet thuis en heeft soms zelfs de neiging tot afslaan. Meer gas geven luidt dan het devies.

Prestatie

In het optimale toerenbereik, dat wil zeggen tussen de 2.000 en 3.000 omwentelingen, reageert de krachtbron uiterst gretig op het gaspedaal. De prestaties zijn dan ook navenant: 0 tot 100 km/h in 9,9 seconden en een top van 196 km/h.

De fabrikant heeft trouwens een flink pak isolatiemateriaal tussen motorruimte en schutbord aangebracht. In tegenstelling tot buiten de auto, hoor je binnenin de motor nauwelijks aan het werk. Erg prettig. De 1.7 CDTI is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een stop-/startsysteem schittert vooralsnog door afwezigheid. Het verbruik van 5.2l/100km en 138 gram CO2 is dan ook niet genoeg om de bonussen van de overheid te pakken.

Uitstoot

Ook als je kiest voor de 1.3 CDTI EcoFlex met een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km val je net niet in de prijzen. De grens van dieselmotoren (voor 20 procent bijtelling) ligt op 116 g/km. Een stop-/startautomaat volgt begin volgend jaar in de Meriva en daarmee zal de 1.3 EcoFlex wel in aanmerking komen voor het gunstige tarief.

De eerste indruk van dit meer spaarzame model is positief. Sterker nog, we zouden deze 1.3 met 95 pk en 180 Nm aan koppel verkiezen boven de 1.7 CDTI, tenzij je regelmatig met een aanhanger of caravan op pad gaat. Dat mag namelijk niet met deze 1.3.

Topsnelheid

Het voordeel van deze 1.3 zit ‘m in het feit dat ie levendiger is in de lagere toerenregionen. Dat vertaalt zich overigens niet in betere prestatiecijfers: 0-100 km/h in 14,5 seconden en een topsnelheid van 165 km/h.

Behalve de 130 pk sterke 1.7 CDTI levert Opel ook nog een tot 110 pk geknepen versie. De verbruikscijfers zijn identiek. Die vlieger gaat niet op voor de versie met 6-trapsautomaat, dan levert de 1.7 CDTI sowieso nog maar 100 pk, maar schiet het verbruik omhoog naar 6,4 l/100 km.

Versnellingsbak

Het rijcomfort gaat er vervolgens wel op vooruit, maar daar is überhaupt al weinig mis mee in de Meriva. De standaard handbak schakelt namelijk lekker strak en met veel gevoel, en de afstemming van vering en demping is ook vooral comfortabel van snit.

Al met al een multifunctionele compacte MPV voor prijzen vanaf 17.995 euro als 1.4 Ecotec benzine. Dieselen kan vanaf 20.495 euro in de 1.3 CDTI EcoFlex. De 1.7 CDTI (110 pk) kost minimaal 23.145 euro en de versie met 130 pk is 1.000 euro duurder.

Bron: AutoVandaag, partner van VerkeersPro.nl

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.