CBR, Rijswijk, examencentrum, rijexamen

Onderzoek naar meer plekken voor afnemen rijexamen

Het afnemen van een rijexamen moet op veel meer plekken in het land mogelijk worden. Het CBR is inmiddels een onderzoek gestart naar het locatiebeleid. De resultaten worden eind dit jaar verwacht.

Op dit moment zijn er 58 plaatsen in het land waar jaarlijks bijna 700.000 rijexamens worden afgenomen.

Meer

Brancheorganisatie BOVAG vraagt zich af of dit er niet meer moeten worden, of dat in sommige gevallen de examinatoren beter naar de klant kunnen gaan in plaats van andersom.

Omdat er minder op en neer wordt gereden zou dat beter zijn voor het milieu alsook een stuk klantvriendelijker.

Onderzoek

Het CBR is juist nu bezig met een studie naar het locatiebeleid van rijexamen-plekken. Woordvoerder Coen Sleddering: “Misschien is ook een optie om theorie en praktijk van elkaar te scheiden. Maar dan moet je weer andere voorzieningen treffen. Bijvoorbeeld bij het station voor het theorie-examen en weer een locatie aan de rand van de stad voor het praktijkgedeelte. Kortom, er komt een hoop bij kijken.’

“Waar het ons om gaat is de dienstverlening aan de klant en de kwaliteit van het examen. Daar is nu juist dit onderzoek voor gestart”, aldus Sleddering.

Auteur: Bart Pals

31 reacties op “Onderzoek naar meer plekken voor afnemen rijexamen”

Bert de Weerd|08.06.12|15:31

@redactie, telkens alleen de bond van autogarages vragen om een reactie wordt wel erg eenzijdige journalistiek!

Gerrit|08.06.12|16:47

Ach was dit een lumineus idee van de BOVAG ?
ik kan me voorstellen dat je niet persé BOVAG lid hoeft te zijn om dit te kunnen bedenken,
maar goed nu de BOVAG zich er tegenaan bemoeit zal het binnenkort wel realiteit gaan worden.

Johan|08.06.12|20:43

“Proefballonnetje” waar niets van terechtkomt! Hoe wil men dit efficient gaan plannen? Examinatoren die een aantal keren per dag van locatie moeten veranderen? De Bovag verzint weer eens wat !!

John|08.06.12|21:33

@ Bert,

En voor wie gaat dit gunstig zijn??? Juist alleen voor de grote rijscholen. Want daar staat de Bovag voor.

Wim van Dijk|11.06.12|13:18

Het idee dat het CBR naar een andere lokatie ( lees; grote rijschool ) gaat is niet eens zo’n slecht idee. Alleen gaat dit natuurlijk weer vreselijk veel geld kosten , meer verplaatsingen, = minder examens op een dag of in ieder geval meer reistijd.

Wie gaat dat betalen ?

Jan2|12.06.12|10:55

Denk dat de kans dat het aantal oproepplaatsen AFneemt groter is dan een uitbreiding.
Onlangs ving ik op dat er op dit moment in ieder geval 3 oproepplaatsen op de nominatie staan om te gaan sluiten!
De reden was onder meer dat de locatie/omgeving niet geschikt zou zijn voor de huidige normen die men aan een oproepplaats stelt………

Lammert|12.06.12|13:31

Waar men voor kiest maakt mij niet zoveel uit , wel de sfeer die er vaak aanwezig is. Het is voor de examenkandidaten (klanten) soms net als ze voor een zwaar delict bij de rechtbank zitten. Dit komt niet alleen door een gezonde spanning / zenuwen van de kandidaten, maar vooral de autoriteit die voelbaar aanwezig is . Ik hoop dat we daar met elkaar iets aan kunnen doen.

Piet|13.06.12|01:17

Het CBR zal naar mijn mening niet zo snel naar de klant komen! Ik verwacht eerlijk gezegd dat het aantal van 58 lokaties eerder zal afnemen dan zal toenemen! Huren van ruimtes is of word te duur, dat zullen de eerste lokatie worden die worden opgedoekt, Uiteraard allemaal onder het mom dat het alleen maar beter is voor de kandidaten! Het gevolg zal echter worden veel langere reistijden en met meerdere kandidaten in de auto naar examen moeten. Dus belangenverenigingen neem uw maatregels!

Ronaldo|13.06.12|20:29

Bovag, bovag, bovag, bovag en nog eens bovag.
Het wordt een erg eenzijdig verhaal bij verkeerspro.
Maar niet getreurd dit komt er toch niet op te staan zoals alle berichten die ik er probeer op te krijgen bij jullie.

Ronaldo|13.06.12|20:34

Wat krijgen we nu mijn reactie is zo maar geplaatst ben benieuwd hoe lang die er op blijft staan???

John|13.06.12|23:47

Het IBKI komt naar de examenlocatie toe. Wat dat met de prijs heeft gedaan weten we inmiddels. Stel dat het CBR hetzelfde gat doen. Wat gaat dat voor de prijs betekenen? Kijk maar even naar het IBKI examen…..

Piet|14.06.12|00:00

@Ronaldo, de huisregels zijn helder en de meeste artikelen vallen echt wel binnen dat kader! Maar het valt inderdaad op dat reacties die niet helemaal in het verkeerspro potje passen snel worden verwijderd. Is hier geen sprake van: wiens brood men eet diens woord men spreekt? Als je niet opensta voor kritiek van je lezers op artikelen dan moet je je afvragen of de kreet Verkeerspro het vakblad voor de voor de rijschool nog wel op zijn plek is!

de wit|14.06.12|12:00

Hoor niemand over de kwaliteit van zo’n behaald rijbewijs….
Wordt er niet echt beter op indien leerling automobilisten moeten kunnen laten zien rijvaardig genoeg te zijn voor het behalen van het rijbewijs in een dorp met bijv. 2000 inwoners, 1 minirotonde en 200m autosnelweg….
Het is momenteel al triest genoeg dat er jonge automobilisten speciaal voor die oproepplaatsen kiezen omdat ze makkelijker zijn om het rijbewijs te halen!

peter|14.06.12|13:08

Slecht idee. Kan ik straks zeker met mijn kandidaten naar een grote rijschool omdat daar toevallig een exmaninator aanwezig is. Die examinator komt echt niet voor een of twee examns per week naar mij toe. Bevoordeling dus van de grotere rijscholen. Extra kosten voor het CBR doordat examinatoren moeten gaan switchen. De locatie zal niet altijd op een geschikte plaats liggen voor rijexamens. Er ontstaat dus ongelijkheid tussen examenkandidaten.

Instructeur|14.06.12|14:31

Wil iedereen die BOVAG lid is nu eens diens lidmaatschap daar op gaan zeggen. Dan zijn we direct van die gasten af! Ik weet dat dit niets met het artikel te maken heeft maar ik wordt zo misselijk van die BOVAG gasten die denken er verstand van te hebben.

Anjo Joostens - Centrum Rijonderwijs Kennisbank Nederland|14.06.12|14:45

Ik zie hier diverse berichten over BOVAG. Misschien is het handig te weten dat dit onderwerp gisteren aan de orde was tijdens een commissie vergadering in de tweede kamer. En naar mijn idee afkomstig is van het CBR onderzoek zelf. Desalniettemin sluit ik het niet uit dat het (mede) afkomstig is van BOVAG, maar dan zal deze er goede bedoelingen er mee hebben. Evenals wij, die de branche hoger op willen tillen.

Hans|14.06.12|15:41

Bij CCV allang toegepast,scheelt mij 40 km op en neer naar examencentrum dus een hoop brandstof tijd enz goed voor het milieu.
Liever vandaag dan morgen,maar eerst zien dan geloven.

Jazeker|14.06.12|16:34

Een examenrit moet valide zijn. Dat betekent dat grote delen van Nederland niet geschikt zijn om een rij-examen af te nemen. Het is erg vreemd van een organisatie als BOVAG om de kwaliteit van een examen ondergeschikt te maken aan iets wat we “klantvriendelijkheid” noemen.

Het afnemen van een examen op een plek waar niet alles getoetst kan worden levert straks meer verkeersslachtoffers op: hmmm, niet echt klantvriendelijk …. !!

Jan|14.06.12|17:07

Voorhet millieu zal het voordelen hebben, maar voor de veiligheid niet.
Een voorbeeld in Oost-Groningen examencentrum Winschoten.
Niet één verkeerslicht in de route!
Paar simpele rotondes een snelweg waar het echt niet druk is.
Ik heb vaak met jongelui van doen gehad die in Winschoten hun examen gedaan hebben.
Ze durven niet eens naar een stad als Groningen te rijden, dat is te druk.
Laat staan als ze naar Amsterdam moeten, slaan ze helemaal op tilt.
Van een volwaardig examen is geen sprake hier

Jan|14.06.12|17:11

Ik ben een voorstander net als met de motor in de bekende omgeving voertuigbeheersing en bijzondere verrichtingen en in een aantal grote steden de verkeersdeelneming waar onder ook het rijden op snelwegen aan de orde komt.
Maar die uitgeklede examens in die boerendorpen stellen echt niets voor.
Ik krijg mensen in de auto die met vlag en wimpel geslaagd zijn in zo’n boerendorp en in mijn ogen rijden als een dweil.
Ja ze hadden ook maar 16 lessen nodig!

Martijn|14.06.12|17:17

Ben ik nou gek of lees ik het verkeerd.
Er staat dat er onderzocht word of het er niet meer moeten worden, hebben de meeste het hier opeens over dat het er minder worden of dat ze naar een grote rijschool moeten raar.

Goed idee kijk naar CBR Eemnes veel verschoven van bussum naar laren en naarden. Daar komen ze ook vanuit almere. Toch geen gek idee om wat meer locaties te maken of zoals het bnor doet restaurants als cbr locatie uit te voeren kan zeker in het noorden veel km schelen denk ik.

rob|14.06.12|19:57

Is dit niet eenleuk spelletje? op lokatie naar de grote rijschool en over een paar jaar zijn er alleen nog maar grote rijscholen. Als ze allemaal kwaliteit zouden bieden en controleerbaar zijn is het niet eens zo slecht. Maar of dit lukt en eerlijk is te opzichte van de eenmanszaak of middelgrote rijschool??

wim|14.06.12|20:59

Toen het CBR met de T.T.T. begon was het mogelijk de examinator op de rijschool te laten komen mits men een hele dag werk had voor deze man en ruim van te voren had gereserveerd. Er waren echter nogal wat examinatoren die dit perse niet wilden doen. Deze formule had veel succes mede omdat toen de examinator bij een positief resultaat meteen een examen kon afspreken.
Lang heeft dit niet geduurd en werd dit door het CBR opgeheven.

Hans|14.06.12|21:12

En hier zal zeker weer een hoger prijskaartje aan hangen, en weer de BOVAG die het wel even zal willen regelen (Hoogmoedig gedrag), maar gelukkig hebben wij de nog de SRB/VRB die wel met beide benen op de grond blijven staan, en dit waanidee die alleen voor de grote rijscholen interessant is, niet oppert!

Ben|14.06.12|21:49

Wie heeft dit bedacht?Wij moeten toch bezuinigen of niet?

Ben|14.06.12|21:53

Wie heeft dit nou weer bedacht?Wij moeten toch ook bezuinigen of niet soms?
De prijzen volgen vanzelf wel!!!!

Robert Wagenaar|15.06.12|13:31

Het CCV (CDE)neemt ook examens af op locatie,werkt perfect, kandidaten kennen de omgeving, en de examinator heeft alleen een lokaal of kamer nodig om het examen te starten en te eindigen. Je moet er dan wel 5 op een dag plannen, niet handig voor de kleintjes. misschien dat een verkeerschool zich als examenlocatie wil aanmelden en dat andere kleine rijscholen daar bij aan kunnen sluiten? Wordt er ook meer samengewerkt, want dat is ver te zoeken in de A en B categorie, het is ieder voor zich..

Jan|15.06.12|23:22

Rob CDE is een ander verhaal die mensen hebben al rijervaring in B.
Maar voor de B examens is dit geen goed plan.
Laat iemand maar zien dat hij in het drukke verkeer ook goed kan meekomen.
Dan vallen de kneusjes er vanzelf tussenuit.
Dan zijn ze niet met 16 lessen van 1 uur klaar.
Ik ken rijscholen die leren de meest elementaire dingen van het rijden niet eens.
Als je snelheid gaat verhogen kijk even om je heen ook in de dode hoek links of je niet wordt ingehaald, leren ze hun kandidaten niet!>

Stephan|25.06.12|20:37

Goed idee! Scheelt veel reistijd naar het examengebied, dus meer tijd voor echt les!

Jan|26.06.12|09:57

Het is ook geen eerlijke beoordeling als de ene kandidaat in Amsterdam moet afrijden en de andere in een achterafdorpje ergens in Groningen waar je zelfs geen verkeerslichten heb en een snelweg A7 die even druk bereden wordt als een B weg.
Ik ben er voor om het examen in 2 delen op te splitsen.
Deel 1 voertuigbeheersing in eigen omgeving.
Deel 2 verkeersdeelneming in de grote stad en met drukke autosnelwegen.
Nu krijg je klunzen op de weg die niet eens naar het westen durven te rijden.

Bert|23.07.12|13:11

Ja Jan, en wij zien op het platteland van die klunzen uit de stad die totaal geen iedee hebben waar ze rekening mee moeten houden qua breedtes van landbouwvoertuigen. wild e.d.
Bovendien zijn ze veelal ook te bang om een beetje door te rijden op wegen waar dat wel veilig kan. In plaats van 80km/u rijden ze vaak niet eens harder dan 50.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek naar meer plekken voor afnemen rijexamen | RijschoolPro
CBR, Rijswijk, examencentrum, rijexamen

Onderzoek naar meer plekken voor afnemen rijexamen

Het afnemen van een rijexamen moet op veel meer plekken in het land mogelijk worden. Het CBR is inmiddels een onderzoek gestart naar het locatiebeleid. De resultaten worden eind dit jaar verwacht.

Op dit moment zijn er 58 plaatsen in het land waar jaarlijks bijna 700.000 rijexamens worden afgenomen.

Meer

Brancheorganisatie BOVAG vraagt zich af of dit er niet meer moeten worden, of dat in sommige gevallen de examinatoren beter naar de klant kunnen gaan in plaats van andersom.

Omdat er minder op en neer wordt gereden zou dat beter zijn voor het milieu alsook een stuk klantvriendelijker.

Onderzoek

Het CBR is juist nu bezig met een studie naar het locatiebeleid van rijexamen-plekken. Woordvoerder Coen Sleddering: “Misschien is ook een optie om theorie en praktijk van elkaar te scheiden. Maar dan moet je weer andere voorzieningen treffen. Bijvoorbeeld bij het station voor het theorie-examen en weer een locatie aan de rand van de stad voor het praktijkgedeelte. Kortom, er komt een hoop bij kijken.’

“Waar het ons om gaat is de dienstverlening aan de klant en de kwaliteit van het examen. Daar is nu juist dit onderzoek voor gestart”, aldus Sleddering.

Auteur: Bart Pals

31 reacties op “Onderzoek naar meer plekken voor afnemen rijexamen”

Bert de Weerd|08.06.12|15:31

@redactie, telkens alleen de bond van autogarages vragen om een reactie wordt wel erg eenzijdige journalistiek!

Gerrit|08.06.12|16:47

Ach was dit een lumineus idee van de BOVAG ?
ik kan me voorstellen dat je niet persé BOVAG lid hoeft te zijn om dit te kunnen bedenken,
maar goed nu de BOVAG zich er tegenaan bemoeit zal het binnenkort wel realiteit gaan worden.

Johan|08.06.12|20:43

“Proefballonnetje” waar niets van terechtkomt! Hoe wil men dit efficient gaan plannen? Examinatoren die een aantal keren per dag van locatie moeten veranderen? De Bovag verzint weer eens wat !!

John|08.06.12|21:33

@ Bert,

En voor wie gaat dit gunstig zijn??? Juist alleen voor de grote rijscholen. Want daar staat de Bovag voor.

Wim van Dijk|11.06.12|13:18

Het idee dat het CBR naar een andere lokatie ( lees; grote rijschool ) gaat is niet eens zo’n slecht idee. Alleen gaat dit natuurlijk weer vreselijk veel geld kosten , meer verplaatsingen, = minder examens op een dag of in ieder geval meer reistijd.

Wie gaat dat betalen ?

Jan2|12.06.12|10:55

Denk dat de kans dat het aantal oproepplaatsen AFneemt groter is dan een uitbreiding.
Onlangs ving ik op dat er op dit moment in ieder geval 3 oproepplaatsen op de nominatie staan om te gaan sluiten!
De reden was onder meer dat de locatie/omgeving niet geschikt zou zijn voor de huidige normen die men aan een oproepplaats stelt………

Lammert|12.06.12|13:31

Waar men voor kiest maakt mij niet zoveel uit , wel de sfeer die er vaak aanwezig is. Het is voor de examenkandidaten (klanten) soms net als ze voor een zwaar delict bij de rechtbank zitten. Dit komt niet alleen door een gezonde spanning / zenuwen van de kandidaten, maar vooral de autoriteit die voelbaar aanwezig is . Ik hoop dat we daar met elkaar iets aan kunnen doen.

Piet|13.06.12|01:17

Het CBR zal naar mijn mening niet zo snel naar de klant komen! Ik verwacht eerlijk gezegd dat het aantal van 58 lokaties eerder zal afnemen dan zal toenemen! Huren van ruimtes is of word te duur, dat zullen de eerste lokatie worden die worden opgedoekt, Uiteraard allemaal onder het mom dat het alleen maar beter is voor de kandidaten! Het gevolg zal echter worden veel langere reistijden en met meerdere kandidaten in de auto naar examen moeten. Dus belangenverenigingen neem uw maatregels!

Ronaldo|13.06.12|20:29

Bovag, bovag, bovag, bovag en nog eens bovag.
Het wordt een erg eenzijdig verhaal bij verkeerspro.
Maar niet getreurd dit komt er toch niet op te staan zoals alle berichten die ik er probeer op te krijgen bij jullie.

Ronaldo|13.06.12|20:34

Wat krijgen we nu mijn reactie is zo maar geplaatst ben benieuwd hoe lang die er op blijft staan???

John|13.06.12|23:47

Het IBKI komt naar de examenlocatie toe. Wat dat met de prijs heeft gedaan weten we inmiddels. Stel dat het CBR hetzelfde gat doen. Wat gaat dat voor de prijs betekenen? Kijk maar even naar het IBKI examen…..

Piet|14.06.12|00:00

@Ronaldo, de huisregels zijn helder en de meeste artikelen vallen echt wel binnen dat kader! Maar het valt inderdaad op dat reacties die niet helemaal in het verkeerspro potje passen snel worden verwijderd. Is hier geen sprake van: wiens brood men eet diens woord men spreekt? Als je niet opensta voor kritiek van je lezers op artikelen dan moet je je afvragen of de kreet Verkeerspro het vakblad voor de voor de rijschool nog wel op zijn plek is!

de wit|14.06.12|12:00

Hoor niemand over de kwaliteit van zo’n behaald rijbewijs….
Wordt er niet echt beter op indien leerling automobilisten moeten kunnen laten zien rijvaardig genoeg te zijn voor het behalen van het rijbewijs in een dorp met bijv. 2000 inwoners, 1 minirotonde en 200m autosnelweg….
Het is momenteel al triest genoeg dat er jonge automobilisten speciaal voor die oproepplaatsen kiezen omdat ze makkelijker zijn om het rijbewijs te halen!

peter|14.06.12|13:08

Slecht idee. Kan ik straks zeker met mijn kandidaten naar een grote rijschool omdat daar toevallig een exmaninator aanwezig is. Die examinator komt echt niet voor een of twee examns per week naar mij toe. Bevoordeling dus van de grotere rijscholen. Extra kosten voor het CBR doordat examinatoren moeten gaan switchen. De locatie zal niet altijd op een geschikte plaats liggen voor rijexamens. Er ontstaat dus ongelijkheid tussen examenkandidaten.

Instructeur|14.06.12|14:31

Wil iedereen die BOVAG lid is nu eens diens lidmaatschap daar op gaan zeggen. Dan zijn we direct van die gasten af! Ik weet dat dit niets met het artikel te maken heeft maar ik wordt zo misselijk van die BOVAG gasten die denken er verstand van te hebben.

Anjo Joostens - Centrum Rijonderwijs Kennisbank Nederland|14.06.12|14:45

Ik zie hier diverse berichten over BOVAG. Misschien is het handig te weten dat dit onderwerp gisteren aan de orde was tijdens een commissie vergadering in de tweede kamer. En naar mijn idee afkomstig is van het CBR onderzoek zelf. Desalniettemin sluit ik het niet uit dat het (mede) afkomstig is van BOVAG, maar dan zal deze er goede bedoelingen er mee hebben. Evenals wij, die de branche hoger op willen tillen.

Hans|14.06.12|15:41

Bij CCV allang toegepast,scheelt mij 40 km op en neer naar examencentrum dus een hoop brandstof tijd enz goed voor het milieu.
Liever vandaag dan morgen,maar eerst zien dan geloven.

Jazeker|14.06.12|16:34

Een examenrit moet valide zijn. Dat betekent dat grote delen van Nederland niet geschikt zijn om een rij-examen af te nemen. Het is erg vreemd van een organisatie als BOVAG om de kwaliteit van een examen ondergeschikt te maken aan iets wat we “klantvriendelijkheid” noemen.

Het afnemen van een examen op een plek waar niet alles getoetst kan worden levert straks meer verkeersslachtoffers op: hmmm, niet echt klantvriendelijk …. !!

Jan|14.06.12|17:07

Voorhet millieu zal het voordelen hebben, maar voor de veiligheid niet.
Een voorbeeld in Oost-Groningen examencentrum Winschoten.
Niet één verkeerslicht in de route!
Paar simpele rotondes een snelweg waar het echt niet druk is.
Ik heb vaak met jongelui van doen gehad die in Winschoten hun examen gedaan hebben.
Ze durven niet eens naar een stad als Groningen te rijden, dat is te druk.
Laat staan als ze naar Amsterdam moeten, slaan ze helemaal op tilt.
Van een volwaardig examen is geen sprake hier

Jan|14.06.12|17:11

Ik ben een voorstander net als met de motor in de bekende omgeving voertuigbeheersing en bijzondere verrichtingen en in een aantal grote steden de verkeersdeelneming waar onder ook het rijden op snelwegen aan de orde komt.
Maar die uitgeklede examens in die boerendorpen stellen echt niets voor.
Ik krijg mensen in de auto die met vlag en wimpel geslaagd zijn in zo’n boerendorp en in mijn ogen rijden als een dweil.
Ja ze hadden ook maar 16 lessen nodig!

Martijn|14.06.12|17:17

Ben ik nou gek of lees ik het verkeerd.
Er staat dat er onderzocht word of het er niet meer moeten worden, hebben de meeste het hier opeens over dat het er minder worden of dat ze naar een grote rijschool moeten raar.

Goed idee kijk naar CBR Eemnes veel verschoven van bussum naar laren en naarden. Daar komen ze ook vanuit almere. Toch geen gek idee om wat meer locaties te maken of zoals het bnor doet restaurants als cbr locatie uit te voeren kan zeker in het noorden veel km schelen denk ik.

rob|14.06.12|19:57

Is dit niet eenleuk spelletje? op lokatie naar de grote rijschool en over een paar jaar zijn er alleen nog maar grote rijscholen. Als ze allemaal kwaliteit zouden bieden en controleerbaar zijn is het niet eens zo slecht. Maar of dit lukt en eerlijk is te opzichte van de eenmanszaak of middelgrote rijschool??

wim|14.06.12|20:59

Toen het CBR met de T.T.T. begon was het mogelijk de examinator op de rijschool te laten komen mits men een hele dag werk had voor deze man en ruim van te voren had gereserveerd. Er waren echter nogal wat examinatoren die dit perse niet wilden doen. Deze formule had veel succes mede omdat toen de examinator bij een positief resultaat meteen een examen kon afspreken.
Lang heeft dit niet geduurd en werd dit door het CBR opgeheven.

Hans|14.06.12|21:12

En hier zal zeker weer een hoger prijskaartje aan hangen, en weer de BOVAG die het wel even zal willen regelen (Hoogmoedig gedrag), maar gelukkig hebben wij de nog de SRB/VRB die wel met beide benen op de grond blijven staan, en dit waanidee die alleen voor de grote rijscholen interessant is, niet oppert!

Ben|14.06.12|21:49

Wie heeft dit bedacht?Wij moeten toch bezuinigen of niet?

Ben|14.06.12|21:53

Wie heeft dit nou weer bedacht?Wij moeten toch ook bezuinigen of niet soms?
De prijzen volgen vanzelf wel!!!!

Robert Wagenaar|15.06.12|13:31

Het CCV (CDE)neemt ook examens af op locatie,werkt perfect, kandidaten kennen de omgeving, en de examinator heeft alleen een lokaal of kamer nodig om het examen te starten en te eindigen. Je moet er dan wel 5 op een dag plannen, niet handig voor de kleintjes. misschien dat een verkeerschool zich als examenlocatie wil aanmelden en dat andere kleine rijscholen daar bij aan kunnen sluiten? Wordt er ook meer samengewerkt, want dat is ver te zoeken in de A en B categorie, het is ieder voor zich..

Jan|15.06.12|23:22

Rob CDE is een ander verhaal die mensen hebben al rijervaring in B.
Maar voor de B examens is dit geen goed plan.
Laat iemand maar zien dat hij in het drukke verkeer ook goed kan meekomen.
Dan vallen de kneusjes er vanzelf tussenuit.
Dan zijn ze niet met 16 lessen van 1 uur klaar.
Ik ken rijscholen die leren de meest elementaire dingen van het rijden niet eens.
Als je snelheid gaat verhogen kijk even om je heen ook in de dode hoek links of je niet wordt ingehaald, leren ze hun kandidaten niet!>

Stephan|25.06.12|20:37

Goed idee! Scheelt veel reistijd naar het examengebied, dus meer tijd voor echt les!

Jan|26.06.12|09:57

Het is ook geen eerlijke beoordeling als de ene kandidaat in Amsterdam moet afrijden en de andere in een achterafdorpje ergens in Groningen waar je zelfs geen verkeerslichten heb en een snelweg A7 die even druk bereden wordt als een B weg.
Ik ben er voor om het examen in 2 delen op te splitsen.
Deel 1 voertuigbeheersing in eigen omgeving.
Deel 2 verkeersdeelneming in de grote stad en met drukke autosnelwegen.
Nu krijg je klunzen op de weg die niet eens naar het westen durven te rijden.

Bert|23.07.12|13:11

Ja Jan, en wij zien op het platteland van die klunzen uit de stad die totaal geen iedee hebben waar ze rekening mee moeten houden qua breedtes van landbouwvoertuigen. wild e.d.
Bovendien zijn ze veelal ook te bang om een beetje door te rijden op wegen waar dat wel veilig kan. In plaats van 80km/u rijden ze vaak niet eens harder dan 50.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.