Begeleid Rijden, proef, tieners, 16-jarigen

2toDrive, getrapt rijbewijs en gevaarherkenning voor veilige jonge bestuurders

Nederland heeft de laatste jaren 2toDrive, het puntenrijbewijs en het onderdeel ‘gevaarherkenning’ ingevoerd om het ongevalsrisico onder jongeren te verlagen. Maar ook andere landen nemen maatregelen om de jonge bestuurders veilig de weg op te laten gaan. Bijvoorbeeld ook een vorm van begeleid rijden. Of een ‘getrapt rijbewijs’. De SWOV geeft hiervan een beschrijving in haar voorjaarsuitgave.

Nederland heeft in 2002 het beginnersrijbewijs ingevoerd met daaraan gekoppeld een puntensysteem. In 2006 werd voor beginnende bestuurders de alcohollimiet verlaagd naar 0,2 promille. Sinds 2009 maakt een gevaarherkenningstoets deel uit van het rijexamen. Eind vorig jaar ten slotte is er een experiment met begeleid rijden (2toDrive) gestart.

Begeleid Rijden

In de huidige Nederlandse variant kunnen jongeren vanaf 17 jaar hun rijbewijs halen, waarna ze tot hun 18e jaar alleen onder begeleiding van een ervaren bestuurder mogen rijden. Volgens de SWOV blijkt uit gegevens uit 2006 dat het percentage beginnende bestuurders dat van die mogelijkheid gebruikmaakt sterk varieert: van 1% in Spanje tot rond de 90% in Zweden.

In Nederland lijken de jongeren enthousiast: vier maanden na de invoering van 2toDrive hadden bijna 10.000 jongeren zich ingeschreven voor het theorie-examen en waren er 1.000 praktijkexamens afgenomen.

Ervaring

“Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om in welke mate jongeren gebruikmaken van de mogelijkheid om onder begeleiding ervaring op te doen. Immers, dat is naar verwachting het werkzame onderdeel”, schrijft de SWOV. Bij de evaluatie van 2toDrive die de SWOV uitvoert, zal dit element dan ook zeker meegenomen worden.

Vooral in Noord-Amerika en Australië is het begeleid rijden vaak de eerste van drie fasen van een zogeheten getrapt rijbewijs. Het getrapt rijbewijs gaat uit van het principe ‘kun je meer, dan mag je meer’. Aan de eerste fase, het begeleid rijden, zijn vaak expliciete voorwaarden verbonden, bijvoorbeeld over de handelingen die de leerling moet verrichten en het aantal af te leggen kilometers.

Rijverbod nachtelijke uren

Na de begeleid-rijdenfase komt er bij een getrapt rijbewijs een tussenfase waarin de leerling zelfstandig mag rijden, maar alleen in relatief veilige omstandigheden. Vrijwel altijd geldt in deze fase een nul-limiet voor alcohol; vaak geldt er ook een verbod op het rijden tijdens de nachtelijke uren en het rijden met leeftijdsgenoten als passagier.

In de Verenigde Staten duurt deze fase zes maanden tot een jaar, in Australië soms drie jaar. Na de tussenfase volgt de derde fase, het beginnersrijbewijs. Net als in Nederland gelden er voor het beginnersrijbewijs strengere regels, bijvoorbeeld voor alcoholgebruik of een (verzwaard) puntensysteem.

Het is vooral de tussenfase, waarin enkele juist voor jongeren gevaarlijke omstandigheden uitgesloten worden, die naar verwachting bijdraagt aan een extra veiligheidswinst. Tegelijkertijd zijn dat de maatregelen die op maatschappelijke en politieke weerstand stuiten.

Gevaarherkenning

“Gevaarherkenning als onderdeel van het rijexamen is net als begeleid rijden een zaak die de SWOV na aan het hart ligt”, schrijven de onderzoekers. “Het herkennen van gevaren, of beter eigenlijk het anticiperen op gevaren, is een essentiële vaardigheid binnen de rijtaak, maar is bij beginnende bestuurders nog slecht ontwikkeld.”

“Gelukkig heeft onderzoek laten zien dat gevaaranticipatie een vaardigheid is die goed en met relatief eenvoudige middelen aan te leren is. Een korte training in een eenvoudige rijsimulator blijkt al te helpen”, schrijft de SWOV. Al de genoemde aanpassingen in de rijopleiding moeten er toe leiden dat het ongevalsrisico bij jonge bestuurders fors lager wordt.

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “2toDrive, getrapt rijbewijs en gevaarherkenning voor veilige jonge bestuurders”

John|12.07.12|11:28

“Vooral in Noord-Amerika en Australië is het begeleid rijden vaak de eerste van drie fasen van een zogeheten getrapt rijbewijs.”

Ja, natuurlijk. Dat is heel anders rijden dan in een dichtbevolkt land als Nederland.

Peter|12.07.12|19:56

Kijk nou eens naar dat onschuldige bekkie op die foto.
Dat zelfde gezicht, maar dan met tranen in z,n ogen, trekt hij, als hij iemand of iemanden van het leven heeft berooft, omdat hij het niet kon verkroppen dat z,n verkering uit is.
Nederland, jullie zijn echt niet goed bij je hoofd om deze kinderen te laten autorijden.
21 jaar om te beginnen met autorijden is al redelijk vroeg.

Niels|12.07.12|21:56

16,5 jaar dat is veel te jong om auto te leren rijden, bovendien zijn de jongeren wat moeilijk te begeleiden minimum leeftijd van 18 jaar is prima.

Wisten jullie dat veel rijscholen geen 16,5 jaar aannemen?

toon eindhoven|23.07.12|21:43

Peter, helemaal mee eens, Niels, helemaal mee eens, technisch zullen ze het allemaal wel leren maar mentaal zijn ze er nog lang niet tegen opgewassen. De uitslagen worden door het CBR ook geflatteerd want de “”proef”” MOET hoe dan ook slagen. Als ik de mening hoor van individuele examinatoren (bijv. tijdens het meerijden achter motor examens aan ) dan denken velen net zoals wij, alleen het beleid van het CBR en dus van het Ministerie verplicht hen om een andere mening te verkondigen.

Niels|24.07.12|02:31

peter@,

Wij moeten die 16,5 jarigen begeleiden niet de minister, dus als jij denkt dat ze nog te jong zijn om auto te leren rijden gewoon weigeren simpel toch!

Bij de politiek kunnen ze zoveel zeggen, uiteindelijk moeten wij die leerlingen zelf begeleiden niet de politiek, Ik bepaal zelf wel wie ik aanneem.

Peter|24.07.12|17:06

@ Niels
Daar heb je helemaal gelijk in.
Ze beginnen te huilen als er iets niet goed gaat.
En dat moet bijdragen aan de verkeersveiligheid ??
Ik ga trouwens stoppen met mijn rijschool.
Ik ben deze ”nepwereld” helemaal zat en ga doen waar ik goed in ben. Met vrachtwagens en bussen rijden en dat achterlijke praktijkbegeleidings-examen stoppen ze maar in hun…..
Aan mij verdienen ze geen dubbeltje meer.
Ik heb 5 jaar een rijschool gehad en het heeft me alleen maar geld gekost.

Niels|24.07.12|18:00

Klopt helemaal wat je zegt.

Betalen betalen …….. en nog eens betalen voor iets waar je helemaal niks aan hebt!

Ik heb zelf al 15 jaar een rijschool en heeft mij ook alleen maar geld gekost! ik ben zelf ook aan het rond kijken om mee te stoppen.

Nederland barst van de regels.. en je wordt als een kip helemaal kaal geplukt.

toon eindhoven|24.07.12|20:40

laten we eerlijk zijn wat is er nog over van de instructeursopleiding? Geen autotechniek meer, geen EHBOmeer, geen antislipcursus meer, geen theorieles meer, een antiek protocolletje afdraaien en je bent er. Je zult er je dochter maar aan meegeven! En dan het niveau van de ERVAREN begeleider; toe maar jongen, papa rijdt ook altyd 50 in n 30zone,mama geeft ook altijd gas bij oranje want MISSCHIEN kun je t nog net halen.Schoolexamen, theorieexamen en praktijkexamen, bijbaantje, vriendje sport..

toon eindhoven|24.07.12|20:45

moet allemaal kunnen je bent tenslotte al bijna 17, je kunt nog maar amper je eigen billen afvegen maar autorijden.. dat kan toch iedereen! verplichte cursus voor de begeleiders? Niet nodig volgens de politiek. Klooi maar wat aan, maar als een instructeur tijdens zn praktijkbegeleiding iets vergeet raakt hij/zij de bevoegdheid kwijt. Wat voor een beleid is dit??

Peter|25.07.12|08:37

Hare stajemeid de minister.
Het wordt tijd uw plek af te staan aan iemand die logisch na kan denken en niet halsstarrig vasthoud aan ”verkeerde” principes.
Uit uw prestaties blijkt dat u niet geschikt bent voor uw job en trekken we uw ministerbevoegdheidspas per direct in.
U laat kleuters rijden, zodat ze nog eerder aan hun levensgevaarlijke spelletjes kunnen beginnen.
U straft mensen af, die geen toneel willen of kunnen spelen.
Schaam u !!

Niels|25.07.12|21:56

Peter@,

Ik heb al 15 jaar lang nog nooit les gegeven volgens de protocol, ik doe alles op mijn eigen manier en bijna iedereen slaagt bij mij zonder TTT en vaak met minder dan 40 rijlessen.

Het heeft toch geen zin om mensen te straffen, geen enkele rijinstructeur wordt hier beter van dat staat vast.

Peter|26.07.12|09:20

Niels@
Met mij hetzelfde. Van de week nog een jongen in 1 keer geslaagd met 24 lessen.
Ik ben 35 jaar beroepschauffeur geweest en weet waar het in het verkeer om gaat.
Geen 2 leerlingen zijn hetzelfde, dus iedereen heeft een andere aanpak.
Zoals eerder vermeld, stop ik er mee, want het lukt me niet meer om gemotiveerd les te geven.
Wat betreft de 16 jarigen. Ze vergelijken Nederland met Zweden. Daar kan je uren rijden, zonder een sterveling tegen te komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

2toDrive, getrapt rijbewijs en gevaarherkenning voor veilige jonge bestuurders | RijschoolPro
Begeleid Rijden, proef, tieners, 16-jarigen

2toDrive, getrapt rijbewijs en gevaarherkenning voor veilige jonge bestuurders

Nederland heeft de laatste jaren 2toDrive, het puntenrijbewijs en het onderdeel ‘gevaarherkenning’ ingevoerd om het ongevalsrisico onder jongeren te verlagen. Maar ook andere landen nemen maatregelen om de jonge bestuurders veilig de weg op te laten gaan. Bijvoorbeeld ook een vorm van begeleid rijden. Of een ‘getrapt rijbewijs’. De SWOV geeft hiervan een beschrijving in haar voorjaarsuitgave.

Nederland heeft in 2002 het beginnersrijbewijs ingevoerd met daaraan gekoppeld een puntensysteem. In 2006 werd voor beginnende bestuurders de alcohollimiet verlaagd naar 0,2 promille. Sinds 2009 maakt een gevaarherkenningstoets deel uit van het rijexamen. Eind vorig jaar ten slotte is er een experiment met begeleid rijden (2toDrive) gestart.

Begeleid Rijden

In de huidige Nederlandse variant kunnen jongeren vanaf 17 jaar hun rijbewijs halen, waarna ze tot hun 18e jaar alleen onder begeleiding van een ervaren bestuurder mogen rijden. Volgens de SWOV blijkt uit gegevens uit 2006 dat het percentage beginnende bestuurders dat van die mogelijkheid gebruikmaakt sterk varieert: van 1% in Spanje tot rond de 90% in Zweden.

In Nederland lijken de jongeren enthousiast: vier maanden na de invoering van 2toDrive hadden bijna 10.000 jongeren zich ingeschreven voor het theorie-examen en waren er 1.000 praktijkexamens afgenomen.

Ervaring

“Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om in welke mate jongeren gebruikmaken van de mogelijkheid om onder begeleiding ervaring op te doen. Immers, dat is naar verwachting het werkzame onderdeel”, schrijft de SWOV. Bij de evaluatie van 2toDrive die de SWOV uitvoert, zal dit element dan ook zeker meegenomen worden.

Vooral in Noord-Amerika en Australië is het begeleid rijden vaak de eerste van drie fasen van een zogeheten getrapt rijbewijs. Het getrapt rijbewijs gaat uit van het principe ‘kun je meer, dan mag je meer’. Aan de eerste fase, het begeleid rijden, zijn vaak expliciete voorwaarden verbonden, bijvoorbeeld over de handelingen die de leerling moet verrichten en het aantal af te leggen kilometers.

Rijverbod nachtelijke uren

Na de begeleid-rijdenfase komt er bij een getrapt rijbewijs een tussenfase waarin de leerling zelfstandig mag rijden, maar alleen in relatief veilige omstandigheden. Vrijwel altijd geldt in deze fase een nul-limiet voor alcohol; vaak geldt er ook een verbod op het rijden tijdens de nachtelijke uren en het rijden met leeftijdsgenoten als passagier.

In de Verenigde Staten duurt deze fase zes maanden tot een jaar, in Australië soms drie jaar. Na de tussenfase volgt de derde fase, het beginnersrijbewijs. Net als in Nederland gelden er voor het beginnersrijbewijs strengere regels, bijvoorbeeld voor alcoholgebruik of een (verzwaard) puntensysteem.

Het is vooral de tussenfase, waarin enkele juist voor jongeren gevaarlijke omstandigheden uitgesloten worden, die naar verwachting bijdraagt aan een extra veiligheidswinst. Tegelijkertijd zijn dat de maatregelen die op maatschappelijke en politieke weerstand stuiten.

Gevaarherkenning

“Gevaarherkenning als onderdeel van het rijexamen is net als begeleid rijden een zaak die de SWOV na aan het hart ligt”, schrijven de onderzoekers. “Het herkennen van gevaren, of beter eigenlijk het anticiperen op gevaren, is een essentiële vaardigheid binnen de rijtaak, maar is bij beginnende bestuurders nog slecht ontwikkeld.”

“Gelukkig heeft onderzoek laten zien dat gevaaranticipatie een vaardigheid is die goed en met relatief eenvoudige middelen aan te leren is. Een korte training in een eenvoudige rijsimulator blijkt al te helpen”, schrijft de SWOV. Al de genoemde aanpassingen in de rijopleiding moeten er toe leiden dat het ongevalsrisico bij jonge bestuurders fors lager wordt.

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “2toDrive, getrapt rijbewijs en gevaarherkenning voor veilige jonge bestuurders”

John|12.07.12|11:28

“Vooral in Noord-Amerika en Australië is het begeleid rijden vaak de eerste van drie fasen van een zogeheten getrapt rijbewijs.”

Ja, natuurlijk. Dat is heel anders rijden dan in een dichtbevolkt land als Nederland.

Peter|12.07.12|19:56

Kijk nou eens naar dat onschuldige bekkie op die foto.
Dat zelfde gezicht, maar dan met tranen in z,n ogen, trekt hij, als hij iemand of iemanden van het leven heeft berooft, omdat hij het niet kon verkroppen dat z,n verkering uit is.
Nederland, jullie zijn echt niet goed bij je hoofd om deze kinderen te laten autorijden.
21 jaar om te beginnen met autorijden is al redelijk vroeg.

Niels|12.07.12|21:56

16,5 jaar dat is veel te jong om auto te leren rijden, bovendien zijn de jongeren wat moeilijk te begeleiden minimum leeftijd van 18 jaar is prima.

Wisten jullie dat veel rijscholen geen 16,5 jaar aannemen?

toon eindhoven|23.07.12|21:43

Peter, helemaal mee eens, Niels, helemaal mee eens, technisch zullen ze het allemaal wel leren maar mentaal zijn ze er nog lang niet tegen opgewassen. De uitslagen worden door het CBR ook geflatteerd want de “”proef”” MOET hoe dan ook slagen. Als ik de mening hoor van individuele examinatoren (bijv. tijdens het meerijden achter motor examens aan ) dan denken velen net zoals wij, alleen het beleid van het CBR en dus van het Ministerie verplicht hen om een andere mening te verkondigen.

Niels|24.07.12|02:31

peter@,

Wij moeten die 16,5 jarigen begeleiden niet de minister, dus als jij denkt dat ze nog te jong zijn om auto te leren rijden gewoon weigeren simpel toch!

Bij de politiek kunnen ze zoveel zeggen, uiteindelijk moeten wij die leerlingen zelf begeleiden niet de politiek, Ik bepaal zelf wel wie ik aanneem.

Peter|24.07.12|17:06

@ Niels
Daar heb je helemaal gelijk in.
Ze beginnen te huilen als er iets niet goed gaat.
En dat moet bijdragen aan de verkeersveiligheid ??
Ik ga trouwens stoppen met mijn rijschool.
Ik ben deze ”nepwereld” helemaal zat en ga doen waar ik goed in ben. Met vrachtwagens en bussen rijden en dat achterlijke praktijkbegeleidings-examen stoppen ze maar in hun…..
Aan mij verdienen ze geen dubbeltje meer.
Ik heb 5 jaar een rijschool gehad en het heeft me alleen maar geld gekost.

Niels|24.07.12|18:00

Klopt helemaal wat je zegt.

Betalen betalen …….. en nog eens betalen voor iets waar je helemaal niks aan hebt!

Ik heb zelf al 15 jaar een rijschool en heeft mij ook alleen maar geld gekost! ik ben zelf ook aan het rond kijken om mee te stoppen.

Nederland barst van de regels.. en je wordt als een kip helemaal kaal geplukt.

toon eindhoven|24.07.12|20:40

laten we eerlijk zijn wat is er nog over van de instructeursopleiding? Geen autotechniek meer, geen EHBOmeer, geen antislipcursus meer, geen theorieles meer, een antiek protocolletje afdraaien en je bent er. Je zult er je dochter maar aan meegeven! En dan het niveau van de ERVAREN begeleider; toe maar jongen, papa rijdt ook altyd 50 in n 30zone,mama geeft ook altijd gas bij oranje want MISSCHIEN kun je t nog net halen.Schoolexamen, theorieexamen en praktijkexamen, bijbaantje, vriendje sport..

toon eindhoven|24.07.12|20:45

moet allemaal kunnen je bent tenslotte al bijna 17, je kunt nog maar amper je eigen billen afvegen maar autorijden.. dat kan toch iedereen! verplichte cursus voor de begeleiders? Niet nodig volgens de politiek. Klooi maar wat aan, maar als een instructeur tijdens zn praktijkbegeleiding iets vergeet raakt hij/zij de bevoegdheid kwijt. Wat voor een beleid is dit??

Peter|25.07.12|08:37

Hare stajemeid de minister.
Het wordt tijd uw plek af te staan aan iemand die logisch na kan denken en niet halsstarrig vasthoud aan ”verkeerde” principes.
Uit uw prestaties blijkt dat u niet geschikt bent voor uw job en trekken we uw ministerbevoegdheidspas per direct in.
U laat kleuters rijden, zodat ze nog eerder aan hun levensgevaarlijke spelletjes kunnen beginnen.
U straft mensen af, die geen toneel willen of kunnen spelen.
Schaam u !!

Niels|25.07.12|21:56

Peter@,

Ik heb al 15 jaar lang nog nooit les gegeven volgens de protocol, ik doe alles op mijn eigen manier en bijna iedereen slaagt bij mij zonder TTT en vaak met minder dan 40 rijlessen.

Het heeft toch geen zin om mensen te straffen, geen enkele rijinstructeur wordt hier beter van dat staat vast.

Peter|26.07.12|09:20

Niels@
Met mij hetzelfde. Van de week nog een jongen in 1 keer geslaagd met 24 lessen.
Ik ben 35 jaar beroepschauffeur geweest en weet waar het in het verkeer om gaat.
Geen 2 leerlingen zijn hetzelfde, dus iedereen heeft een andere aanpak.
Zoals eerder vermeld, stop ik er mee, want het lukt me niet meer om gemotiveerd les te geven.
Wat betreft de 16 jarigen. Ze vergelijken Nederland met Zweden. Daar kan je uren rijden, zonder een sterveling tegen te komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.