Lesauto, Hyundai i30, rijtest, VerkeersPro.nl

Rijtest Hyundai i30: waardige Lesauto van het Jaar 2013?

VIDEO – De Hundai i30 is tijdens de Lesauto-testdag uitgeroepen tot Lesauto van het jaar 2013 door de rijschoolbranche. Het voertuig kreeg na 46 verschillende testritten een gemiddelde beoordeling van 8,1. Reden genoeg voor VerkeersPro.nl om het voertuig eens aan een nadere inspectie te onderwerpen. Is deze in Europa ontworpen en gebouwde Hyundai echt zo goed? We nemen de proef op de som met de i30 1.6 GDI Blue Business (benzine).

Bekijk de video-review van VerkeersProTV:


Wat meteen opvalt in deze auto is het ruime interieur. Er is voldoende ruimte voor lange leerlingen om zowel achter het stuur plaats te nemen als op de achterbank. Ook geven de stoelen ruim voldoende zijdelingse steun. Verder wordt de onderrug uitstekend ondersteund. Een goed begin.

Dashboard

Hoewel het aan opties niet ontbreekt in het testvoertuig, is het dashboard gelukkig wel simpel gehouden. Toerenteller, snelheidsmeter en wat informatie van de boordcomputer. Meer heb je ook niet nodig. De snelheid is goed afleesbaar vanaf de bijrijdersstoel. Wel zitten er teveel knoppen aan het stuur, wat ons betreft. Niet dat een leerling die snel zal gebruiken, maar met een keuze uit 13 knoppen zal hij toch even moeten zoeken. En dan is het moeilijk ogen op de weg te houden.

Het zicht rondom is uitstekend te noemen. De dode hoek die veroorzaakt wordt door de B-stijl valt erg mee. Omdat hij redelijk ver weg van de bestuurder is geplaatst, kun je er makkelijk omheen kijken. Het zicht via de binnenspiegel door de achterruit had wat ons betreft wat ruimer gemogen. Maar dat is de prijs die je betaalt voor een modern en strak design. Overigens valt de dode hoek rechtsachterin mee. Zeker voor een auto van dit formaat.

Koppeling

Het bedienen van de koppeling in deze benzine-uitvoering voelt prima aan. Niet te stug en niet te soepel. Er is genoeg ruimte om het aangrijpingspunt iets te missen, de benzinemotor is best vergevingsgezind. Ook het schakelen is uitstekend. De pook valt bijna vanzelf in de juiste versnelling. Complimenten. Een schakelindicator is aanwezig. Maar zolang je niet boven de 2500 toeren komt, merk je daar niets van.

De afleesbaarheid van de ingebouwde touchscreen-navigatie kan helaas niet tippen aan de interface van TomTom. Het tweedimensionale beeld is net wat te druk met alle omringende straten. Net zoals vrijwel altijd het geval is bij door de fabriek ingebouwde navigatie. Hoewel je kunt in- en uitzoomen, blijft het wat rommelig. Wat Hyundai wel heel goed heeft gedaan is de rijstrookassistent. Die is erg overzichtelijk en fijn om te gebruiken.

Ruimte achterin

Hoewel het een auto in het C-segment betreft, is de ruimte achterin bijzonder goed. Mocht je de auto privé gebruiken en drie grote kinderen in je familie hebben, kun je zonder problemen lange afstanden rijden. Maar ook achterin zitten tijdens een praktijkexamen is prima voor lange rijinstructeurs. We durven zelfs de stelling aan dat de binnenruimte beter is dan bijvoorbeeld een Mercedes C-Klasse.

Zuinigheid van de auto speelt tegenwoordig een grote rol bij de aanschaf van een lesauto. Tijdens onze praktijktest van vier dagen, waarbij we zoveel mogelijk het nieuwe rijden hebben toegepast, kwamen wij tot een gemiddeld verbruik in de stad van 7,1 liter per 100 km. Oftewel: 1 op 14. Hij heeft een CO2-uitstoot van 130 gram per kilometer.

Koplampen

Een bijzonder aardige en nuttig functie is het zogenaamde ‘Adaptive Front Lightning System’. Dat zorgt ervoor dat de koplampen in dezelfde richting draaien als het stuurwiel, waardoor de weg in een bocht beschenen wordt. De bestuurder heeft daardoor beter zicht en dat werkt verrassend goed. Zeker als een leerling wat onzeker is in het donker, is dat erg prettig.

Een ander onderdeel waar de i30 zich zeker mee kan onderscheiden is de achteruitrijcamera. De in deze auto gebruikte groothoeklens geeft zelfs meer zicht rondom de auto dan wanneer een bestuurder de spiegels en het rechterschoudertje gebruikt. Erg handig om het verkeer in de gaten te houden, bijvoorbeeld bij een bochtje achteruit of fileparkeren.

Veiligheid

Veiligheid kan voor een rijinstructeur, die de hele dag op de weg zit, van levensbelang zijn. Daarom is de i30 uitgerust met standaard zes airbags: een combinatie van airbags voorin, zijairbags en gordijnairbags die de inzittenden voorin en achterin beschermen. Sommige uitvoeringen zijn ook voorzien van een knie-airbag voor de bestuurder. Hij scoort dan ook de maximale 5 sterren bij de test van Euro NCAP.

Kortom, de Hyundai i30 voldoet aan alle eisen die een rijschoolhouder stelt aan een auto. Hij ziet er goed uit, zit comfortabel, biedt genoeg ruimte voor lange mensen en is erg veilig. Bovendien biedt Hyundai 5 jaar garantie. Deze garantie kent geen kilometerbeperking en geldt op alle productie- en fabricagefouten van bumper tot bumper. Dus wat ons betreft is deze auto een waardige drager van de titel Lesauto van het Jaar 2013.

De 5-deurs Hyundai i30 is verkrijgbaar vanaf € 18.495,- en valt in de 20% bijtellingscategorie. De door ons gereden 1.6 GDI Blue Business edition kost € 22.495,-.

Bart Pals

Lesauto, Achterkant, Hyundai i30

Dode hoek, links voor, Hyundai i30, B-stijl

Dode hoek, rechts achter, Hyundai i30, D-stijl

AchteruitRijCamera, Hyundai i30, lesauto, dashboard

Ruimte Achterin, lesauto, Hyundai i30

Rotonde, Lesauto, Hyundai i30

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest Hyundai i30: waardige Lesauto van het Jaar 2013? | RijschoolPro
Lesauto, Hyundai i30, rijtest, VerkeersPro.nl

Rijtest Hyundai i30: waardige Lesauto van het Jaar 2013?

VIDEO – De Hundai i30 is tijdens de Lesauto-testdag uitgeroepen tot Lesauto van het jaar 2013 door de rijschoolbranche. Het voertuig kreeg na 46 verschillende testritten een gemiddelde beoordeling van 8,1. Reden genoeg voor VerkeersPro.nl om het voertuig eens aan een nadere inspectie te onderwerpen. Is deze in Europa ontworpen en gebouwde Hyundai echt zo goed? We nemen de proef op de som met de i30 1.6 GDI Blue Business (benzine).

Bekijk de video-review van VerkeersProTV:


Wat meteen opvalt in deze auto is het ruime interieur. Er is voldoende ruimte voor lange leerlingen om zowel achter het stuur plaats te nemen als op de achterbank. Ook geven de stoelen ruim voldoende zijdelingse steun. Verder wordt de onderrug uitstekend ondersteund. Een goed begin.

Dashboard

Hoewel het aan opties niet ontbreekt in het testvoertuig, is het dashboard gelukkig wel simpel gehouden. Toerenteller, snelheidsmeter en wat informatie van de boordcomputer. Meer heb je ook niet nodig. De snelheid is goed afleesbaar vanaf de bijrijdersstoel. Wel zitten er teveel knoppen aan het stuur, wat ons betreft. Niet dat een leerling die snel zal gebruiken, maar met een keuze uit 13 knoppen zal hij toch even moeten zoeken. En dan is het moeilijk ogen op de weg te houden.

Het zicht rondom is uitstekend te noemen. De dode hoek die veroorzaakt wordt door de B-stijl valt erg mee. Omdat hij redelijk ver weg van de bestuurder is geplaatst, kun je er makkelijk omheen kijken. Het zicht via de binnenspiegel door de achterruit had wat ons betreft wat ruimer gemogen. Maar dat is de prijs die je betaalt voor een modern en strak design. Overigens valt de dode hoek rechtsachterin mee. Zeker voor een auto van dit formaat.

Koppeling

Het bedienen van de koppeling in deze benzine-uitvoering voelt prima aan. Niet te stug en niet te soepel. Er is genoeg ruimte om het aangrijpingspunt iets te missen, de benzinemotor is best vergevingsgezind. Ook het schakelen is uitstekend. De pook valt bijna vanzelf in de juiste versnelling. Complimenten. Een schakelindicator is aanwezig. Maar zolang je niet boven de 2500 toeren komt, merk je daar niets van.

De afleesbaarheid van de ingebouwde touchscreen-navigatie kan helaas niet tippen aan de interface van TomTom. Het tweedimensionale beeld is net wat te druk met alle omringende straten. Net zoals vrijwel altijd het geval is bij door de fabriek ingebouwde navigatie. Hoewel je kunt in- en uitzoomen, blijft het wat rommelig. Wat Hyundai wel heel goed heeft gedaan is de rijstrookassistent. Die is erg overzichtelijk en fijn om te gebruiken.

Ruimte achterin

Hoewel het een auto in het C-segment betreft, is de ruimte achterin bijzonder goed. Mocht je de auto privé gebruiken en drie grote kinderen in je familie hebben, kun je zonder problemen lange afstanden rijden. Maar ook achterin zitten tijdens een praktijkexamen is prima voor lange rijinstructeurs. We durven zelfs de stelling aan dat de binnenruimte beter is dan bijvoorbeeld een Mercedes C-Klasse.

Zuinigheid van de auto speelt tegenwoordig een grote rol bij de aanschaf van een lesauto. Tijdens onze praktijktest van vier dagen, waarbij we zoveel mogelijk het nieuwe rijden hebben toegepast, kwamen wij tot een gemiddeld verbruik in de stad van 7,1 liter per 100 km. Oftewel: 1 op 14. Hij heeft een CO2-uitstoot van 130 gram per kilometer.

Koplampen

Een bijzonder aardige en nuttig functie is het zogenaamde ‘Adaptive Front Lightning System’. Dat zorgt ervoor dat de koplampen in dezelfde richting draaien als het stuurwiel, waardoor de weg in een bocht beschenen wordt. De bestuurder heeft daardoor beter zicht en dat werkt verrassend goed. Zeker als een leerling wat onzeker is in het donker, is dat erg prettig.

Een ander onderdeel waar de i30 zich zeker mee kan onderscheiden is de achteruitrijcamera. De in deze auto gebruikte groothoeklens geeft zelfs meer zicht rondom de auto dan wanneer een bestuurder de spiegels en het rechterschoudertje gebruikt. Erg handig om het verkeer in de gaten te houden, bijvoorbeeld bij een bochtje achteruit of fileparkeren.

Veiligheid

Veiligheid kan voor een rijinstructeur, die de hele dag op de weg zit, van levensbelang zijn. Daarom is de i30 uitgerust met standaard zes airbags: een combinatie van airbags voorin, zijairbags en gordijnairbags die de inzittenden voorin en achterin beschermen. Sommige uitvoeringen zijn ook voorzien van een knie-airbag voor de bestuurder. Hij scoort dan ook de maximale 5 sterren bij de test van Euro NCAP.

Kortom, de Hyundai i30 voldoet aan alle eisen die een rijschoolhouder stelt aan een auto. Hij ziet er goed uit, zit comfortabel, biedt genoeg ruimte voor lange mensen en is erg veilig. Bovendien biedt Hyundai 5 jaar garantie. Deze garantie kent geen kilometerbeperking en geldt op alle productie- en fabricagefouten van bumper tot bumper. Dus wat ons betreft is deze auto een waardige drager van de titel Lesauto van het Jaar 2013.

De 5-deurs Hyundai i30 is verkrijgbaar vanaf € 18.495,- en valt in de 20% bijtellingscategorie. De door ons gereden 1.6 GDI Blue Business edition kost € 22.495,-.

Bart Pals

Lesauto, Achterkant, Hyundai i30

Dode hoek, links voor, Hyundai i30, B-stijl

Dode hoek, rechts achter, Hyundai i30, D-stijl

AchteruitRijCamera, Hyundai i30, lesauto, dashboard

Ruimte Achterin, lesauto, Hyundai i30

Rotonde, Lesauto, Hyundai i30

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.