rijtest, Bart Pals, Volkswagen Golf VII, 2.0 TDI, lesauto

Lesauto rijtest Volkswagen Golf VII 2.0 TDI (VerkeersProTV)

VIDEO – De Volkswagen Golf is al decennia lang een van de meest gebruikte auto’s in de rijschoolbranche. Volkswagen is inmiddels toe aan de zevende generatie van dit type. Maar is hij nog net zo goed als zijn voorgangers. Of hij is misschien wel beter geworden om te gebruiken als lesauto? VerkeersProTV test het uit.

Bekijk het videoverslag van VerkeersProTV.

Onderstel

Het onderstel van de Golf VII is zeer goed doorontwikkeld. Hij ligt stevig en strak op de weg, zonder dat de auto zwaar aanvoelt. Hij stuurt licht, maar toch heb je altijd het gevoel van controle.

Een beginnende leerling zal in dit model zonder veel problemen kunnen schakelen. De pook voelt kwalitatief goed aan en de versnellingen zijn makkelijk te vinden. Als er van 3 naar 2 wordt teruggeschakeld en het toerental daalt naar 800, bijvoorbeeld bij het naderen van een kruising, dan blijft de motor soepel. Je kunt daarna gewoon gas bij geven om te versnellen, zonder dat de auto gaat bokken. Of de auto rustig laten uitlopen, zonder dat hij naar voren schiet.

Stoelen

We zijn zeer te spreken over de kwaliteit van de stoelen in het testmodel. Er zijn maar weinig middenklassers met stoelen die zoveel zijdelingse steun bieden als in deze Golf. Als je als rijinstructeur een hele dag in zo’n stoel zit en je komt ’s avonds thuis, heb je nog genoeg energie om met je kinderen te gaan voetballen. Ook voorkomt het rugklachten.

Het dashboard is zeer duidelijk en makkelijk afleesbaar. Mooi zwart met witte cijfers en rode wijzers. Dat is heel rustig en overzichtelijk. De leerling kan meteen zien wat hij wil, zonder dat hij hoeft te zoeken en afgeleid wordt. Erg goed van Volkswagen.

Lesauto

Veel rijscholen kiezen tegenwoordig voor een kleinere lesauto, zoals het type Polo. Dat is een stuk voordeliger, maar daardoor boet je wel in aan binnenruimte. In de Golf VII is er aan binnenruimte geen gebrek. De ruimte tussen de bestuurder en bijrijder bedraagt 64 centimeter. Dat is prettig voor zowel leerling, als rijinstructeur. De ruimte achterin is ook zeer prima. Voldoende beenruimte, bij de meeste passagiers zijn de knieën vrij. Ook is er ruim voldoende hoofdruimte.

Het design van de Golf VII is een stuk strakker dan zijn voorganger. Daardoor is echter wel het zicht in de buitenspiegel wat minder. De buitenkant loopt schuin af, waardoor het zicht niet optimaal is vergeleken met traditionele rechte spiegels. De dode hoeken zijn minimaal, vooral linksvoor. Er is makkelijk omheen te kijken. We prettig is tijdens rijlessen in het donker, is dat de lichtbundel automatisch door de bocht heen schijnt.

Boordcomputer

De boordcomputer geeft de maximumsnelheid aan. Dat registreert de auto via een camera en de navigatie. Dat systeem is echter niet helemaal waterdicht. Soms geeft hij de verkeerde snelheid aan. Gebruik het dus vooral als hulpmiddel en adviseer de leerling om zelf goed te blijven kijken en nadenken.

Een TDI is te verkijgen vanaf € 25.000 euro voor de goedkoopste uitvoering. Dus een rijschoolhouder die een voordelige lesauto zoekt, kan wellicht beter naar een type Polo kijken. Maar de Golf VII is een uitstekende keus voor de rijschoolhouder die een ruime, comfortabele, veilige en zeer goed doorontwikkelde auto wil.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lesauto rijtest Volkswagen Golf VII 2.0 TDI (VerkeersProTV) | RijschoolPro
rijtest, Bart Pals, Volkswagen Golf VII, 2.0 TDI, lesauto

Lesauto rijtest Volkswagen Golf VII 2.0 TDI (VerkeersProTV)

VIDEO – De Volkswagen Golf is al decennia lang een van de meest gebruikte auto’s in de rijschoolbranche. Volkswagen is inmiddels toe aan de zevende generatie van dit type. Maar is hij nog net zo goed als zijn voorgangers. Of hij is misschien wel beter geworden om te gebruiken als lesauto? VerkeersProTV test het uit.

Bekijk het videoverslag van VerkeersProTV.

Onderstel

Het onderstel van de Golf VII is zeer goed doorontwikkeld. Hij ligt stevig en strak op de weg, zonder dat de auto zwaar aanvoelt. Hij stuurt licht, maar toch heb je altijd het gevoel van controle.

Een beginnende leerling zal in dit model zonder veel problemen kunnen schakelen. De pook voelt kwalitatief goed aan en de versnellingen zijn makkelijk te vinden. Als er van 3 naar 2 wordt teruggeschakeld en het toerental daalt naar 800, bijvoorbeeld bij het naderen van een kruising, dan blijft de motor soepel. Je kunt daarna gewoon gas bij geven om te versnellen, zonder dat de auto gaat bokken. Of de auto rustig laten uitlopen, zonder dat hij naar voren schiet.

Stoelen

We zijn zeer te spreken over de kwaliteit van de stoelen in het testmodel. Er zijn maar weinig middenklassers met stoelen die zoveel zijdelingse steun bieden als in deze Golf. Als je als rijinstructeur een hele dag in zo’n stoel zit en je komt ’s avonds thuis, heb je nog genoeg energie om met je kinderen te gaan voetballen. Ook voorkomt het rugklachten.

Het dashboard is zeer duidelijk en makkelijk afleesbaar. Mooi zwart met witte cijfers en rode wijzers. Dat is heel rustig en overzichtelijk. De leerling kan meteen zien wat hij wil, zonder dat hij hoeft te zoeken en afgeleid wordt. Erg goed van Volkswagen.

Lesauto

Veel rijscholen kiezen tegenwoordig voor een kleinere lesauto, zoals het type Polo. Dat is een stuk voordeliger, maar daardoor boet je wel in aan binnenruimte. In de Golf VII is er aan binnenruimte geen gebrek. De ruimte tussen de bestuurder en bijrijder bedraagt 64 centimeter. Dat is prettig voor zowel leerling, als rijinstructeur. De ruimte achterin is ook zeer prima. Voldoende beenruimte, bij de meeste passagiers zijn de knieën vrij. Ook is er ruim voldoende hoofdruimte.

Het design van de Golf VII is een stuk strakker dan zijn voorganger. Daardoor is echter wel het zicht in de buitenspiegel wat minder. De buitenkant loopt schuin af, waardoor het zicht niet optimaal is vergeleken met traditionele rechte spiegels. De dode hoeken zijn minimaal, vooral linksvoor. Er is makkelijk omheen te kijken. We prettig is tijdens rijlessen in het donker, is dat de lichtbundel automatisch door de bocht heen schijnt.

Boordcomputer

De boordcomputer geeft de maximumsnelheid aan. Dat registreert de auto via een camera en de navigatie. Dat systeem is echter niet helemaal waterdicht. Soms geeft hij de verkeerde snelheid aan. Gebruik het dus vooral als hulpmiddel en adviseer de leerling om zelf goed te blijven kijken en nadenken.

Een TDI is te verkijgen vanaf € 25.000 euro voor de goedkoopste uitvoering. Dus een rijschoolhouder die een voordelige lesauto zoekt, kan wellicht beter naar een type Polo kijken. Maar de Golf VII is een uitstekende keus voor de rijschoolhouder die een ruime, comfortabele, veilige en zeer goed doorontwikkelde auto wil.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.