Rijschool Dekker, lesauto, Eindhoven, rijles

Dekker-Meurs maakt doorstart als Rijschool Dekker Eindhoven

De failliete Verkeersschool Dekker uit Eindhoven maakt een doorstart als Rijschool Dekker. Allroad Projecten BV, een ander bedrijf van John Dekker, heeft de boedel van de voormalige Verkeersschool Dekker Eindhoven BV opgekocht. Oorzaak van het faillissement waren twee zakelijke tegenvallers en de slechte economische omstandigheden in de rijschoolbranche. “Ik heb er alles aan gedaan een faillissement te voorkomen”, vertelt Dekker. “Het belangrijkst aan de doorstart vond ik dat het personeel hun baan kon behouden en de leerlingen niet werden gedupeerd.”

Het faillissement van de oudste rijschool van Nederland is volgens Dekker ontstaan door slechte economische omstandigheden. De onderneming is in 1932 door zijn grootvader opgestart als rijschool met één lesauto. Dit is vervolgens uitgegroeid tot meer auto’s en in 1998 is hij binnen een half jaar van 6 naar 96 lesvoertuigen in heel Nederland gegaan.

Opdrachtgevers

Door tegenvallende cijfers in de jaren die volgden, is men zich in 2000 weer gaan focussen op Brabant en Limburg. Vervolgens kreeg de rijschool grote opdrachtgevers, waaronder Defensie. In 2008 won de onderneming de aanbesteding waardoor Dekker voor Defensie rijopleidingen mocht gaan verzorgen. Er werkten destijds 72 mensen bij de rijschool voor Defensie. De rijschool stond voorheen bekend als Dekker-Meurs.

In september 2010 werd deze opdracht door Defensie opeens zonder aankondiging gehalveerd, waardoor slechts nog 35 mensen hiervoor werk hadden. “Hierdoor had de onderneming 35 personeelsleden ‘over’ die nergens anders geplaatst konden worden en waarvan de contracten nog een half jaar liepen”, vertelt Dekker. “Maar die mensen moest ik wel doorbetalen. Dat heeft me tonnen gekost.”

Vrachtauto’s

Ook had John Dekker in 2008, toen de crisis net begon, een aantal vrachtauto’s en bussen besteld voor de C/D-opleidingen. Dekker: “Maar vervolgens liep de omzet in die tak terug tot een schamele 15%. En ik had net nieuw materiaal. Zo heb ik een vrachtauto staan van bijna 5 jaar oud met slechts 60.000 km op de teller. Die heeft dus erg weinig opgebracht. Terwijl ik de maandelijkse betalingen aan de leasemaatschappij wel altijd heb moeten voldoen.”

Ook een zakelijk geschil binnen de rijschool met ex-zakenpartner Verhoef heeft Dekker naar eigen zeggen ‘enkele tonnen gekost’. Daarover loopt nog een rechtszaak. En toen de rijschoolmarkt in 2012 verder terug liep, onder meer omdat er zeer veel rijinstructeurs gesubsidieerd door het UWV op een toch al krimpende krimpende markt kwamen, was dat de nekslag voor de rijschool. “Van de 23 B-voertuigen, waren er nog maar 15 bezet. De omzet liep met 30% terug. Ik was het ene gat met het andere aan het vullen”, vertelt Dekker.

Schulden

Alles bij elkaar opgeteld had de rijschool ten tijde van het faillissement een schuld van ongeveer 1 miljoen euro. De Belastingdienst had een vordering van € 470.000 euro op Verkeersschool Dekker. De overige schuldeisers kregen nog € 660.000 euro van de rijschool. Zo kreeg de firma Autopon nog € 275.000 van Dekker en de lokale Rabobank had een vordering van € 250.000.

Dekker is vervolgens gaan praten met de bank en zij stelden voor een crediteurenakkoord aan te bieden. De leasemaatschappij ging hier echter niet mee akkoord. Vervolgens heeft Dekker moeten besluiten het faillissement aan te vragen, meldt de curator in het faillissementsverslag. De leasemaatschappij had aangekondigd de auto’s op te halen, zodat verdere bedrijfsvoering onmogelijk zou worden.

Kopers

Er hadden zich drie kopers gemeld bij de curator. Daarnaast had de curator zelf nog twee andere kopers benaderd met het verzoek een bod uit te brengen. Volgens de curator bracht Dekker uiteindelijk het beste bod uit: € 13.000 voor de activa, € 22.000 voor de goodwill (klantenbestand, domeinnamen, etc) en € 1.000 voor de debiteuren. Ook moet Dekker minimaal 17 van de huidige personeelsleden een baan-aanbod doen.

Een curator heeft in Nederland twee prioriteiten; ervoor zorgen dat de schuldeisers zoveel mogelijk hun geld krijgen én zoveel mogelijk de werkgelegenheid te garanderen. Dekker: “Ik had het hoogste bod gedaan, natuurlijk ook omdat ik niet wil dat iemand anders met mij naam gaat rondrijden. En vrijwel alle personeelsleden kunnen hun baan behouden. De overnamesom lijkt misschien weinig in verhouding tot de schulden, maar ook de anderen hebben niet méér geboden. Want zoals iedereen weet, is een rijschool op zichzelf niet veel geld waard.”

Eigen geld

“Denk trouwens maar niet dat ik er beter van geworden ben”, legt Dekker uit. “Ik had zelf ook ruim 4 ton in de rijschool gestoken om de boel draaiende te houden. Bovendien ben ik nog steeds aansprakelijk voor de schuld aan de bank. En omdat de beheermaatschappij een fiscale eenheid is met de rijschool, kan ik ook nog een fikse rekening van de Belastingdienst verwachten.”

“Daarbij kost deze overname mij ook nog eens ruim een ton, omdat ik het personeel door blijf betalen. Terwijl ik dat geld de komende jaren echt niet terug ga verdienen met de rijschool in de huidige markt.”

Rijles

Rijschool Dekker blijft met 18 voertuigen rijles geven, waaronder 13 B-voertuigen. “We blijven dezelfde hoge kwaliteit leveren als we altijd gedaan hebben”, kondigt Dekker aan. “Ook zullen wij zeker niet op prijs gaan concurreren. We werken hoofdzakelijk met pakketten in een modulaire opleiding gebaseerd op ‘fixed pricing’. Door goed te presteren kan het systeem resulteren in een gezonde bedrijfsvoering.”

Allroad, waarvan Dekker mede-eigenaar is, bestaat sinds 2008 en drijft op opleiding en detachering van buschauffeurs bij OV- en touringcarbedrijven en van vrachtwagenchauffeurs in de groenten- en fruitsector.

Bart Pals

Lees ook: Verkeersschool Dekker uit Eindhoven is failliet verklaard

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.