Sportcoach Hanneke: ‘Autorijden kan gevaarlijk zijn door het lange stilzitten’

Sportcoach Hanneke: ‘Autorijden kan gevaarlijk zijn door het lange stilzitten’

Sportcoach Hanneke Foto: Breakaway/BrittVangenechtenFotografie

Rijinstructeurs brengen vele uren door achter het stuur, waardoor er soms weinig mogelijkheid is tot beweging. Hanneke van Gucht, sportcoach en inspanningsfysioloog, raadt chauffeurs en instructeurs daarom aan om zoveel mogelijk te bewegen en zo het zitgedrag te doorbreken.

Hanneke windt er geen doekjes om. “Autorijden kan best gevaarlijk zijn door het lange stilzitten. Tijdens het zitten is er een verminderde bloedcirculatie, waardoor sommige spieren niet van voldoende bloed worden voorzien. Daarnaast zorgt het voor een toename in rugklachten. Een correcte zithouding is daarom essentieel.”

De sportcoach vindt het dan ook belangrijk om het zitgedrag zo veel mogelijk te doorbreken. “Dit doe je door af en toe recht te staan of te wandelen. Probeer creatief te zijn; stap uit, sta even recht, eet je lunch op in een park waar je meters kan maken.”

Het belang van sporten

Ook sporten is natuurlijk van belang. “Er wordt aangeraden vijf keer per week een half uur te sporten, maar elk beetje sport maakt wel degelijk een verschil”, weet Hanneke. “Begin met een sport die je graag doet, zo houd je het makkelijker vol. Lopen kan, al bestaat daar het risico dat je sneller blessures krijgt. Bij zwemmen ligt het risico op blessures heel wat lager, doordat de impact daarvan bijna verwaarloosbaar is.”

“Begin met twee tot drie sportmomenten per week, maar houd het kort (20-30 min). Begin rustig. Ga bijvoorbeeld niet meteen twee uur tennissen. Een grote valkuil bij beginnende sporters is dat ze te enthousiast starten en daardoor een blessure oplopen. Je spieren, pezen en gewrichten hebben tijd nodig om te wennen aan de nieuwe vorm van belasting. Bouw dus rustig op, zo is de kans dat je het volhoudt veel groter.”

Veel bewegen

Je kan ook op andere vlakken veel bewegen. “Dan denk ik maar aan in de tuin werken en de boodschappen al wandelend doen. Dat zijn van die kleine dingen die wel degelijk een verschil maken. Als mens zijn we namelijk gemaakt om te bewegen. Ons lichaam heeft beweging nodig om optimaal te functioneren. Het beïnvloedt heel wat lichaamsprocessen op een positieve manier. Zo zal je door voldoende te bewegen je stresspeil op een positieve manier beïnvloeden”, vervolgt Hanneke.

“Door te bewegen en te sporten komen er heel wat hormonale processen op gang die ons algemeen welbevinden verbeteren. Daarnaast is de lijst met voordelen door beweging heel lang. Het vermindert onder andere het risico op hart- en vaatziekten, diabetes, bepaalde typen kanker én het verbetert je hersenfunctie. Het is eigenlijk een gratis pilletje zonder bijwerkingen”, zegt Hanneke tot slot.

Misschien ook interessant:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

Auteur: Matthias Vanheerentals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.