Buschauffeur, de “ideale bijbaan voor een student”

In de bus vervoerd worden door een student, het is al jaren aan de orde van de dag in Nederland. Recruit a Student begon zeven jaar geleden met het inzetten van studenten als buschauffeur en doet dit na al die jaren nog altijd met alle tevredenheid. Reden genoeg voor Verkeerspro.nl om de studentenuitzendorganisatie eens op te zoeken.

Genoeg animo onder studenten

Het begon zeven jaar geleden als een pilot-projectje met het inzetten van enkele chauffeurs voor de zogenaamde Efteling-bus tussen Tilburg en Den Bosch, maar inmiddels is het een belangrijk onderdeel geworden van Recruit a Student: het inzetten van studenten als buschauffeur.

Accountmanager Okke Scholtes: “We hebben nu zo’n 120 chauffeurs op part-time basis rondrijden.” Voordat de studenten de weg op mogen, dienen ze echter een heel traject af te leggen. Na het intakegesprek volgen namelijk nog een rijtest, een gesprek met het vervoersbedrijf en een medische test. “Ik denk dat zo’n 80 à 90% voor die tijd is afgevallen. Maar dat is niet erg, we willen juist de echte gemotiveerde en goede mensen inzetten.”

Daar komt bij dat het niet zomaar een bijbaantje is. Scholtes: “Wij leiden ze op en een gedeelte van de opleiding betalen ze ons terug. Ze tekenen een contract voor minimaal 1000 uur, die ze flexibel in kunnen zetten, maar dat is met name in avonden, weekenden en vakanties. Nou net de tijden dat er gewerkt wordt met forse toeslagen, ze verdienen dus erg goed.”

Landelijke dekking

Wat begon als een kleinschalig project, werd al snel breed ingezet. Inmiddels zijn studenten van Recruit a Student zo’n beetje in heel Nederland actief. “We werken eigenlijk voor alle grote busmaatschappijen. Hermes, Connexxion, Syntus, Veolia, Arriva, noem het maar op…”

Positieve reacties

Scholtes geeft aan dat de busmaatschappijen vrij snel positief waren over het initiatief. “Je moet je er wel invechten, het zijn toch studenten. Voor busmaatschappijen moet het een lust zijn, geen last. Inmiddels worden we overal met open armen ontvangen.”

Naast de maatschappijen zijn ook de vaste chauffeurs niet ongelukkig met de jongeren. “Voor hen is het een uitkomst, zij kunnen nu op de gewenste momenten vrij nemen. Verder komen er vaak vrolijke gasten dat wereldje binnen, dat is toch anders dan iemand die het werk al 30 jaar 40 uur per week doet. Eigenlijk horen we alleen maar goede dingen.”

Dat bevestigt Wim Wennekes, vestigingsmanager van Connexxion Leidschendam. “Wij hebben nu drie mensen van Recruit a Student rondlopen, het zijn echt fantastische jongens. Bovendien is het inzetten van studenten voor ons een heel plezierige manier om pieken op te vangen.”

“Leuk werk om aan te bieden”

De accountmanager stelt onlosmakelijk vast dat dit werk niet voor iedereen is weggelegd. “Het is toch weer iets anders dan schoonmaken en cijfers inkloppen. Het is een bijbaan voor een langere tijd en bovendien heb je verantwoordelijkheid.”

Daarnaast wordt er het nodige gevraagd van de studenten, zeker tijdens de opleiding. “Je moet er veel voor weten, uiteraard de gewone theorie, maar ook technisch gezien moet je de bus van buiten kennen. Het is iets waar je flink voor moet leren, allemaal in je eigen tijd.”

Het resultaat mag er vaak echter zijn. “Het is een ideale bijbaan,” zegt Scholtes vol overtuiging en trots. “Eentje waar we niet de minste studenten op afsturen.”

En ook werk waar Recruit a Student trots op is. “Dit is heel leuk werk om aan te bieden en werk waar we continu studenten voor zoeken,” besluit de motor achter dit project.

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.