George Jansen gelooft heilig in toekomst taxibranche

“De totale omzet in de taxibranche was in 2008 1,1 miljard, als de branche innovatief en kwalitatief snelle slagen maakt kan dat gemakkelijk naar 1,5 miljard euro. ” George Jansen, directeur van Prestige Taxicentrale uit Utrecht, is ambitieus, maar heeft daarbij een stevige onderbouwing van zijn enthousiasme. Verkeerspro.nl sprak met de oprichter van de grote Utrechtse taxicentrale.

Jansen:  “We zijn net vóór de deregulering van de taxibranche gestart bij de Coöperatieve vereniging UTC (Utrechtse Taxi Centrale),  maar binnen een coöperatieve vereniging loop je snel vast met je ambities en innovaties. Daarom hebben we in 2004 het lidmaatschap opgezegd en zijn onder onze eigen vlag gaan werken.” Prestige Taxicentrale draait inmiddels met haar 150 voertuigen als een Zwitsers klokje, maar Jansen ziet nog meer kansen.  Hij ziet vooral ook enorme mogelijkheden voor groei  van de totale branche . “Er zijn echter twee uitdagingen, het imago van de taxiwereld en de prijs. De prijs/kwaliteit moet in verhouding en vooral duidelijk transparant zijn, zodat de taxi een service kan zijn voor iedereen. Momenteel is het zo dat tien procent van de branche het imago bepaalt.” Met die tien procent doelt  ‘Jansen’ op de straattaxi’s, die vanuit standplaatsen opereren.

Jansen wil maar al te graag het imago van de branche verbeteren, jammer genoeg is de branche de laatste tijd met regelmaat negatief in het nieuws is gekomen. Telkens is dat vanuit het staattaxisegment. terwijl het grootste deel  90%,  het contractvervoer, ontzettend goed is. Daarin lopen we voorop in de wereld. Laat dat ook eens duidelijk zijn.  Alles daarin is heel goed geregeld. Ook de aanbestedende partijen zetten steeds betere bestekken uit en willen een goede prijs betalen. Op die manier is de prijs kwaliteitverhouding mega goed. Ook vanuit de overheid wordt er echt meegedacht. Vanaf het moment dat Staatsecretaris Tineke Huizinga en de nieuwe directeur marktwerking van Verkeer en Waterstaat, Michelle Blom, zijn gekomen, was het ineens mogelijk om vanuit de stakeholder gedachten samen met onze branchevereniging KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) pragmatisch naar de knelpunten te kijken om  tot oplossingen te komen.

Keurmerk

De taxistandplaatsen, daar zit onmiskenbaar het ‘probleem’ van de branche. “De keuze voor consumenten moet vrij zijn, maar dat is technisch niet mogelijk.” Een keurmerk kan zonder meer een oplossing brengen, maar Jansen kijkt verder. “We moeten met z’n allen leuke, lieve en slimme producten bedenken voor deze prachtige branche.”

Een keurmerk is echter wel stap één om de gehele branche weer doorgrondelijk te maken. Jansen: “In Utrecht zijn we daar al mee bezig en iedereen is betrokken met dit idee. ” Daarbij is het keurmerk an sich niet voldoende. Het moet op korte termijn namelijk simpelweg niet meer mogelijk zijn om als taxi op een standplaats te gaan staan zonder te beschikken over het nieuw vorm te geven keurmerk.
Op die wijze worden ook de vrije rijders direct ontmanteld. “We zijn nu vanuit het G4 overleg van KNV bezig om dit uit te werken. Het doel daarbij is ook om het imago en de prijs te verbeteren.”

Controle door mystery guests

Het naleven van een eventuele wet en regelgeving heeft echter nog wel wat haken en ogen. “Je moet mystery guests inzetten om alles te controleren en te handhaven, hoe meet je kwaliteit in dienstverlening, daar ligt momenteel de uitdaging.” Voordeel voor Jansen en consorten is dat KNV Taxi meegaat in de plannen en niets liever wil dan het opzetten van een duidelijke wetgeving, geldend voor heel Nederland. ‘We moeten met z’n allen optrekken in  alle steden’, is de opinie van KNV hierover. “We moeten proberen de steden te verenigen. In eerste instantie gaan we de norm ontwikkelen met de G4 (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag).” Naast deze Mystery guests werkt Jansen momenteel met een aantal partners aan een landelijk taxi rating-systeem. Klanten kunnen zelf feedback geven op een openbaar systeem dat door een objectieve partij beheerd wordt. Zo krijg je ook een goed beeld van de kwaliteit die een taxichauffeur geeft.

Jansen steekt de ambities in deze niet onder stoelen of banken en denkt al in 2010 ‘live’ te kunnen gaan met de plannen. “Technisch kan alles in het eerste kwartaal van 2010 gerealiseerd zijn. Zoals gezegd  gaat bovendien de politiek volledig mee in de plannen. KNV heeft een hele goede band met de politiek, dat is zeker een voordeel.”

Kijk voor het laatste taxinieuws op www.taxipro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

George Jansen gelooft heilig in toekomst taxibranche | RijschoolPro

George Jansen gelooft heilig in toekomst taxibranche

“De totale omzet in de taxibranche was in 2008 1,1 miljard, als de branche innovatief en kwalitatief snelle slagen maakt kan dat gemakkelijk naar 1,5 miljard euro. ” George Jansen, directeur van Prestige Taxicentrale uit Utrecht, is ambitieus, maar heeft daarbij een stevige onderbouwing van zijn enthousiasme. Verkeerspro.nl sprak met de oprichter van de grote Utrechtse taxicentrale.

Jansen:  “We zijn net vóór de deregulering van de taxibranche gestart bij de Coöperatieve vereniging UTC (Utrechtse Taxi Centrale),  maar binnen een coöperatieve vereniging loop je snel vast met je ambities en innovaties. Daarom hebben we in 2004 het lidmaatschap opgezegd en zijn onder onze eigen vlag gaan werken.” Prestige Taxicentrale draait inmiddels met haar 150 voertuigen als een Zwitsers klokje, maar Jansen ziet nog meer kansen.  Hij ziet vooral ook enorme mogelijkheden voor groei  van de totale branche . “Er zijn echter twee uitdagingen, het imago van de taxiwereld en de prijs. De prijs/kwaliteit moet in verhouding en vooral duidelijk transparant zijn, zodat de taxi een service kan zijn voor iedereen. Momenteel is het zo dat tien procent van de branche het imago bepaalt.” Met die tien procent doelt  ‘Jansen’ op de straattaxi’s, die vanuit standplaatsen opereren.

Jansen wil maar al te graag het imago van de branche verbeteren, jammer genoeg is de branche de laatste tijd met regelmaat negatief in het nieuws is gekomen. Telkens is dat vanuit het staattaxisegment. terwijl het grootste deel  90%,  het contractvervoer, ontzettend goed is. Daarin lopen we voorop in de wereld. Laat dat ook eens duidelijk zijn.  Alles daarin is heel goed geregeld. Ook de aanbestedende partijen zetten steeds betere bestekken uit en willen een goede prijs betalen. Op die manier is de prijs kwaliteitverhouding mega goed. Ook vanuit de overheid wordt er echt meegedacht. Vanaf het moment dat Staatsecretaris Tineke Huizinga en de nieuwe directeur marktwerking van Verkeer en Waterstaat, Michelle Blom, zijn gekomen, was het ineens mogelijk om vanuit de stakeholder gedachten samen met onze branchevereniging KNV (Koninklijk Nederlands Vervoer) pragmatisch naar de knelpunten te kijken om  tot oplossingen te komen.

Keurmerk

De taxistandplaatsen, daar zit onmiskenbaar het ‘probleem’ van de branche. “De keuze voor consumenten moet vrij zijn, maar dat is technisch niet mogelijk.” Een keurmerk kan zonder meer een oplossing brengen, maar Jansen kijkt verder. “We moeten met z’n allen leuke, lieve en slimme producten bedenken voor deze prachtige branche.”

Een keurmerk is echter wel stap één om de gehele branche weer doorgrondelijk te maken. Jansen: “In Utrecht zijn we daar al mee bezig en iedereen is betrokken met dit idee. ” Daarbij is het keurmerk an sich niet voldoende. Het moet op korte termijn namelijk simpelweg niet meer mogelijk zijn om als taxi op een standplaats te gaan staan zonder te beschikken over het nieuw vorm te geven keurmerk.
Op die wijze worden ook de vrije rijders direct ontmanteld. “We zijn nu vanuit het G4 overleg van KNV bezig om dit uit te werken. Het doel daarbij is ook om het imago en de prijs te verbeteren.”

Controle door mystery guests

Het naleven van een eventuele wet en regelgeving heeft echter nog wel wat haken en ogen. “Je moet mystery guests inzetten om alles te controleren en te handhaven, hoe meet je kwaliteit in dienstverlening, daar ligt momenteel de uitdaging.” Voordeel voor Jansen en consorten is dat KNV Taxi meegaat in de plannen en niets liever wil dan het opzetten van een duidelijke wetgeving, geldend voor heel Nederland. ‘We moeten met z’n allen optrekken in  alle steden’, is de opinie van KNV hierover. “We moeten proberen de steden te verenigen. In eerste instantie gaan we de norm ontwikkelen met de G4 (Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag).” Naast deze Mystery guests werkt Jansen momenteel met een aantal partners aan een landelijk taxi rating-systeem. Klanten kunnen zelf feedback geven op een openbaar systeem dat door een objectieve partij beheerd wordt. Zo krijg je ook een goed beeld van de kwaliteit die een taxichauffeur geeft.

Jansen steekt de ambities in deze niet onder stoelen of banken en denkt al in 2010 ‘live’ te kunnen gaan met de plannen. “Technisch kan alles in het eerste kwartaal van 2010 gerealiseerd zijn. Zoals gezegd  gaat bovendien de politiek volledig mee in de plannen. KNV heeft een hele goede band met de politiek, dat is zeker een voordeel.”

Kijk voor het laatste taxinieuws op www.taxipro.nl

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.