Gert-Jan van Ark, rijschool Eigen Wegwijs

Rijschool stopte met elektrische auto: ‘Voorop lopen, loont niet altijd’

Hij was, voor zover bekend, de eerste rijschoolhouder met een lesauto op groengas en de eerste met een elektrische lesauto. Rijschoolhouder Gert-Jan van Ark wilde graag zo groen mogelijk zijn leerlingen opleiden. Ondanks zijn ambitieuze start, moest hij het elektrisch rijden al gauw opgeven. “De afweging ‘groen’ telt bij jongeren nauwelijks mee in de keuze voor een rijschool.”

Met het starten van een rijschool kwamen voor Gert-Jan van Ark uit Harderwijk al zijn passies samen. Als vrachtwagenchauffeur en motorrijder had hij al veel ervaring en affiniteit opgebouwd met het verkeer. Ook werkt hij graag met jongeren, waar hij ook al ervaring mee had vanuit het onderwijs. Bovendien wil hij het milieu zo min mogelijk belasten. “Wat is er dan mooier om mensen op een duurzame manier op weg te helpen naar het rijbewijs?”, aldus de rijschoolhouder.

“Ik wilde graag naar mijn dochters verantwoording afleggen, al klinkt dat misschien raar. In 2008 ben ik in Buenos Aires geweest. Ik was blij dat ik daar niet woonde: er rijden oude bussen rond met een enorme uitstoot. Later heb ik in Nederland een lezing bijgewoond over de uitstoot in ons land. Toen besefte ik dat we ook hier een groot probleem hebben.”

Volkswagen Passat

In 2010 is Van Ark zijn rijschool Eigen Wegwijs gestart met een Volkswagen Passat op groengas. De eerste leerling kwam al snel. “Ik kon rustig uitbouwen, aangezien ik nog mijn parttime baan had in het onderwijs. Het liep erg goed. Ik heb bewust de media opgezocht en opende mijn rijschool samen met een wethouder. Ook kreeg ik een lunch aangeboden vanuit het CBR. Dat heb ik als bijzonder positief ervaren.”

Of de afweging ‘groen’ echt meetelt bij de gemiddelde consument? Ik denk het niet.

Hoewel hij genoeg aanmeldingen kreeg, rees bij hem de vraag waarom die leerlingen eigenlijk voor zijn rijschool kozen. “Ik had al vrij snel door dat nog geen vijf procent voor mijn rijschool koos vanwege het milieubewuste karakter. Mensen willen hun rijbewijs, ze vinden het leuk om in een mooie auto te rijden, maar of de afweging ‘groen’ echt meetelt bij de gemiddelde consument? Ik denk het niet. De klik en het vertrouwen moet er gewoon zijn.”

Daarom stelde Van Ark zijn strategie bij. “In het begin schreeuwde ik het van de daken dat ik op groengas reed, maar hier moest ik een stapje terug doen. Ik ging gewoon lesgeven en als ik merkte dat de leerling ervoor openstond, vertelde ik meer over groengas en het idee erachter.”

Elektrische lesauto

De rijschoolhouder wilde zijn duurzame werkwijze niet opgeven. In 2012 maakte Van Ark de overstap naar een elektrische lesauto. Hij startte met een Nissan Leaf en switchte later naar een Opel Ampera, in samenwerking met Opel. Een leasemaatschappij stelde de Opel beschikbaar als lesauto.

Van Ark hoopte daarbij dat het CBR extra aandacht zou geven aan het eerste examen met een elektrische lesauto. Dat gebeurde echter niet. “Het was mooi geweest als zij er een mediamoment van zouden maken, want dat had ook in het belang van het CBR goed uit kunnen pakken. Anderhalf jaar later zag ik nog wel een artikel over ‘het eerste examen met een elektrische auto’ op de website van het CBR. Dat ging echter over een andere rijschool. Ik heb toen wel laten weten dat dat niet klopte.”

“Opel heeft duizenden euro’s geïnvesteerd in media-aandacht. Uiteindelijk hebben we twee aanmeldingen gehad, waarvan er geen één concreet is geworden”, zegt Van Ark. “Op een gegeven moment raak je er een beetje door verbitterd. Ik vroeg me af of ik misschien niet te ver op de muziek vooruit wilde lopen.” De pilot met Opel is vervolgens gestopt. Na een jaar werd de dubbele bediening weer uit de Opel Ampera gehaald. “Voorop willen lopen, loont niet altijd”, concludeert hij.

Energielabel

“Het is natuurlijk heel makkelijk om naar een ander te wijzen. Toch zag ik ook een rol van het CBR hierin. Enerzijds hoor ik wel iets over innovatie, zoals het gebruik van ADAS tijdens het examen. Maar de groene kant ontbreekt. Naast het feit dat ik het jammer vind dat ze geen aandacht hebben besteed aan de eerste elektrische rijopleiding, vind ik het ook vreemd dat rijscholen bij hun inschrijving geen energielabel krijgen. Ik heb dit aan het CBR voorgelegd, maar kreeg het antwoord dat dat niet behoort tot hun wettelijke taken. Toen dacht ik: laat maar.”

Voor een eenpitter is de vraag te beperkt. Voor grote rijscholen kan elektrisch rijden wél interessant zijn.

Bovendien is het nauwelijks rendabel om als eenpitter in een elektrische auto te rijden, aangezien het om een automaat gaat, merkte hij. “Daarvoor is de vraag te beperkt. Voor grote rijscholen kan elektrisch rijden wél interessant zijn. Die combineert dit gewoon met zijn automaat-leerlingen.” Ook bij het rijden op groengas neemt de Harderwijker risico: “Als een grote rijschool in mijn regio een extra lesauto op groengas aanschaft, en hier tegen concurrerende prijs mee gaat rijden, dan kan ik het met mijn rijschooltje wel vergeten.” Dat is tot op heden overigens niet gebeurd, iets wat hem toch verbaast: “Ik ben slechts twee keer benaderd door een rijschool die benieuwd was naar mijn ervaring.”

Beroepsopleidingen

Na een jaar begon Van Ark langzamerhand zijn aandachtsgebied te verschuiven naar de beroepsopleidingen en Code 95. “Ik begon de diesel te missen, al klinkt dat misschien tegenstrijdig. Uit de C- en CE-categorie haal ik bovendien de meeste inkomsten. En als dit ervoor zorgt dat Eigen Wegwijs langer kan bestaan, dan hoop ik dat dit het doel dient.”

Ondertussen blijft hij lesgeven in de Volkswagen op groengas. “Het voordeel van groengas is dat er op iedere vierkante meter in Nederland een aardgasleiding ligt. Dus dat is makkelijk te organiseren. Voor waterstof ligt dat heel anders, daar is een compleet andere infrastructuur voor nodig.” Er zijn nu drie openbare waterstofstations in Nederland. “Daar kun je als rijschoolhouder nog niks mee.”

Kritisch blijven

Het geven van rijles blijft hij desondanks waarderen. “Het blijft een bijzonder traject waarin je start met iemand die geen auto kan bedienen, en eindigt bij het CBR waar je elkaar een hand schudt na het behalen van het rijbewijs. Het is mooi om die leerlingen alleen in hun auto tegen te komen. Je hebt het echt met z’n tweeën gedaan. En als het niet goed gaat is het goed om in de spiegel te kijken. Wat is jouw rol als instructeur om ervoor te zorgen dat het wel gaat lukken met die leerling, ook al doe je het al tien jaar en denk je dat je het allemaal wel weet. Je moet altijd kritisch naar jezelf blijven.”

Van Ark heeft ook geen spijt dat hij ooit de groene weg op is geslagen met Eigen Wegwijs. “Dit was de manier waarop ik het wilde doen. Als ik het zo niet had gedaan, was ik ook niet begonnen met dit vak.”

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschool stopte met elektrische auto: ‘Voorop lopen, loont niet altijd’ | RijschoolPro
Gert-Jan van Ark, rijschool Eigen Wegwijs

Rijschool stopte met elektrische auto: ‘Voorop lopen, loont niet altijd’

Hij was, voor zover bekend, de eerste rijschoolhouder met een lesauto op groengas en de eerste met een elektrische lesauto. Rijschoolhouder Gert-Jan van Ark wilde graag zo groen mogelijk zijn leerlingen opleiden. Ondanks zijn ambitieuze start, moest hij het elektrisch rijden al gauw opgeven. “De afweging ‘groen’ telt bij jongeren nauwelijks mee in de keuze voor een rijschool.”

Met het starten van een rijschool kwamen voor Gert-Jan van Ark uit Harderwijk al zijn passies samen. Als vrachtwagenchauffeur en motorrijder had hij al veel ervaring en affiniteit opgebouwd met het verkeer. Ook werkt hij graag met jongeren, waar hij ook al ervaring mee had vanuit het onderwijs. Bovendien wil hij het milieu zo min mogelijk belasten. “Wat is er dan mooier om mensen op een duurzame manier op weg te helpen naar het rijbewijs?”, aldus de rijschoolhouder.

“Ik wilde graag naar mijn dochters verantwoording afleggen, al klinkt dat misschien raar. In 2008 ben ik in Buenos Aires geweest. Ik was blij dat ik daar niet woonde: er rijden oude bussen rond met een enorme uitstoot. Later heb ik in Nederland een lezing bijgewoond over de uitstoot in ons land. Toen besefte ik dat we ook hier een groot probleem hebben.”

Volkswagen Passat

In 2010 is Van Ark zijn rijschool Eigen Wegwijs gestart met een Volkswagen Passat op groengas. De eerste leerling kwam al snel. “Ik kon rustig uitbouwen, aangezien ik nog mijn parttime baan had in het onderwijs. Het liep erg goed. Ik heb bewust de media opgezocht en opende mijn rijschool samen met een wethouder. Ook kreeg ik een lunch aangeboden vanuit het CBR. Dat heb ik als bijzonder positief ervaren.”

Of de afweging ‘groen’ echt meetelt bij de gemiddelde consument? Ik denk het niet.

Hoewel hij genoeg aanmeldingen kreeg, rees bij hem de vraag waarom die leerlingen eigenlijk voor zijn rijschool kozen. “Ik had al vrij snel door dat nog geen vijf procent voor mijn rijschool koos vanwege het milieubewuste karakter. Mensen willen hun rijbewijs, ze vinden het leuk om in een mooie auto te rijden, maar of de afweging ‘groen’ echt meetelt bij de gemiddelde consument? Ik denk het niet. De klik en het vertrouwen moet er gewoon zijn.”

Daarom stelde Van Ark zijn strategie bij. “In het begin schreeuwde ik het van de daken dat ik op groengas reed, maar hier moest ik een stapje terug doen. Ik ging gewoon lesgeven en als ik merkte dat de leerling ervoor openstond, vertelde ik meer over groengas en het idee erachter.”

Elektrische lesauto

De rijschoolhouder wilde zijn duurzame werkwijze niet opgeven. In 2012 maakte Van Ark de overstap naar een elektrische lesauto. Hij startte met een Nissan Leaf en switchte later naar een Opel Ampera, in samenwerking met Opel. Een leasemaatschappij stelde de Opel beschikbaar als lesauto.

Van Ark hoopte daarbij dat het CBR extra aandacht zou geven aan het eerste examen met een elektrische lesauto. Dat gebeurde echter niet. “Het was mooi geweest als zij er een mediamoment van zouden maken, want dat had ook in het belang van het CBR goed uit kunnen pakken. Anderhalf jaar later zag ik nog wel een artikel over ‘het eerste examen met een elektrische auto’ op de website van het CBR. Dat ging echter over een andere rijschool. Ik heb toen wel laten weten dat dat niet klopte.”

“Opel heeft duizenden euro’s geïnvesteerd in media-aandacht. Uiteindelijk hebben we twee aanmeldingen gehad, waarvan er geen één concreet is geworden”, zegt Van Ark. “Op een gegeven moment raak je er een beetje door verbitterd. Ik vroeg me af of ik misschien niet te ver op de muziek vooruit wilde lopen.” De pilot met Opel is vervolgens gestopt. Na een jaar werd de dubbele bediening weer uit de Opel Ampera gehaald. “Voorop willen lopen, loont niet altijd”, concludeert hij.

Energielabel

“Het is natuurlijk heel makkelijk om naar een ander te wijzen. Toch zag ik ook een rol van het CBR hierin. Enerzijds hoor ik wel iets over innovatie, zoals het gebruik van ADAS tijdens het examen. Maar de groene kant ontbreekt. Naast het feit dat ik het jammer vind dat ze geen aandacht hebben besteed aan de eerste elektrische rijopleiding, vind ik het ook vreemd dat rijscholen bij hun inschrijving geen energielabel krijgen. Ik heb dit aan het CBR voorgelegd, maar kreeg het antwoord dat dat niet behoort tot hun wettelijke taken. Toen dacht ik: laat maar.”

Voor een eenpitter is de vraag te beperkt. Voor grote rijscholen kan elektrisch rijden wél interessant zijn.

Bovendien is het nauwelijks rendabel om als eenpitter in een elektrische auto te rijden, aangezien het om een automaat gaat, merkte hij. “Daarvoor is de vraag te beperkt. Voor grote rijscholen kan elektrisch rijden wél interessant zijn. Die combineert dit gewoon met zijn automaat-leerlingen.” Ook bij het rijden op groengas neemt de Harderwijker risico: “Als een grote rijschool in mijn regio een extra lesauto op groengas aanschaft, en hier tegen concurrerende prijs mee gaat rijden, dan kan ik het met mijn rijschooltje wel vergeten.” Dat is tot op heden overigens niet gebeurd, iets wat hem toch verbaast: “Ik ben slechts twee keer benaderd door een rijschool die benieuwd was naar mijn ervaring.”

Beroepsopleidingen

Na een jaar begon Van Ark langzamerhand zijn aandachtsgebied te verschuiven naar de beroepsopleidingen en Code 95. “Ik begon de diesel te missen, al klinkt dat misschien tegenstrijdig. Uit de C- en CE-categorie haal ik bovendien de meeste inkomsten. En als dit ervoor zorgt dat Eigen Wegwijs langer kan bestaan, dan hoop ik dat dit het doel dient.”

Ondertussen blijft hij lesgeven in de Volkswagen op groengas. “Het voordeel van groengas is dat er op iedere vierkante meter in Nederland een aardgasleiding ligt. Dus dat is makkelijk te organiseren. Voor waterstof ligt dat heel anders, daar is een compleet andere infrastructuur voor nodig.” Er zijn nu drie openbare waterstofstations in Nederland. “Daar kun je als rijschoolhouder nog niks mee.”

Kritisch blijven

Het geven van rijles blijft hij desondanks waarderen. “Het blijft een bijzonder traject waarin je start met iemand die geen auto kan bedienen, en eindigt bij het CBR waar je elkaar een hand schudt na het behalen van het rijbewijs. Het is mooi om die leerlingen alleen in hun auto tegen te komen. Je hebt het echt met z’n tweeën gedaan. En als het niet goed gaat is het goed om in de spiegel te kijken. Wat is jouw rol als instructeur om ervoor te zorgen dat het wel gaat lukken met die leerling, ook al doe je het al tien jaar en denk je dat je het allemaal wel weet. Je moet altijd kritisch naar jezelf blijven.”

Van Ark heeft ook geen spijt dat hij ooit de groene weg op is geslagen met Eigen Wegwijs. “Dit was de manier waarop ik het wilde doen. Als ik het zo niet had gedaan, was ik ook niet begonnen met dit vak.”

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.