Mercedes intelligent Drive

Slimme auto’s vertellen of de weg kapot is

ADAS, zelfrijdende auto, stuur

Sensoren in moderne slimme auto’s gaan wegbeheerders vertellen wat de staat van de weg is waarop zij rijden. Is het glad, zijn verkeersborden nog goed leesbaar, is het wegdek beschadigd? Wegbeheerders kunnen deze informatie bijvoorbeeld gebruiken om beheer en onderhoud van de weg te plannen, reparaties snel uit te voeren en strooiploegen aan te sturen.

Gedurende twee jaar wordt het dashboard gefinancierd door het ministerie van IenW. Alle wegbeheerders kunnen de informatie dus gratis gebruiken in deze periode. Zij kunnen zich aanmelden via www.roadmonitor.nl. Eind 2023 wordt de balans opgemaakt en wordt de meerwaarde geëvalueerd.

Als wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincies of gemeenten) zich aansluiten bij het initiatief ‘Road Monitor’, kunnen ze de geanonimiseerde data over hun wegen zien op een dashboard. Dat geeft dan bijvoorbeeld aan: “Tien voertuigen konden hier de belijning niet goed detecteren”. Het dashboard combineert de voertuiginformatie met publieke data, zoals over het weer en verkeersongevallen.

Mercedes-Benz

Road Monitor is een samenwerking tussen het ministerie, Rijkswaterstaat, NDW, CROW, KNMI, provincies en gemeenten. Na een Europese aanbesteding levert Mercedes-Benz tot eind 2023 informatie op basis van anonieme data uit auto’s en deelt die met wegbeheerders.

Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “Op dit moment verzamelen we informatie over onze wegen via bijvoorbeeld vaststaande sensoren of rondrijdende weginspecteurs. Doordat nu niet continu kan worden gemeten, is ons wegbeeld niet actueel. Door duizenden auto’s van Mercedes-Benz te gebruiken, weten wegbeheerders sneller wat de kwaliteit van hun weg is. Daarom vind ik deze samenwerking een waardevolle toevoeging. De komende twee jaar kunnen alle Nederlandse wegbeheerders de informatie gebruiken, dat financieren we vanuit de Rijksoverheid.”

Gedurende die twee jaar wordt bekeken of de informatie voldoende gedetailleerd en betrouwbaar is, wat is de beste manier om de informatie te delen met wegbeheerders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Slimme auto’s vertellen of de weg kapot is | RijschoolPro
Mercedes intelligent Drive

Slimme auto’s vertellen of de weg kapot is

ADAS, zelfrijdende auto, stuur

Sensoren in moderne slimme auto’s gaan wegbeheerders vertellen wat de staat van de weg is waarop zij rijden. Is het glad, zijn verkeersborden nog goed leesbaar, is het wegdek beschadigd? Wegbeheerders kunnen deze informatie bijvoorbeeld gebruiken om beheer en onderhoud van de weg te plannen, reparaties snel uit te voeren en strooiploegen aan te sturen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Tessa Heerschop

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.