“Hierdoor wordt bewezen dat een chauffeur een vakman is”

Voorzitter Willem Bos van OSC (Overkoepelende Stichting Chauffeursactiviteiten) is een groot voorstander van de verplichte nascholing voor chauffeurs. “Met het OSC willen we het imago van de chauffeurs verbeteren, de chauffeur is een vakman,” zegt hij in een uitgebreid gesprek met Verkeerspro.nl.

Zakkenvullen

Bos is echter niet blij met de manier waarop de nascholing wordt aangepakt door de verantwoordelijke instanties. “Het lijkt wel zakkenvullen.”
Het CCV (onderdeel van het CBR) verplicht namelijk dat de opleidingen en cursussen enkel en alleen gegeven mogen worden door erkende opleiders en/of instructeurs. “Terwijl het vaak beter is om iemand uit de branche te hebben, die echt verstand van zaken heeft,” is de reactie van Bos hierop.

De preses laat het er echter niet bij zitten en komt op voor de 10.000 chauffeurs, waarvoor hij zich als voorzitter van OSC verantwoordelijk voor voelt. “Wij hebben protest aangetekend. In juni zit de CCV-raad bij elkaar en voor die tijd hopen wij bij het ministerie genoeg draagvlak te hebben om deze maatregel terug te draaien.”

Het doel is om uiteindelijk een breed pakket aan nascholing aan te bieden, wat gegeven wordt door professionele mensen, expert uit het vakgebied of opleiders, als ze maar verstand van zaken hebben.

Groot belang

De chauffeurs zelf lijken zich nog zeker niet allemaal bewust van de verplichte nascholing, al ziet Bos dat het langzaamaan iets meer gaat leven. Een advies heeft hij echter wel voor de hedendaagse chauffeur: “Wacht niet tot je baas met een cursus komt, maar laat je zelf informeren.”

Het belang voor chauffeurs is, zeker in de toekomst, groot. “Chauffeurs zijn verplicht om binnen zeven jaar 35 uur aan nascholing te volgen. Je kunt het beter nu doen, dan helemaal op het einde wanneer de opleidingscentra vol zullen raken.” Daarbij kan het een voordeel zijn op de arbeidsmarkt. “Ondernemers zullen vanwege de recessie niet zo snel investeren in deze nascholing als het niet zeker is of er wel werk is voor de chauffeurs. Als je als chauffeur aankomt bij een bedrijf en je hebt je 35 uur al binnen dan kun je bij wijze van spreke gelijk beginnen…”

De kosten per cursusdag (7 uur) zijn namelijk 400 euro, wat het totaal neer laat komen op 2000 euro. Die 7 uur is overigens iets waar Bos niet volledig achterstaat. “Over sommige onderwerpen kun je geen zeven uur praten, dat advies hebben wij de CCV al twee jaar geleden gegeven, maar daar is niets mee gedaan.”

Een beter imago

Maar hoe dan ook, het eerste begin is gezet door alle verantwoordelijken. En als het aan Bos ligt, resulteert dat uiteindelijk in het gewenste doel. “Een beter imago voor chauffeurs, die gezien moeten worden als vakmensen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.